VN Abu Dhabija, finale sezone
KONAČNI POREDAK:
1. M. Verstappen (NIZ)
2. O. Piastri (AUS) +12.594
3. L. Norris (BRI) +16.572
Završnicu utrke pogledajte OVDJE.
Britanac Lando Norris u McLarenu novi je svjetski prvak u Formuli 1 nakon što je u posljednjoj, 24. utrci sezone Velikoj Nagradi Abu Dhabija osvojio treće mjesto.
Pobjeda na Yas Marina stazi u Abu Dhabiju je pripala Nizozemcu Maxa Verstappenu u Red Bullu, no to mu nije bilo dovoljno za ukupno slavlje.
Drugi je bio Australac Oscar Piastri u McLarenu, koji se također nadao tituli, a treće mjesto, dovoljno za titulu, osvojio je Norris.
Uoči zadnje utrke sezone Norris je bio u najboljoj poziciji, vodio je s 408 bodova i prvu titulu u karijeri mu je donosio plasman na jedno od prva tri mjesta, bez obzira na rezultat suparnika. Aktualni svjetski prvak Verstappen je bio drugi s 396 bodova, dok je Piastri na trećoj poziciji imao 392 boda. Podsjetimo, pobjeda donosi 25 bodova, drugo mjesto 18, treće 15, četvrto 12....
Na koncu je Norris osvojio svjetski naslov s dva boda više Verstappena. Posljednji put jedan pilot McLarena je osvojio svjetski naslov 2008. godine kada je pobijedio Britanac Lewis Hamilton.
Konstruktorski naslov je već ranije osigurao McLaren.
LANDO NORRIS OSVAJA TITULU!
Max Verstappen slavio je na VN Abu Dhabija, ali Nizozemac neće doći do petog uzastopnog naslova Formule 1. Lando Norris odradio je koliko mu je bilo dovoljno, završio je kao treći i odnio sveukupnu titulu.
55/58 Ušli smo u završna četiri kruga, promjena nema, udaljenost između Norrisa i Leclerca sve je izraženija.
52/58 Verstappen i dalje nije otišao u boks, a čini se i da neće do kraja utrke. Nizozemac je vodeći, vrlo vjerojatno osvojit će VN Abu Dhabija, no ne i sveukupni naslov.
Norris se čvrsto drži na trećem mjestu, više od šest sekunda prednosti ima pred Leclercom. Na Britancu je da mirno odradi finiš utrke i titula ide u njegove ruke!
48/58 Verstappen će uskoro morati u boks te sada najveće nade polaže u Leclerca. Monegažanin je još uvijek na četiri sekunde zaostatka za trećim Norrisom.
43/58 Leclerc svakim krugom smanjuje zaostak za Norrisom, no on je još uvijek viši od četiri sekunde. U svakom slučaju čeka nas infarktna završnica utrke!
42/58 Piastri je napokon otišao u boks i vratio se s novim gumama. Prvo mjesto preuzeo je Verstappen.
Prethodno je zadnji posjet boksu ekspresno odradio i Norris te se odmah vratio na treće mjesto.
37/58 Odličan posao radi Norris, koji sada ima više od pet sekundi prednosti pred Leclercom.
Piastri vodi, no vrlo skoro ga očekuje odlazak u boks.
33/58 Jasno je da po trenutačnom stanju titula ide u ruke Norrisa.
Pobrkati planove Britancu, naravno, planira Leclerc, koji se na četvrtoj poziciji drži na "opipljivoj" udaljenosti od trećeg Norrisa. Vremenski razmak između dvojca manji je od tri sekunde.
30/58 Novih deset krugova je iza nas, Piastri i dalje vodi, no još nije išao u boks.
Veliko olakšanje dočekali su, pak, McLaren i Norris, koji neće biti kažnjen. Ta je sudbina stigla Tsunodu zbog prevelikog broja promjene pravaca.
23/58 Nije dugo trajao Tsunoda na trećem mjestu, Piastri ga prestiže! Ipak, Britanac je pod istragom za ilegalno pretjecanje, tako da tek treba pričekati kako će se raspslesti ta situacija.
U međuvremenu, pit stop je odradio i Verstappen, pa vodeću poziciju trenutačno drži Piastri.
20/58 Dvadeset je krugova iza nas, Verstappen je i dalje vodeći, Piastri se drži na manje od dvije sekunde od Nizozemca. Norris je trenutačno na četvrtom mjestu, no on je svoj posjet boksu odradio.
Yuki Tsunoda trenutačno je na trećem mjestu i pokušat će maksimalno usporiti Norrisa. Oko ovog dvojca mogla bi se voditi najveća bitka utrke.
16/58 U boks je sada otišao i Norris, vratio se kao deveti. Britanac je ujedno prešao i na tvrde gume.
16/58 Russel je otišao u boks i vratio se kao 14., peto mjesto s tim je preuzeo Alonso.
13/58 Verstappen je i dalje u vodstvu, no kako se može čuti iz konverzacija s timskih radija, gume Nizozemca nešto su se više potrošile nego one kod Britanca.
9/58 Nešto "mirniji" krugovi su iza nas, promjena među vodećima nema.
5/58 Iako je u jednom trenutku bio ozbiljno blizu da Norrisu preotme treću poziciju, Britanac je upregnuo i sad drži "nešto" sigurniju prednost pred Leclercom.
2/58 Prvi krug prošao je bez prevelikog kaosa, Verstappen je u vodstvu, a prate ga Piastri i Norris. Leclerc je na četvrtom mjestu, dok se Alonso ispred Russella probio na peto.
1/58 Već sada da se zaključiti kako priče o tome da će Piastri voziti za Norrisa - padaju u vodu! Jer Piastri je upravo odličnim manevrom pretekao svog momčadskog kolegu i zasjeo na treće mjesto.
1/58 Utrka u Abu Dhabiju je počela!
U tijeku je formacijski krug.
Do početka utrke dijeli nas svega nekoliko minuta, sve je spremno za spektakularnu završnicu sezone!
- Osjećam se dobro, uzbuđen sam. Bit će to epska utrka - kaže netom prije utrke Zak Brown, izvršni direktor McLarena, i dodaje:
- Imamo nekoliko različitih strategija, ali sve ovisi o tome što će ostali učiniti. Svi su usklađeni oko plana igre danas.
Pod svi, jasno, misli na Norrisa i Piastrija, zvijezde McLarena koje će danas biti na liniji između borbe za osobni prestiž te onaj momčadski.
Max Verstappen bit će prvi na startu utrke u Abu Dhabiju, Nizozemac je osvojio pole-position i starta ispred McLarenovih vozača Norrisa i Piastrija.
Iako je prvi dio sezone nagovještavao prvaka davno prije zadnje utrke, konačnog pobjednika saznat ćemo tek u završnom činu! 23 utrke su iza nas, preostala je samo još jedna, ona najvažnija...
Trojac koji je danas u punom fokus je na mjestu koje će odlučiti novog prvaka Formule 1. Manje od dva sata dijeli nas od početka utrke...
KALKULACIJE ZA TITULU
408 BODOVA Lando Norris
396 BODOVA Max Verstappen
392 BODA Oscar Piastri
> Norrisu je za osvajanje titule dovoljan plasman u Top 3, bez obzira na rezultat ostale dvojice rivala
> Verstappen za titulu treba pobijediti, a da Norris bude četvrti ili slabiji; bude li Max drugi, Piastri ne smije pobijediti, a Norris ne smije biti bolji od 8. mjesta
> Piastriju za titulu treba pobjeda te da Norris bude šesti ili lošiji, a Verstappen u tom slučaju nije bitan; može Australac biti prvak i s 2. mjestom, ali ako Norris bude 10. ili lošiji, a Verstappen 4. ili lošiji
Najavu piše: Ivan Jelkić
Kroz 76-godišnju povijest Formule 1, ovo će biti 32. sezona u kojoj će odluka o imenu i prezimenu prvaka pasti u posljednjoj utrci godine. Bit će i 11. puta da trojica vozača - a jednom su od toga (2010.) bila čak i četvorica - uoči finala sezone imaju šansu osvojiti najprestižniju titulu u svijetu autosporta.
Ovog će puta protagonisti biti Lando Norris, Max Verstappen i Oscar Piastri, a upravo je to i redoslijed koliki postotak šansi svaki od njih ima da njemu u čast u nedjelju navečer vatromet zažari nebo iznad Abu Dhabija. Norris u završnu rundu ulazi s 12 bodova više od Verstappena, i još četiri više od momčadskog kolega iz McLarena, Piastrija.
Povijest ovakvih borbi bit će, međutim, Britancu veliko upozorenje jer od prijašnjih deset troboja za naslov u posljednjoj utrci sezone, u čak sedam navrata titulu nije osvojio onaj koji je uoči utrke bio vodeći u poretku. Najviše je, četiri puta, pehar prvaka na koncu odnio onaj koji je bio drugoplasiran, a tri puta i onaj koji je bio u naizgled najlošijoj poziciji. U posljednjih pet takvih slučajeva, lider uoči utrke nije dočekao i titulu prvaka.
Međutim, to svejedno neće promijeniti status Landa Norrisa kao trenutačno prvog favorita za prvaka 2025. Sve što mu treba u nedjelju jest mjesto među prva tri, a to se čini kao lako ostvariv zadatak budući da je u 23 utrke ove sezone 17 puta bio u Top 3. No, s druge strane, samo prethodna utrka, u Kataru prošlog vikenda, najbolji je dokaz da se svašta može dogoditi. Jer jedna jedina odluka iz garaže McLarena ostavila je njihove vozače bez pobjede (Piastri), odnosno mjesta na postolju (Norris).
Ono što je dobro, pogotovo za Norrisa, jest da iako će ovo biti troboj za titulu, zapravo se može gledati i kao borba dva protiv jednog. Englez i Australac iz iste su momčadi, pa ako jednom zatreba pomoć, drugi može uskočiti. Postoji vrlo konkretan i ne toliko nemoguć slučaj: Verstappen vodi u utrci, Piastri je treći, Norris četvrti. U takvom raspletu Nizozemac bi osvojio svoj peti naslov prvaka, ali ako Piastri prepusti Norrisu treće mjesto, Britanac bi postao prvak.
- Mislim da ne bih pitao Oscara za takvo nešto jer mislim da to nije na meni i da to nije u konačnici pošteno pitanje. Vjerojatno ovisi o Oscaru bi li on to napravio - poručio je Norris uoči velikog finala sezone.
- Isto bi bilo i da je situacija obrnuta. Bi li ja bio spreman to učiniti za njega? Mislim da bih, jer jednostavno sam takav.
Dok je to govorio Piastri je sjedio odmah pored njega, pa je, jasno, i Australac dobio priliku za odgovor.
- Nismo interno kao momčad razgovarali o tome. Dok ne znam kakav je stav momčadi i dok se to doista ne dogodi, nemam odgovor na to pitanje - diplomatski je zaključio Australac.
Sav odnos dvojice vozača i način kako bi se trebali ponašati u međusobnoj borbi definiran je onime što McLaren naziva "papaya pravila" (prema boji bolida). Pojednostavljeno, ona glase da su oba vozača potpuno jednaka, da nema broja 1 i broja 2, te da su slobodni boriti se i utrkivati međusobno na stazi, sve dok to ne ugrožava opći interes momčadi, odnosno ne šteti momčadskom rezultatu.
Sudari, kvarovi, eksplozija gume, zaglavljeni mjenjač, krive taktike... odlučivali su F1 prvaka, a jednom se i smrt nadvila nad stazom
Ali, s obzirom na situaciju, Zak Brown, kao prvi čovjek momčadi, i Andrea Stella, kao glavni operativac McLarena, spremni su napraviti iznimku od "papaya pravila" u nedjelju u Abu Dhabiju.
- Da, naravno, da jesmo. Moramo biti realni - počeo je Brown.
- Sve dok obojica imaju šansu osvojiti naslov, sve ostaje kao i inače te su slobodni boriti se međusobno. Ali, ako se utrka bude razvijala tako da bude očito da ne mogu obojica uzeti titulu, napravit ćemo što treba kako bi jedan u tome uspio. Vodit ćemo se zdravim razumom i nećemo odbaciti šansu da momčad osvoji i vozački naslov.
Budući da je jako malo opcija u kojima bi Norris mogao pomoći Piastriju, a obrnuto ih je puno više, to zapravo znači da će u McLarenu narediti Australcu da pomogne kolegi, ako za time bude potrebe.
- Naši su vozači uvijek bili suglasni s momčadskim željama, kao što smo i mi bili s njihovima, tako da sam siguran da će i ovoga puta pristati na takav zahtjev. Mislim da nije neobično u bilo kojem sportu da se suigrač žrtvuje za momčad i za suigrača.
Sve bi, jasno, za McLaren bilo lakše, štoviše i idilično da nema tog "uljeza" u vidu Maxa Verstappena. Nebrojeno je puta kroz sezonu djelovalo da je Nizozemac već otpisan, ali dosadan kao uš uspio se dovesti u poziciju da u posljednjoj utrci sezone ipak osvoji i peti uzastopni naslov prvaka. I prvi je osvojio na sličan način, baš u Abu Dhabiju, u velikom okršaju s Lewisom Hamiltonom, ali tada je imao veliku pomoć direktora utrke Michaela Masija, koji je porušio sve procedure i omogućio Nizozemcu da osvoji titulu. Masi je uskoro dobio otkaz, ali Maxu je titula ostala za sva vremena, iako je mnogo onih koji mu je s moralnog stajališta ne priznaju.
Uspije li, pak, u nedjelju dograbiti titulu, ona će, pak, biti krunski dokaz Verstappenove vozačke briljantnosti. Jer zaostajati čak 104 boda i devet utrka kasnije osvojiti naslov teško bi bilo tko drugi mogao izvesti.
Ima na svojoj strani iskustvo u borbama kotač uz kotač, ima beskrupuloznost kakva se traži od šampiona, nema opterećenje da "mora" osvojiti titulu, kao što to ima Norris, pa sa svim time ima i šansu prebrisati i ovih 12 bodova manjka.
McLarenovci i dalje, načelno, imaju bolji bolid, a trkalište Yas Marina "leži" Norrisu, koji je lani ovdje pobijedio. No, Max je ovdje pobijedio četiri puta zaredom (2020. - 2023.), tako da su svi preduvjeti tu da nas danas od starta u 14 sati čeka uzbudljivih posljednjih 58 krugova sezone.
I borba "do golih kraljeva"...










Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....