RAK RANE DRUŠTVA

'POČIVALI U MIRU' Serija koja će izazvati polemike

Otvaranje grobova je metafora za prekopavanje po rak-ranama hrvatskog društva

Nakon nekoliko mjeseci natezanja, HTV je napokon u program uvrstio seriju “Počivali u miru”. Termin nije loš, petkom u 21.45 sati na Prvom programu, gdje se dosad prikazivala prva sezona “Carstva poroka”, no ostaje pitanje zašto smo tako dugo morali čekati na dramski proizvod koji je među najzanimljivijima koje je HTV dosad emitirao.

Odlaganje projekta

Možda nikada nećemo doznati je li projekt nekome bio previše provokativan ili je razlog banalniji (seriju je naručila HTV-ova ekipa koja je potom smijenjena, a nova je tražila dlaku u jajetu kako bi dokazala da prethodnici nisu dobro obavljali svoj posao).

Odlaganje je apsurdnije ako znamo da nam je dramski program već godinama na izdisaju, a kad se pojavi serija ovakva kalibra, HTV-ovci bi je, bez obzira kojem lobiju ili klanu pripadaju, trebali prigrliti kao prvorazrednu senzaciju.

Seriju “Počivali u miru” proizvela je produkcijska kompanija Ring Multimedia po narudžbi HTV-a, no svojim dosadašnjim programima (najuspješnija joj je bila sapunica “Dolina sunca”) nije nas baš pripremila na ovakvo iznenađenje.

Prvi sinopsis napisali su Koraljka Meštrović i Goran Rukavina, šef ekipe koja je pisala scenarije za svaku od 12 epizoda bio je Saša Podgorelec, a s njim su surađivali i afirmirani mladi dramatičar Ivor Martinić te Ivan Turković Krnjak. Za redatelje su odabrani Rukavina i Kristijan Milić (dobio je Zlatnu arenu u Puli za ratnu dramu “Živi i mrtvi”) a direktor fotografije Mario Sablić često je surađivao s Ring Multimedijom (snimio je i lanjski hit “Koko i duhovi”).

Vrline serije

U 170 govornih uloga izredala se gotovo cjelokupna hrvatska glumačka krema, no najbolje prilike dobili su Judita Franković iz “Sonje i bika” i Miodrag Krivokapić, nekoć velika zvijezda hrvatskog kazališta, koji se početkom devedesetih preselio u Beograd. Efektnu špicu napravio je naš vodeći animator Simon Bogojević Narath.

Glavna vrlina serije je to što počiva na originalnoj premisi: nije riječ ni o kakvoj prilagodbi nekog stranog žanrovskog modela, nego o dosjetki kao stvorenoj za licenciranje i u drugim tranzicijskim zemljama koje su prošle slične povijesne potrese kao i Hrvatska. Radnja počinje u današnje doba, kad od mlade televizijske novinarke Lucije Car ( Franković) urednik Zdeslav ( Boris Svrtan) naruči naizgled rutinsku reportažu o zatvaranju kaznionice Vukovščak: približava se ulazak naše zemlje u Europsku Uniju, a taj zatvor ne zadovoljava suvremene europske standarde (Vukovščak, dakako, ne postoji, ali će slična sudbina zaprijetiti i našim stvarnim zatvorima).

Lucija otkriva senzaciju

Lucijinu pažnju privuče improvizirano groblje u dvorištu Vukovščaka pa je zaintrigira tko je pokopan na njemu. Sazna da su to zatvorenici čija tijela nitko nije htio preuzeti ili koji nisu imali obitelji. Kad iz jednog lijesa ispadne krpena lutka, pa se ispostavi da je izvjesni Zdenko Jurković ( Dragutin Despot) na taj način lažirao vlastitu smrt, Luciji se učini da je otkrila veliku senzaciju. Tako ne misli i njezin urednik, no snalažljiva cura spremna je upustiti se u taj pothvat i bez njegova odobrenja.

Treba joj, međutim, nešto važnije, a to je “insajder” koji je dobro poznavao zatvor i njegove “stanare”. Ona se na prijevaru uspije domoći zatvorske kartoteke, no imena koja se u njoj spominju ništa joj ne znače. No, on njima sve zna umirovljeni zatvorski čuvar Martin Strugar ( Krivokapić), koji u prvi mah nije voljan s njom surađivati, ali poslije mijenja mišljenje.

Priča se odigrava na dvije razine: u prvoj se Lucija nateže s Martinom, koji joj puno toga želi prešutjeti, podršku joj daje kolega s faksa Željko Ban ( Luka Dragić), sada glasnogovornik MUP-a, ali njezin dečko, perspektivni političar Boris Drobnjak ( Ozren Grabarić), nije oduševljen njezinom istragom. Istodobno, djevojka neprestano prima prijeteće SMS-ove i druga neugodna upozorenja, za koje pretpostavlja da potječu od Jurkovića: taj je nekad radio za UDBA-u, a sada ima moćnog zaštitnika u hrvatskom političkom vrhu.

Vruća politička pitanja

U svakoj od pojedinih epizoda otkriva se i sudbina nekog od zatvorenika pokopanih na groblju. Neki su tamo dospjeli još za socijalizma, poput mladog komunista Marka Glavine ( Ivan Glowatzky), koji se nadao da će ga primiti Tito, a umjesto toga je zaglavio u zatvoru jer je imao isto ime i prezime kao neki politički emigrant.

Mlada Lola ( Lana Vukićević) dospjela je u zatvor zbog sitnog prekršaja, no tamo ju je čuvarica Josipa ( Nada Gaćešić Livaković) počela podvoditi drugim robijašima. Predrag Bogojević ( Janko Popović Volarić) bio je do rata ugledni vlasnik restorana, no odjednom je njegovo srpsko podrijetlo u novoj hrvatskoj državi postalo problem: uzalud je plaćao zaštitu zatvorskim čuvarima, drugi zatvorenici koristili su svaku priliku da se na njemu iživljavaju, a obitelj ga se odrekla zbog lakomislenog preljuba.

Prodavačice Dijana Marić ( Ksenija Marinković) i Sara Rogoz ( Sandra Lončarić Tankosić) shvatile su da se od plaće u supermarketu ne može živjeti pa, kad već žive u društvu u kojem svi kradu, i one su odlučile opljačkati poštu: nažalost, amaterski pokušaj koštao ih je slobode.

Uspješni zagrebački Rom ( Aleksandar Cvjetković) sprijateljio se sa Strugarom, ali su ga periferijski skinheadsi počeli šikanirati i on im se osvetio, što ga je skupo koštalo.

Serija će sigurno izazvati žestoke polemike jer je otvaranje grobova zapravo metafora za prekopavanje po rak-ranama hrvatskog društva.

Eksplicitne scene

Neke od scena neugodno su eksplicitne, poput one u kojoj se pokazuje kako se policijsko batinanje nije nimalo promijenilo još od razdoblja socijalizma. Razotkriva se korumpiranost političara, sprega medija i vlasti, bezočno bogaćenje, ksenofobija i još koješta.

Ako vam se to čini dostatno intrigantno, počnite od danas gledati seriju koja kao da nema ničeg zajedničkog s našim televizijskim proizvodima: nadajmo se da neće biti i jedina takve vrste.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. travanj 2024 03:16