IZBOR JURICE PAVIČIĆA

Najbolji filmovi 2012. u Hrvatskoj i regiji

1. Klip

Maja Miloš

Srbija

Uz “Tilva Roš” i “Život i smrt porno bande”, najvažnije ostvarenje srpske kinematografije posljednjeg desetljeća. Isprva se čini da film Maje Miloš portretira ekstremnu erotsku opsesije dvoje maloljetnika, vezu u kojoj djevojčica pristaje biti podložnim objektom požude svoga partnera, no poslije ustanovljavamo da je u njihovom odnosu i nešto više. Okrutna završnica u kojoj je on prebije istodobno je i neizmjerno romantična. Redateljica se odlučila za vrlo hrabar koncept, u kojem je ispreplela kadrove snimane uz pomoć HD kamere i mobitela, nevjerojatno je pažljivo kreirala imidž i kostime svojih junakinja i oslikala portret neprilagođene mladeži kakav se rijetko viđa u europskom filmu. Zbog eksplicitnih prizora seksualnih odnosa (ipak, uglavnom simuliranih) film je imao problema s prikazivanjem u nizu zemalja, no redateljica je u nekoliko navrata ustvrdila da njezin prvijenac - koliko god se to paradoksalno činilo - ima i pedagošku funkciju, jer točno pokazuje granicu između seksa i ljubavi.

2. Ljudožder vegetarijanac

Branko Schmidt

Hrvatska

Iako se to već po “Metastazama” moglo naslutiti, Branko Schmidt postao je najradikalniji hrvatski redatelj. Njegova druga suradnja s piscem Ivom Balenovićem rezultirala je oporom, žestokom dramom o korumpiranom ginekologu, čija su pravila ponašanja u potpunom suglasju s društvom u kojem živi.

3. Slovenka

Damjan Kozole

Slovenija

Najzanimljiviji slovenski redatelj Damjan Kozole snimio je film o studentici koja je uvjerena da budućnost jedino može osigurati ne fakultetskom diplomom nego zaradom od prostitucije. Kontrast sterilnom življenju u Ljubljani je učmala sredina iz koje je stigla, a nijedan od tih prostora ambicioznoj curi ne nudi puno.

4. Smrt čovjeka na Balkanu

Miroslav Momčilović

Srbija

Film Miroslava Momčilovića snimljen je videokamerom u jednom kadru i formalno je blizak grupi horora koji se zasnivaju na “pronađenom materijalu”. Redateljeve ambicije, međutim, nisu žanrovske nego društveno kritičke, i realizira ih poprilično zamjetno, donekle zahvaljujući i tome što se humorom brani od prevelike pretencioznosti.

5. Pismo ćaći

Damir Čučić

Hrvatska

Kao i u “Živoj istini” Tomislava Radića, i Damir Čučić je u svom cjelovečernjem igranom prvijencu ispleo fiktivnu filmsku cjelinu od autobiografskih natruha koje mu je ponudio glumac Milivoj Beader. Film je, međutim, nevjerojatno dobio na uvjerljivosti nastupom Šibenčanina Mate Gulina, koji je odnosu oca i sina udahnuo novu dimenziju.

6. Izlet

Nejc Gazivoda

Slovenija

Slično kao i u “Pješčanom zamku” Boštjana Hladnika, i mladi Nejc Gazivoda odabrao je za svoj prvijenac film ceste sa samo tri protagonista, a film mu je dobio međunarodni štih dosjetkom da jedan od njih odlazi u vojsku na Srednji istok. Talentirani Jure Henigman upravo je izabran među nadolazeće europske zvijezde u narednoj sezoni.

7. Djeca

Aida Begić

Bosna i Hercegovina

Dobitnik priznanja u pratećem programu Cannesa i dvije nagrade na Sarajevo film festivalu sugestivno je režirana drama o Sarajki koja brine za mlađeg brata, u gradu koji se psihološki još nije oporavio od nekadašnje opsade. Aida Begić režirala je film kamerom “iz ruke”, a njezin vizualni prosede glavni je adut filma.

8. Marijine

Željka Sukova

Hrvatska

Nevjerojatno bizaran projekt Nine Violić i njezine rodbine urodio je filmom čiju je vrstu teško okvalificirati: nije to ni dokumentarac a niti igrani film, prije je to simulacija od svega pomalo, koja, međutim, posjeduje vlastitu dinamiku i koja se gleda s itekakvim zanimanjem. Jedan od najzanimljivijih hrvatskih filmova posljednjih godina.

9. Ustanička ulica

Miroslav Terzić

Srbija

Solidno režiran politizirani triler debitantsko je ostvarenje Miroslava Terzića. Uliks Fehmiu fascinantan je u ulozi građevinskog radnika, koji je za rata na Balkanu pripadao specijalnim srpskim postrojbama, i ubijao po naredbi, da bi se - kada ga na to nagovore - okrenuo protiv svojih nalogodavaca.

10. Nije ti život pjesma Havaja

Dana Budisavljević

Hrvatska

Prvi pravi hrvatski “coming out” film dojmljiv je 50-minutni dokumentarac, u kojem je redateljica i producentica Dana Budisavljević (nagrađivani “Sve pet”) snimila razgovore sa svojom obitelji, čija su glavna tema njezine spolne sklonosti. Delikatan i hrabar, film je izazvao veliku pažnju na prošlom ZagrebDoxu.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
02. svibanj 2024 23:53