Turizam je jedna od ključnih djelatnosti naše države. Spadamo među mediteranski značajna odredišta, jedna smo od jačih europskih turističkih sila te u ovom sektoru ostvarujemo ohrabrujuće i poticajne brojke. Nije samo riječ o prodaji ili crpljenju usluga na temelju prirodnih ljepota, mora, sunca i obale.
To je možda i moglo ići nekoć, prije 3-4 ili više desetljeća. Danas turizam traži više. Od ulaganja do izbora. Već neko vrijeme razvija se i kontinentalni turizam, pa onaj aktivni, poslovni, lječilišni ili zdravstveni turizam itd. Ako nas nešto “izvlači” kao naciju u gospodarskom i novčanom pogledu, onda je to turizam. Uostalom, turizam sudjeluje u 10-ak posto BDP-a ove nacije.
Udio od 17 posto
- Prema posljednjim podacima udio je znatno veći, oko 17 % - ispravio nas je Kristjan Staničić (45), direktor Hrvatske turističke zajednice, koji se na tom položaju nalazi od srpnja 2017. godine. Čelni čovjek organizacije koja je od esencijalne važnosti za Hrvatsku i njezinu promociju.
No, Hrvatska turistička zajednica prepoznala je značaj sporta kao turističkog promotora države, ali i kao nadogradnju u ovoj djelatnosti. Prije nekoliko je dana HTZ dobio i Grand Prix ili nagradu Hrvatske udruge za odnose javnošću za projekt dovođenja u Hrvatsku Yurija Corteza.
Riječ je o salvadorskom fotoreporteru AFP-a kojeg su pri proslavi gola u polufinalu SP-a u Rusiji, protiv Engleske za 2:1, Mandžukić i društvo srušili da bi ovaj za nagradu potom od HTZ-a dobio sedmodnevni boravak u Hrvatskoj za sebe i obitelj. To je samo jedan sitniji detalj koji je odjeknuo, no HTZ je u posljednje vrijeme izrazito aktivna u korištenju sporta i sportaša u turističkoj promidžbi Lijepe Naše.
- Uvijek je sport bio kompatibilan s turizmom i promocijom Hrvatske - napominje Staničić.
- Mnoge je sportske manifestacije u Hrvatskoj i izvan naše zemlje HTZ podupirao i prinosio vidljivosti Hrvatske u svjetskim razmjerima. Pratili smo određene sportske saveze u organizaciji, prije svega međunarodnih natjecanja, ali smo pratili i pojedine naše vrhunske sportaše. Upravo smo na taj način željeli Hrvatsku bolje pozicionirati i učiniti vidljivijom na globalnom turističkom tržištu. Danas, kada putujete svijetom, jedna od prvih asocijacija na Hrvatsku su sportaši. Nogometaši, rukometaši, košarkaši, tenisači, skijaši, vaterpolisti, jedriličari… Dakle, sport itekako doprinosi vidljivosti Hrvatske u svijetu.
Jedna od čestih formulacija koje mi novinari koristimo da su sportaši “najbolji veleposlanici i promotori Hrvatske”, ali... Je li to baš tako ili malo pretjerujemo?
Naime, kada čovjek odlazi u Pariz želi vidjeti Louvre, Moulin Rouge, prošetati Elizejskim poljanama, ali ne odlazi onamo zato je l’ tamo igra danas Neymar. Kada netko spomene Njemačku, teško baš da je prva asocijacija Bayern, ali jesu dvorci Bavarske, auto-industrija, izrazito sređeno društvo. U SAD nitko ne odlazi jer je tamo nekoć igrao, recimo, Michael Jordan ili plivao Michael Phelps...
Pa i u Hrvatsku, stotine tisuća turista koji se iskrcaju s kruzera u Dubrovniku ne čine to zbog vaterpola, VK Jug, niti znaju da takvo što postoji. Mislim, ako ćemo realno...
Je li moguće da ljudi u Hrvatsku dolaze zato jer su čuli kako “ondje žive ili su rođeni neki sjajni sportaši”?
- Sportaši i sportske manifestacije postaju sve više razlogom, motivom dolaska u Hrvatsku. Nekoliko primjera. Prošlogodišnje EP u rukometu privuklo je u Hrvatsku u siječnju veliki broj posjetitelja i navijača koji su samo zbog toga došli. Zatim teniski turniri u Umagu i Bolu, pa Pannonian Challenge u Osijeku. S druge strane, mnogi vole i vidjeti mjesto gdje su rođeni, odrasli, recimo, Dražen Petrović ili Luka Modrić, najbolji nogometaš svijeta. Cilj nam je kroz sport razvijati brand Hrvatske. Naravno da imamo i niz ostalih prednosti, od prekrasne prirode, povijesne baštine, gastronomske ponude, ali sve se više razvijamo u segmentu sportskog turizma - kaže direktor HTZ-a.
Koji sportovi prvenstveno zanimaju HTZ? Prema vašoj mrežnoj stranici, uz nogomet, osobiti naglasak stavljate na biciklizam i trčanje.
Nove biciklističke rute
- To su sportovi koji privlače jako veliki broj ljudi, to je jasno. Biciklistička utrka, primjerice, prošlogodišnja Tour of Croatia kroz koju je gotovo cijeli svijet uživo imao priliku vidjeti najljepše slike Hrvatske. Kako je utrku pratio Eurosport, to je doista vidio cijeli svijet. Osim toga, HTZ već nekoliko godina sudjeluje u projektu EuroVelo 8. Radi se o trasiranju i označavanju biciklističkih ruta kroz Hrvatsku, što je financirano sredstvima EU. Nadalje, ta ruta pokreće biciklizam u najširem, rekreativnom smislu i pokriva sve naše najjače turističke regije, te na taj način promovira cikloturizam. Tenis pak, primjerice, kroz Umag i Bol i tamošnje turnire za posljedicu ima mnoštvo teniskih škola, natjecanja kroz godinu, a što opet produljuje turističku sezonu.
Hrvatska turistička zajednica pokrenula je poseban projekt “Sportska Hrvatska” i to je najznačajniji do sada iskorak u turističkoj promociji kroz sport.
- Želimo se fokusirati zapravo na velike sportske priredbe s međunarodnim karakterom jer su one medijski vidljive i zanimljive. Za taj projekt imamo svake godine objavljen javni natječaj, a obavijestimo i naše vrhunske sportaše i saveze. Nakon prikupljenih kandidatura, stručno povjerenstvo u kojem je i naš zaposlenik, proslavljeni vaterpolski olimpijac Dubravko Šimenc, ocjenjuje sve kandidature te predlaže Turističkom vijeću koje donosi konačnu odluku o sufinanciranju.
O kojem se iznosu radi?
- Ove godine za taj smo projekt odvojili oko 5,3 milijuna kuna. Nešto je manji nego prošle godine, što je razumljivo jer prošle smo godine imali tri vrlo značajna projekta. Rukometno EP u Hrvatskoj, ZOI u Pjongčangu i nogometno SP u Rusiji. Ova godina nije olimpijska, niti ima nogometno EP ili SP, pa je proračun nešto manji. Zato će sljedeće godine biti veći.
Cortez nas promovira
Jeste li već za ovu godinu odredili koliko komu novca ide, tko je korisnik?
- Ne još. Na sljedećoj sjednici Turističkog vijeća početkom travnja raspravljat ćemo o tomu.
Je li ograničen broj korisnika? Može li ih biti samo dva-tri ili sedam, 10...?
- Sve ovisi o broju pristiglih kandidatura i proračunu kojim raspolažemo. Mi svaki projekt zasebno ocjenjujemo temeljem njegove medijske vidljivosti, značaja natjecanja, uzimamo u obzir i uspjehe sportaša u određenom sportu.
Je li nogomet marketinški najisplativiji?
- Nogomet je u svijetu, uz američki nogomet, globalno najprepoznatljiviji i najpopularniji sport, a i medijski najsnažnije zastupljen, najvidljiviji. Zato je i najzanimljivije promovirati se uz nogomet, pa smo tako i mi u HTZ-u to učinili. Zato smo u našem najgledanijem i najnagrađivanijem promotivnom videu imali Modrića, Rakitića, Mandžukića, Lovrena i Kovačića. Taj spot snimljen je još u ljeto 2017. godine. Potom je uslijedila ideja, odnosno projekt koji je nastao tijekom polufinala SP-a u Rusiji, poznati i simpatični slučaj sa srušenim fotoreporterom Yurijem Cortezom, gdje smo brzo reagirali, iskoristili trenutak i odlučili ga pozvati u Hrvatsku. Cortez je tako postao naš novi veleposlanik turizma. Da, nogomet je jako isplativ u marketinškom pogledu. U brojkama, po našim pokazateljima, prije SP-a u Rusiji hrvatska turistička vidljivost bila je 47 %, da bi nakon SP-a skočila iznad 69 %. To je u tako kratkom vremenu sjajan rezultat. Danas zato mnogi o Hrvatskoj znaju baš zahvaljujući sportu i nogometu. I prirodnim ljepotama. Puno poslovno putujem i u Kini su, primjerice, prva asocijacija za Hrvatsku Plitvička jezera, a zatim netko od naših sportaša, Šuker ili Modrić. Tako je gotovo u cijelom svijetu.
Koji vam je nakon nogometa najlakši, najupečatljiviji hrvatski sportsko-turistički brand?
- Ovisi o kojem se tržištu radi. Primjerice, u Velikoj Britaniji smo izrazito poznati po našim tenisačima, Ivaniševiću i Čiliću, ili pak na istoku po Mirku Filipoviću Cro Copu. U SAD -u sigurno po košarci.
Čekajte, zar mi još uvijek možemo košarku prodavati?
- Naravno, imamo i danas sjajne NBA igrače koji su ondje poznati, a vjerujem da će doći i vrijeme kada će naša nacionalna vrsta kreirati puno značajnije rezultate, kako su to radili njihovi prethodnici. U Europi se itekako zna za Janicu i Ivicu, za Sandru Perković, te za naše vaterpoliste koji su možda i naši najtrofejniji sportaši. Rukometaši isto tako. Ma mislim, svaki sport ima svoju marketinšku težinu i vrijednost. Nemojmo izostaviti niti jedrenje.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....