Kada je Zlatan Ibrahimović tražio novog agenta, došao je do svoga prijatelja, nizozemskog novinara Thijsa Slegersa, i tražio ga nekoliko sugestija. Slegers se zamislio...
- Prvi koji mi pada na pamet je firma koja predstavlja Davida Beckhama - počeo je Slegers. - Oni su, čujem, zaista sjajni...
Zastao je.
- A postoji još jedan tip, ali... - Ali što - uzvratio je Zlatan. - On je ‘mafioso’ - kazao je potiho Nizozemac. - ‘Mafioso’ je OK... - odgovorio je Zlatan.
“Tip zapravo nije bio ‘mafioso’. Samo je tako izgledao i tako se ponašao. Njegovo ime bilo je Mino Raiola”, zaključuje u biografiji “I Am Zlatan”, legendarni Šveđanin.
Promjena statusa
Crtica je to o tipu koji je, eto, ovoga ljeta zaključio najveći nogometni transfer u povijesti, težak 105 milijuna eura. A za koji je u džep pospremio komisiju od 25 milijuna eura, čime mu se kompletni utržak karijere popeo na okruglih 300 milijuna eura. Samo na ovom mercatu, odnosno Pogbi, Mhitarjanu i Zlatanu koje je parkirao u United, dobio je 35 milijuna eura premije. I za nagradu si kupio kuću Al Caponea. Sa stilom... A bonusi i postoci svakoga dana, ma sata i minute samo kaplju...
Mino Raiola je jedan od dvojice ljudi koji su posljednjih godina, a napose ovoga ljeta postali poznatiji od većine igrača. Raiola je jedan, drugi je, jasno, Jorge Mendes, koji je ovo ljeto mirovao, no nije mu ni gorjelo pod petama, da se razumijemo. A njih dvojica u ovome času drže mnoge najznačajnije igrače i trenere svijeta. Kada shvatite koja se lova oko njih vrti, onda znate zašto se nazivaju superagentima i zašto su postali stvarni gospodari nogometa. Ovo je priča o njima.
Prije dvadeset i više godina agenti su tek bili u nastajanju, a njihov medijski značaj bio je gotovo beznačajan. Oni su igračima pomagali oko mnogih stvari, otvarali im vrata klubova i omogućavali im bolje pregovaračke startne pozicije, ali i život bez briga. Zauzvrat su tražili, naravno, određeni postotak. Nema tu prevelike tajne. No, kako je nogomet američki evoluirao, a nogometaši su doslovce postali brendovi, koji ne potpisuju samo za klubove, već i razne sponzore, tako su postali takoreć hodajuće tvrtke kojima je, naravno, potrebna i mala vojska ljudi da im pruži svu potrebnu podršku. Pa se vizija superagenata iz SAD-a preselila u Europu.
A kako su transferi i plaće igrača u nogometu otišle u stratosferu, tako su, naravno, stvoreni i tipovi poput Raiole i Mendesa, poduzetni i mudri poslovni ljudi koji su u nogometu vidjeli dovoljno prostora za vlastitu promociju i bogaćenje svojih nesumnjivih sposobnosti...
- Igrači su velik biznis kojima je nužan suport. Spona agenata i igrača postala je neraskidiva, jer u današnjem svijetu nema šanse da igrač može sam, bez profesionalne pomoći, pratiti sve obveze i prava svojih ugovora. Ono što je nekoć bilo izuzetno zastupljeno u svim američkim sportovima, preselilo se u nogomet - objašnjava nam Marko Naletilić, koji taj biznis iznutra zna iz dječačkih dana, s obzirom da mu je otac Predrag pionir toga posla.
Ronaldo mu kupio otok
Mino Raiola, dijete talijanskih emigranata iz nizozemskog Haarlema, djetinjstvo je provodilo u pizzeriji svojih roditelja, a kada se upisao na menadžement tako je počeo i upravljati ‘pizza hutom’, u koji su, posve slučajno, zalazili i dužnosnici te trener lokalnog kluba. Malo-pomalo, Raiolina se vizija svidjela nogometašima te je ovaj sa 20 i kusur godina postao sportski direktor.
Istovremeno, negdje u toj dobi, Mendes je svoju karijeru startao kao DJ te vlasnik videoteke, da bi kasnije otvorio i vlastiti bar.
I eto, dvojica koji su se našli na pravome mjestu u pravo vrijeme, u jednom su času dobili priliku. Koju su čvrsto zgrabili. Jednog je dana 1996. godine dekintirani portugalski vratar Nuno navratio u njegov bar. Nije znao kome se obratiti, tražio je transfer iz Vitorije Guimaraes.
- Daj mi priliku, i ako uspijem dat ćeš mi postotak - kazao mu je samopouzdani Mendes stavom DelBoya. Nekolio tjedana nakon, uslijedio je poziv:
- Dragi, ideš u Deportivo!
To je bio posao koji mu je otvorio sva daljnja vrata. No, ključni trenutak se dogodio kada je počeo odlaziti u omladinske škole i tamo tražiti talente. Jedan od njih bio je Cristiano Ronaldo. Koji mu je za 50. rođendan kupio - otok.
Onaj drugi je definitivno osebujniji. Raiola je, dakle, u jednome času odustao od faksa, smatrajući ga - prekonzervativnim. Otišao je iz pizzerije, napustio mjesto sportskog direktora Haarlema i prešao u agenciju Sports Promotions, koja je radila sve bitnije prelaske nizozemskih igrača u Italiju. S vremenom, Raiola je bivao sve sposobniji, i ubrzo je individualno radio sve poslove Pavela Nedveda. Nakon čega se nadovezao “rad” u Ajaxu, koji mu je nakon nekog vremena zabranio ulaz u klub, jer je igračima “sugerirao” da ne potpisuju ugovore, već odlaze bez odštete.
Bez takta i finesa
Uglavnom, Raiola je tip bez previše takta i finesa, ali s nosom za pravi posao. Kada je Zlatan preko Maxwella poručio Raioli da je zainteresiran za suradnju, ako nešto ponudi na stol, Talijan je odgovorio:
- Neka se j***, ma tko je on!
A Zlatan, identično takav tip, ostao je u šoku. I nazvao ga je. I tražio da se nađu. Zlatan je stigao u Porscheu, sav u Gucciju, a Raiola se pojavio u trapericama, nekoj običnoj majici i arogantnošću koja se prelijevala preko pasa. Ako razumijete. Zlatan je bio očaran. Uglavnom, menadžerski Zlatan koji je sa 19 godina prepoznao Pogbu prije nego ga je iz Uniteda odveo u Juventus. I stvorio neprijateljstvo, mislilo se, do kraja života.
- Postoji jedan ili dvojica agenata koje jednostavno ne mogu podnijeti, a taj debeli Talijan jedan je od njih - jasno je kazao što o njemu misli Alex Ferguson.
Raiola se nije obazirao, već je četiri godine potom od Fergusonova Manchester Uniteda dobio ‘ispriku’ vrijednu 25 milijuna eura. Bez popusta.
Jedan je fin i uglađen, gospodin koji gotovo pa ima ekskluzivno pravo dogovarati sve poslove s madridskim Realom. Drugi je čovjek koji jede rukom i pije šampanjac iz flaše, ako ga je volja. On nema manira, ali ima posao u malome prstu. On je ovoga ljeta postao glavni čovjek Manchester Uniteda. Jedan ima otok, drugi vilu svog idola, Al Caponea. Njih dvojica su najveći nogometni agenti svijeta, koji godišnje ubiru desetke milijune eura samo od provizija.
Plaća, prema stavkama ugovora njihovih inače prezadovoljnih klijenata, ‘kapa’ svakoga mjeseca...
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....