SLIKE R. ŠIMRAKA

Kako su pop art, reklame, strip i film utjecali na jednog slikara

“Živjeti dobro najbolja je osveta”, naslov je monografije Roberta Šimraka, prema slici koja prikazuje uvećani crtež čaše whiskeyja.

Naime, Šimrakova umjetnička priča, barem kada je riječ o počecima, vezana je uz naslijeđe pop arta. Osamdesetih on slika uvećane riblje konzerve Eva, banane Chiquita, naslovnicu tjednika Danas, logotip Jugotona, zatim Paramounta, dinare... simbole koji su ili prepoznatljivi svugdje u svijetu, ili su imali i imaju bitno značenje kod nas. Tehnika je ulje ili akril na platnu.

Jasan cinizam

Utjecaj reklama, stripa, filma, masovne kulture, SF-a, u suvremenom je slikarstvu neprijeporna činjenica, a ako je igdje u hrvatskoj umjetnosti taj utjecaj vidljiv, onda je to kod Šimrakovih ranih radova. Na kartonskim kutijama slika uvećane brutalne prizore iz stripa Rank Xerox, kraj njih postavlja nezaokruženu cijenu: 24,95 dolara. Cinizam je jasan: slika je danas samo potrošna roba.

Šimrakova priča kasnije postaje mnogo ozbiljnija. Na vrh lego kocaka, gdje su uobičajeno okrugla ispupčenja koja služe za spajanje kocaka, on postavlja Davidovu zvijezdu, križ, polumjesec, srp i čekić, svastiku, simbole koji imaju političke i religijske konotacije.

U ciklusu “Nova gravitacija”, on, pak ulazi u svijet mračne budućnosti, apokalipse, kraja civilizacije, gdje u napušteni industrijski pejsaž smješta anđele uništenja s plinskim maskama na licu.

Svijetleće reklame

Njegov najjači ciklus do sada, kojim završava monografija, je “Wireframe”, gdje radove postavlja unutar lightboxova, oponašajući zapravo svijetleće reklame, no tema je posve drukčija: mračni futuristički kiber strojevi s jedva razumljivim šifriranim simbolima. Predgovor je monografiji pisao Ivica Župan, izdavač je Kontura.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. travanj 2024 12:51