StoryEditor
 GORAN MEHKEK/CROPIX
VELIKA BITKA ZA TV PRAVA

Evo gdje bi ubuduće mogli gledati HNL, a možda i Vatrene, i koliko će vas to koštati!

Dva su jaka igrača iz regije u igri, mnogi ljubitelji nogometa već imaju njihove sportske pakete...
Autor: Dražen Krušelj, Jutarnji listObjavljeno: 14. svibanj 2020. 14:08

Za desetke je u nogometnoj mitologiji odavno rezervirano posebno mjesto. Bila ona Messijeva ili Modrićeva, desetka je nadahnuće klincu na školskom igralištu, velemajstori na terenu “igraju za desetku”, a za manje ne namjeravaju igrati niti oni u nogometnim uredima, jasno je nakon otvaranja ponuda na HNS-ov poziv za prodaju TV prava.

Deset milijuna eura godišnje realno je ostvariv prihod, složili su se na marginama skupa sudionici priče o prodaji televizijskih prava za domaće nogometne utakmice (1. i 2. HNL, Kup, možda i paketi s utakmicama reprezentacije) nakon što su iz ‘bunkera’ u zagrebačkom Double Tree by Hilton hotelu ispratili javnobilježničkog prisjednika Božu Bubnjića. Pravo pristupa procesu dobili su tek nakon potpisa izjave da se pod punom kaznenom odgovornošću obvezuju u tajnosti zadržati sadržaj sedam pristiglih i otvorenih kuverti.

- Nema tu ni ‘t’ od obećane transparentnosti. Javnog bilježnika su doveli da popiše ponuđače i posluži kao paravan za javnost, a iza tog paravana sve ostaje isto. Mi i dalje nemamo ni uvid u sadržaj ponuda niti utjecaj na pregovore - kazat će Marin Brbić u kratkom telefonskom razgovoru.


PREPRODAJA

Hajdukov predsjednik vjerojatno ne griješi kada upozorava da ‘omerta’ ne pripada u bolje običaje demokratskih društava, pored toga ovo s javnim bilježnikom neodoljivo podsjeća na onaj predizborni stroj za maglu Bože Petrova, ali izgleda da Brbić ovaj put ipak promašuje loptu s tezom kako će sve na polju TV prava ostati isto kao i prije. Većina sudionika ove priče napustila je u utorak HNS-ovo sjedište u uvjerenju da bi tajna diplomacija Damira Miškovića klubovima napokon mogla donijeti opipljive financijske koristi u razdoblju od 2022. do 2029. godine, koliko bi trebao trajati ugovor Saveza i budućeg vlasnika TV prava. Temeljem važećeg (i naravno tajnog) ugovora HNS-a s tvrtkom VOX-nogomet, prvoligaši su navodno između sebe dosad dijelili samo 12 milijuna kuna godišnje, slijedeći formulu da najuspješniji klub lige zarađuje 2 do 3 milijuna, dok oni na dnu imaju pravo na džeparac od 400 tisuća kuna.


Tko je to sada, pa još usred koronakrize, u TV signal s naših nogometnih terena iznenada spreman upucati šest ili sedam puta veći iznos od postojećeg? Na poziv su se javili uglavnom stranci, saznajemo u off the record razgovorima. U vrhu HNS-a nisu sretni što su domaće televizijske kuće poziv dočekale rezervirano i što je interes iskazao samo Hrvatski Telekom koji je u ovoj priči sudjelovao i dosad, ali samo kao “posrednik” koji je prava kupovao od VOX-nogometa i dalje ih preprodavao tvrtki HD-WIN sa sjedištem u Beogradu. U vlasništvu ove tvrtke nalaze se sportski kanali Arena Sport, koji se kod nas ekskluzivno emitiraju na MaxTV kabelskoj platformi koja je u vlasništvu Hrvatskog Telekoma. Za tv-prava je zainteresiran i SportKlub - moćan regionalni igrač u vlasništvu tvrke koja u portfelju drži i Novu TV - koji bi, spekulira se, HNL nudio kao sadržaj ‘premier’ kvalitete, izvan postojećih paketa. U HNS-u ‘odokativnom metodom’ procjenjuju da bi sportski paketi pojačani HNL utakmicama bili skuplji za desetak eura mjesečno.


Inicijativu da se cijene TV prava iz temelja korigiraju zakotrljao je Mišković još prije godinu dana. Inkognito je u Hrvatsku dovodio potencijalne poslovne partnere iz zapadne Europe (Italija, Engleska, Skandinavija) pa ih zaintrigirao s nekoliko izabranih derbija lige u kojima su nogomet na terenu i dekor na tribinama bili na visokoj razini.

SEDAM GODINA

Njegova je ideja i da sljedeći ugovor - što mnogima na prvu upada u oči - traje čak sedam godina.
Kada predsjednika Rijeke pitate zašto pristati na ‘sedam godina ropstva’ u tako živoj i propulzivnoj grani kao što je nogomet, on će vas začuđeno pogledati. A zašto onda Nizozemci svoja TV prava prodaju na 12 godina, a Talijani na šest?, odgovorit će. Dugoročnost je ovdje u funkciji jamstva i vlasniku i kupcu prava. HNS će kao vlasnik zahtijevati bankovne garancije za svaku ugovornu godinu, što znači da ga nikakva prijetnja nove pandemije ili ekonomske kataklizme neće spriječiti da naplati sav novac iz ugovora. S druge strane, u pregovorima s ligama HNL-ova kalibra kupac traži da ostvari što značajniji profit, a njega na objektivno malenom i slabom tržištu počinje ostvarivati tek nakon treće ili četvrte godine ugovora.

ANONIMNOST

Kada u obzir uzmete izrazito visoke troškove TV produkcije, HNL bi zapravo godišnje mogao zarađivati i do 15 milijuna eura, računica je na koju se pozivaju HNS-ovi pregovarači. Davor Šuker i suradnici, naime, barataju tablicama koje budućem provajderu slike s hrvatskih nogometnih terena nude više od 200 utakmica u sezoni (samo 36 prvoligaških kola u ovom formatu znači 180 utakmica). Cijena reportažnih kola i osam kamera po utakmici, troškovi televizijskog studija s komentatorima i sukomentatorima, a onda možda i TV spektakla po uzoru na glamurozne lige o čemu sanjaju vodeći klubovi, značajno poskupljuju proizvod.


Inzistiranje na tajnosti pregovora i anonimnosti ponuđača u HNS-u pravdaju željom za jačanjem pregovaračke pozicije. Ako se u narednih mjesec dana iskristaliziraju igrači spremni za licitaciju, Savez ih želi zadržati za stolom i za sebe izboriti što povoljniju poziciju. Hoće li u toj misiji uspjeti ili će na koncu “iz tehničkih razloga” poništiti ovaj da bi raspisao sljedeći natječaj, prema najavama saznati bismo trebali kroz najkasnije mjesec dana...

Linker
28. svibanj 2020 14:55