Vrhunski sport posljednjih se godina iznimno brzo mijenja. Sportaši su sve brži, jači i skočniji, a i utakmice su sve dinamičnije. Na same stadione dolazi nova publika, koja je nešto drugačija od one u nekim prošlim vremenima. I ta publika ima svoja specifična očekivanja od utakmica, a i samih sportaša.
Dugo se među sportašima i klubovima provlačila teza kako bi sport mogao otići u sferu potpunog elitizma, najavljivalo se da će samo globalno popularni sportaši i klubovi biti ti koji će moći dovoditi navijače na tribine, ali brojke ukazuju da su takve prognoze u velikoj mjeri bile promašene. Lokalni, domaći sport izaziva sve više interesa, uz njega se navijači sve više identificiraju, što onda privlači i sve više sponzora, a znamo koliko su navijači i sponzori presudni za život svakog kluba.
"U sportu sve počinje od emocije. Ona je iskra koja pokreće igrače, puni tribine i stvara trenutke koji kasnije postaju dio kolektivnog identiteta. Bez emocije nema navijača, a bez navijača nema ni sportskog marketinga", objašnjava Juraj Kirchofer, Event Manager iz Favbet Hrvatska, te dodaje:
"Zato je upravo ‘lokalno’ postalo ključ uspjeha. Emocija je najsnažnija kada je osobna, kada proizlazi iz zajednice u kojoj živimo. Navijači žele osjećaj pripadnosti – žele vidjeti svoj klub u svom kvartu, blizu sebe. Brendovi koji razumiju tu dinamiku i ulažu u lokalnu zajednicu postaju dio te emocije; postaju partneri koji doprinose onome što navijačima zaista nešto znači. Kad se taj odnos izgradi, marketinške aktivnosti i kampanje prirodno postaju produžetak navijačke strasti. Zato ‘lokalno’ uvijek odnosi pobjedu - jer je najbliže emociji, a emocija je srce sporta."
Projekt Fan zone
Godinama smo se divili navijačima u Engleskoj, koji su ostajali vjerni svojim klubovima, premda bi oni znali potonuti do četvrte ili pete lige. Njih to nije zanimalo, oni su nastavili dolaziti na tribine i navijati za svoj klub, s kim god igrao. Toga je sve više i u hrvatskim okvirima.
Favbet je - znamo - partner Dinama i Rijeke. Vidimo vaš logo na njihovim dresovima?
"Naša suradnja s Dinamom i Rijekom nikada nije bila samo pitanje loga na dresu. Od samog početka cilj nam je bio stvoriti dodatnu vrijednost i ponuditi navijačima iskustvo koje do tada nisu imali. Zato smo strateški birali put koji nadilazi samu vidljivost i fokusirali se na emociju i interakciju. Upravo iz toga proizašao je projekt Favbet Fan Zone. Željeli smo navijačima pružiti prostor gdje se mogu družiti, testirati svoje nogometne vještine, stvarati uspomene i biti dio utakmice još prije nego što ona počne. Logo na dresu je važan, ali ono što zaista ostaje jest iskustvo i emocija koju brend donosi navijačima."
Kako je sve krenulo, kako se rodila ideja nastanka fan zone?
"Ideja Fan Zone nastala je iz vrlo jednostavnog pitanja: kako navijačima dati više od same utakmice? Kako im pružiti dodatno iskustvo tako da dan s voljenim klubom pamte ne samo po rezultatu? Od prvog dana željeli smo stvoriti dodatnu vrijednost i iskustvo koje počinje puno prije prvog zvižduka.
Jedinstveni doživljaj
Zamislite dolazak na utakmicu pola sata prije početka, sjednete na tribine i utakmica već kreće. A sada zamislite drugi scenarij: dolazite sat i pol ranije i dočekuje vas organizirana Fan Zona, desetak nogometnih aktivacija u kojima možete testirati svoje vještine, zabaviti se uz DJ-a i moderatora, osvojiti nagrade, družiti se s prijateljima i uživati u potpuno drukčijoj energiji prije početka utakmice.
U tom trenutku utakmica više nije samo utakmica. Postaje bogato iskustvo koje ste proživjeli i vi na neki način ‘odigrali’. Postaje produžetak navijačke strasti i ritual koji čini dan posebnim. Upravo to je bila naša misija: od samog početka željeli smo transformirati sportski događaj u jedinstveni doživljaj za svakog navijača."
Zašto je baš taj format postao jedan od najvažnijih alata sportskih brendova, kako se dizajnira navijačko iskustvo koje je relevantno i za Dinamov i za Rijekin mentalitet, te što navijači najviše cijene?
"Fan Zona danas je jedan od ključnih alata sportskih brendova jer uspijeva prenijeti dio stadionske atmosfere ‘među ljude’. Mi smo s tim projektom krenuli prvi i gotovo dvije sezone bili među rijetkima koji su takav format provodili iz kola u kolo. Početak nije bio jednostavan. Trebalo je vremena da navijači promijene naviku i počnu dolaziti ranije, kako bi shvatili da ih na stadionu čeka sadržaj kreiran baš za njih.
Ključ uspjeha je duboko poznavanje lokalne zajednice. Treba razumjeti mentalitet, navike navijača pri dolasku na stadion, različite faze kroz koje klubovi prolaze, ali i sve aktualnosti koje oblikuju raspoloženje tribina. Kada dizajniraš iskustvo koje je autentično i blisko ljudima, oni to odmah prepoznaju i cijene."
Po uzoru na NBA
Što možemo očekivati iduće godine u Hrvatskoj, kad su navijači u pitanju?
"Očekujem još veći fokus na mikro-lokalna događanja, kvartovske inicijative i projekte koji se doslovno spuštaju među ljude, tamo gdje navijačka strast svakodnevno živi. Jedan od najboljih primjera je GNK Dinamo s projektom Dinamovo, koji se povezuje s lokalnim zajednicama kroz direktan angažman u zagrebačkim kvartovima. Ključno je da klubovi i brendovi grade dugoročne odnose s navijačkim zajednicama, ne samo kroz pojedinačne događaje, nego kroz stalnu interakciju, prepoznavanje navika i stvaranje identiteta koji se razvija i izvan stadiona.”
Sve su prepoznatljivije i brojne aktivnosti u poluvremenu?
"Aktivacije u poluvremenu su u SAD-u, posebno u NBA ligi, prisutne već više od dvadeset godina. Mi smo taj koncept počeli uvoditi prije gotovo godinu dana jer vjerujemo da takav format pruža navijačima jedinstveno iskustvo - priliku da zakorače na teren i postanu dio utakmice. Naravno, trebalo je vremena. Ljudi kod nas nisu navikli izlaziti pred pun stadion i sudjelovati u aktivacijama, pa je trebalo razbiti početni ‘strah’ i pokazati koliko to zapravo može biti zabavno i posebno.
Danas imamo jasno strukturiran program: sretni dobitnici prvo pucaju penale na terenu, zatim se ispucavaju majice voljenog kluba prema tribinama, što je postalo jedan od najdražih trenutaka navijača. Dodatni iskorak napravili smo u suradnji s Dinamom: MVP nagradu za igrača mjeseca sada ne uručuju predstavnici kluba ili brenda, nego direktno navijači. To je potpuno jedinstveno iskustvo - stati uz svog igrača, pred punim stadionom i predati mu nagradu koju je osvojio zahvaljujući navijačima. Taj trenutak stvara emocionalnu vezu koju je teško nadmašiti."
Povezivanje kroz emocije
Kako povećati broj gledatelja na utakmicama, što su tu ključni segmentni, na koje karte klubovi trebaju igrati?
“Povećanje broja gledatelja na utakmicama u velikoj mjeri počinje s iskustvom koje im nudite. Navijači danas traže više od same utakmice, žele se osjećati dijelom događaja, žele interakciju, zabavu i zajedništvo. Upravo tu Fan Zone, aktivacije na poluvremenu i lokalna događanja imaju ključnu ulogu: daju navijačima razlog da dođu ranije, ostanu dulje i stvaraju uspomene koje ih vežu za klub. Segmentacija je također važna. Različite skupine navijača traže različite vrijednosti: obitelji, mladi, lokalni entuzijasti ili dugogodišnji članovi zajednice. Kada dizajnirate aktivnosti koje su relevantne za te grupe, povećavate angažman i prisutnost na stadionu. Ključ je u gradnji emocionalne povezanosti i stvaranju iskustava koja se pamte, a to dugoročno privlači više gledatelja.”
Kakve benefite dobiju oni koji sponzoriraju sport i klubove?
"Sponzoriranje sporta danas donosi puno više od loga na dresu. Brendovi koji ulaze u sport dobivaju priliku povezati se s lokalnom zajednicom. Sport je jedno od rijetkih područja gdje ljude veže emocija, a brendovi koji su prisutni u tim trenucima postaju dio te priče.
Kroz aktivacije, Fan Zone i direktnu interakciju s navijačima, brend ne gradi samo vidljivost, već i povjerenje. Pokazuje da je uz klub i uz ljude, bez obzira na rezultat. Upravo ta prisutnost među navijačima i autentična blizina predstavljaju najveću vrijednost sportskog sponzorstva.
Više od loga na dresu
U konačnici, benefit za brend je jasan: umjesto klasičnog marketinga, dobiva priliku stvarati dugoročnu emocionalnu vezu jer u sportu sve počinje od emocije - a to je nešto što nijedna druga industrija ne može ponuditi u toj mjeri."
Je li sponzorstvo klubova i sporta općenito s novim zakonima od Nove godine sada prihvatljivije za moguće sponzore?
“S obzirom na izmjene zakona, sponzorstvo klubova danas nije nužno olakšano - može biti čak i izazovnije. Vrijeme će pokazati kako će se tržište prilagođavati i razvijati, ali kao i svake godine, ljubitelji sporta traže više, pa tako i brendovi moraju biti kreativniji i domišljatiji kako bi prenijeli emociju navijačima i dali tu dodatnu vrijednost. Za nas u Favbetu koji želimo više od loga na dresu, to znači veća ulaganja u Fan Zone, navijačke aktivacije i projekte u zajednici postaju još važniji. Ali važno je da oni koji uđu u to imaju jasnu viziju i žele graditi stvarnu vrijednost u zajednicama u kojima djeluju."
Kako god, navijači na hrvatskim stadionima sve više i sve češće imaju priliku osjećati se kao navijači na velikim europskim utakmicama. I to je jedini smjer koji može donijeti željene benefite - klubovima, navijačima i sponzorima...
Igre na sreću mogu uzrokovati ovisnost. Igraj odgovorno. Sudjelovanje u igrama na sreću nije dozvoljeno osobama mlađim od 18 godina.
Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji s Favbetom.










Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....