REUTERS/Amanda Perobelli/Pool
DOK TREPNEŠ OKOM

FORMULA 1 U SVEMIRU Izazov na 10.000 metara: Za nevjerojatni rekord u promjeni guma mehaničari Red Bulla su trenirali u avionu

IZAZOV NA 10.000 METARA Pothvat mehaničara momčadi F1 Red Bulla uz pomoć ruske svemirske agencije Roscosmos
Piše: Ivan JelkićObjavljeno: 23. studeni 2019. 09:46

Nije rijetkost da utrku Formule 1 presudi - promjena guma. Iako kratko traje, odlazak u boks zna biti vrlo stresan jer svaka sekunda može biti presudna, pa momčadi imaju ekipu mehaničara zaduženih isključivo da jednom ili dvaput u utrci zamijene gume.

U prosjeku taj takozvani pit-stop traje 2,5 sekunde, dakle njihov se sav posao sastoji od pet sekundi po utrci, ali ulog je velik jer tih pet sekundi može činiti razliku između pobjede i poraza.

Zato da bi tih pet sekundi prošlo bez greške mehaničari momčadi imaju posebne kampove za pripreme. Nije šala, provedu poput profesionalnih sportaša nekoliko tjedana zajedno, provode kondicijske treninge, vježbaju, uhodavaju se... Sve kako bi kad dođu na utrku promjenu guma obavili glatko. K tome, da su ti mehaničari doista važni, govori i podatak da u boljim momčadima zarade od 2000 do 4000 dolara (ovisno o važnosti pozicije na kojoj rade) po utrci.

Najdalje u svemu tome otišla je momčad Red Bulla, koja je ove sezone čak tri puta rušila brzinske rekorde u promjeni guma na F1 utrci. U Velikoj Britaniji postali su prva momčad koja je uspjela četiri gume promijeniti za 1,9 sekundi. Onda su u Njemačkoj to spustili na 1,88, a na posljednjoj utrci u Brazilu na bolidu Maxa Verstappena potrošili su samo 1,82 sekunde.

Red Bull

No, Red Bullu to nije bilo dovoljno pa su tražili novi izazov i pronašli ga na nadmorskoj visini od 10.000 metara. Odlučili su, naime, izvesti pit-stop u bestežinskom stanju, tj. u letu s nultom gravitacijom (Zero-G).

U pomoć su pozvali rusku svemirsku agenciju Roscosmos, koja im je na raspolaganje dala Centar za obuku astronauta “Jurij Gagarin” u Zvjezdanom Gradu te avion za treniranje pravih astronauta Iljušin Il-76 MDK, u koji su smjestili F1 bolid.

Bolid od 650 kg lebdi

Zero-G sastoji se od niza parabola - sa zrakoplovom koji se podiže pod kutem od 45° do 9700 metara visine, a zatim pod jednako toliko stupnjeva i ponire - čime posada dobiva oko 22 sekunde u bestežinskom stanju. I u tom su roku morali izvesti zamjenu guma. A to nije nimalo lak zadatak kad i vi i bolid od oko 650 kilograma nekontrolirano - lebdite.

- Prva parabola koju smo napravili bila je zaista čudna - rekao je mehaničar Paul Knight.

- Ništa vas ne može pripremiti na to pa su nam instruktori Roscosmosa rekli da jednostavno sjednemo i naviknemo se na iskustvo. Tijelo je pod utjecajem sile pa se čini dvostruko teže.

Posada aviona, pit-posada i treneri astronauta nisu bili jedini u Iljušinu, bio je tu u podukcijski tim koji je kamerom pratio jedinstveni pit-stop.

- Imali smo sedam letova s oko 80 parabola, a na raspolaganju nam je bilo oko 25 pokušaja da završimo snimku - objašnjava redatelj Andreas Bruns, koji se za ovaj eksperiment pripremao u lunaparku na “vlaku smrti”.

Tim se odlučio na odlazak u Rusiju s bolidom iz sezone 2005., koji je nešto lakši u odnosu na svoje nasljednike.

Pazite da ne odletite

- Ne shvaćate koliko se oslanjate na gravitaciju dok je u jednom trenutku nema. Nešto jednostavno kao zatezanje matice kotača postaje vrlo teško kad automobil pluta, a jedina kontrola koju imate jest to što su vam noge privezane za pod da ne odletite i pokušavate pridržati bolid Formule 1. Sudjelovao sam u nekim čudnim projektima, od slaloma bolidom u Kitzbühelu do slanih jezera u Argentini, bili smo na čudnim mjestima i učinili neke čudne stvari. U konačnici, ovo je ipak najčudnije, s ovim se ništa ne može usporediti.

1.82 sekunde rekordna je promjena guma u F1 utrci

660 kilograma otprilike je težina bolida u Formuli 1

22 sekunde (otprilike) traje bestežinsko stanje kada zrakoplov ponire sa 10.000 metara visine pod kutom od 45°

16 je članova pit-stop posade zadužene za promjenu guma

4.000 dolara zarade neki mehaničari iz pit-stop posade po utrci Formule 1

Linker
19. travanj 2024 13:17