Navigation toggle
 Ante Cizmic/Cropix
BITKA ZA TV PRAVA

Padaju rekordi u hrvatskom nogometu: Nitko nikad nije platio više, može li HNS probiti ovu čarobnu granicu?

Važeći ugovor istječe nakon iduće sezone, a vrijedi 11 milijuna eura po sezoni
Piše: Andro PolićObjavljeno: 16. travanj 2025. 09:17

Paralelno s dramatičnim maratonom Rijeke, Hajduka i Dinama, Hrvatski nogometni savez u ponedjeljak je prerezao vrpcu na startu nove utrke. U zaleđu neizvjesnih bitaka na hrvatskim travnjacima, koje gledatelji konzumiraju na MAXSportu protekle dvije i pol godine, krovna organizacija hrvatskog nogometa objavila je poziv za dostavu ponuda o ustupu medijskih prava za natjecanja i utakmice koje organizira HNS.

Od ponedjeljka, pa u iduća tri tjedna (do 5. svibnja), otvoren je poziv za novog vlasnika medijskih prava nad utakmicama Hrvatske nogometne lige, a nakon što se pravne osobe jave HNS-u, mogu zatražiti cjeloviti poziv na dostavu ponudu koji definira natjecanja uključena u poziv, sustave natjecanja i broj utakmica, dostupna prava, tražene obveze - produkcijske, programske i financijske, kao i proces evaluacije ponuda.

No, ta će prava biti ustupljena tek od sezone 2026./27., a vrijedit će (najmanje) četiri sezone, iako ponuditelji mogu dostaviti ponude koje bi uključile i dodatne dvije natjecateljske godine, čime bi jedna ponuda potencijalno mogla obuhvaćati razdoblje od 2026. do 2032. godine. Još uvijek važeći ugovor s Hrvatskim Telekomom, koji je potpisan u svibnju 2022., vrijedit će do kraja ove i tijekom čitave iduće sezone, a najvredniji je to sporazum za televizijska i marketinška prava u povijesti našeg klupskog nogometa. HT će u četiri ugovorene godine za televizijska prava uplatiti ukupno 36 milijuna eura, dok je SuperSport za marketinška prava na klađenje uložio osam milijuna eura, a jednostavnom računicom stižemo do ukupno 44 milijuna eura u četiri godine suradnje. MAXSport prenosi sve utakmice, a HTV se uključuje od desetog kola (drugi krug) i prenosi po jednu utakmicu svako kolo (paralelno s MAXSportom tog dana).

image
Bozidar Vukicevic/Cropix/Cropix

Kako će, pak, izgledati obrisi novog ugovora? Odgovor na to pitanje, trenutačno, nitko ne može znati, s obzirom na to da ponuditelji tek moraju proučiti detalje suradnje i natječaja, nakon čega će krenuti "ples" milijuna i nadmetanje za prenošenje majstorija "španera" s hrvatskih terena. Prije prethodnog, odnosno, još uvijek aktualnog ugovora, hrvatsku nogometnu javnost 2020. nakratko je zagolicao potpis desetogodišnjeg ugovora s tvrtkom Endorphin Magine, vrijedan čak 103 milijuna eura, a od bombastičnih najava da će se utakmice hrvatskog prvenstva pratiti i na velikim, azijskim i sjevernoameričkim tržištima, suradnja je raskinuta nakon manje od dvije godine.

Zarada prema plasmanu

Upravo u toj praznini rodio se MAXSport, a naglim skokom u sadašnjost, uskoro kreće i nova runda bitke za televizijska prava. S obzirom na inflaciju i rastuće cijene, ali i činjenicu da bi idući ugovor potencijalno mogao biti rastegnut i čak na šest sezona, otvorena je opcija da će novi sporazum o televizijskim pravima dodatno pomaknuti granice i postaviti novi rekord. Također, promotrimo li trendove okolnih, ali i onih jačih liga, najsvježije potpisani ugovori, uglavnom, izdašniji su od prethodnih. Prema načelima trenutačne suradnje, ujedno, svih deset prvoligaških klubova dobiva i novčani bonus. Osim oko 450 tisuća eura, koliko u startu dobije svaki član elitnog hrvatskog nogometnog društva, deset klubova dijeli i novac ovisno o konačnom plasmanu na ljestvici.

Prema tom izračunu, primjerice, Dinamo je u prethodne dvije sezone zaradio oko 1,6 milijuna eura, Hajduk oko 1,4, Rijeka oko 1,3, Osijek oko 1,2 milijun... No, taj je novac, ipak, značajniji za ostatak lige, koji je u protekle dvije godine dobio osjetne financijske injekcije: Lokomotiva (832 tisuće eura), Varaždin (832 tisuće eura), Istra (785 tisuća eura), Gorica (600 tisuća eura) i Slaven Belupo (554 tisuće eura). Šibenik i Rudeš, koji su u prethodne dvije sezone napuštali elitni razred, za jednu su sezonu dobili po 184 tisuće eura, ali i 130 tisuća eura "padobranskog" novca, za "snalaženje" u drugom rangu. Dakle, na sve spomenute iznose, klubovi su u prethodne dvije sezone dobili i po zagarantiranih 450 tisuća eura.

Bacimo li oko na nacionalne koeficijente, Hrvatska je trenutačno na 20. mjestu, jednom iznad Švedske, koja je prije pola godine potpisala novi, petogodišnji ugovor o televizijskim pravima, a vrijedit će - možda isto kao i novi hrvatski - od 2026. do 2031. godine. Iako Šveđani kriju tajne novog ugovora, prethodni je po godini bio vrijedan oko 50 milijuna eura. Oko 70 milijuna eura po sezoni, pak, osigurala je poljska Ekstraklasa u četverogodišnjem ugovoru, a austrijska Bundesliga oko 40 milijuna po sezoni. U Češkoj od tekuće sezone vrijedi novi sporazum za prva dva razreda tamošnjeg nogometa, vrijedan oko 17 milijuna eura. No, Iako, radi se o većim tržištima i državama s barem triput većim brojem stanovnika. Usporedba učinaka naših i njihovih klubova u najsvježijim europskim natjecanjima, izuzev Dinama, neće nam biti s(p)retno rješenje, ali s obzirom na iznose koji se "vrte" u sličnim ligama, izvjesno je da i Hrvatsku čeka financijski iskorak te da bi novi ugovor mogao biti dosad "najdeblji". Možda se smije računati i s iznosom ukupnog godišnjeg ugovora za kompletna prava od oko 15 milijuna eura po sezoni.

Tri ozbiljna igrača

U tržišnom okršaju, jasno je da će hrvatska liga biti primamljiv ulov za najveće ponuditelje, koji još - s obzirom na to da je tek pušten poziv za dostavu ponuda - nemaju adekvatne informacije. Prava će, još godinu i pol dana, sigurno držati Hrvatski Telekom, kojemu smo poslali upit o potencijalnom nastavku suradnje.

"Hrvatski Telekom je partner hrvatskog nogometa već dugi niz godina, a korisnici prepoznaju HT po tome što pružamo najbolji sportski sadržaj. Kad su utakmice SuperSport HNL-a u pitanju, prijenosi svih utakmica na MAXSportu na najvišoj su produkcijskoj razini, obogaćeni posebnim emisijama koje se bave hrvatskim nogometom. Hrvatski Telekom je vlasnikom medijskih prava za SuperSport HNL-a do završetka natjecateljske godine 2025./2026., a na temelju dosadašnje suradnje, sudjelovat ćemo i u ovom natječaju za medijska prava", odgovorili su nam iz HT-a, a uskoro su kandidaturu i službeno objavili na mrežnim stranicama.

Situaciju će, jasno, pratiti i Sportklub, koji je zainteresiran za HNL, ali će, svakako, odlučiti o sudjelovanju nakon što prouči detalje natječaja. Svi ponuditelji prvo moraju jasno analizirati ponude i načela suradnje, nakon čega će vući daljnje poteze. Takvi su aranžmani uvijek, zapravo, poput dvosmjerne ulice, a hrvatska liga zanimljiva je Sportklubu, s obzirom na njenu popularnost na hrvatskom tržištu. U užem krugu tri ponuđača prilikom potpisivanja aktualnog ugovora bio je i A1.

"Rupa" zbog Arene

Ujedno, ta je događanja bitno sagledati i kroz širu sliku, odnosno, kroz novonastalu situaciju na tržištu, koja slijedi odlaskom Arena Sporta, čime će za nekoliko sezona na tržištu ponovno biti i prava za Ligu prvaka, kao i Premier ligu i La Ligu, koja su najpopularnija i najzanimljivija klupska natjecanja (nakon HNL-a). Prema neslužbenim informacijama - još je rano za priču o borbama za ta prava, s obzirom na to da će ta praznina nastati tek za nekoliko sezona. Prvi test mogla bi biti NBA liga, čiji ugovor s Arena Sportom, navodno, prvi završava.

No, prema onome što smo doznali iz krugova sportskih televizija, "svaki ozbiljan igrač je zainteresiran za sve". U prijevodu, najjači hrvatski sportski kanali sigurno će pomno pratiti rasplet situacije u vezi prava na najpopularnija nogometna natjecanja.

U jednu takvu prazninu prije šest godina uskočio je A1, pokrenuvši program PlanetSport, na kojemu je tri godine bila emitirana Liga prvaka. Isti će operater vjerojatno biti i zainteresiran za utakmice Hrvatske lige, koje su atraktivan mamac za sve, zbog čega će biti zanimljivo pratiti rasplet ovog natječaja za televizijska prava. Dok će bitku za trofej odrediti pogoci i vratarske bravure, ovu igru diktirat će milijuni i raskošnije ponude...

Standings provided by SofaScore LiveScore

Komentari (1)

Ovaj komentar minimizirao je moderator na stranici

Maxsport ima premali broj kamera na utakmicama HNL.

Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
24. travanj 2025 19:19