Navigation toggle

Torcida

 BOZIDAR VUKICEVIC Cropix
PRATI IH VOJSKA NAVIJAČA

Totalna euforija u Splitu! Sve podsjeća na slavne dane pa se treba s pravom upitati - je li to ta godina?

Legendarna 1971., dolazak gliserom s aerodroma, Ivić, Velo misto, Radojica iz Smedereva...
Piše: Toni RoićObjavljeno: 16. kolovoz 2023. 15:15

Više od 90.000 članova kluba i više od 90.000 gledatelja na Poljudu u prve tri utakmice nove sezone (Rijeka, PAOK, Slaven Belupo), a da Dinamo uopće nije došao u grad pod Marjanom! Fascinantnim Hajdukovih brojkama ljeta 2023. treba dodati i skoro 19.000 pretplatnika, te rasprodane sjevernu i južnu tribinu poljudskog stadiona za cijelu sezonu.

Split, Dalmacija i vojska Hajdukovih navijača širom Hrvatske, Europe i svijeta živi doista posebne dane euforije i nade. U svakom kutku i mjestu, danju i noću, nezaobilazna je tema Hajduk i pitanje - je li to ta sezona kad će biti osvojen naslov nakon 19 godina? I nije jednostavno ovo s nečim usporediti. Moglo bi se reći da je najvažnije potražiti početke i kako je Hajduk došao do tolike mase navijača i simpatizera, a tu je ključno povući paralelu sa slavnih 70-im godinama 20. stoljeća kad je Hajduk bio četiri puta prvak Jugoslavije i osvojio pet uzastopnih Kupova maršala Tita počevši od 1972.

Prijelomna je tada bila 1971. godina jer Hajduk je prekinuo 16 godina dugi post i pod vodstvom trenera Slavka Luštice osvojio prvenstvo (najstariji Splićani i navijači i danas prepričavaju nezaboravnu proslavu nakon pobjede 4:3 protiv Partizana u Beogradu u pretposljednjem kolu kad je 50.000 ljudi čekalo igrače koji su došli gliserom s aerodroma).

Bio je to začetak moćne i uglavnom domaće, dalmatinske generacije igrača, koju će do nogometnog savršenstva dovesti legendarni Tomislav Ivić. Nogomet koji je tada prezentirao splitski klub bio je avangarda i punio je stadione širom države, koja je imala skoro 25 milijuna stanovnika. Fantastične igre i još bolji rezultati jednog kluba, koji financijski nije mogao parirati beogradskim miljenicima vlasti Crvenoj zvezdi i Partizanu, pa čak ni Dinamu, donijeli su mu golemu popularnost “od Vardara pa do Triglava” i Hajduk je već tada bio ono čime se danas ponosi da jest - narodni klub!

image

Tomislav Ivić

TOM DUBRAVEC Cropix/PRESNIMKA

Imao je brojne navijače na kojem god stadionu igrao, a izuzetno bitnu ulogu u promociji Hajduka imala je kultna serija Miljenka Smoje “Velo misto” s genijalnim Borisom Dvornikom u glavnoj ulozi. Priča kako su studenti u Pragu 1911. osnovali klub imala je tada milijunsku gledanost, rušila je sve televizijske rekorde, a kako još nije bio toliko razvijen onaj engleski stil privrženosti lokalnom klubu, Hajduk je skupljao navijače doslovno svugdje.

Navest ćemo jedan osobni primjer iz 2022. iz posjeta makedonskom biseru Ohridu, koji je ljeti pun turista kao u ovo doba godine Split i Dalmacija. Na jednom štandu čovjek od otprilike 70 godina prodavao je navijačke rekvizite, dresove i zastavice brojnih klubova, a među njima i oni Dinama, Crvene zvezde i Partizana. “Pa kako nema Hajduka?”, uslijedilo je logično pitanje, a odgovor je bio sljedeći:

- Nema jer sam sve rasprodao, a nova pošiljka još nije stigla. U mojoj mladosti ovdje u Makedoniji je Hajduk bio pojam totalnog nogometa kao Ajax i imao je tisuće navijača.

image

Boris Dvornik 1980. godine

ANTE VERZOTTI

Efekt Marka Livaje

Očito da ih ima i sada i ne samo u Makedoniji. Svi u Splitu znaju tko je legendarni Radojica iz Smedereva, kojeg je Hajdukov autobus kupio na 140 kilometara od Beograda i vozio na gostovanja u Niš, Prištinu ili Skoplje, a o fenomenu privrženosti splitskom velikanu često su govorili i stručnjaci iz područja psihologije. U prirodi je čovjeka da se stavlja na stranu slabijeg, to je onaj nagonski otpor malog prema velikom, a Hajduk je kroz povijest stekao taj imidž sažet u onom idealu “prkos (dišpet) moćnome, a zaštita slabijem”.

I konačno, veliku popularnost klubu je donijela i Torcida kao najstarija organizirana navijačka skupina u južnoj Europi. U 80-im godinama prošlog stoljeća baš je Torcida počela prakticirati sve masovnije odlaske na gostovanja širom Jugoslavije, a splitski mentalitet druželjubivosti, lakog stjecanja prijateljstava i one pozitivne ludosti bio je popularan mnogim neutralcima, koji bi se onda svrstavali na stranu Splićana.

Danas su drugačija vremena, ali je Hajduk preuzevši “socios model” dao navijačima nikad veći značaj. Oni sad ne samo da mogu pomagati momčadi s tribina, već mogu utjecati i na proces odlučivanja, a kada se seniorska momčad konačno izvukla iz dugogodišnjeg rezultatskog gliba i postala konkurentna za trofeje (dva Kupa su već osvojena, uz izuzetno bitnu pobjedu nad Dinamom u Maksimiru na startu ove sezone), odmah se potvrdilo da je Dalmacija najnogometnija hrvatska regija, koja 90 posto diše za Hajduk. Uz mesijanski efekt Marka Livaje i jaki marketing klub ruši sve rekorde u obožavanosti. Dovoljno je, uostalom, pogledati i gledanost iz prošle sezone. Hajduk na prosjeku od 15.145 navijača na svom stadionu, a Dinamo na 5.473. U bivšoj regiji Crvena zvezda na 12.055 gledatelja, a poslije nje sarajevski Željezničar s prosječno 6.564 navijača...

07. prosinac 2025 09:51