Navigation toggle

Slaven Dedić, Mato Šebalj i Juraj Šebalj

 Foto: Miroslav Krpan
VELIKI INTERVJU

Direktor svih direktora: ‘Naša je davna želja bila da se u Hrvatskoj vozi WRC, s punim pravom smo to dobili‘

Nagrada za životno djelo Hrvatskog auto i karting saveza otišla je u prave ruke, Mati Šebalju
Piše: Miroslav KrpanObjavljeno: 31. ožujak 2022. 19:14

Posvetiti svoj život automobilističkom sportu, biti sudionikom najznačajnijih događanja u hrvatskom oktanskom miljeu na četiri kotača, okušati se u ranim počecima i na samim natjecanjima, ostvariti uspjehe i laskave pobjede i naslove na domaćem i inozemnom polju, biti uzor mnogima, okosnica uspjeha vlastitog sina za volanom, koji je rezultatski nadmašio, ne svog oca, već mnoge, mnoge... Osmišljavati, voditi, brinuti, planirati, podupirati projekte od malih događanja poput vožnji među čunjevima pa sve do - Svjetskog prvenstva. I ne bilo kojeg, već onog u rallyju, WRC-a...

Ovih stotinjak riječi najblaži je opis čovjeka koji i u svojoj 75. godini zrači svježinom, ma koliko god on to ne misli, koji razmišlja i odlučuje “sto na sat”, kojeg je način i ritam življenja, posebno onog na stazama i uz staze, naučio na odlučujuće poteze s punom ozbiljnošću i odgovornošću. Ovo napisano može biti samo temelj za knjigu o legendarnom “direktoru svih direktora”, kako ga znaju zvati znani i neznani. Ovaj put za “portret” u riječi i slici odabrali smo zasigurno najiskusnijeg automobilističkog suca u nas, Matu Šebalja. Povod, bolje kazano dva su: Nagrada za životno djelo Hrvatskog auto i karting saveza te predstojeći - drugi po redu u nas - WRC Croatia rally, u kojem prste ima i junak naše priče.

image

Šebalj prima nagradu iz ruku Davorina Štetnera

Foto: Miroslav Krpan

- Posebno mi je drago što sam ovu nagradu, prestižno priznanje svog nacionalnog sportskog saveza primio pred toliko ljubitelja auto sporta, na startu još jedne nove manifestacije koja je osmišljena u radionici našeg Autokluba INA Delta, u gradu Karlovcu, kojem se rally vraća na velika vrata. Do ove me je nagrade dovelo 52 godine druženja s automobilizmom, nebrojeno zadataka i dužnosti, manifestacija i projekata koji su iza sebe ostavljali vidljiv trag na kojem su stasale generacije i generacije vozačica, vozača, sudaca, sportskih i društvenih radnika, bez kojih je nezamisliva bilo koja oktanska priredba. Hvala svima, hvala mojoj obitelji na razumijevanju svih ovih godina - kazao je Mato Šebalj prije nekoliko dana na startnom podiju uoči otvorenja Quattro river rallyja Karlovac 2022.

52 GODINE KONTINUITETA

Šebalj je Nagradu za životno djelo iz ruku Davorina Štetnera, predsjednika Hrvatskog auto i karting saveza.

- Nije mi bio plan baviti se auto sportom. Sve je bilo sasvim slučajno. Kao mladić od 22 godine, na poziv tadašnjeg čelnika Auto moto društva INA Franje Varge, priključio sam se skupini ljudi koji su osmišljavali i provodili brojne, ne samo sportske akcije i manifestacije u okviru automobilizma. Bila je to na neki način radoznalost koja je s vremenom prerasla u pasiju, reklo bi se laički, profesiju, koja nikad nije to bila u stvarnom. No, svakodnevica da. I više od toga. I uvijek uz obitelj, uz redovne radne obveze, uz kućne poslove... Ali eto me i danas, kao da je bilo jučer, a prođe pola i više stoljeća - prisjeća se Mato svojih prvih koraka u auto sportu.

U samom početku Šebalj se priključio ekipi koja je pripremala i realizirala tada najznačajniji događaj u radu AMD Ina Zagreb, a to je bio ženski auto rally, s vremenom prerastao u međunarodni, povremeno i s preko stotinu sudjelujućih ženskih posada. Bio je dugi nit godina direktorom te manifestacije. Slijedio je, već nizom godina, ali i danas, kultni INA delta rally koji je kroz godine, od davne 1973., kada je startao kao Rally INA Autokozmetika, potom prvi službeni, bodovni INA Delta TLX 1974.godine, sa startom iz Delnica do Rijeke i Opatije.Prvih godina nacionalnog, potom međunarodnog karaktera, pa je slijedio upis u FIA kalendare, da bi 2007.godine prerastao u Europsko rally prvenstvo.

- Bilo je dobrih i loših godina, pa i teških. Nakon niza uspona doživjeli smo probleme kojima se nismo mogli oduprijeti, pa je iz Zagreba i sa zagrebačkog područja to kultno natjecanje, tada prefiksom Croatia, preseljeno prvo u Rijeku, potom Istru... Smogli smo snage revitalizirati sva naša višegodišnja nastojanja i opstojnost, vratiti statusno natjecanje INA Delta Zagrebu, dizati mu rejting, pa eto danas već godinama ponovo u vrhu, pod opcijom Europa Rally Trophy - kaže Mate pa niže podatke kao na traci.

Mjesta, godine, discipline, što više zemlje u okruženju u kojima je svoj obol prvog operativca, bolje kazano direktora, u ponekom slučaju onog “izvršnog” direktora utrka (zamjenika) obavljao u 50-tak godina.

Od svog “dvorišta”, klupskog okruženja, direktorovanja ženama, pa europskim asovima, Šebalj je nanizao toliki broj manifestacija koje je postavio na noge, kojima je dao onaj početni žig pa i krajnji “tač”, da malo tko to može iti evidentirati. Vrijedi tek spomenuti najvažnije: Rally Dugo Selo, Rally Poreč i brdo u Limskom kanalu, čiji je nositelj Skok racing, rally i brdo u Dubrovniku, brdske utrke u Splitu i okruženju, Omišu, Šibeniku, Čabru, Rapcu, Ogulinu, Svetoj Nedelji, sustav natjecanja ORC-a u organizaciji MKR Dakar...

- Teško mi je izdvojiti neko natjecanje, sva su mi ostala u dragom sjećanju, s puno dobrih ljudi, prijatelja, vrhunskih sportskih entuzijasta. Ako moram, izdvajam Buzetske dane, brdsku utrku koja je stasala već dugo u Europsko prvenstvo, završnicu sezone koja se pamti, utrku koju posjećuju tisuće fanova brzina, utrku na kojoj sam zamjenik direktora nekadašnjem asu i vozaču INA Teama Branku Bašiću, već 25 godina. Tu su još i inozemne utrke Cazin, Kotor, Kula na Kosovu, Priština, legendarno Cetinje u Crnoj Gori. Ma svaka je priča za sebe, svaka ima svoj faktor - priča Šebalj.

SUVOZAČ LEGENDAMA MIRI NIKOLIĆ I TIHOMIRU FILIPOVIĆU

Mato je znan mlađim generacijama prioritetno kao sportski sudac, rukovoditelj, direktor utrka, predsjednik žirija. Onaj - sa strane staze. Usto je niz godina bio dužnosnik HAKS-a (ali i ranijih saveza, prethodnica, AMSH i HAMŠS). Sportski direktor timova za krug i brdo, saveza za rally, cross country, povjerenik za sigurnost, predavač i ispitivač nizom seminara i provjere znanja vozača i sudaca. Uz sudačke obaveze Mato je aktivno sudjelovao na utrkama. Daleke 1974. i godinu kasnije bio je prvak Zagreba u ocjenskim vožnjama, viceprvak bivše države u rallyju kao suvozač Aleksandru Mačešiću 1977. godine...

- Posebno bih izdvojio nastupe s dvije legende našeg auto sporta. S Mirom Nikolić, kojoj sam bio suvozač, osvojio sam tri naslova hrvatskih prvaka, potom 1989. bio sam viceprvak kao suvozač Tihomiru Filipoviću, koji je te godine postao prvakom, dok ja nisam vozio INA-in rally koji sam vodio kao direktor. Tri godine za redom od 1984. do 1986. Mira Nikolić i ja osvojili smo Continental Tour rally Brno u Čehoslovačkoj, u ukupnom poretku i klasi do 1150 ccm - kaže o svojim natjecateljskim uspjesima legendarni Mato.

Kroz niz godina sudjelovao je u brojnim stručnim seminarima FIA i nacionalnog saveza stekavši znanja i iskustva za rad na najodgovornijim pozicijama. Svoja je znanja prenosio i prenosi na mlade, ali na jedno je posebno ponosan,zato što je otac šampiona...

- Bliži se gotovo 30. godina otkako je u automobilistički sport ušao Jura. Prvih nekoliko godina nezamislivo je bilo da se pojavljuje bez mene, da ne očekuje punu podršku. No, učio je i naučio brzo, kasnije se osamostaljivao, kreirao svoju karijeru u kojoj je, uz niz drugih uspjeha, 11 puta državni prvak u rallyju. Ne mogu pobjeći da ne kažem kako sam i danas iz daljine iza njega, ali bez većeg pritiska. Jura je svoj i svojstven, zna i može, još hoće i neka će - kazuje Mato odmah dodajući da niti on svih desetljeća, niti Jura u mlađim danima, bez razumijevanja supruge i majke, obitelji s kojom je proveo manje vremena nego na utrkama, ne bi mogli.

WRC BRZINCI S MATINIM POTPISOM

I za kraj aktualna priča, priča o kojoj svi žele znati, svi vidjeti na djelu svjetske asove. Mato je drugu godinu za redom pomoćnik direktora, posljednji domaći u vozilu “S1” prije FIA kontrola, ne bez razloga.

- Želja dovođenja Svjetskog rally prvenstva u Hrvatsku davna je želja i zamisao nas u klubu INA, kao objektivna posljedica svojevremeno začetog Europskog prvenstva. Nije se realizirala kroz naš kolektiv, na tome je ustrajao Daniel Šaškin s timom i doveo WRC u Hrvatsku. Od prvih sam zamisli uključen u pripremu projekta, osmislio sam, odnosno locirao desetke potencijalnih dionica, i makadama i asfalta, i Istrom, obzirom na prvotne planove, pa onda šire zagrebačko područje, Zagorje, sjever. Skoro svaki, osim tek ponekih dionica, Platka znanog od ranije, Trakošćana kao novog i Kumrovca, kojeg realiziraju kolege Delta Sporta niz godina, ostalo su najvećim dijelom moja kreacija. Autor sam Putne knjige (Road book), a u realizaciji uz brojne suce sudjeluju i suci AK INA Delta Zagreb. Iskustva sam stjecao i posjetama - u raznim oblicima - dva puta Monte Carlu, Španjolskoj, Cipru, Turskoj i Njemačkoj, bio, vidio, prenio... Sasvim sam siguran da znamo, možemo i hoćemo, da u Hrvatskoj s pravom imamo najviši rang rallyja priznat u svijetu - privodi kraju priču Mato Šebalj.

Završio je, uspješno, novi Karlovački rally, nedavno je održana Čazma, slijedi intenzivan rad na nešto drugačijoj, iz Zagreba dislociranoj kultnoj Delti u lipnju, pa onda brdo Stubičke Toplice u novom ljetnom terminu, nekoliko kronometara, ocjenskih, slaloma i tako u 2022. godini sedam manifestacija koje potpisuje zagrebački Autoklub INA Delta kojem je članom i više od toga “direktor svih direktora”, Mato Šebalj.

Nagrada za životno djelo stigla je u prave ruke...

Komentari (0)

Ovaj članak još nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
08. svibanj 2025 19:36