Nakon što je četiri uzastopne godine bio domaćin uzbudljivim izdanjima Svjetskog prvenstva u reliju (WRC), između 2021. i 2024., Croatia Rally ove godine održava se u sklopu Europskog relijaškog prvenstva (ERC). Mali uzmak, ali samo kako bi se već sljedeće godine, dapače već za šest mjeseci, opet vratio u svjetsku elitu - u travnju 2026. ponovo će se u Hrvatskoj voziti WRC utrka - nadoknađen je činjenicom da će Croatia Rally biti posljednja utrka sezone ERC-a, a s time i odlučujuća u borbi za naslov prvaka Europe u apsolutnoj ili glavnoj kategoriji (ERC1).
Štoviše, otvorene su borbe i u svim ostalim kategorijama (ERC3, ERC4, momčadi), a boduje se utrka i za PH (samo subotnji brzinci), tako da ovaj veliki međunarodni događaj ima i “lokalnu” važnost, što jamči puno uzbuđenja u danima pred nama.
Glavni će fokus biti na troboju Mikolaja Marczyka, Andrea Mabellinija i Jona Armstronga, vozačima koji Croatia Rally dočekuju sa šansom da po njegovu završetku postanu europski prvaci. Poljak Marczyk naizgled ima respektabilnih 15 bodova više u odnosu na Talijana, odnosno 33 u odnosu na Irca, no kada se primijeni pravilo brisanja najslabijeg rezultata u sezoni, Marczyk zapravo ima svega dva, odnosno 20 bodova prednosti ispred dvojice konkurenata.
Budući da je na hrvatskoj utrci na raspolaganju još maksimalno 35 bodova, puno je tu kombinacija kako svaki iz trijade može doći do europske krune, odnosno vjerojatno se rasplet neće znati sve do posljednjih kilometara utrke. No, Croatia Rally je po tome, uostalom, i poznat. Prvo WRC izdanje ove utrke (2021.) okončano je jednom od najtješnjih razlika između pobjednika i drugoplasiranog u povijesti WRC-a. Samo je 0,6 sekundi dijelilo Sebastiena Ogiera i Elfyna Evansa, nakon što je Velšanin u posljednjem zavoju posljednjeg brzinskog ispita “zaorao” po travi i izgubio dragocjeno vrijeme, sekunde vrijedne pobjede.
Godinu potom, pak, Kalle Rovanperä za manje je od pet sekundi nadmašio Otta Tänaka...
Impozantna konkurencija
U usporedbi s WRC utrkom, reli utrke za Europsko prvenstvo stotinjak su kilometara kraće, imaju manje brzinskih ispita i u većini slučajeva natjecanje se odvija tijekom dva dana, no organizatorima Croatia Rallyja to nije značajno umanjilo obujam priprema.
- Posla uvijek ima puno, ali sve je spremno. Radilo se punom parom, a jedan od razloga je što smo svemu pristupili kao da organiziramo Svjetsko prvenstvo. Želimo da svaki segment utrke funkcionira i izgleda na najbolji mogući način, jer to nam je i priprema za WRC utrku koja nam slijedi za šest mjeseci - naglasio je Daniel Šaškin, predsjednik organizacijskog odbora Croatia Rallyja.
- Tijekom četiri godine izgradili smo reputaciju pouzdanog organizatora koju želimo zadržati, a ERC to i zaslužuje. Pred nama je respektabilna utrka s impozantnom konkurencijom. Prema najavama dolazi nam i puno WRC vozača, ali i bez njih vjerujem da ćemo vidjeti fenomenalnu borbu. Praktično se u svim klasama love naslovi. U Hrvatskoj se odlučuje o tituli prvaka od juniorskog do generalnog poretka, a za veliku većinu tih vozača mi smo totalna nepoznanica i vjerujem da će biti jako zanimljivo pratiti natjecanje - govori Šaškin, uvjeren da je ERC sportski gledano i zanimljivije od onoga što nudi WRC.
- WRC je elitno natjecanje najboljih vozača i momčadi na svijetu, popraćeno visokim budžetima, dok je ERC mješavina mladih talenata, privatnih momčadi s većom ili manjom tvorničkom podrškom, često i poligon za dokazivanje prije prelaska u WRC. Europsko reli prvenstvo je uvijek bilo rasadnik talenata, ali ove godine konkurencija je izvanredna i pokušat ću se osloboditi nekih obaveza kako bih vidio što više brzinaca.
Pored “shakedowna”, koji je održan u petak ujutro, a koji u ERC-u služi i kao kvalifikacije za Rally2 klasu, pa su ti rezultati odredili startne pozicije za prvi dan, pravi šou na hrvatskom asfaltu počinje u subotu ujutro. Na rasporedu su tri dionice, sve su smještene na obroncima Žumberačkog gorja i sve su to većim dijelom dionice koje su se koristile i koje će se opet koristiti za hrvatsku WRC utrku.
Primjerice, brzinac Hartje - Stojdraga poznat je kao “brzinac tisuću zavoja” i, budući da većina izgleda slično, početničke posade čeka težak rani ispit. S druge strane, bivša WRC pobjednica i FIA-ina sigurnosna delegatkinja, Michèle Mouton, 14,70 kilometara staze Breganica - Smerovišće jednom je opisala kao kombinaciju najtežih asfaltnih relija na svijetu zbog uspona i spuštanja, brzih i otvorenih sekvenci te tehnički vrlo zahtjevnih dionica prepunih povezanih zavoja i haklanja.
Nakon 30-minutnog podnevnog servisa u Westgate Cityju, koji je ponovo baza i servisni centar relija, poslijepodne se još jednom prolazi identičnim trima dionicama, čime se zaključuje prva etapa.
Klasik Zagorska Sela - Kumrovec
U nedjelju se karavana seli u Krapinsko-zagorsku županiju na još dva brzinca (također se oba voze po dvaput), pri čemu je onaj Veliko Trgovišće - Klanjec novitet za Croatia Rally. Dionica je to koja je debitirala na nedavnom Kumrovečkom reliju i pokazala se kao tehnički vrlo zahtjevna s čestim promjenama profila ceste. Izrazito uski i dijelovi niskog “gripa” - pogotovo u slučaju kiše - dio su izazova.
- Nedavni reli Kumrovec pokazao je koliko je ta kombinacija brzinaca dobra i zadržat ćemo ih i za WRC u travnju. Vjerujem da će to biti dodatni mamac za publiku koju očekujem u velikom broju. Pristup reliju je slobodan, uz naravno obavezno pridržavanje uputa redara i sudaca. To uključuje i servisnu zonu kod Westgatea, koja će biti oplemenjena brojnim događajima i izložbama. Pozivam tu sve mlade koji imaju afiniteta za mehaniku ili elektroniku, jer vjerujem da će pronaći neku novu iskru, ideju ili nadahnuće - naglasio je Šaškin.
Sve završava brzincem koji je sad već postao klasik: Zagorska Sela - Kumrovec, 14,24 kilometra duga trasa koja bi vrlo lako mogla izravno odlučivati o imenu europskog prvaka.










Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....