Nakon što je HNS potpisao ugovor za prodaju TV prava domaćeg natjecanja, od 2022. godine, svi klubovi Prve HNL pozdravili su materijaliziranje tog dugo najavljivanog projekta. Prava se ne odnose samo na prvoligaše, ali je jasno i iz stavova čelnika HNS-a da je Prva HNL ključan faktor za prosperitet domaćeg nogometa. Zato će 90% sredstava koji će se dobiti na ime prava (103 milijuna eura) pripasti članovima Prve HNL. Logično je da je i kupac tih prava, Endorphin Magine LTD, najzainteresiraniji za elitnu ligu, jer se ona najbolje dalje unovčava...
Sve je više-manje jasno u tom projektu, osim dvije dvojbe. Jedna je manja, druga je veća. Ugovor je potpisan na deset godina, s početkom u sezoni 2022/2023. Obzirom na veliku razliku anuiteta (šest puta izdašnija je nova TV priča), djeluje logično da bi klubovi htjeli da se ugovor počne prije konzumirati. No, to nije baš jednostavno. Prvo zbog interesa aktualnog vlasnika TV prava, a drugo zbog nužne organizacijsko-tehničke pripreme budućeg vlasnika TV prava.
Kamen spoticanja
Za novu sezonu, koja kreće za desetak dana, nije više moguće promijeniti stvari, a vjerojatno je da će pokušati od HNS-a i klubova inicirati godinu dana raniji početak (2021/2022).
U međuvremenu će vrlo važno biti dogovoriti modalitete raspodjele novca po novom ugovoru. Kako su pokazivala iskustva u bitno većim, bogatijim i organiziranijim ligama, pitanje te raspodjele je u pravilu kamen spoticanja. Iz ugovora u ugovor (u prosjeku je trajnost ugovora tri-četiri godine) poboljšavaju se kriteriji raspodjele, odnosno ojačavaju se kvote po kojima se postiže kompromis. U sustavu gdje postoje velike razlike unutar jedne lige po pitanju veličine kluba, broja navijača, TV gledanosti, uspješnosti, tradicije i inih moći, uvijek je teško pronaći dogovore koji će zadovoljiti sve strane.
U Hrvatskoj, gdje je svađa sastavni dio svakodnevnog nogometnog menija, možemo očekivati da će biti prijepora. No, isto tako, mogli bi očekivati da će se HNS i klubovi kvalitetno pripremiti te donositi odluke o raspodjeli novca za TV prava i na temelju iskustava drugih europskih liga.
Važna uloga
Kroz 15-ak proteklih godina, u kojima je uloga TV kuća postala izuzetno važna za lige, ipak su se nametnuli određeni kriteriji koji su univerzalno prihvaćeni. U različitim postocima, ali pretežna distribucija polazi od fiksnog dijela za sve sudionike u visini 50%, što bi u našem slučaju iznosilo po klubu Prve HNL 450 tisuća eura. Ostala polovica dijeli se po kriteriju rezultata, gledanosti na TV-u (pretplate), broja gledatelja na stadionu...
Jačanje malih
Pristup s fiksnim dijelom vjerojatno neće biti upitan ni HNL klubovima, iako postoji talijansko iskustvo, gdje je Ministarstvo sporta moralo intervenirati prije par godina jer su veći klubovi nametnuli okvir 40%. Uz to, bili su, u svom interesu, Juventus, Milan, Inter, Roma i Napoli, uporni u nametanju većeg postotka za gledanost, broj navijača. Logično je da su ti velikani bili u velikoj prednosti pred srednjim i manjim klubovima.
Država je nametnula solidarniju verziju, pa se sada dijeli fiksno 50%, kriterij rezultata je 30%, ali unutar njega uzima se kriterij 15% učinka u posljednjoj sezoni, 10% za pet sezona, 5% za povijesne dosege. Unutar 20% raspodjele za gledanost, zaključeno je da 8% donosi gledanost TV-a, a 12% broj plaćenih ulaznica. Uz to, klubovi solidarno izdvajaju jedan dio novca za one koji će ispasti iz prve lige (ukupno 60 milijuna eura), kako bi lakše amortizirali pad u drugu ligu i kudikamo manje razrede prihoda...
U globalu dogovori unutar Prve HNL morali bi biti usmjereni sličnim kriterijima, uz spoznaju da je najvažniji faktor za budućnost bolje i kvalitetnije lige jačanje klubova drugog dijela tablice. Njima u ovim prihodima TV prava leži pitanje sigurnosti egzistencije i mogućnost da lakše stvaraju nove vrijednosti, dok ‘velika četvorka’ vjerojatno neće bitno promijeniti svoju egzistenciju s par stotina tisuća eura više ili manje. Kako po tome svi zajedno razmišljaju spoznat ćemo vrlo brzo, jer će pitanje raspodjele novca biti od presudne važnosti za barem pola lige, među kojima su oni koji se grčevito bore za opstanak i sve im je manje snage da se održavaju na površini...
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....