Ekipa koja je stvarala dokumentarac - Dejan Tatomir, Ivan Malenica, Stipe Antonijević, Vlado Boban i Tomislav Židanić

 Wrc Croatia Rally
50 NIJANSI HRVATSKE

‘Državi smo donijeli 12 milijuna eura, naši gosti troše dvostruko više nego turisti u Dubrovniku!‘

Premijerno prikazan dokumentarni film o hrvatskoj utrci, brojke dokazuju na njezin veliki efekt
Piše: Ivan JelkićObjavljeno: 06. listopad 2022. 10:42

Iako kalendarski još nije, sezona WRC-a kao da je i završena budući da je Kalle Rovanperä osigurao naslov svjetskog prvaka za 2022. Iz hrvatske perspektive vrhunac je sezone bio u drugoj polovici travnja, dakle prije nešto malo manje od šest mjeseci, kada je vožena druga WRC utrka na tlu Hrvatske.

Nekima je to možda davno, nekim možda kratko, ali sjećanja na oktanski spektakl koji se odvijao nama u dvorištu potaknuo je dokumentarni film pod nazivom “50 nijansi Hrvatske”, koji je premijerno prikazan u Zagrebu.

- Je, definitivno je vratio “film” svega što se događalo i što je sve trebalo da se utrka pripremi i organizira - kaže Daniel Šaškin, glavni i odgovorni za dolazak WRC-a u Hrvatsku.

- Žao mi je samo što nije stalo sve unutra jer sveukupno je oko 2000 ljudi koji rade na utrci, od čistačica do vrha, a skupili smo materijala za 12 nastavaka. Cilj je bio prikazati i laicima, ljudima koji upoznati nisu s relijem, što se sve događa iza scene, jer ima tu trenutaka i situacija koje nikome ni ne padaju napamet da se događaju, a s kojima se moramo boriti.

Fascinantni podaci

Dokumentarac prikazuje brojne segmente vrlo kompleksne organizacije utrke, od predradnji koje počinju i stotinu dana prije početka utrke sa svim papirnatim materijalima (dopisi, dozvole, suglasnosti...), preko toga kako se crta itinerar, obuke redara i volontera, rada sudaca, provođenja testiranja, do kasnonoćnih logističkih pothvata, kontrole gledatelja i osiguravanja brzinskih ispita kroz četiri dana trajanja same utrke.

Naziv “50 nijansi Hrvatske” aluzija je na asfaltnu podlogu kojom se vozi Croatia Rally jer nigdje kao u Hrvatskoj ne postoji toliko promjena vrste, boja, tvrdoće, temprature asfalta, plus poveći broj rupa te krpa i zakrpa po cestama.

- Treba imati onu posebnu “žicu” u sebi da biste postigli nešto izvan kolotečine, ponekad za to treba otići i u ekstreme, a upravo su to Šaškin i njegova ekipa suradnika i napravili da bi doveli WRC u Hrvatsku. Fasciniran sam energijom koju svi ti ljudi imaju u želji da bi utrka ostvarila - rekao je autor filma Vlado Boban.

Dokumentarac je inače već “zakapario” WRC Promoter, pa se očekuje da će ga putem svojih kanala prikazivati diljem svijeta.

- Mi smo prvi koji smo napravili dokumentarac o tome kako se radi WRC utrka. Eto, i po tome smo pioniri, a to valjda dolazi od toga da živimo u zemlji gdje se moraš snalaziti tako da smišljaš ideje koje drugima, negdje vani ne padaju napamet - dodao je Šaškin.

image

Glavni čovjek Croatia Rallyja Daniel Šaškin i Dubravko Šimenc iz HTZ-a

Wrc Croatia Rally

Film na neki način zaokružuje kompletan ciklus organizacije utrke, a ono što ostaje kao dokaz dobro odrađenog posla su - brojke. Šaškin je naveo samo neke...

- Croatia Rally generirao je 117 i više milijuna eura potrošnje, dakle mi organizatori, gledatelji, momčadi i posade koje su vozile, zajedno smo potrošili minimum 117 milijuna eura. Od toga je 75-80% tog iznosa potrošeno u Hrvatskoj. Samo od PDV-a vezanog uz naš reli, država je utržila 12 milijuna eura. Studija Ekonomskog fakulteta izračunala je kako je potrošnja reli gosta gotovo dvostruko veća nego što potroše, recimo, redoviti turisti u Dubrovniku, a znamo da Dubrovnik ima najveću potrošnju u Hrvatskoj.

To su prilično fascinantni podaci.

- Država nas pomaže s milijun eura, što je mislim najviše od svih domaćih sportskih manifestacija, ali nije nam to dovoljno, treba nam još više da bismo mogli graditi i dalje. Uz razdoblje postkorone dogodio se i rat u Ukrajini i to je “zakuhalo” stvari u svjetskoj ekonomiji, troškovi rastu i nepredvidljivi su i mi smo tu ugroženi kao organizatori. Za sada relativno dobro stojimo s planovima, ali ne bismo voljeli iznenađenja i nadamo se da će tu država uskočiti. Došli su na premijeru filma predstavnici grada Zagreba, ministarstava, HTZ-a i to nam daje nadu i vjeru da netko stoji iza nas. Prepoznati jesmo, radimo na tome da budemo još više i da još više podignemo ove spomenute brojke.

Nova utrka

I dok je film malo vratio sjećanje na prošlu utrku, već smo na pola puta do sljedeće, u travnju 2023.

- Utrka ide 100% i mora ići, ugovori su potpisani, organizacija teče cijelo ljeto. Imamo brojke koje dokazuju da je WRC dobra stvar za Hrvatsku. TV gledanost je recimo fantastična, samo je Monte Carlo gledaniji od nas, a procjena je da je uživo, uz stazu, bilo oko 310.000 gledatelja. To je brojka od policije, nismo je sami izmislili, makar mislimo da je to konzervativna procjena i da je stvarna brojka bliže 400.000 u četiri dana ukupno. Imali smo 200 stranih novinara, ne znam ima li drugih kulturnih i sportskih manifestacija koje privuku toliko stranih novinara. Ne sad da sebe uzdižemo, ali hoću reći da je ovo zbilja praćeno i gledano i da Hrvatskoj, koja možda baca previše karte samo na turizam, ovo nije nešto s čime se smije kockati o tome treba li nam ili ne. Bez uvrede kolegama iz drugih sportova, znam da se svi muče i rade. Evo, taman je završio biciklistički CRO Race, pratio sam ga, to je fenomenalna stvar i projekt, a mislim da nama treba 20 ili 30 “WRC-a” u raznim sportovima u Hrvatskoj - zaključio je Šaškin.

Linker
23. studeni 2024 01:59