arhiva SN
EP SLOVAČKA

KOCKICE U DRUŠTVU VELESILA! HRVATSKI SOKOLOVI NA SLOVAČKOM NEBU Hrvatska reprezentacija u zrakoplovnom jedriličarstvu na 20. Europskom prvenstvu

Piše: Sportske novostiObjavljeno: 15. srpanj 2019. 19:07

Hrvatska reprezentacija u zrakoplovnom jedriličarstvu nastupila je na 20. Europskom prvenstvu u Slovačkoj (Prievidza). Treći put od 2017. godine naši letači pohode Europsko i Svjetsko prvenstvo. Od nastanka moderne Hrvatske i višegodišnje nebrige novo čelništvo zrakoplovnog saveza (HZS) prepoznalo je značaj i bitnost nastupa reprezentacije i ove godine.

Jedriličarsku vrstu Hrvatske predvode nastavnik jedrenja s upisanih naleta Đani Zaninović iz AK Split, Frane Franić iz AK Vitar koji do sada ima više od 1400 sati naleta, a prvi put na Europskom prvenstvu je i naš najmlađi reprezentativac Bruno Herenčić iz AK Ludbreg, a podršku sa zemlje pružaju im Zvonimir Boban, Tomislav Ninčević i Miljenko Kniewald.

Nakon održana četiri natjecateljska dana upitali smo izbornika reprezentacije Borisa Kožuha za kratki osvrt na dosadašnja postignuća:

- Nakon četiri dana bio bih zadovoljniji da nismo imali izvanterensko slijetanje jedrilice pilota Đanija Zaninovića (Razred STANDARD) te njeno lakše oštećenje koje ga je izbacilo iz daljnjeg natjecanja. Ovako nam ostaje da Zaninović podijeli svoje iskustvo i znanje s preostalom dvojicom reprezentativaca i pridonese što boljem rezultatu do kraja natjecanja.

arhiva SN

Naši dečki trenutačno zauzimaju 26. mjesto (Franić) odnosno 24. mjesto (Herenčić). Vodeći je Adrien Henry iz Francuske, drugi na tablici je Uwe Wahlig iz Njemačke dok je na trećem mjestu Tom Arscot iz Velike Britanije. Tri vodeće zemlje i apsolutne velesile kada je u pitanju zrakoplovno jedriličarstvo.

Usporedbe radi cjelokupna formacija plovidbenih jedrilica u Hrvatskoj broji 66 primjeraka uz pet do šest aktivnih jedriličarskih klubova i ne više od 10 FAI natjecateljskih dozvola. Nama prostorno i po broju stanovnika usporediva Češka ima više od 60 aktivnih jedriličarskih klubova i više od 1700 jedrilica. Poljska kroz stotine klubova koristi za jedrenje oko 5000 jedrilica. Sam vrh i krema europskog i svjetskog jedrenja pripada zrakoplovnim velesilama Njemačke, Velike Britanije te Francuske. U Njemačkoj osim potentne proizvodnje jedrilica živi i leti 27% svih svjetskih pilota jedrilica, a trenutno oko 30.000 pilota jedrilica leti na impresivnih 7500 primjeraka.

arhiva SN

Europsko prvenstvo Slovačkoj leti se u tri razreda, KLUB, STANDARD i 15 M, a sastoji se od natjecanja u prikupljanju bodova za daljinu preleta te prosječne brzine leta na dnevnoj ruti-zadatku poviše sjeverne, srednje i južne Slovačke. Za dnevni zadatak piloti saznaju tri sata prije okupljanja jedrilica na startu da bi u tom razdoblju prikupili sve relevantne informacije od kojih su najvažniji meteorologija, taktika i strategija leta.

U samo sedamdesetak minuta jedanaest zrakoplova vučom podigne 82 jedrilice iz šesnaest zemalja Europe na početnu visinu kada natjecatelji navigacijskom vještinom i dobrim poznavanjem meteorologije moraju doseći ranije određene tri ili četiri točke na zemljopisnoj karti zadanog područja. Osim vrhunskog pilotiranja, presudno su važne i letne karakteristike svake pojedine jedrilice. Suci putem elektronske opreme prate svaki let, a prosječne ostvarene brzine na ruti-zadatku dosežu raspon od 90 pa do 130 kilometara na sat. Koliko je ovo zapravo i skup sport, govori i činjenica da jedna rekreativna ili natjecateljska jedrilica dostiže cijenu i do 25.000 eura. Sam proces postanka pilota jedrilice u Hrvatskoj i stjecanja dozvole nakon liječničkog pregleda, teoretske pripreme, temeljne i napredne obuke traje između jedne do dvije godine, a sveukupni troškovi školovanja dosegnu i do 1500 eura.

Za kraj valja napomenuti kako velike zrakoplovne nacije poput Sjedinjenih Američkih Država,Velike Britanije, Francuske, Njemačke iz velikog bazena pilota jedrilica grabe kvalitetne pilote za njihove civilne i vojne potrebe. Možda i Hrvatska jednoga dana baci pogled u tom smjeru.

Linker
14. travanj 2024 12:23