Početna euforija zbog dolaska milijardera Dietricha Mateshitza pretvorila se u bojkot kad su fanovi shvatili da je klub zamišljen kao reklama energetskog pića i da će izgubiti prepoznatljivu ljubičastu boju. Ipak, recentni uspjesi utišali su sukobe, pričaju nam Nikola Jurčević i Goran Tomić.
Kažu kako je osnove naučio s tri godine, a na prvim uspješnicama počeo je raditi u petoj godini. Wolfgang Amadeus Mozart bio je, i ostat će, najveći izdanak Salzburga. Titulu sinonima za taj grad, koju je zaslužio svojim kultnim statusom u glazbi, od 2005. počela je pomalo mrsiti buržoazija koja je preuzela tamošnji nogometni klub i podebljanim ga slovima ucrtala na europsku nogometnu mapu. Štoviše, sazidana je tvornica koja redovno na pokretnoj traci izbacuje najnovije prototipe nogometnih talenata za koje se otimaju giganti. Ima neka tajna veza Salzburga i wunderkindova, a čini se kako je mali Mozart utabao put nekim novim, drugačijim klincima, koji se, umjesto notnim zapisima i bijelo-crnim tipkama, služe loptom u dresu "crvenih bikova".
Red Bull Salzburg klub je "tanke" povijesti, međutim, zaviri li se iza kulisa, ulaz moćne korporacije u austrijski klub nije bio dočekan s fanfarama domaćina. Originalno ime kluba bilo je Austria Salzburg, a tijekom povijesti prolazilo je više preinaka. Ozbiljnije pozicioniranje na nogometnoj mapi počelo je početkom 90-ih godina prošlog stoljeća, a dobar udio u tom pothvatu imali su i Hrvati.
"Za mene je to bilo najljepše razdoblje u karijeri. Pod vodstvom Otta Barića napravili smo nevjerojatne uspjehe. Prije Ottova dolaska, najviši plasman kluba u ligi bilo je peto mjesto, a u četiri godine pod njegovim vodstvom, bili smo dvaput prvaci i dvaput viceprvaci. Igrali smo finale Kupa Uefa, igrali smo Ligu prvaka, bila je to neviđena euforija, a neke smo utakmice morali igrati u Beču pred 50 tisuća gledatelja", kaže nam Nikola Jurčević, koji je od 1991. do 1995. nastupao za austrijski klub.
Najveći klupski uspjeh bio je finale Kupa Uefa 1994., kada je na posljednjoj stepenici za Salzburg ipak prejak bio milanski Inter. Osim Jurčevića i Barića, Damir Mužek također je bio dio austrijske ekspedicije u tom pohodu. Od osnivanja 1933., pa sve do 1978., naziv kluba bio je Austria Salzburg, a onda je uslijedila promjena. Oni nešto stariji pratitelji nogometa, s posebnom će se nostalgijom sjećati imena Casino Salzburg, koje je bilo aktivno sve do 1997. kada je vraćen stari naziv. Klub se početkom 70-ih našao u financijskim nedaćama, a jedan od izlaza iz dugova bilo je veliko sponzorstvo.
Hrvati ostavili veliki trag
"Klub se uvijek zapravo zvao Austria Salzburg, ali bilo je to jedno doba kada su se dodavala sponzorska imena zbog financijskih razloga. Znalo se uvijek da je to Austria, ali Casino je bio sponzor koji je pomagao klubu. Među navijačima taj naziv nikad nije bio problematičan", rekao je Jurčević.
Nakon kasina u nazivu kluba, odmah nakon toga, nosili su ime Wüstenrot Salzburg, prema osiguravajućoj kući. Kako bi pokazali da su im sponzorski dodaci u imenu već postali rutina, 2005. uslijedio je vrhunac suradnje s mecenama. Kapital u klub upumpao je austrijski milijarder slovenskih korijena Dietrich Mateschitz. Jedan je od osnivača korporacije Red Bulla, koja se sve više uvlači u svijet sporta. Osim nogometnih klubova diljem planeta, svoj doprinos daju naročito u financiranju ekstremnijih sportova.
Kroz klub je prošlo i mnoštvo Hrvata. Niko Kovač, Dražen Besek, Dean Računica, Ivo Ergović i Nikola Pokrivač samo su dio kolonije koja je u Salzburgu provela jedan dio svoje karijere. Danas naše trupe u tom klubu čine Luka Sučić i Roko Šimić, a kontaktirali smo još jednog Hrvata koji je u tom klubu proveo četiri godine.
"Praktički sa završetkom mojeg ugovora, Red Bull je ušao u klub, to je bilo na proljeće 2005., a od tog ljeta u potpunosti vode klub. Na početku su navijači bili euforični kada je Mateschitz kupio klub, međutim, ubrzo im je ta euforija splasnula", rekao nam je Goran Tomić, koji je za klub nastupao od 2001. do 2005., a sada i živi u Salzburgu s obitelji.
Klub navijača je u 3. ligi
Zašto je euforija splasnula? Kako bi sponzorstvo dobilo puni smisao, Mateschitz je odlučio napraviti respektabilnu momčad, ali i potpunu reklamu za svoju korporaciju. Tako su tradicionalne boje zamijenjene standardnim bojama Red Bulla, uz ogromni logo tvrtke na dresovima.
"Kada je klub kupio Mateschitz, potpuno je promijenio strukturu, otad je to drugačiji klub, moglo bi se reći korporacija koja ima ogromna financijska sredstva. Neke stvari koje se možda čine banalnima na prvu, za navijače su bile jako bitne. Tako je novo vodstvo promijenilo tradicionalne boje kluba, koje su bile ljubičasta i bijela uglavnom, a oni su uzeli klasične boje Red Bulla: bijelu, crvenu i plavu. Tu je bio spor nostalgične grupe navijača koje pamte stara vremena, a uklanjanje tih simbola nije im se svidjelo", rekao je Jurčević.
Kako je Eric Cantona jednom izjavio - "možete promijeniti ženu, političke stavove ili religiju, ali nikada ne možete promijeniti svoj najdraži klub" - tako su i navijači Salzburga osjetili kako to više nije njihov klub, napose jer je novo vodstvo odlučilo raskinuti sa 72 godine starom tradicijom klupskih boja i obilježja. Štoviše, izjavili su kako je ovo "novi klub bez povijesti". Održani su tada i sastanci s navijačima, međutim, Mateschitz i društvo bili su rezolutni u svojim odlukama o promjeni boja, ali predložili su kako vratar može nositi ljubičasto-bijele rukavice i čarape u sjećanje na bivši klub. Takav je prijedlog bio krajnje ironičan i podrugljiv.
Navijači su tada presjekli, distancirali su se od predstavnika energetskog pića i odlučili osnovati svoj klub koji će krasiti tradicionalna obilježja Austrije Salzburg. Od sezone 2006./07. počeli su pisati svoju povijest, počevši u sedmom razredu tamošnjeg nogometa.
"Navijači su osnovali svoj klub koji je krenuo od zadnje lige, došli su jedne godine i do druge lige, ali trenutačno su u trećem razredu austrijskog nogometa. Puno navijača ostalo je privrženo uz taj navijački klub, koji nosi staro ime Austria Salzburg", kazao je Tomić.
Uslijedile su brze promocije, pa su tako u pet godina stigli do treće lige, gdje su naletjeli na mrskog suparnika - drugu momčad Red Bulla. Na toj utakmici stadion je bio popunjen do posljednjeg mjesta, a navijači Austrije razvili su veliki transparent na kojem je pisalo - "salzburško srce kuca za ljubičastu" - jasno tako dajući do znanja garnituri bogataškog kluba što misle o njima.
U počecima ere Red Bulla, fokus nije bio na razvijanju mladih igrača. Ideja je bila dijametralno suprotna. Dovođena su velika i iskusna imena, koja su svojim dolaskom vjerojatno značila i velika financijska opterećenja za klub. Boljim rezultatima, počela su se mijenjati i razmišljanja dijela navijača.
"U početku je trener bio Kurt Jara, zatim je došao Giovanni Trapattoni, dok je pomoćnik bio Lothar Matthäus, a naš Niko Kovač kasnije je bio u stožeru. Bilo je i dosta atraktivnih igrača, ali onda su se u jednom trenutku okrenuli akademiji i kupovanju mladih igrača iz cijeloga svijeta. Imaju nevjerojatnu skautsku službu, također imaju jedan od najmodernijih kampova u Europi. Klub raste iz godine u godinu, a dugo im je nedostajao međunarodni uspjeh. S euforijom rezultata i uspjeha počeo je nestajati prvotni jaz između navijača i kluba, sada tu postoji i baza navijača", rekao je Jurčević.
Erling Haaland i Sadio Mané samo su dio nogometne kreme koja je prošla kroz Salzburg, a svojim odlascima u klub donijeli su velike financijske injekcije. Takav klupski sustav usavršavan je godinama, a mnogi kada čuju kako je neki mladi igrač član Salzburga, odmah im se nameće zaključak da se radi o iznimnom talentu.
"Među prvima su pokrenuli taj koncept i priču s mladim igračima, razvili su iznimnu skautsku službu. Uostalom, tu su i njihovi klubovi diljem svijeta, Leipzig, New York, São Paulo. Mnogo ulažu u selekciju igrača, specifični su po odabiru. U obzir ulaze samo igrači koji su na visokoj fizičkoj razini", komentirao je Tomić.
Klub ima svoj DNK
Najzvučnija imena koja su prošla kroz njihov pogon uglavnom su dolazila iz drugih država, neki čak i s drugih kontinenata.
"Imam nekoliko prijatelja u njihovoj skautskoj službi, oni imaju pokriven praktički čitav svijet. Puno je igrača došlo iz Afrike sa 17, 18 godina, a dolaze i igrači s naših prostora. Traže igrače koji još nisu napravili potpunu afirmaciju, ali to moraju biti igrači koji se uklapaju u "DNK" kluba. Imaju točne kriterije za odabir igrača, a najviše se biraju igrači koji bi prema svom profilu odgovarali, primjerice, Liverpoolu. To su brzi, dinamični igrači, s velikom mogućnošću ponavljanja, jer oni gaje nogomet s puno pritiska na obranu. Za razliku od Dinama, Salzburg kupuje mlađe igrače za svote koje nisu baš zanemarive, a onda, kad se afirmiraju, prodaju se za desetke milijuna eura", rekao je Jurčević.
U srijedu od 18.45 sati skladat će se "mala noćna (nogometna) muzika" u Salzburgu, upravo između hrvatskog i austrijskog prvaka, u trećem kolu Lige prvaka. Dva kluba koja se već duže vrijeme ističu u razvoju vrhunskih talenata, a posljednjih godina bilježe i sve zapaženije europske rezultate. Tako su Austrijanci u prva dva kola remizirali i s Chelseajem i Milanom, dok su "modri" nadigrali Engleze na Maksimiru.
"Dinamo ima iskustvo i kostur momčadi koja već dugo igra zajedno, a s druge strane stajat će mlada ekipa koja traži visok intenzitet utakmice. Salzburg ima nekoliko ozlijeđenih igrača, bit će jako bitno u kojoj će postavi izaći. Jedina iznimka u toj mladoj momčadi trenutačno je kapetan Andreas Ulmer, koji ima 36 godina, a ostalo su sve igrači uglavnom ispod 23 godine. Igraju specifičan nogomet s puno ritma i trke. Zanimljivo će biti vidjeti kako će se sudariti dva različita stila igre", poručio je Tomić.
Niti naš drugi sugovornik nije mogao izdvojiti favorita.
"Bit će to potpuno otvorena utakmica. Obje momčadi su pokazale kako se mogu nositi s najvećima, izgledi su 50-50. Salzburg ima prednost u toj brzini igre, dinamici i pritisku, a s druge strane, Dinamo ima tehničku kvalitetu i iskustvo igrača koji su već nekoliko godina zajedno. Pogledate li sastave Salzburga u nekim utakmicama, gotovo svi igrači na terenu su u rasponu od 19 do 22 godine", zaključio je Jurčević.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....