NOVO WRC BODOVANJE

Škartirana je smijurija iz 2024. godine, ali time glavni problem i dalje nije riješen

Kada relijaši 23. siječnja otvore novu sezonu Svjetskog prvenstva bit će to po novim pravilima
Piše: Ivan JelkićObjavljeno: 17. prosinac 2024. 23:18

To je potpuna glupost koja uopće nema smisla. Svi se osjećaju čudno jer nitko ne shvaća što se događa i kako cijela stvar funkcionira. Nadam se da će to promijeniti čim prije.

Bile su to rečenice Sebastiena Ogiera koje su prilično glasno odjekivale s postolja na Zagrebačkom velesajmu, dok je proslavljao pobjedu na WRC Croatia Rallyju u travnju ove godine. Francuski majstor referirao se na novi sustav bodovanja, koji je uveden od starta 2024., odnosno koji je tada još bio mlad, ali nejasan i zbunjujuć. I nije bio jedini s kritikama na taj račun, štoviše svi su vozači gotovo unisono poručili da je FIA gadno zabrljala s novim bodovanjem. No, kako je sezona po tim pravilima krenula, morala je po njima i završiti, ali dobra vijest za relijaše i ljubitelje “kraljice autosporta” jest da su njihovi zahtjevi uslišeni.

Želja za zaoštravanjem borbe

Međunarodna automobilistička federacija (FIA) usvojila je prijedlog za revizijom sustava bodovanja pa će od 2025. ono u WRC-u biti drugačije. I sličnije tradicionalnoj raspodjeli bodova, kakva je na snazi od 2010. godine, ali i nova verzija opet je ostavila otvorena vrata negodovanjima i kritikama.

U želji da dodatno zaoštre borbu, odnosno da na svakom reliju postoji natjecateljska neizvjesnost sve do posljednjeg brzinskog ispita, FIA je u 2024. odlučila bodove dijeliti posebno za rezultate ostvarene u petak i subotu, a posebno za nedjelju. Pri tome je za poredak ostvaren na koncu subote uvjet bio da vozač dođe do cilja i u nedjelju, odnosno nije vrijedila situacija da je, primjerice, Ogier bio prvi na koncu subotnje etape, a onda odustao u nedjelju, ali da mu se “subotnji” bodovi svejedno broje.

Bodovi za petak i subotu (a zapravo za cijeli reli, za generalni poredak) dijelili su se od prvog do desetog mjesta po skali 18-15-13-10-8-6-4-3-2-1.

Novitet je bila tzv. “Super Sunday”, odnosno što su se nedjeljni brzinci računali zasebno, nešto kao “utrka u utrci”, pa je tako sedam najbržih samo posljednjeg dana relija (ne i u ukupnom redoslijedu) dobilo bodove po skali 7-6-5-4-3-2-1.

Na snazi je ostao i prijašnji princip u kojem se na posljednjem brzinskom ispitu (Power Stage) bodovalo pet najbržih po skali 5-4-3-2-1.

Dakle, maksimalno je vozač mogao osvojiti 30 bodova: 18 za 1. mjesto nakon subote (i jasno da po vremenu to prvo mjesto zadrži i u nedjelju), 7 za 1. mjesto u nedjelju i 5 za 1. mjesto na Power Stageu.

No, u svemu tome je velike konflikte izazvala činjenica da u teoriji pobjednik relija ne mora osvojiti i najviše bodova.

- To je potpuno krivo, smijurija - opet je prisnažio Ogier.

Naime, pobjednik relija s trećim mjestom u nedjelju i trećim na Power Stageu, uzimao je 26 bodova (18+5+3), dok je primjerice drugoplasirani mogao kao pobjednik nedjelje i Power Stagea skupiti 27 (15+7+5). Na taj način ukupna pobjeda potpuno je izgubila smisao jer nije vrijedila onoliko koliko bi trebala - najviše, odnosno donijeti najviše bodova.

U 2024. u 13 utrka dogodila su se čak četiri takva primjera, da je pobjednik uzeo manje bodova od drugoplasiranog.

Start u Monte Carlu

Jasno da su se vozači dignuli na noge radi takvog besmislenog bodovanja i bilo je jasno da će se morati mijenjati za 2025. Tako se i dogodilo, ali više je to na koncu ispala modifikacija koja na kraju opet nije riješila glavni problem - da pobjeda u svakom slučaju vrijedi najviše bodova.

Naime, od sljedeće sezone - a ista kreće već 23. siječnja tradicionalno u Monte Carlu - odbačen je subotnji poredak, već se vraća klasično rangiranje zaključno s nedjeljom i to po malo izmijenjenoj bodovnoj skali za Top 10: 25-17-15-12-10- 8- 6- 4-2-1. Zadržana je, međutim, Super Sunday, pa će se nedjeljni brzinski ispiti i dalje zasebno bodovati, ali sada samo za prvih pet i skalom 5-4-3-2-1, a identično ostaje i za Power Stage.

Pokušaj je to mirenja dviju verzija i na papiru izgleda bolje nego li cirkus iz 2024. jer zadržavanje “super nedjelje” jamči uzbuđenje do kraja relija, odnosno da ni vodeći, ako slučajno ima veliku prednost, neće ni u nedjelju pustiti nogu s gasa jer “bonus” bodovi vrijedni su borbe. K tome, ukupna se pobjeda sada naizgled doista vrednuje značajno izdašnije, ali ne treba biti matematički genije za shvatiti kako opet postoji šansa da pobjednik bude bodovno nadmašen: ako ne osvoji niti boda za Super Sunday i na Power Stageu, a drugoplasirani na njima bude maksimalan, onda će uzeti ukupno 27 bodova.

Šanse da se takav scenarij dogodi značajno su manje nego li prema bodovanju za 2024. godine, ali i dalje postoje, pa zato ni ovaj novi sustav ne djeluje kao idealno rješenje.

17. prosinac 2024 23:18