StoryEditor
 BRYN LENNON
BURNA POVIJEST

Ferrarijevih prvih tisuću: Veliki jubilej najuspješnije, najdugovječnije i najglamuroznije momčadi

Ovog vikenda se u Mugellu vozi VN Toskane u Formuli 1. Bit će to Ferrarijeva tisućita utrka
Piše: Ivan JelkićObjavljeno: 12. rujan 2020. 18:40

Glamur, tradicija, brzina, snaga, povijest, ljepota, raskoš, osebujnost... Sve su to riječi kojima se može opisati najuspješnija momčad u povijesti Formule 1, Scuderia Ferrari. Dapače, slavno ime postalo je sinonim za utrkivanje i bez koje je danas nemoguće zamisliti Formulu 1.

Osim što je najuspješnija, Ferrari je i najdugovječnija momčad u Formuli 1, dapače i jedina koja je neprekidno sudjelovala u svakoj sezoni otkako je formirano Svjetsko prvenstvo Formule 1 1950. godine. U tom kontekstu ovoga vikenda scuderia slavi i veliki jubilej. Naime, nedjeljna utrka u Mugellu bit će ravno 1000. utrka “propetog konjića” u “oktanskom cirkusu”.

Konjske snage su sve

Ferrarijeva povijest u F1 protkana je uglavnom uspjesima, ali bilo je tu i razdoblja padova i podbačaja, a iako u sjećanju uvijek radije ostaju nevjerojatne pobjede, bilo je tu i tragedija, nesreća, smrti i kojekakvih kontroverzi. No, na koncu svega Ferrari je momčad kojoj je utrkivanje utkano u DNK i kao što F1 ne bi mogla bez Ferrarija, ne bi ni Ferrari mogao bez Formule 1.

Enzo Ferrari utemeljio je 1929. momčad Scuderia Ferrari namijenjenju razvoju mladih vozača za Alfa Romeo. Iako su imali podosta uspjeha zbog financija je momčad ugašena 1937., ali nakon 2. svjetskog rata, Enzo je 1947. u Maranellu ponovo oformio momčad, ali ovog puta potpuno samostalnu, koja je proizvodila kompletan bolid, sve dijelove.

Brzo se projekt pokazao uspješnim jer Ferrari je 1949. osvojio 24 sata Le Mansa, a 1950. od druge utrke sezone priključio se novoformiranom Svjetskom prvenstvu Formule 1. To je bilo tek prvo poglavlje najslavnije trkaće momčadi na svijetu. Za Enza je samo najbolje bilo dovoljno dobro, a bio je nemilosrdan u svojim kritikama i radnika u tvornici i glavnih zvijezda, odnosno vozača, makar je on to vidio kao način da ih motivira da rade/voze bolje. Jedna od taktika mu je bila da istovremeno angažira više vozača od bolida, pa je matematika i logika tu bila jasna - ako nisi dovoljno dobar i brz, gubiš mjesto u bolidu, vozit će onaj bolji. Zato je sjedište Ferrarija u Maranellu uvijek bilo vrelište, mjesto maksimalnog pritiska, a najvažnija valuta pri tome su bili su snaga, hrabrost, brzina i agresivnost.

image
SN

Enzo je oduvijek govorio da je voziti za Ferrari čast i ni u jednom trenutku nije odstupio od tog stava. Agresivni vozači trebali su agresivne bolide, a Enzo je imao upravo takvu, jednostranu filozofiju kada je riječ o izradi bolida: konjske snage su sve. Epicentar svakog Ferrarijevog F1 bolida bio je motor sa 12 cilindara.

- Oženio sam se 12-cilindričnim motorom i nikad se nisam od njega razveo - znao je reći Enzo.

Zato nije iznenađenje da je i prvi bolid od svih Ferrarijevih 84 modela korištenih kroz ovih 70 godina povijesti Formule 1, model 125 iz 1950. bio pogonjen 12-cilindričnim motorom. Ferrari je jasno kroz godine i desetljeća pratio trendove po pitanju aerodinamike pa i koristio druge konfiguracije motore budući da su se morali pridržavati pravila, ali ljubav prema 12 cilindara bila je i ostala vječna. Tako je sredinom 1990-ih Ferrari bio jedina momčad koja je i dalje koristila 12-cilindrični motor (model 412 T2 iz 1995.) čiji je zvuk parao uha.

Dio crvene dinastije

- Aerodinamika je za one koji ne znaju proizvesti dobre motore - još je jedna Enzova parola.

Ferrari je bez konkurencije najuspješnija momčad u F1 povijesti, brojke govore o tome, od Ascarijevog prvog naslova 1951. do Schumacherovih pet uzastopnih na početku novog milenija, talijanska je momčad konstantno proizvodila pobjedničke bolide. Upravo je ta razina uspjeha, ali i sav onaj šušur koji neizbježno prati momčad, pretvorilo Ferrari u najpoželjnije radno mjesto za svakog vozača na svijetu. Izazovnosti i privlačnosti da postanete dio slavne dinastije nemoguće je odoljeti.

Tu su i navijači koji su posebna priča jer strast kojom izražavaju privrženost crvenim bolidima neusporediva je s bilo kojom drugom momčadi, makar to istovremeno stvara i momčadi pritisak da jednostavno mora biti najbolja i neprestano pobjeđivati. Neuspjeh se dočekuje s očajem, pobjede euforično slave, a u očima njihovih tifoza svjetski prvaci s Ferrarijem postaju besmrtnici.

Ferrariju je tradicija sve, a povijest svugdje oko njega. Ferrarijeva vječna potraga i strast za brzinom, pobjedama i trofejima traje i jednako je snažna danas kao i prije 999 utrka...

Linker
19. rujan 2020 20:10