Karavana WRC-a prošla je i napustila Hrvatsku, ali nema sumnje da će se još neko vrijeme slijegati prašina koju su kroz spektakularna tri-četiri dana uskovitlale svjetske relijaške zvijezde.
Prva utrka za Svjetsko prvenstvo na tlu Hrvatske nije valjda mogla proći bolje, uspješnije i zanimljivije jer imala je doslovce sve - šokantni uvod s nesrećom mladog junaka Kallea Rovanpere, početni okršaj asova Ogiera i Neuvillea, pa stalne promjene na liderskoj poziciji, da bi uslijedila apsolutna “bomba” na svim razinama s Ogierovim sudarom u nedjeljnu zoru i onda, za kraj, hitchcockovski obrat u zadnjim metrima i sekundama utrke u kojima je Elfyn Evans izgubio pobjedu, koja je praktički već bila u džepu.
Dobro i ponosno
Poslije 300 kilometara bjesomučne jurnjave po neravnim, zavojitim, grbavim, uskim i klizavim cestama razlika između prvog i drugog bila je 0.6 sekundi. Možda nije prava usporedba, ali to nekako podsjeća na legendarni wimbledonski meč Isner - Mahut koji se protegao na tri dana i ukupno 11 sati, a na kraju su od oko tisuću odigranih poena odlučile tek jedna-dvije loptice.
Ili, još bolje, na okršaj veslačkih samaca na OI u Riju s našim Damirom Martinom i Maheom Drysdaleom u kojem su pobjednika presudili mikroni.
- 0.6 sekundi je ništa - priznao je i Sebastien Ogier.
Najsretniji s ovakvim raspletom, pri čemu mu nije bitan poredak imena, već samo da je bilo napeto do kraja, bio je Daniel Šaškin. Čovjek odgovoran za dolazak WRC-a u Hrvatsku nakon višegodišnjih pokušaja.
- Kako sam? Dobro i ponosno - javio se Šaškin dan nakon završetka cijele gungule.
Velika satisfakcija
I sam je priznao da se ponekad sudarao sa zidovima, da nije uvijek i kod svih bilo razumijevanja za WRC, da su mu neki i govorili da je lud jer nema šanse da uspije u tome. Ali, Šaškin je ostao uporan, razbijao zidove, preskakao prepreke i na koncu san o WRC-u u Hrvatskoj pretočio u stvarnost. Ovakva utrka za njega je velika pobjeda i prije svega osobna satisfakcija.
- Apsolutno jest.
A tu su onda i pohvale koje stižu sa svih strana, a najvažnije su one od FIA-e i WRC Promotera, dvije strane koje diktiraju stvari pa tako i odlučuju o daljnjoj sudbini Croatia Rallyja.
- Komentari su jako dobri i pozitivni. Iznenađeni su kako smo uspjeli izvesti sve ovo na tako visokoj razini već u prvom nastupu i moram priznati da je jako ugodno čuti od ljudi koji su prošli čitav svijet i gomilu natjecanja kada ti kažu da si top level.
Ugovor koji Hrvatska ima za organizaciju WRC utrke vrijedi tri godine, ali po principu 1+1+1, što pak znači da je nakon svake godine potrebno potvrditi sljedeću, a tu uvijek postoji opasnost da se pojavi netko novi, jači, moćniji i bogatiji i “ukrade” mjesto.
- Vrlo brzo bismo trebali saznati ocjene za naš reli, a vjerujem da će biti dobre i visoke, jer već i sada imamo ponudu da potpišemo ugovor po kojem će sljedeće dvije godine biti fiksne. Dakle, da smo onda 100% sigurni u kalendaru, a to nam onda automatski daje veću sigurnost i komotniju situaciju, da ne moramo stalno strahovati.
Međutim, i za to postoji jedan preduvjet o kojem je Šaškin vrlo otvoreno govorio.
- Budućnost WRC-a u Hrvatskoj će ovisiti o našoj Vladi. Trebat će nam konkretna pomoć, izravno financiranje. I sada smo od Ministarstva turizma i sport preko natječaja dobili 1,5 milijun kuna, i na tome im hvala, no za dalje nam treba taj iznos u eurima. Ako ga ne bude, mi smo svoje napravili...
Možda na prvu zvuči oštro, ali to je ulaganje koje se isplati. Brojke o benefitima koje donosi WRC utrka kazuju kako se ulaganja višestruko isplate, odnosno da je samo vrijednost globalne medijske vidljivosti za Hrvatsku od Croatia Rallyja preko 40 milijuna eura. Televizijska slika iz Hrvatske otišla je u 150 država svijeta, utrku je online i(li) uživo pratilo oko 1.500 novinara, glas i slika o Hrvatskoj na neki će način zahvatiti, procjenjuje se, oko 800 milijuna ljudi diljem svijeta.
Želja je 500.000 ljudi
- Ovo je neupitna količina i kvaliteta promocije Hrvatske. Mi smo i sada svaki dan imali po 50.000 ljudi uz stazu, da nema korone bilo bi ih 500.000, iz Austrije, Mađarske, Italije, Njemačke, Češke... - kaže Šaškin.
A može se zamisliti koliko bi svi oni potrošili dok su tu tri-četiri dana, uz hotelski smještaj itd. I ovako su zagrebački hotelijeri trljali ruke zbog proteklog tjedna jer su imali daleko veću popunjenost od plana. A sve zbog relija.
I zato bi ostanak ovakvog ekskluzivnog svjetskog događaja u Hrvatskoj barem još nekoliko godina bio izuzetno koristan. Prvo izdanje hrvatske utrke bio je apsolutni hit, doslovce puni paket, ne samo sportski jer za reli su se ovih dana, i zbog sporednih događaja (Ogierov sudar...), “zakačili” i oni koji o njemu pojma nemaju, ali koje je jednostavno sva ta koreografija oko relija uvukla u priču.
I to je jedna od, možda i najveća pobjeda Croatia Rallyja.
FENOMEN PUBLIKE: Iznenadio nas je broj gledatelja, ali ljudi su se smijali, uživali...
Jedan od fenomena Croatia Rallyja apsolutno je bila - publika. Jer nitko, ni najveći optimisti nisu očekivali da će se pored staze pojaviti toliki broj gledatelja. I to svakoga dana, od shakedowna na Sljemenu u četvrtak, do cilja u Kumrovcu u nedjelju, gdje su ljudi baš preplavili neka područja uz stazu.
- I nas je iznenadilo jer vozači su na kraju praktički prolazili kroz špalir ljudi, a to im je dalo sjajan osjećaj, ono što nisu mogli doživjeti već duže vremena - kaže Šaškin.
Apsolutni je to dokaz da reli i automobilizam u Hrvatskoj imaju svoju publiku, da ima interesa. Činjenica da se uživo mogao gledati WRC i najveće svjetske relijaške zvijezde i sav taj šušur koji se stvorio, svakako su privukli i one koji reli ne prate, jer jednostavno su htjeli vidjeti nešto novo i nešto što svi hvale da je vrhunski proizvod. I nisu bili razočarani, dapače.
Pogodovalo je, jasno, i napokon proljetno vrijeme.
- Ljudi su se smijali, uživali, htjeli su i izaći van nakon što ih već više od godinu dana ova korona maltretira - objasnit će Šaškin.
Društvene mreže su preplavljene snimkama vožnji reli automobila, a neke su, poput one u kojima je veselo zagorsko društvo za uspomenu dobilo kotač (otpao s jednog od automobila), jednostavno urnebesne.
- Ha ha, vidio sam i ja taj video, koji samo dokazuje da naši ljudi imaju duha.
Ipak, kod organizacije WRC utrke, sigurnost gledatelja apsolutni je prioritet, a na organizatorima je da se za istu pobrinu. Dapače, to je jedna od prvih stvari koji WRC Promoter i FIA gledaju kada ocjenjuju reli.
S obzirom na količinu ljudi, neizbježno je bilo većih okupljanja i grupiranja, na koje se u ovo vrijeme pandemije ne gleda blagonaklono, ali opet - kako kontrolirati svjetinu uzduž 20 kilometara?
- U 95% slučajeva gledatelji su bili savjesni, disciplinirani, slušali upute sudaca i samo tako možemo pokazati da smo civilizirani i spremni ugostiti ovako velike manifestacije. Zbog onih nekoliko koji su mislili da su pametniji, u subotu smo jedan brzinac morali prekinuti na 15 minuta. Ipak, sveukupno je bilo jako dobro i nadam da nam FIA neće zamjeriti te neke početničke greške - zaključio je Šaškin.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....