
Hrvatska nogometna reprezentacija poslije Svjetskog prvenstva 2026. trebala bi zaigrati u novom ruhu. Nakon dugogodišnje suradnje s Nikeom, koji je odijevao Vatrene od 2000. godine, na kockastom dresu - još uvijek neslužbeno - javit će se logo Adidasa, koji je HNS-u iznio najbolju ponudu, a Nike ju još uvijek nije ispratio ili nadmašio.
Tako će se Vatreni, čini se, odreći loga pod kojim su propustili samo jedno veliko natjecanje: Svjetsko prvenstvo u Južnoafričkoj Republici 2010. godine. Nike je, pak, stajao na majici tijekom najvećih uspjeha u povijesti reprezentacije, što ubraja svjetsko srebro (Rusija 2018.) i svjetsku broncu (Katar 2022.), uz to i srebro Lige nacija (2023.).
Nakon nadolazećeg Mundijala istječe 10-godišnji ugovor s Nikeom koji je 2016. u ime HNS-a potpisao Davor Šuker, a zatim bi Hrvatska trebala ući u odjeću brenda čiji je prvi promotor bio američki trkač Jessie Owens na Olimpijskim igrama u Berlinu 1936., gdje je osvojio četiri zlatne medalje. Doduše, imao je samo jedan par sprinterica pa ih nije koristio cijelo vrijeme, no za osnivača kompanije Adolfa Dasslera, koji ga je jedva uspio nagovoriti, bila je to velika stvar.
Kako će izgledati dres pod dizajnom Adidasa? U ovom trenu to nitko ne može znati, no sigurno će sadržavati kockice jer radi se o tradiciji koja je nastala i prije osamostaljenja Hrvatske. Hrvati su s takvim lajtmotivom zaigrali 17. listopada 1990. protiv Sjedinjenih Američkih Država u prvoj utakmici u povijesti naše reprezentacije.
Za prvi dres zaslužan je akademski slikar Miroslav Šutej (umro 13. svibnja 2005.), kojem su crveno-bijeli kvadratići na bijeloj podlozi bili osnovni motiv, a sve do danas odrekli smo ih se samo na momente. Šutejev dres ubrajao je sićušne kockice, dok je drugi izgledao gotovo pa identično, s tek nešto većim uzorcima. Dvije godine kasnije (1992.) javilo se nespecifično izdanje: crvena podloga s crnim okomitim šarama te nepravilnim oblicima po sredini. Drugi dres bio je isto crven, gotovo jednobojan, s bijelom šarom na rukavu. Godinu poslije kao novi detalj pojavio se crni ovratnik, koji je krasio i drugi, bijeli dres, dok je onaj iz 1994. - s brendom Lotto koji će nas pratiti do 2000. - ubrajao bijele šare na rukavu crvene majice.
Hrvatska je u Lotto majicama prvi put nastupila na velikom natjecanju (Euro 1996.). Kockice su se vratile u modu godinu ranije, a kultno izdanje pamti se iz 1998. godine: bijeli dres, tek polovično oslikan crveno-bijelim kockicama, te plavi s kockicama na bokovima i rukavu, majice su u kojima je Hrvatska proslavila broncu Svjetskog prvenstva u Francuskoj.
Početkom stoljeća i potpisom ugovora s Nikeom, nastavila se tradicija kockastog prvog te plavog drugog dresa s uzorcima na rukavima, a onda i na prednjoj strani te bokovima, da bi 2010. postao potpuno kockast u različitim tonovima plave nijanse, čemu ipak nismo ostali dosljedni nadolazeće četiri godine. Tada je hrvatsko ruho doživjelo dimenzionalnu promjenu: kockice su se umnožile i postale nepravilnije (blago ukošene), crveno-bijele na prvom, a plave i tamno-plave na drugom dresu.
Sitne kockice neće dugo trajati, a sreću će nam donijeti - crnina. Na ruskom Mundijalu Hrvatska se, pored klasičnog dizajna s uvećanim oblicima, prvi put javila i u crno-plavim kockicama na drugom dresu, koje su se 2020. "prefarbale" u mnoštvo crno-sivih. Na prednjem dijelu dresa iz 2022., odnosno bronce u Katru, prevladavala je bijela boja, a kockice su "razbacane" okolo, dok je plavi dres sa svijetloplavim kockicama na rukavu izazvao oduševljenje brojnih fanova. Za dvije godine, na Euru 2024., crveno-bijeli oblici opet će narasti, a gostujući zadržati slične boje kao i prethodni.
Ostaje nam za vidjeti kakvu će kreativnost pokazati Adidas, koji je trenutačno sponzor nekoliko desetaka reprezentacija diljem svijeta. Među njima se, između ostalih, nalaze Španjolska, Njemačka, Italija, Ukrajina, Švedska... Izvan Europe Adidas nose Sjedinjene Američke Države, Japan, Saudijska Arabija, Katar, Argentina, Kolumbija, Čile... Gotovo je nemoguće procijeniti koliko tvrtka zarađuje od sponzorstva, no zna se da je riječ o milijardama.
I dok se Hrvatska kreće od Nikea prema Adidasu, neki idu u suprotnom smjeru. Naime, nakon Svjetskog prvenstva Nijemci će nakon više od 70 godina završiti suradnju s Adidasom, jer Nike je oduševio nogometne šefove "ponudom koja se ne može odbiti" - ugovor je potpisan od 2027. do 2034., a za svaku godinu suradnje Nike plaća Njemačkom nogometnom savezu (DFB) 95 milijuna eura! Dvostruko više nego što im trenutno plaća Adidas. Odluka je izazvala brojna negodovanja navijača koji vole ostati skloni tradiciji, no DFB nije dugo razmišljao jer sponzorstvo će im pomoći pri rješavanju dugova koji se, navodno, samo gomilaju...
Komentari (0)