Zagreb, 220319.
Knezija.
Davorin Stetner, predsjednik Hrvatskog auto i karting saveza.
Foto: Ronald Gorsic / CROPIX
Foto: Ronald Gorsic / CROPIX

'NIKAD BLIŽE WRC-U'

VELIKI INTERVJU S PREDSJEDNIKOM HRVATSKOG AUTO I KARTING SAVEZA 'Pregovori s Ecclestoneom bili su mi jedno od najvećih poslovnih iskustava'

AUTOR:
  • OBJAVLJENO:
  • 26.03.2019. u 14:20

  • DAVORIN ŠTETNER U svijet oktana uletio je kao vlasnik medijskih prava za Formulu 1 2011., a danas je, uz brojne funkcije, član Vijeća za gospodarska pitanja predsjednice RH Kolinde Grabar-Kitarović te odnedavno i predsjednik Hrvatskog auto i karting saveza

    Ušao je u svijet automobilizma na glavu, i to odmah s Formulom 1. Kupio je 2011. godine prava za prijenos F1 utrka za područje Hrvatske ispregovaravši s Berniejem Ecclestoneom "deal" na kakav stari engleski lisac nikad prije nije pristao. Umjesto jedne velike nacionalne TV kuće, signal za utrke najatraktivnijeg oktanskog sporta dijelile su male, regionalne i lokalne televizijske postaje. Bio je to pravi pothvat, ali koji je za Davorina Štetnera na neki način bio ulaznica u "visoko društvo".

    - Bili su to 'tvrdi' pregovori, ali ujedno, za mene, jedno od najvećih poslovnih iskustava u životu. Jer Ecclestone je majstor svoga posla, sve ono što Formula 1 danas predstavlja njegovo je djelo - reći će Jaskanac s privremenom adresom u Zagrebu.

    Postao je tada, s 29 godina, najmlađi vlasnik TV prava za F1 utrke u svijetu, iako zapravo nije ni znao u što se upušta jer prije toga zapravo nije imao nikakve dodirne točke s auto-moto sportom. No, taj potez otvorio mu je brojna druga vrata i poslovne prilike koje su uslijedile. Danas je Štetner poduzetnik i investitor, vlasnik Kreator TV-a, predsjednik Hrvatske mreže poslovnih anđela (CRANE), član Vijeća za gospodarska pitanja predsjednice RH Kolinde Grabar-Kitarović, da spomenemo one najvažnije stvari. I odnedavno predsjednik Hrvatskog auto i karting saveza (HAKS).

    Zagreb, 220319.
Knezija.
Davorin Stetner, predsjednik Hrvatskog auto i karting saveza.
Foto: Ronald Gorsic / CROPIX
    Foto: Ronald Gorsic / CROPIX

    Davirin Štetner

     

    Puno se toga, dakle, promijenilo u osam godina.

    - Da dan traje 72 sata, bilo bi mi malo s obzirom na hrpu aktivnosti, ali takav sam, volim se angažirati, ulaziti u projekte, spajati, komunicirati... Donijelo mi je to puno iskustva, otvorilo vidike. Što se tiče HAKS-a, nisam dijete auto-moto sporta, nisam iz obitelj koja ga je pratila, već sam u taj svijet ušao kupnjom F1 prava i tek kad sam otišao na prvu utrku u Silverstone 2011., zarazio sam se oktanom, kad sam vidio taj cirkus i kako to izgleda. Bio sam na dosta utrka, družio se s ljudima te doživio taj svijet Formule 1 iznutra i doista je prilično fascinantan - priča Štetner.

    Nedugo potom postao je član Upravnog odbora HAKS-a, a posljednje dvije godine bio je pomoćnik donedavnog predsjednika Matka Bolanče.

    - Nisam, dakle, pao s neba, u HAKS-u i hrvatskom autosportu već sam neko vrijeme, ne trebam se puno uhodavati.

    No, posla ima dosta. Hrvatski autosport imao je i boljih dana.

    - Veliki dio problema uzrokovan je što smo mala zemlja, ekonomski ne možemo pratiti Italiju, Francusku i Britaniju koje ulažu puno u autosport. Hrvatski dodatni problem je što nema nikakvog zakonskog poticaja ulaganja u sport. Danas se kod nas samo 2% dobiti može donirati u sport da se prizna kao porezna olakšica, a to nije stimulativno potencijalnim sponzorima. Usprkos svemu, Hrvatska ima više od 50 natjecanja, 760 licenciranih vozačica i vozača, više od 900 sudaca, 20 klubova organizatora... Dakle, sport postoji, ali zamjerka je promocija, odnosno ljudi ne znaju što se događa kod nas u autosport. Čak i sad kad sam postao predsjednik HAKS-a, neki su me pitali, 'aha, to je ona staza u Španskom?' To dokazuje da šira javnost ne zna za sport, makar ima interesa. Recimo, reli Kumrovec je ove otvorio sezonu nedavno i tamo smo imali 15.000 gledatelja, na Buzetskim danima (EP na brdu) skupi se 25.000. To su respektabilne brojke. Prva stvar, koja je već pokrenuta, jest izrada nove web-stranice saveza, otvaranje profila na društvenim mrežama da se otvorimo novim medijima, formiranje odjela za komunikaciju s medijima koji će ljudima pružiti informacije, da znaju što se događa.

    Kreator Team
     

    Automobilizam je iznimno skup sport, a oni koji se bave njime u pravilu ovise sami o sebi, o samofinanciranju. S obzirom na poslovne kontakte, koliko možete privući sponzore i pružiti ruku pomoći?

    - Dvije ljubavi su mi sport i biznis, i to je u svijetu uvijek spojeno, a kod nas nije. Recimo, lani sam bio gost WRC relija u Finskoj u Jyväskyli i oni uz tu utrku organiziraju susrete poduzetnika, investitora, startupe... povezali su cijeli eko-sustav jer sport bez biznisa ne ide. To mi je zadatak prenijeti u HAKS.

    Da bi se stekao dojam "skupoće", može se uzeti primjer kartinga, koji je početna postaja i osnova svega.

    - Klinci kada kreću u karting trebaju oko 15.000 eura za prvu sezonu, za kupiti karting, treninge, putovanja, mehaničara, gume... I zato tim roditeljima skidam kapu, to je danas ogroman trošak i ljudi koji se bave autosportom u Hrvatskoj u pozitivnom su smislu luđaci. Ali, eto, dobio sam nedavno poruku jednog oca koji ulaže u sina 16-17 godina, ali ne žali ni za jednom lipom, dapače nudi se da radi kao volonter jer želi pomoći. Moram priznati da takav entuzijazam i meni daje energiju i još veću želju da pomognem.

    U domaćim natjecanjima postoji devet različitih disciplina koji su pod kapom HAKS-a, je li to možda previše, hoće li se odrediti neke prioritetne?

    - Imamo stručne odbore u HAKS-u koji odlučuju kako će sport funkcionirati, ali znamo da su reli, krug, brdo oduvijek bili najzanimljiviji. Moj je posao "dignuti" i promovirati savez, a fokusirat ćemo se na kvalitetne organizatore jer bez njih nema utrka. Osobno sam komunicirao s više od 30 klubova da čujem njihova mišljenja i najveći apel bio je da ih spojimo s medijima, da HAKS bude most između njih i publike. Zna se često čuti 'nas bi mediji morali pratiti', ali to je pogrešan pristup, nitko nikoga ne treba pratiti, već organizator treba napraviti atraktivnu utrku, potruditi se malo oko medija i onda neće biti problema. Dakle, to 'oni nas moraju pratiti' je kontraproduktivno i to ćemo izbaciti.

    Kreator Team
     

    Uz ranije spominjanje kartinga, treba dodati i mali paradoks za 2019. godinu. Naime, u kalendaru je planirano šest natjecanja za PH, a samo jedno bi se trebalo održati na teritoriju Hrvatske!? Vozit će se tri puta u Sloveniji (Ptuj, Vransko, Cividale), dva puta u Srbiji (Beograd) te samo jednom u Novom Marofu.

    - Koliko sam izviješten, problem je što ostale postojeće staze nemaju licencu za međunarodne utrke. Tu sam već obavio razgovore s vlasnicima triju staza, pokušao saznati informacije i da to riješimo jer ovo je, rekao bih, ružna situacija. Vani karting staze rade komercijalno i profitabilno, pa trebamo pokušati pomoći i vlasnicima naših staza da također dođu u tu poziciju jer nitko neće investirati hrpu vlastitog novca ako mu se ulog neće vratiti - podvukao je novi predsjednik HAKS-a Davorin Štetner.

    Ove godine 15 prijenosa domaćih utrka na Kreator TV-u

    Poznavanje domaćeg autosporta iznutra Štetner je okusio u proteklim godinama kroz vlastitu momčad, Kreator Racing Team koji je 2012. i 2013. djelovao u kartingu, ali i s Kristijanom Habulinom kao vozačem ostvarivala pobjede u Formuli Renault. Danas se Kreator Racing bavi motokrosom u kojem ima 19 naslova prvaka Hrvatske.

    Još jedan od Štetnerovih uspjelih projekata je pokretanje televizije, Kreator TV postoji od 2013, a prenosio je MotoGP utrke, WTCC, Volvo Ocean Race, futsal...

    - To je velika stavka u ovom sportu, jer je jedini medij koji kontinuirano prati auto-moto sport u Hrvatskoj. Ove godine ćemo imati 15 prijenosa domaćih utrka, a k tome Kreator TV daje materijale besplatno ostalim televizijama, njih desetak među kojima i HTV-u, dakle služi kao platforma za širenje vijesti o auto-motosportu - dodao je Štetner.

    Nikad nismo bili bliže WRC-u

    Grobnik je već desetljećima u statusu jedine hrvatske prave, namjenske staze za utrke, postoji li interes da se tamo dovede i jače međunarodno natjecanje pored standardog Alpe-Adria kupa motocikala?

    - Postavljen je prošle godine novi asfalt tamo, ljudi u vodstvu autodroma rade dobar posao i svakako ima šansi za nova natjecanja i utrke - kaže Štetner.

    Inače, nevezano za Grobnik već hrvatski autosport u cijelosti u skoroj budućnosti bi trebala uslijediti velika, prava vijest, a tiče se WRC-a. Već godinama postoji želja da se najveće svjetsko reli natjecanje dovede u Hrvatsku.

    - Znam da Danijel Šaškin i Marin Frčko zajedno s HAKS-om već pet godina rade na tome i ono što znam nikad nismo bili bliže te očekujem optimistične vijesti u sljedećim danima. Prvo bi se organizirali testna utrka i ako zadovoljimo sve uvjete onda ulazimo u WRC kalendar.

    Kodrić kao primjer međunarodnog uspjeha

    U međunarodnim okvirima hrvatski vozači imaju solidne uspjehe, ali kao poseban primjer uspjeha, Štetner će izdvojiti Martina Kodrića.

    - Nedavno je postao tvornički vozač McLarena, koji je simbol autosporta u cijelom svijetu i to je dokaz da se uz trud i, naravno, novac, koji je neizostavan nažalost, može doći do najviših stepenica. Martin je počeo od kartinga, pa vozio Formulu Renault, a posljednjih godina niže uspjehe u GT utrkama izdržljivosti. On je obiteljski proizvod, puno su uložili u njega, ali svakako može biti primjer ostalima da se vidi da Hrvati mogu do vrha u autosportu.

     

    Iz drugih medija