ZELJKO PUHOVSKI Cropix
WRC CROATIA RALLY

‘Državi smo donijeli 17 milijuna u porezu, potrošeno je 155 milijuna, a promocija je bila vrijedna 300 milijuna eura‘

Četvrto izdanje utrke opet je donijelo nemjerljivu svjetsku promociju i generiralo stotine milijuna eura potrošnje
Piše: Ivan JelkićObjavljeno: 23. travanj 2024. 19:47

Još će se neko vrijeme slijegati prašina i dojmovi, kako kod vozača i posada, tako i gledatelja s četvrtog izdanja WRC Croatia Rallyja. Jer bila je ovo jedna od utrka kakve se ne dožive često, gledamo li striktno sportski segment.

Tri dana trajao je troboj za pobjedu, prvi su dan dvojica vodećih završila s potpuno identičnim vremenom, a onda se posljednjeg dana utrka u samo jednom brzinskom ispitu pretvorila u kaos. Tako je spektakularnim raspletom u posljednjem danu spušten zastor na WRC Croatia Rally. No, hoće li zastor ostati zauvijek spušten ili će se dignuti i sljedeće godine pa ćemo opet imati priliku gledati još jednu ludu predstavu najboljih relijaša današnjice na tlu Hrvatske?

Dosadašnja četiri izdanja imala su veliku dozu dramatičnosti; hrvatske ceste pomalo izazivaju pozitivnu jezu među vozačima zbog svoje nepredvidivosti; interesa i gledatelja ne manjka, kao ni pohvala od Međunarodne automobilističke federacije (FIA) i WRC Promotera za organizaciju utrke, ali sve to u konačnici ne vrijedi ništa ako nema potpisanog ugovora za mjesto u kalendaru za sljedeću ili više godina unaprijed.

- Mi imamo već godinu dana na stolu ugovor od strane WRC Promotera i to smo, doduše, trebali već potpisati - kazat će predsjednik Organizacijskog odbora Croatia Rallyja, Daniel Šaškin.

image
DAMIR SENCAR Afp

Čekamo konačnu potvrdu

Nije da on i njegovi suradnici to ne bi htjeli potpisati, stvar je u tome da trebaju imati garancije i potporu da utrku mogu provesti, odnosno trebaju napismeno jamstvo od hrvatskih vlasti. I to je ono što se čeka...

- Ministarstvo turizma i sporta već je i prije izbora pripremilo novac za 2025. i 2026. godinu, odnosno našu utrku uvrstilo u državni proračun, ali čekamo još i na konačnu potvrdu Ministarstva koju možemo pokazati WRC Promoteru i FIA-i. Vjerujem da ćemo to uspjeti povoljno riješiti u sljedećih nekoliko tjedana i da ćemo moći potpisati ugovor na tri nove godine, odnosno dvije plus jednu, te da nastavimo ovo raditi. Jer, čim nam nude novi ugovor očito radimo dobar posao.

Ministrica Brnjac na otvaranju je utrke javno i nedvosmisleno obećala da će Vlada RH i dalje pomagati i podržavati organizaciju WRC-a u Hrvatskoj. Bilo je to odmah dan poslije parlamentarnih izbora.

- Tko god će formirati Vladu, nadam se da se neće s nama “igrati”. Vjerujem da su sada svi shvatili da ova utrka donosi abnormalnu promociju. Imamo izračune kako je prošlogodišnja promocija Hrvatske kroz WRC Croatia Rally vrijedna 300 milijuna eura. Prošle se godine izravno u državni proračun, samo od poreza vezanih uz utrku, ulilo 17 milijuna eura. Nekakvih 155 milijuna eura je prouzročena potrošnja, dakle to je novac koji se potrošio, od strane nas kao organizatora, momčadi i svih ljudi koji su došli ovdje gledati utrku, da bi se ovo dogodilo. To su ogromne brojke za samo jedan događaj koji traje tjedan dana.

Iskoristiti svoje prednosti

Ima tu još brojki koje vrlo jasno govore o velikim ekonomskim, financijskim, promotivnim, turističkim, sportskim i kojekakvim drugim benefitima WRC Croatia Rallyja.

image
DAMIR SENCAR Afp

- Slike Hrvatske zahvaljujući utrci idu u 156 država svijeta, akreditirano je 250 novinara, uglavnom stranih, a prvi podaci policije govore o oko 450.000 gledatelja uživo uz ceste u tri dana zbroje li se posjeti servisnom park i startu. Dakle, to je novi porast u odnosu na prošle godinu. Samo na posljednjem brzincu bilo je, procijenjeno, 90.000 ljudi, što nam je isto novi rekord jer je lani bilo oko 75-80.000. Nemamo još podatke točne TV gledanost, ali lani je bila blizu 90 milijuna ljudi. Dakle, za sada nam brojke još uvijek rastu i nadamo se da će i publika i vlasti i Grad Zagreb i svi ostali naši partneri prepoznati kako nam ovo treba i dalje, da nam svima donosi puno koristi - kaže Šaškin.

Iako, dakle, sve brojke upućuju da ne bi trebalo biti tako, mali oblak neizvjesnosti lebdi iznad Croatia Rallyja i bit će tako dok se ne potpiše ugovor. U međuvremenu se pojavaljuje i konkurencija, jer druge države žele mjesto sa svojom utrkom u WRC kalendaru za 2025. i dalje. Primjerice, već je potvrđen povratak Španjolske (Kanarski otoci), a to je također asfaltni reli, koji se k tome održava u slično vrijeme kao Croatia Rally. Irska je donedavno bila kandidat (također s asfaltnom utrkom), ali je otpala jer nije dobila državne garancije iako se procjenjuje da bi reli generirao 300 milijuna eura za lokalnu ekonomiju.
Spominju se još kao kandidati Paragvaj, Argentina, Saudijska Arabija, Meksiko, Kanada, Mađarska (koja se, navodno, htjela rotirati s Hrvatskom, odnosno naizmjence bi utrka svake druge godine bila kod susjeda)...
- Da, to je i nekakvo upozorenje i nama da se ne bismo smjeli igrati s time, ako želimo zadržati WRC u Hrvatskoj. Eto, rekao sam da već godinu dana imamo ugovor na stolu i to je, realno, trebalo već davno potpisati.
Jer, metaforički, jezero je malo, a puno je morskih pasa.

Zagreb je svakako prvi izbor

- Znam da se radi intenzivno i na utrci u SAD-u. Štoviše, kod nas su došli Amerikanci, bili smo na sastanku s njima i imali su puno pitanja o organizaciji utrke, što je sve potrebno, kako teče proces... Mi smo im sve časno i pošteno odgovarali, nismo ih htjeli zeznuti, iako bi to moglo zeznuti nas. Bili su kod nas isto tako i predstavnici utrke u Poljskoj, koja se vraća u kalendar. WRC Promoter sigurno će birati one države gdje mogu dobiti više novaca i veću gledanost, zemlje s većim tržištem i s ozbiljnijim gospodarstvima. Mi moramo iskoristiti naše prednosti koje imamo i pogotovo ne bismo smjeli čekati, kad nam se već nudi produžetak ugovora.

image

Daniel Šaškin

VANESA PANDZIC Cropix

No, s nadom u ipak sretan završetak za Šaškina i njegovu ekipu koja radi sjajan posao, hoće li u sljedećim godinama biti nekih promjena što se utrke tiče, organizacijskih nadogradnji?

- Nas sada čeka i važan razgovor s gradonačelnikom Zagreba, Tomislavom Tomaševićem, koji nas je pozvao na sastanak da vidimo možemo li dogovoriti daljnu suradnju. Zagreb nam je svakako prvi izbor za domaćina jer infrastruktura, zračna luka, autoceste, logistika... Sve nam je tu. Ne mogu skrivati da će nam trebati više novca, jer i WRC Promoter i FIA traže više, a mi radimo s istim budžetom kao i 2021. Konkretno, naš je budžet manji od 3 milijuna eura, a to je sigurno daleko najmanji proračun u WRC-u. I nije problem što je najmanji, već je stvar što ne mogu zauvijek od svojih suradnika tražiti da rade besplatno i da troše svoje godišnje odmore radi relija. Ljubav jedno vrijeme traje, ali ako ne dobiješ nešto zauzvrat, barem neko priznanje ako već nisi plaćen, onda će u jednom trenutku to propasti. Nadam se i vjerujem da se to neće dogoditi jer potporu koju sad imamo je dobra, ali treba i rasti u najmanju ruku kao što raste inflacija i razni drugi nameti, da bismo sve mogli i dalje pratiti i platiti - podvukao je Daniel Šaškin.

Kod Neuvillea je očito u pitanju ‘glava‘, jer drugog objašnjenja nemam

Iz kaotičnog posljednjeg dana kao najsretniji je isplivao Sebastien Ogier, postavši prvi višestruki pobjednik naše utrke. Odnosno, kuglica u ruletu opet nije stala na broju Thierryja Neuvillea, koji je, činilo se, napokon posložio sve da dođe do pobjede. I da razveseli Šaškina, koji ne skriva da je Belgijančev navijač i zbog pehova iz prethodnih godina.

- Tragičar i bok - kratko je rasplet komentirao Šaškin sliježući ramenima.

- Očito je u pitanju “glava”, jer nemam drugog objašnjenja zašto mu se to stalno događa. Inače, znam tu cestu gdje je izletio, vozio sam i ja po njoj, i to je dio gdje je jako usko. Neuville je došao jako brzo došao na taj zavoj, a ostao mu je stražnji kraj automobila na zemlji i nije ga uspio ispraviti. Da je samo malo, na sekundu, dignuo nogu s papučice gasa, automobil bi se možda smirio. Međutim, on je držao gas, valjda je mislio da može proći. I, eto... Makar, dogodilo se slično i Elfynu Evansu na istom dijelu brzinca, samo što je imao malo više sreće, a Neuville se skoro i prevrnuo.

S druge strane, iz svega je kao pobjednik isplivao francuski as, kojeg smo etiketirali kao najvećeg sretnika Croatia Rallyja. Jer dvaput je pobijedio kada zapravo nije trebao - 2021. u zadnjem zavoju cijelog relija, i sada kada su mu se dvojica konkurenata sami “pokopali” posljednjeg dana.

- Ne znam, nije to samo sreća, makar se možda i rodio pod nekom posebnom zvijezdom. Ali, definitvno je on u glavi izuzetno stabilan. Čekao je, disao im za vratom, radio pritisak i na kraju su oni, eto, pukli. I to je ta njegova veličina, zato je on osam puta bio svjetski prvak, a ova dvojica nisu.

Linker
31. listopad 2024 01:11