Brojni padovi i teške ozljede, a posljedično odsustvo i velikog broja najboljih skijašica i skijaša, obilježili su posljednje dvije sezone Svjetskog skijaškog kupa. Hoće li se "crna priča" nastaviti i u olimpijskoj sezoni? Odgovor nećemo dobiti odmah na početku, djelomično i zbog toga što su kraj listopada (Sölden) i studeni (Levi, Gurgl, Copper Mountain) ispunjeni veleslalomima (4) i slalomima (5), s iznimkom 27. studenoga kad se u Copper Mountainu skija prva utrka brzih disciplina (muški super G). Doduše, teške ozljede nisu se događale samo na utrkama, puno ih je zarađeno na treninzima, i brzih i tehničkih disciplina.
Svjetska skijaška federacija (FIS) je uoči sezone uvela ili pojačala neke sigurnosne mjere. Zračni jastuk u brzim disciplinama obvezan je od prošle sezone, od nove je obvezna i odjeća otporna na rezanje, a zabranjeni su kontroverzni karbonski štitnici iako kod ovog posljednjeg ćemo ostaviti ogradu. Koristi ih i Marco Odermatt, a FIS je poznat što odluke o obveznom i zabranjenom donosi s mogućnošću iznimaka. Najbolji svjetski skijaš je sporni dio opreme svojevremeno počeo koristiti zbog bolova u potkoljenicama, kako je objasnio, a zdravstveni razlozi su jedan od najčešće korištenih razloga za iznimke.
Veliki dio "mozganja" o sigurnosti, odgovorni u FIS-u posvetili su i postavkama staza u brzim disciplinama kojima se smanjuje ili pokušava smanjiti brzina, ali ako se pita Dominika Parisa, jednog od najiskusnijih i najboljih "brzinaca", tu rade najveću pogrešku. Odnosno, ne samo da ne povećavaju sigurnost već, po njemu, guraju skijaše u veću opasnost.
- Odgovorni u FIS-u još nisu shvatili da je u brzim disciplinama ravno skijanje niz stazu najmanje opasno. U većini slučajeva, zavoji su mjesto gdje padaju spustaši - rekao je nakon premijere filma "Downhill Skiers - Ain‘t No Mountain Steep Enough" 36-godišnjak koji je u karijeri odskijao 137 spustova i 97 super G-a u Svjetskom kupu uz još 20 brzih utrka na ZOI i SP.
Njegovo mišljenje "veće brzine jednako manja opasnost, a ne obrnuto" za mnoge je kontroverzno, ali Talijan se nikad nije brinuo što će netko misliti ili se "ugrizao za jezik" kako ne bi izazivao kritike.
Paris je 32 spusta u Svjetskom kupu završio na postolju, 19 puta kao pobjednik. Čak šest puta je slavio spustaške pobjede na jednoj od najopasnijih staza, na mračnom, neravnom i zaleđenom Stelviju u Bormiju, a tri puta je bio i pobjednik spusta na najčuvenijoj stazi, na Streifu u Kitzbühelu. Uz slavlja u Garmisch-Partenkirchenu, Chamonixu, Aspenu. Val Gardeni, Kvitfjellu, Soldeuu i Lake Louiseu. Prošao je sve i složili se s njim ili ne, jedan je od onih čije se mišljenje mora uvažiti, a svoju tezu će objasniti i primjerom iz Wengena, odnosno najbržeg dijela Lauberhorn staze...
- Premda su na Hanneggschussu zabilježene brzine i veće od 160 km/h, nikad nisam vidio pad na tom dijelu staze. Na ulaznom zavoju u Hanneggschuss jesam.
Parisa posebno smeta što se padovi u spustu trpaju na određeni način u "istu vreću", a po njemu to nema veze s istinom. Za objašnjenje se poslužio potpuno različitim situacijama koje su rezultirale teškim padovima i teškim ozljedama dvojice iz društva ponajboljih spustaša - Aleksandera Kildea Aamodta u Wengenu u siječnju 2024. i Cypriena Sarrazina u Bormiju u prosincu 2024. I ponovo nije imao "dlake na jeziku"...
- Teški padovi u Bormiju u prosincu prošle godine, ne samo Sarrazinov nego i ostali, bili su gotovo bez iznimke rezultat pogrešaka kod pripreme staze. Stelvio nije bio pripremljen s vodom od početka do kraja kao prijašnjih godina. Na nekim mjestima je bilo malo do nimalo injektiranja vode u podlogu i to je dovelo do neregularnih, opasnih uvjeta. U Kildeovom slučaju pad nije imao nikakve veze sa stazom, on je otišao na start najduljeg spusta iako je imao gripu.
U mjesecima nakon ozljede ni Norvežanin nije bježao od toga da je napravio krivu procjenu svoje sposobnosti za utrku, a Paris ima jasno mišljenje o tome čija bi riječ trebala biti posljednja kod nastupa u takvim slučajevima.
- Jasno je da kad sportaš vidi i jedan posto šanse za uspjeh, želi to iskoristiti. I zato u takvim situacijama odluka o nastupu ne smije se ostaviti sportašu. Liječnik mora imati konačnu riječ.
I to ne liječnik reprezentacije, nego liječnik kojeg bi odredio FIS i koji ne bi popustio "moljakanjima" sportaša, da se tako izrazimo.
- Razumljivo je da će liječnik reprezentacije, kao u Kildeovom slučaju, biti pod utjecajem sportaševih želja i zato bi FIS trebao angažirati neutralnog liječnika koji bi odlučivao smije li skijaš nastupiti ili ne. U Formuli 1 i Moto-GP utrkama liječnik u službenom medicinskom centru daje zeleno svjetlo za povratak vozača nakon sudara, padova ili bolesti.
Tu i dalje ostaje "siva zona" jer premda se ne može sakriti je li netko pao, neke lakše bolesti, a koje mogu dovesti do problema na stazi, sportaši mogu pokušati ne prijaviti. No, to je nepotrebno skretanje s ključnog.
Nažalost, Paris je bio prisutan u rujnu na priprema u Čileu gdje je svjedočio kako spust oduzima život mladog sportaša. Smrt Mattea Franzose logično je pojačala priče o (ne)sigurnosti, posebno na trening stazama, ali i o tome Paris ima mišljenje koje nije "uniformirano"...
- To što se dogodilo Matteu je jako teško za mene, ali ne mogu razumjeti da je ta staza odjednom postala preopasna. Činjenica je da se na toj stazi u La Parvi spust trenirao 40-ak godina i do ove jeseni se nikad nije dogodilo ništa loše. Osobno, nikad ne bih ni pomislio da bi se nešto tako strašno moglo dogoditi na mjestu gdje je Matteo pao.










Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....