Kladioničari u Las Vegasu već su prekrojili koeficijente, ili čak iz ponude i izbacili opciju da će Lando Norris osvojiti titulu prvaka u Formuli 1 za 2025., jer to je nakon noćne jurnjave po Stripu i ostatku američke kockarske meke bila praktički gotova stvar. No, onda je uslijedio potpuni šok koji bi potencijalno mogao okrenuti završnicu F1 sezone naglavačke: oba vozača McLarena, dva kandidata za titulu - diskvalificirana su.
Lando Norris, koji je utrku u Las Vegasu završio na drugom mjestu, te Oscar Piastri, koji je osvojio četvrto mjesto, ostali su bez svojih plasmana i bodova nakon što su na njihovim bolidima utvrđene tehničke nepravilnosti. Na uobičajenom pregledu bolida poslije utrke utvrđeno je kako su podne zaštitne ploče njihovih bolida bile tanje od propisanih 9 milimetara. Konkretno, ploče su bile 0,12 mm pretanke sprijeda i 0,07 mm pretanke straga, prema izjavi FIA-e.
Iako su se iz McLarena branili kako je to posljedica fenomena zvanog “porpoising”, odnosno poskakivanja bolida na brzim i ravnim dijelovima staze, pa je to dovelo do nepredviđenog i pretjeranog kontakta ploča s tlom, a time “trošenja” ploča, FIA to nije mogla prihvatiti kao oslobađajući faktor. Suci su tek mogli utvrditi kako britanska momčad “nije namjerno pokušala zaobići pravila”, ali su njihovi bolidi svejedno diskvalificirani.
Epilog svega: Norris je ostao bez 18 bodova, Piastri bez 12, a Max Verstappen ostao je s 25 za pobjedu u utrci pa Norris sada u ukupnom redoslijedu ima “samo” po 24 ispred obojice, Oscara i Maxa. Da nije bilo diskvalifikacije imao bi 30 bodova ispred Piastrija, odnosno 42 ispred Verstappena i u takvom bi međuodnosu Maxova peta uzastopna titula prvaka bila praktički fikcija. Ovako se, međutim, dvije utrke prije kraja sezone stanje na vrhu poretka prilično zakompliciralo...
- Frustrirajuće je izgubiti toliko bodova. No, ne mogu ništa oko toga promijeniti i umjesto toga prebacujemo fokus na sljedeću utrku, gdje ćemo nadam se isporučiti najbolji mogući rezultat - rekao je naknadno utučeni Norris.
Najgori mogući trenutak
Englez još uvijek, doduše, nema razloga za potpunu paniku jer i dalje drži sve u svojim rukama. Štoviše, već u Kataru, gdje se utrka vozi sljedećeg vikenda, svejedno može osvojiti naslov prvaka. Dovoljno mu je, naime, da ukupno za vikend (vozi se u subotu i sprint utrka) osvoji dva boda više od obojice konkurenata, odnosno da poveća prednost na najmanje 26 bodova, jer onda ga na finalnoj utrci sezone, u Abu Dhabiju 7. prosinca, nitko više ne može nadmašiti, budući da će ostati maksimalno 25 bodova za osvojiti.
Ovo, inače, nije ni prvi puta da netko bude diskvalificiran zbog ovog prijestupa. Identična je sudbina bila zadesila i Lewisa Hamiltona (Ferrari) te Nica Hülkenberga (Sauber) ranije ove godine u Kini, a jednako tako i prije dvije godine u Austinu također Hamiltona (tada još u Mercedesu) i Charlesa Leclerca (Ferrari). George Russell (Mercedes) lani je sankcioniran u Belgiji, doduše jer mu je bolid bio ispod dopuštene težine, ali momčad je to obrazložila upravo pretjeranom “potrošnjom” zaštitnih ploča.
Svaka momčad traži i najmanji djelić na kojem može zaraditi koju desetinku sekunde u odnosu na konkurenciju, tako da se ovakve stvari događaju. Ovog su puta u McLarenu zeznuli stvar, donijeli krivu procjenu, a loše je za njih, pak, što se to događa u skoro najgorem mogućem trenutku...
Antonelli prvo -1, pa +2 mjesta
Međutim, ni u utrci njihovi vozači nisu bili imuni na greške. Norris, koji je imao “pole position” vrlo je agresivno išao zatvarati Verstappena, ali pri tome zaboravio kočiti za prvi zavoj pa nakratko izašao sa staze. Otvorilo je to aktualnom prvaku prolaz prema prvom mjestu, a izgubio je Norris poziciju i od Russella. U kasnijem tijeku utrke uspio je prestići sunarodnjaka u Mercedesu, ali Verstappen mu je ostao neuhvatljiv. Tim više što je u posljednjih nekoliko krugova Norris dobio naredbu iz garaže da uspori zbog “tehničkih problema”. Navodno se radilo o štednji goriva, ali moguće da su u McLarenu već tada bili posumnjali u problem koji je kasnije isplivao na vidjelo, pa su pokušali minimalizirati štetu usporavanjem jer onda nema ni toliko dodira zaštitne ploče s tlom... Štogod bilo, ishod se nije pokazao dobrim.
Piastri je, pak, u prvom zavoju poslije starta imao kontakt s Liamom Lawsonom, pa pao na sedmo mjesto. Kroz utrku se uspio probiti do četvrtog zahvaljujući strategiji momčadi jer je kroz boksove prestigao i Leclerca i Carlosa Sainza (Williams).
Pored Verstappena, koji je upisao šestu pobjedu sezone, najveći dobitnik takvog raspleta jest Kimi Antonelli, drugi Mercedesov vozač. On je ciljem prošao četvrti, ali je zbog kazne od 5 sekundi (nepravilan start) prvo pao na peto mjesto, da bi onda izbacivanjem dvojca McLarena bio promoviran na treće mjesto. To je njegovo treće postolje u sezoni, i karijeri budući da mu je ovo debitantska sezona, a drugo uzastopno nakon osvajanje drugog mjesta u Brazilu prije dva tjedna.
Karavana Formule 1 seli na Bliski istok na posljednje dvije utrke godine i rasplet u borbi za titulu prvaka: Katar 30. studenog (plus subotnji sprint) te Abu Dhabi 7. prosinca. Vodeći trojac je unutar (samo) 24 boda...
Samo za podsjetnik, Verstappen je prije četiri godine, 2021., za svoju prvu titulu u posljednje dvije utrke uspio nadoknaditi manjak od 14 bodova za Lewisom Hamiltonom i postao prvak.
Istina, uz važnu napomenu kako je to bilo na krajnje kontroverzan način, uz obilato kršenje pravila - ne njegovo, već direktora utrke Michaela Masija - ali što je išlo njemu, Maxu u korist.










Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....