Za koji će se dan svjetska reli elita, sama globalna krema ovog sporta sliti u Hrvatsku. U biti, prethodnica je već debelo ovdje, ali od četvrtka će zabrujati automobilski motori u pet hrvatskih županija. U četvrtak, 21. travnja starta WRC Croatia Rally, ovogodišnja treća utrka iz serije Svjetskog prvenstva u reliju (WRC), te drugu godinu zaredom u našoj domovini.
Grad Zagreb, te Zagrebačka, Krapinsko-zagorska, Varaždinska, Karlovačka, ali i Primorsko-goranska županija, što je novitet u odnosu na lani, primit će 60-ak najboljih reli posada na svijetu, na tisuće članova pratećeg osoblja i, očekuje se, najmanje 350.000 ljudi, zaljubljenike u oktanske brzine u spoju sa snalažljivošću vožnje, što je jedna od karakteristika relija.
Ma koliko se inače organizatori svakog sportskog natjecanja u promociji trudili i stalno isticali da je to njihovo natjecanje, miting, prvenstvo, turnir ili što već “najgledanije”, “najveće”, izaziva najveću pozornost medija i da je nešto što “Hrvatska još vidjela i doživjela nije”, te da “snimka ide 100 država svijeta”, pa ako ustreba i izvan galaksije, ruku na srce moramo utvrditi sljedeće - većeg od WRC, SP u reliju nema, nije se u Hrvatskoj dogodilo. Od broja medija, velikih TV kuća, signala u više država, broja gledatelja, ispunjenosti hotela, moćnih korporacija iz svijeta automobilske, pa i naftne industrije. Ne, moćnije od ovo može biti samo EP u nogometu, dok nešto više od toga niti ne možemo organizirati.
Što više ‘zapapriti’
Kako to i konkretno izgleda glede nadmetanja koje će se od 21. do 24. ovog mjeseca održavati u velikom dijelu kontinentalne Hrvatske, pokušali smo doznati od Danijela Šaškina. Naš poznati, donedavni reli vozač, sada predsjednik Organizacijskog odbora WRC Croatia Rallyja isključivi je “krivac” što je uopće prošle godine doveo WRC u Hrvatsku.
Prije svega, je li sve “posloženo”, može li utrka početi, idemo reći, danas?
- Sve dozvole imamo, od Vlade Republike Hrvatske na niže, završene su sve pripremne radnje. Imamo 36 lokalnih jedinica uprave i samouprave. To je odmah naravno i 36 dozvola, pa policija, hitna pomoć, vatrogasci, cestari... Ogromna hrpa papira je bila potrebna, stotine dopisa, dozvola, suglasnosti, mišljenja... sve je to iza nas - veli Daniel Šaškin.
- Zahvala stoga dobrim ljudima iz različitih institucija, a koji zaista bude nadu da ova naša zemlja ide naprijed. Onaj najgori, meni osobno najmrskiji dio posla, birokratski je riješen. Potpisani su, jasno, svi ugovor s partnerima i sponzorima. Još čekamo samo Hrvatsku turističku zajednicu, oni imaju nekih tehničkih problema, ali vjerujem da će se i to riješiti vrlo skoro. Jednako tako čekamo još i dogovor s Gradom Zagrebom, za onaj dio usluga koji je dogovoren s gradonačelnikom Tomaševićem. Sve dobro stoji. Što se tiče natjecatelja i ljudi iz WRC-a, oni su svi ili na putu ili već tu. Testiranja su počela krajem ožujka u tri županije. To smo obavili u polutišini jer timovima moramo omogućiti pripremni mir, posebno za utrku koja je jedna od najtežih u cijelom prvenstvu. To je moj, ali i ne samo moj sud, da se za provjeriti po komentarima nakon prošle godine. To je i bio cilj. Pokazati što više ljepota Hrvatske, ali i što više zakomplicirati, “zapapriti” u pozitivnom, sportskom smislu, po težini nadmetanja što vozači vole. Da nas pamte po vrlo zahtjevnim brzincima, jako puno promjena tempa, konfiguracije i po svim mogućim vrstama asfalta u Hrvatskoj.
U Pirelliju nas proklinju
Ovo potonje, “različite vrste asfalta”, čega smo svi mi svakodnevno svjesni vozeći se po našoj domovini, jedno je od obilježja Croatia Rallyja.
- Prozvani smo u WRC, krenulo je od Francuza, da je ovo utrka “50 nijansi Hrvatske”. Misle na boje i vrste asfalta. Znate kakve su nama ceste, pune krpa i zakrpa. To je naša specifičnost jer su nas prošle godine, prije prve utrke u nas, pitali u WRC-u “kakvi ste vi, čemu je nalik Hrvatska kada o cestama pričamo; kome smo nalik, Francuskoj, Španjolskoj, Njemačkoj?”. Bilo nam je teško u početku reći da smo svoji, specifični, samo smo odgovorili “vidjet će te kada dođete”. No, to je super prošlo. Znam, doduše, da nas Pirelli (talijanski proizvođač guma) sigurno ne voli i proklinje jer oni dobivaju po “nosu” od timova, budući da ne mogu proizvesti gumu koja može “pokriti” sve naše uvjete, rupe, zakrpe, prijevoje, različite promjene asfalta i njegove temperature. Kada iz osunčane nizine uletite u cestu u šumi, u hladu, nema gume koja to može “pokriti”. Vozačima i timovima je stoga odabir guma zapravo najveći problem jer moraju izabrati gumu s kojom će najmanje izgubiti, baš tako. Belgijac Neuville najveći je tragičar prošle godine jer je krivim odabirom guma propustio pobjedu. Ja sam 25 godina u reliju, naučio sam neke stvari i pokušao sa svojom ekipom Štefanić, Dedić, Vujsić, Harapin, Šivak itd., iskoristiti svoje znanje da bismo definitivno zakomplicirali posao svim posadama. Nemoguće je izabrati pravu gumu. Ona niti ne postoji.
Nepredvidljiva utrka
Koliko posada dolazi na WRC Croatia Rally?
- Od 109 pretprijava, na koncu je 66 prijava. Kada je izbio bio rat u Ukrajini, u 24 sata je sve stalo. I broj prijava i rezervacija smještaja, sve... Na koncu imamo 66, ipak. Mislim da će biti dva odustajanja ipak. Jedan Brazilac ima zdravstvenih problema i naš Vjekoslav Čičko, koji je na “4 River Rallyju” polomio rebra.
To znači 64 posade na startu, je li to malo, puno...? Ove godine se dosad vozilo samo u Monte Carlu i Švedskoj, koliko je ondje bilo?
- S obzirom na druge WRC utrke, to je relativno dobra brojka. U Švedskoj ih je bilo 40-ak, Monte Carlo 75. Mi ćemo biti ukupno gledano u Top 3 ili Top 5 s Monte Carlom i Portugalom po broju prijava. Naravno, nažalost nema naših kolega iz Ukrajine s kojima iskreno suosjećamo. Mi Hrvati mislim da možemo najbolje shvatiti što Ukrajina i ukrajinski narod trenutačno prolaze. S obzirom na koronu, na svu krizu koja dolazi, pa rat u Ukrajini... to je puno. Kako korona-kriza, pa onda i rat u Ukrajini doveli su do značajnih problema u proizvodnji, potrošnji, pa čak i prijevozu. Mi u Hrvatskoj smo imali, ako govorimo o prošlogodišnjoj utrci, još i utjecaj nakon potresa, pa i smrt našeg najvećeg sponzora u tom trenutku, Milana Bandića. Sve je to imalo utjecaja na nas, ali smo ipak sve uspješno prevladali.
Nakon dvije utrke (Monte Carlo i Švedska), vodi Finac Rovanperä s 46 bodova, drugi je Belgijac Thierry Neuville 32, pa Sebastien Loeb koji ima 27... Što očekujete rezultatski od utrke kod nas?
- Neuville je moj favorit, ali je pitanje kako su spremili auto za asfalt. Čuo sam da Hyundai ima nekih problema oko podvozja i “setupa”. Po testovima bih rekao da je Ford možda najspremniji, Toyota možda ima najboljeg vozača kada se uzme cijeli ešalon. To sve jamči nepredvidljivost utrke. Vjerojatno će odlučivati njihove pogreške. Tko bude “bušio” gume, taj sigurno neće pobijediti. Naše ceste su dodatno posebne jer mi imamo sa svake strane asfalta onaj šoder i zemlju, pa se tu stvaraju “stepenice”. Pri silasku s asfalta, “rezanju” zavoja i pri povratku na asfalt se može dogoditi da se guma “precvika”, probuši, ako asfalt nema glatki rub baš na tom mjestu. Prošle godine je bilo dosta bušenja guma. Mislim zato da neće vozači griješiti toliko s odabirom guma, koliko se može dogoditi pogreške pri vožnji.
Dolazi li Sebastien Loeb? On je ipak nekako za širu javnost najzvučnije ime.
- Sigurno je najzvučnije u zadnjih 10-15 godina, uz Ogiera koji se oprostio i koji će tu i tamo, možda promotivno nastupiti. Hrvatsku, nažalost, nije odabrao. Neće biti ni Loeba jer morate biti svjesni da smo mi ipak mali i nemamo toliki proračun da bi mogli nadoplatiti takvi zvijezdama dolazak. Znate, u jednom Monte Carlu nastupaju, ali oni su tamo, u tim brdima u biti doma. To je kućni reli. Imali smo u jednom trenutku ideju dovesti Loeba, ali budući da je on potpisao da će voziti WRC 2, Kazahstan je imao istu utrku kada i mi. Onda je Kazahstan otkazao prije mjesec dana, mi smo probali s Fordom da Loeb dođe, ali Ford to nije predvidio uopće i njih to košta oko 150.000 eura. Mi, pak, jasno taj proračun nismo imali, kako bismo ga tako privukli. Znamo da bi Loeb bio veliki magnet za publiku, ali mislim da čak neće ni trebati. Mi jesmo rekli da očekujemo 350.000 gledatelja, ali vjerujem da će to biti i puno više.
Loeb bi koštao 150.000 €
Dakle, postoje ipak neki vozači iz vrha kojima se i plaća da dođu na utrku, iako je utrka za svjetski naslov?
- Jednostavno je. Tri auta se boduju za konstruktorski poredak. Loeb bi bio četvrti Fordov automobil, nije ni prijavljen na vrijeme i on njima bodovno ne bi mogao donijeti ništa. Kad je takva situacija, onda je moguće nekog dodatno pozvati, ali plaćanjem jasno.
Za Loeba je onda cijena 150-200.000 eura?
- Vjerujte, to je još prijateljska cijena. Jednoj Italiji, Njemačkoj, Francuskoj nikakav problem nije platiti 150.000 eura. Možda ne bi ni Hrvatskoj jer ono što bi Loebov dolazak donio je nemjerljivo više, ali to objasniti ljudima, odgovornima u nas... teško. Znate, vrtići, škole, popravljanje zgrada, košta novca, a taj novac od nekuda mora doći, netko ga mora zaraditi. Ovo natjecanje zarađuje. Država je uložila milijun eura u ovaj projekt, a mi vjerujemo da ćemo samo od poreza, cestarina i sličnog vratiti 20 puta više! No, sad ulazimo u ekonomsku sferu.
Kao Woodstock s vodom
Koliki je proračun WRC Croatia Rallyja?
- Oko 20 milijuna kuna. Od države, Ministarstva turizma i sporta 7 i pol milijuna kuna, od Grada Zagreba 2 i pol milijuna, plus još neke dodatne usluge od vatrogasaca, komunalija, policije... Za usporedbu ću vam reći da je proračun relija u Finskoj 14 milijuna eura, Portugala nešto slično, talijanski, na Sardiniji, jedan od najmanjih relija je oko 6 milijuna eura. Tako da mi imamo dvostruko manji proračun od prvog sljedećeg. Govorim otvoreno o nekim stvarima, možda se oni nekima i ne sviđaju, ali mi nemamo puno ovakvih natjecanja i općenito velikih manifestacija. Snježna kraljica, Hanžekovićev memorijal, ATP u Umagu, biciklistički CRO Race, sada WRC, a izvan sporta Ultra, nema ih jako puno u tom rangu. Smatram da ako ih sada imamo šest tako velikih, da bi ih Hrvatska morala imati 10 puta više, dakle 60. Onda bi mogli reći da smo ozbiljno pristupili pripremi turističke sezone, cijeloj sezoni, postsezoni itd.
U jednom trenutku, prije kojih šest mjeseci, cijela je utrka WRC Croatia Rally bila pod velikim upitnikom. Posebno u Zagrebu, rekli bismo. Što se dogodilo?
- Ne bih rekao da nije bilo volje ili želje, već to pripisujem birokraciji. Mi smo i dalje visokobirokratizirana država, naslijedili smo onaj socijalistički sustav i umjesto da ga raspetljamo, mi smo ga dodatno zapetljali. Ja sam tomu svjedočio. Morate dobiti stotine odobrenja i papira, na lokalnim razinama različiti odbori, povjerenstva, komisije... Biljezi su ukinuti, to znamo jel’, e da, ali smo ih mi svejedno morali kupiti, platiti. Pečati su ukinuti, ali bez pečata vam vele da ne vrijedi. Moramo biti okretniji, brži. Ovaj primjer Loeba za koji ste pitali je baš klasičan primjer. Jedan čovjek koji je mogao povećati dobit Croatia Rallyja za milijune i milijune kuna, mi nismo mogli riskirati 150.000 eura da on dođe - zaključio je Daniel Šaškin, predsjednik Organizacijskog odbora WRC Croatia Rallyja 2022.
U redu, bilo bi još malo zanimljivije s Loebom, ali pustimo Sebastiena. Pred nama je vrhunski sportski spekakl, pravi, mali relijaški Woodstock...
- Pardon, ali mi ćemo imati vode. Na Woodstocku nije bilo vode - u šali će još pridodati Šaškin.
Najbolji relijaški vozači svijeta u Hrvatskoj, pred minimalno 350.000 gledatelja u četiri dana. Spektakl zajamčen!
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....