Olivier Giroud je istrčao pred vratara, nonšalantno ga prebacio i s loptom ušetao u prazan gol, a kamere raspoređene širom stadiona osvijetlile su atraktivnu akciju iz svakog zamislivog kuta. Za početak panoramski sa središnje tribine, onda iz jednog pa drugog rakursa, iza gola, iz ptičje, žablje i još poneke perspektive, ali kako danas kamera nikad dosta, tako na koncu Giroudov pogodak pratimo i očima žrtve. Hoću reći, lećom kamere prikopčane na dres suparničkog obrambenog igrača. On u peterac utrčava poput nemoćnog mrtvozornika na mjesto zločina, malo mlatara rukama prije nego što se ukopa u mjestu i konstatira smrt.
Promjene su nezaustavljive
"K vragu, što je ovo?" i "Vidim samo neke ruke koje se pomiču ispred kamere", brzo se Twitter užario od navijačkih reakcija. "Na televiziji sve izgleda jednostavno, ali iz ovog kuta vidite koliko je teško nešto odigrati u realnosti", otvoren je za inovaciju treći tviteraš. "Premda malo zbunjuje, moglo bi biti korisno prilikom pregleda spornih situacija, kod kornera, prekršaja i jedanaesteraca", uključuje se u raspravu njegov saveznik.
U nedjelju su, dakle, Köln i Milan podijelili teren RheinEnergieStadiona u prijateljskoj utakmici koja će produljiti u povijest pod nazivom Innovation Game. Sudac Sascha Stegemann je na kraju meča (2-1 za Milan) kadrove s vlastite kamere ocijenio kao dobre i korisne, ali daleko od toga da su svi oduševljeni revolucijom koja upravo počinje mijenjati doživljaj nogometne utakmice. Mnogima nije jasno kako bi to konkretno još jedna tehnološka novotarija trebala začiniti ionako uzbudljiv doživljaj poput kvalitetne nogometne utakmice.
U tu sortu gledatelja ubrajamo i Kölnova trenera Steffena Baumgarta, koji se uoči utakmice predstavio kao "tradicionalist" skeptičan prema agresivnom ulasku tehnologije na teren, ali je poslije priznao da su mu bili zanimljivi kadrovi skinuti s kamere suca Stegemanna. Tim Hübers i Tim Lemperle zovu se njegova dvojica nogometaša na čije su dresove bile prikopčane sićušne kamere iz perolake kategorije. Njihove su reakcije rezervirane.
- Bilo je prilično toplo, možda mi je i zbog toga trebalo malo više vremena da se priviknem na kameru. Ne mogu reći da me sputavala u igri, ali cijelo sam vrijeme osjećao da ju nosim - otkrio je Hübers.
Kao generacija živopisnog Kölnova trenera Baumgarta (50), potpisnik ovih redaka također lako ulazi u ladicu nogometnih tradicionalista, onih kojima su proširene vene na nogama preča briga od proširene stvarnosti na nogometnom stadionu. Ali s druge strane, poput Baumgarta, uviđam i neke pozitivne strane eksperimenta.
I osim toga znam da je promjena nezaustavljiva jer predivna igra je odavno postala komercijalizirana do bola, gladna novih milijardi (apetit raste dok jedete, rekao bi mudrac), tako da će spremno usisati i bogatstvo koje joj nudi virtualna stvarnost.
Nakon VAR-a (koji je donekle očistio igru od sudačkog muljanja) i NFT-a, investicijske igre s tokenima koja je zagazila u nogometno okruženje u zao čas, u vrijeme debele kriptozime, sada nam se valja pripremiti i za - FPV (First-Person Point Of View). Tko je jednom igrao videoigru s VR naočalama, zna o čemu je riječ. Navijač koji možda u životu nije kročio na zeleni pravokutnik dimenzija 95x60 metara odjednom će se naći u prilici da igra utakmicu posredstvom kamere na prsima nekog od sudionika.
Iskustvo s košarke
Nedjeljni eksperiment osmislio je MindFly, automatizirano end-to-end rješenje za praćenje sportske utakmice iz perspektive njezina sudionika. Videozapis će za početak biti podignut na društvene mreže FC-a Köln, a očito računa na otvorenost nove generacije navijača/potrošača prema tehnološkim inovacijama. Ovaj naraštaj, nazovimo ih milenijcima i generacijom Z, koji svijet nogometa tek treba šarmirati i zavesti navodno je hladan prema staromodno zapakiranoj nogometnoj utakmici. Ambalaža "dres, pivo, ekipa i zezanje", kao što nam je nedavno objasnio Andrea Agnelli, ne može zadržati njihovu pozornost dulje od petnaestak minuta.
Odatle je potekla ideja Superlige, koja je možda na svijet došla kao mrtvorođenče madridskog Reala, Barcelone i Juventusa, ali taj superproizvod ionako je trebao poslužiti nogometu samo kao trampolin za skok prema budućnosti koja, eto, uključuje i dašak matrixa.
- Upravo smo predstavili proizvod koji će promijeniti iskustvo gledanja utakmice. MindFly će navijačima još više približiti uzbuđenje s terena, a naši laki AI (umjetna inteligencija) prsluci neće opterećivati igrače. Nakon nekoliko uvodnih minuta osjećaj je isti kao kada nose one GPS ‘grudnjake‘ - likuje Eran Tal, suosnivač MindFlya.
Teren za iskorak u svijet nogometa MindFly je pripremao na košarkaškom parketu. U svibnju je kompanija potpisala ugovor s Euroligom tako da će sljedeće sezone dvojica ili trojica igrača tijekom utakmice biti "naoružana" sićušnim kamerama na dresovima.
Zadovoljne TV kuće
Zapise će umjetna inteligencija pospremati u "cloud" i zatim objavljivati FPV sažetke na društvenim mrežama ove popularne košarkaške inačice Uefine Lige prvaka.
Sljedeći cilj MindFlya? Širenje prema ostalim velikim nogometnim ligama diljem Europe, selidba u SAD i ugovori s velikim televizijskim kućama.
A prvi dojmovi bogatih televizijskih kuća više su nego dobri. Charles Bietry, nekadašnji šef sportskog programa Canal + i idejni pokretač televizije beIN Sports, oduševljen je eksperimentom. "Jako dobro, nosi novu emociju, ovaj sustav mogao bi se pokazati izvrsnim", priključio se Bietry raspravi na Twitteru.