Kumrovec je najposjećeniji brzinski ispit WRC Croatia Rallyja, u Leskovcu Barilovićkom najduži je skok, renesansni dvorac Frankopana u Novigradu na Dobri najfotogeničnija je lokacija, Avenija Dubrovnik u Novom Zagrebu najopasnije je mjesto za Sebastiena Ogiera, čuvena snimka "Gle, kotač" najveći je viralni hit i apsolutno najbolji suvenir. Ali, ima Croatia Rallyja i svoje najpoznatije dvorište.
- Jeste naručeni za danas? - upitao nas je gazda, dok smo nenajavljeni parkirali na adresi Kućer 6, prvom selu kada iz Krašića krenete prema Žumberačkom gorju.
Nismo shvatili pitanje, već se zauzvrat predstavili kao novinar Sportskih novosti. E, na to se gospodinu Martinu razvukao osmijeh jer on je, pak, odmah shvatio zašto smo došli.
- Kaj budete popili? - odmah se ostavio čišćenja traktorske prikolice i sjeo za stol.
Upravo je dvorište obitelji Švalj, naime, to najpoznatije dvorište, u koje se prošle godine "parkirao" francuski vozač Adrien Fourmaux nakon spektakularnog izlijetanja. Sa svojim je Fordom mladi vozač odletio sa staze i nakon što je pokosio 20-ak metara ograde od čempresa i sve što mu se još našlo na putu, zaustavio se tek koji metar od obiteljske kuće gazde Martina. Postoji nekoliko snimki na YouTubeu te nesreće, a pravo je čudo da nitko tada nije stradao.
- A čujte, bilo je gadno - prisjeća se Martin kako je automobil kao metak probio živu ogradu.
- Velika je sreća da nitko ni stradal, jer bilo je brdo ljudi u dvorištu, svakakvih i od svud. Eto, sreća i bog da nitko nije bio baš na putanji auta, a bilo ih je tam, ovdje, sim - priča nam, dok rukama pokazuje sve punktove.
- Da je nekog udaril, bojim se da bi poginul. Jer, pazite, Francuz je 30 čempresa izruval, pa onda još i stup, ozbiljan stup od brajde odrezal, i debelu lijesku. I još je na kraju zdrmal silokombajn, željezni koji ima 400 kila, a bacil ga je 7-8 metara dalje. Velim vam, s autom je silokombajn iz vinkla izbacil, onda možete mislit kakav je to udarac bio. A zamislite, njemu ni šoferšajba ni pukla, a toliko je štete napravil.
No, na koncu svega, kako je moglo biti sve je, srećom, završilo dobro. Dapače, ispala je na kraju od svega sjajna priča jer Martin i njegova obitelj ugostili su Fourmauxa i suvozača mu, primili ih u kuću, ugrijali ih, dali im jesti, piti... Kasnije se Fourmaux u intervjuima naveliko zahvaljivao na gostoprimstvu.
- Kaj da drugo radim, neg da ga pozovem unutra i ponudim kaj imam, kako i svakog drugog. Jadan je bio on sam na sebe i na sve skupa u tom trenutku. Ispričaval se, bilo mu je "sorry", ali kaj sad, pojeo vuk magare, ne možeš ništa više promijeniti. Bilo mu je, prije svega, žao auta i utrke, kaj nije mogao nastaviti dalje. Jer fizički njima nije bilo ništa, ali su bili šokirani, k‘o zečevi su izašli iz auta. Sjeli su prvo tu u sjenik, tipkali po mobitelu. Ovo kaj znam engleskom pital sam ih kako su, jel hoće nešto jesti, piti. Prvo su rekli ne, ali su se onda ipak malo kasnije predomislili, pa su ušli u kuću, popili čaj ili kaj već, ne sjećam se. A kako smo ionako roštilj pekli, onda su malo i pojeli. Ali, to su "kikići", kaj oni mogu pojest, pola šnicle.
Zanimljivo je da, kada smo tražili lokaciju Fourmauxove nesreće, nismo morali nagađati gdje se točno dogodila. Jer na Google Maps lijepo je onom crvenom ikonom pribadače označeno "Fourmaux Crashsite" (Fourmauxovo mjesto nesreće).
- Jel? Eto na. Mi smo inače jedini u cijeloj općini koji se ozbiljnije bavimo poljoprivredom, imamo veliku farmu i proizvodimo sir na veliko. A eto, na Google smo dakle označeni gdje se Francuz rastukel, a ne da imamo proizvodnju sira. Ali, dobro neka bude i tak, makar, eto, bilo ljepše da piše da su tu sir radi.
Otuda zapravo i ono pitanje s početka "jeste naručeni za danas?" Jer, gazda Martin mislio je da smo naručili i došli po sir.
- Imamo 35 komada blaga, prije smo mlijeko proizvodili, ali postalo je nerentabilno pa smo zadnje četiri godine prešli na proizvodnju sira. I dobro nam ide, zadovoljni smo, živimo od toga bez problema. Ali, gledajte, tu je i kvaliteta. To je posao za cijeli dan za cijelu familiju.
Dodatni posao je i priprema za novi reli. U petak će se opet voziti cestom pored obitelji Švalj.
- Kiša nas kolje već dugo pa ne možemo ništa, ali budemo ovih dana malčirali, čistili, uređivali okoliš tu oko nas i dalje, sve od starta. Da si uredimo i da to izgleda kako bog zapovijeda, da to nečemu zgleda. Jer, evo pogledajte, ove se ceste tu inače ništa ne čiste.
Sami onda čistite, kosite travu i uređujete okoliš uz cestu?
- A je, neg kak? Nije to moja dužnost, ali ja opet počistim da bude lijepo. Tu nam budu prolazile hiljade ljudi, jer tu u blizini je jedna dobra lokacija za gledati utrku i svi ovdje prolaze na putu do tam. Mora biti top. Moram i dolje u polju heliodrom počistiti jer tu na naš grunt slijeću. Već dva mjeseca nisam oral ni ništa radio tamo, jer sam ostavil njivu da može helikopter sletit. Vjerojatno bu Štetner (predsjednik HAKS-a, op.a) dopeljal neke svoje goste na start, pa ćemo i za njih plate sira složiti, da i za njih bude malo domjenka.
U petak će se, inače, brzinski ispit od Krašića do Vrškovca voziti u dva navrata, prvi put ujutro u 10 sati, pa popodne u 16.40.
- Evo, zvali su me baš neki dan Česi, njih desetak koji su bili tu i lani kod nas u dvorištu, i najavili se da budu opet došli i da im pripremim jelo, pijaču i tak dalje ha ha ha. I, jasno, da nešto sira sačuvam za njih, nešto budu i doma nosili, a nešto odmah pojedu jer kako se ceste zatvaraju tri sata prije, oni već u 6 ujutro dođu tu, i tu su onda cijeli dan na hrani i piću. Oni su entuzijasti i samo za to žive i dođu u Hrvatsku već u četvrtak i do ponedjeljka su tu, a u međuvremnu se vrte po stazama, imaju već kam idu. Za prvi dan su tu kod nas, jer tu im je dobro, imaju mjesta, dam im stol da sjedu, napravim im roštilj, imaju za popiti i tu je onda prava fešta, kak i spada.
Jel barem ostave kaj za uslugu?
- Je, je, ne mrem reći, dobri su. Nismo na gubitku po tom pitanju ha ha
Samo da ovaj put ne bude "nepozvanih gostiju" s WRC automobilima?
- Bilo bi bolje da ih ne bude. Ne daj bože da se kaj ne dogodi. Eto, nadam se da će i redari ovaj put pripaziti jače i isprazniti tu taj dio. Ja ne branim ljudima biti na mom dvorištu, nek gledaju, ali na redarima je da ih moraju micati, ako procjene da treba radi sigurnosti. Makar, radili su redari tu ozbiljno i prošle godine, tjerali su ljude, micali ih s opasnih lokacija, ali teško je svaki metar paziti.
I Martin će pokušati malo zaštiti svoje dvorište.
- Sad ako sleti netko s ceste, bude mi u kuću uletil! Jer nema više ni tih čempresa da uspori ako netko izleti. I ovo malo čempresa kaj je ostalo počesat ćemo do nule i onda kompletno sve novo napravit. Nismo sad išli novu živicu saditi jer kaj da stavim ogradu, a da onda opet netko to stepe? Jer ovaj je zavoj baš grdi. Ne znam, razmišljam si i bager staviti tam, u tu šupljinu, jer trebam nekako zaštiti kuću i obitelj, da se nešto ne dogodi. Makar i Zagrebačke ceste su mogle razmišljati i sami staviti neku ogradu tu...
No, daleko od toga da Martinu smeta što reli prolazi pored njegove kuće, štoviše.
- Sve je dobro, kaj dođe tu kod nas u kraj. Što god se događa, dobro je. Tu je mirno, nema nekih događanja, kaj ima vezano je za crkvu, ostalo slabo. Reli je ipak na globalnoj razini, nešto veliko. Ali, narod to još ne shvaća, ni nakon tri godine ne razumije koliko je to velika stvar. Meni za posao ne treba, mi i bez relija sve prodamo. Čak ovako ima i samo više posla, treba urediti, pripremiti... tu horde ljudi prolaze, pa ostave smeća, svega bude poslije, pa to treba i počistiti.
Ostavili smo Martina da se posveti malčiranju i u nadi da će Adrien Fourmaux ovaj put potpuno zaobići njegovo dvorište. Da, Francuz ponovo vozi u Hrvatskoj, ali ako opet posjeti obitelj Švalj, radije neka se naruči i dođe po sir, a ne da opet uleti punom brzinom i "premjesti" pola dvorišta. Sigurno će ovoga puta malo više pripaziti u zavoju kod najpoznatijeg dvorišta Croatia Rallyja...
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....