Mikolaj Marczyk, Jon Armstrong i Andrea Mabellini široj sportskoj publici u Hrvatskoj vjerojatno su anonimci, no zato će za jednoga od ovog trojca Hrvatsku nakon ovog vikenda pamtiti kao mjesto jednoga od najvećih trenutaka svoje karijere.
Riječ je o trojcu koji se bori za naslov europskog prvaka u reliju, a Croatia Rally u subotu i nedjelju posljednja je postaja ovogodišnjeg kalendara ERC-a i dat će odgovor tko je najbolji na Starom kontinentu u "kraljici autosportova". Međutim, nije ulog "samo" vozačka titula, već se na hrvatskom asfaltu odlučuje i o naslovima prvaka u svim kategorijama, uključujući i prvenstveno nadmetanje momčadi i proizvođača guma, pa stoga ne čudi veliki interes međunarodne konkurencije za zbivanja u Hrvatskoj sljedećih nekoliko dana.
Na prijavnoj listi ukupno je 80 posada, odnosno automobila, koje će publika moći vidjeti na ceremonijalnom startu ispred INA-ine zgrade u Novom Zagrebu u petak od 18.30, a na istom mjestu bit će i svečano proglašenje pobjednika, i utrke i Europskog prvenstva, u nedjelju oko 15.30. Središte relija sa servisnom zonom smješteno je, pak, kod Westgatea pored Zaprešića, kao što je to bio slučaj s lanjskom, odnosno kao što će biti slučaj sa sljedećom hrvatskom WRC utrkom, u travnju 2026. Organizatori su, inače, tamo pripremili i bogat prateći program koji uključuje drift utrke, videoigrice, izložene automobile i svu popratnu opremu.
No, natjecateljski najzanimljiviji dio relija odvijat će se, naravno, na 172 kilometra brzinskih ispita podijeljenih u dva dana: u subotu će se voziti šest "brzinaca", u nedjelju završna četiri. Tko će se najbolje snaći na hrvatskom asfaltu ostaje za vidjeti, a uoči početka jurnjave mala prednost je u rukama Mikolaja Marczyka. Poljski vozač aktualni je lider na tablici sa 146 bodova, što je za 15 više od drugoplasiranog Talijana Andrea Mabellinija, odnosno 33 više od trećeplasiranog Irca Jona Armstronga. Međutim, ima tu i "caka", a ta je da se u konačnom zbroju bodova briše najlošiji rezultat ostvaren u sezoni, pa kad se primijeni taj kriterij, Marczyk je zapravo svega dva boda ispred Mabellinija jer se Poljaku, zasad, briše sedmo mjesto iz Švedske, odnosno 13 bodova, dok Mabellini ima odustajanje iz Mađarske, pa time zapravo ostaje na dosadašnjem zbroju bodova (131), jednako kao i Armstrong na 113, budući da je njemu najlošiji rezultat odustajanje u Španjolskoj pa time ne gubi ništa bodova.
Ono što je zanimljivo jest da prva dvojica, Marczyk i Mabellini, u prvih sedam utrka ove sezone nemaju niti jednu pobjedu, a Armstrong ima jednu, i to na posljednjem reliju uoči dolaska u Hrvatsku, u Velikoj Britaniji, gdje je zapravo ulovio posljednji vlak u borbi za naslov prvaka.
Pobjede su, inače, odnosili vozači koji ne voze kompletnu sezonu, već se povremeno pojavljuju na ERC-u, no znaju to biti WRC vozači koji koriste ERC kao testni poligon za WRC nastupe. Tako je, primjerice, Nikolaj Grjazin slavio u Španjolskoj ili Martinš Sesks u Poljskoj. U Češkoj je najbrži bio domaći adut Jan Kopecky, danas veteran (43) koji je nekad bio redoviti sudionik WRC utrka, a nama zanimljiv i po tome što je pobjednik Croatia Rallyja, kada se ovaj posljednji put vozio u sklopu EP-a. Bilo je to 2013., godine kada je Kopecky postao i europski prvak. Nema Kopeckog sada više u konkurenciji ni u ERC-u ni na Croatia Rallyju, jer posljednjih godina vozi relije isključivo u domovini.
Armstrong ima priliku postati prvi Irac s titulom europskog prvaka, ali za to će mu trebati gotovo savršena utrka. Morat će, naime, osvojiti 34 boda od 35, koliko je maksimum, a da pri tome Marczyk ne bude bolji od sedmog mjesta, a Mabellini ne bolji od šestog. Irac će imati malu prednost u tome što je već dva puta vozio na hrvatskom reliju, kada je bio dio WRC-a, 2021. i 2022. godine. Marczyk je Croatia Rally vozio jednom (2022.), dok Mabellini nije imao iskustva s hrvatskom utrkom.
- Bit će dosta teško doći do titule s obzirom na okolnosti, ali utrka u Hrvatskoj poznata je po nezgodnim, skliskim cestama - rekao je Armstrong.
- U ovo doba godine bit će puno blata i lišća na cestama pa se tu svašta može dogoditi u svakom trenutku, tako da nada postoji.
Marczyk ove godine nije pobijedio, ali je pokazao najveću dosljednost: jedini je koji se tri puta u 2023. penjao na postolja u utrkama ERC-a.
- Bili smo dobri kroz cijelu sezonu, ali sad u Hrvatskoj moramo pokazati još malo više od toga - najavio je 29-godišnji Poljak znajući da mu novi plasman na postolje možda ne bude dovoljan za naslov prvaka.
Talijan Mabellini sa 26 godina najmlađi je od trojice kandidata za titulu, a njegova specijalnost su posljednji brzinski ispiti relija, takozvani Power Stage, jer od njih sedam on je pobijedio na tri, najviše od svih. Važno je znati kako taj Power Stage donosi bonus od pet bodova, tako da je Mabellini samo tu skupio 15 bodova, što se možda u konačnici pokaže i presudnim.
- Pokazali smo da smo u tim kritičnim trenucima utrke sposobni voziti na maksimumu, a to je pak pokazatelj velike mentalne snage. Ona će nam trebati i na Croatia Rallyju jer to je posljednja utrka sezone, tako da sam i zbog toga optimističan uoči finala sezone - rekao je Mabellini.










Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....