Formula One F1 - German Grand Prix - Hockenheimring, Hockenheim, Germany - July 28, 2019 General view as Mercedes' Lewis Hamilton leads at the start of the race REUTERS/Kai Pfaffenbach
Kai Pfaffenbach / REUTERS

VELIKA BORBA

POLITIKA KROJI BUDUĆNOST F1 STAZA Vijetnam i Nizozemska ušli u kalendar, a slavni Hockenheim mogao bi ostati bez utrke

AUTOR:
    • Filip Ožbolt

  • OBJAVLJENO:
  • 02.08.2019. u 11:38

  • Iako uzbuđenje prije početka sezone kod fanova Formule 1 bude predsezonska testiranja i transferi vozača te promocija novih, kalendar je još jedna stavka koja svojim promjenama budi zanimanje kod onih koji iz tjedna u tjedan prate događanja u oktanskom cirkusu.

    Uzbuđenja zbog promjene kalendara Formule 1 već drugu godinu zaredom nema jer ove sezone gledamo identičnu postavu 21 staze koju smo gledali i prošle sezone. Dominacija Mercedesa dodatno je pridonijela manjku uzbuđenja, pa je Liberty Media kao vlasnik prava na F1 sljedeće sezone odlučila malo pomiješati karte u kalendaru.

    Američki vlasnici složni su u naumu da 2020. godine održe 21 Grand Prix kao i ove sezone. Miješanje karata odnosi se na uvrštavanje nizozemskog Zandvoorta i vijetnamske ulične utrke u glavnom gradu Hanoiju u sezonu, koja će tradicionalno početi 15. ožujka u Melbourne Parku.

     

    Njemačka će se brzo vratiti

    Ove je godine u kalendar čak pet staza ušlo s posljednjom godinom aktualnog ugovora, a dosad su samo najstarije, Silverstone i Monza, potpisale dugoročno, do 2024. godine. Pod prijetnjom gubitka staze ostali su Barcelona, Mexico City i Hockenheim, na kojemu se vozilo prošlog vikenda.

    Hockenheimring je do sada domaćin najboljim svjetskim vozačima bio 36 puta, a zbog financijskih poteškoća koje su ga pratile posljednjih godina privremeni je rastanak s Formulom 1 neminovan. Između 2008. i 2014. Hockenheim se s Nürburgringom izmjenjivao u organizaciji, a kada je Nürburgring odustao, Njemačka je 2015. i 2017. ostala bez utrke, dok je parne godine i dalje punio Hockenheim.

    S obzirom na povijesni značaj Njemačke u svjetskom automobilizmu i tržište koje ona predstavlja, kao i činjenicu da trenutno ima dva F1 vozača, samo je pitanje vremena kada će oktanski cirkus ponovno stići.

    Takav scenarij vjerojatno ne očekuje Meksikance, koji bi na duže trebali ostati bez utrke na stazi Hermanos Rodriguez. F1 se u Meksiko pompozno vratio 2015. godine, a po svemu sudeći, trajat će tek pet ljeta.

     

    Meksikanci ne plaču

    Liberty Mediji nije profitabilno u tjedan dana imati utrku u Teksasu i Mexico Cityju, praktički na istom tržištu, a u toj borbi uvijek pobjeđuju Amerikanci. Usto, kod samih Meksikanaca također ne postoji prevelika želja za zadržavanjem F1 utrke, pogotovo ne kod onog kojeg se najviše pita.

    Andres Manuel Lopez Obrador postao je predsjednik Meksika 1. prosinca 2018. godine i odmah obustavio gradnju novog aerodroma u Mexico Cityju, što je bio jedan od uvjeta ostanka Formule 1 u Meksiku. Trenutni aerodrom Benita Juareza ne zadovoljava kapacitete dolaska oktanskog cirkusa u grad i veći je aerodrom preduvjet normalnog funkcioniranja Grand Prixa. Politika veliku ulogu u sudbini Formule 1 igra i u Barceloni. Nestabilnost katalonske vlade trebala bi biti riješena do kraja godine, a ona direktno kroji sudbinu utrke koja se održava neprekidno od 1991.

    FILE PHOTO: Formula One F1 - Mexican Grand Prix - Autodromo Hermanos Rodriguez, Mexico City, Mexico - October 28, 2018 General view of Williams' Lance Stroll and Haas' Kevin Magnussen in action during the race REUTERS/Andres Stapff/File Photo
    Andres Stapff / REUTERS
     

    - Još uvijek nismo postigli dogovor oko produženja ugovora s Formulom 1. Pregovori su još uvijek otvoreni - objavili su organizatori španjolskog Grand Prixa.

    Iako je Barcelona otišla najdalje u razgovorima o organizaciji utrke za sljedeću godinu, vlada je spremna dati novčana jamstva samo za sljedeću godinu. Time bi organizatori i nestabilna vlast kupili vrijeme za pregovore o dugoročnom ugovoru.

     

    Puno problema

    Nakon što dogovore novi kratkoročni ugovor, Španjolci moraju dobiti i svoje mjesto u kalendaru. Ideja je Liberty Medije u travnju tjedan za tjednom organizirati utrke u Kini i Vijetnamu, a poslije Bakua kao prva utrka u Europi planiran je Zandvoort. To bi Barcelonu bacilo u rujan, za koji u Kataloniji ne žele ni čuti.

    - Rujan za nas nije prihvatljiv jer je to doba kada pada puno kiše. Suludo je i stvorilo bi nam puno problema. Zašto bi ljudi plaćali da gledaju katastrofu? Svibanj je najbolje rješenje - kazao je predsjednik staze u Barceloni Vincenc Aguiler.

    Barcelonu bi mogla spasiti činjenica da Nizozemci kasne u nadogradnji i prilagodbi infrastrukture u Zandvoortu. Utrka bi mogla pri prvoj objavi kalendara biti zakazana za 3. ili 10. svibnja, a kasnije pomaknuta, čime bi se otvorilo mjesto za Barcelonu.

    Ipak, kao najlogičnije se rješenje čini ostaviti Barcelonu kao prvu europsku utrku, a Zandvoort pomaknuti na termin u kojemu se ove sezone vozi u Hockenheimu.

    Prvi u redu stoje London i Miami

    Zandvoort i Hanoi dobili su mjesto u kalendaru sljedeće sezone F1, a isto u budućnosti žele London i Miami.

    Silverstone je zbog bojazni od ulične utrke u Londonu tražio financijska jamstva od Liberty Medije za organizaciju utrke, koja je na kraju i dobio. Iako će se na Silverstoneu voziti još najmanje pet godina, to nije utišalo priču o utrci ulicama Londona.

    U Miamiju se utrka trebala voziti već ove sezone jer su iz Liberty Medije 2017. udružili snage s poduzetnikom Stephenom Rossom kako bi potpisali 10-godišnji ugovor, ali su plan opstruirali gradski oci.

    Utrka se iz luke gdje je prošle godine održan festival za fanove trebala preseliti blizu Hard Rock stadiona (dom Miami Dolphinsa i teniskog Miami Opena), ali su vlasnici NFL momčadi odbili tu mogućnost, što je zasad bio posljednji čavao u lijesu ulične utrke u Miamiju.

    Ove je godine želju za organizacijom utrke izrazio i guverner Rio de Janeira Wilson Witzel, koji se pohvalio da je dobio pismo namjere od direktora komercijalnih operacija F1 Seana Bratchesa, koji je pokazao interes za preseljenjem utrke s Interlagosa u Rio.

    Ali problem je što bi na utrku u Riju morali čekati godinama jer gradnja staze u vojnoj bazi Deodoro još nije započela, a trebao bi je projektirati, a tko drugi, nego Hermann Tilke.

    Osim spomenutih, utrku prvi put nakon 1985. i proglašenja Apartheida na stazi Kyalami želi organizirati Južna Afrika, a u redu stoje Buenos Aires (posljednja utrka 1998.), Portugal i Turska. (fo)

     

    Iz drugih medija