Branimir pl. Hranilović, dobitnik nagrade za životno djelo Hrvatskog auto i karting saveza (HAKS), jedna je od najistaknutijih figura hrvatskog autosporta. Njegova karijera duga više od šest desetljeća posvećena je razvoju automobilizma i kartinga, čineći ga nezaobilaznim dijelom povijesti i sadašnjosti ovog sporta u Hrvatskoj.
Od svojih početaka 1963. godine, kada je položio vozački ispit i uključio se u aktivnosti tadašnjih auto-moto društava, Hranilović je prošao gotovo sve aspekte autosporta - od natjecatelja i suca do organizatora i mentora. Njegova strast i predanost rezultirali su nizom uspjeha, kako na osobnoj razini tako i kroz doprinos razvoju cijelog sporta.
Kako ste se uključili u svijet autosporta i što vas je privuklo?
- Nakon što sam 1963. položio vozački ispit, odmah sam osjetio neodoljivu privlačnost prema automobilima i natjecanjima. U to vrijeme automobilski sport imao je posebnu čar, bio je to spoj tehnologije, adrenalina i zajedništva, a ja sam želio biti dio toga. Pridružio sam se Akademskom automoto društvu Sveučilište, što je bilo jedno od najjačih organizacija tog vremena. Ključnu ulogu u mom ulasku u taj svijet imala je Sanda Brkljačić, nevjerojatna žena, koja je okupljala ljude svojom energijom i entuzijazmom. Ona je bila istinska vizionarka, organizatorica i motivatorica koja je stvorila atmosferu u kojoj smo se svi osjećali kao dio nečeg važnog.
Koji su bili najveći izazovi u Vašoj karijeri?
- Moja prva iskustva nisu bila za volanom, nego iza kulisa, sudačka uloga bila je moja glavna preokupacija. Na prvoj utrci na kojoj sam sudjelovao, 1. svibnja 1964. u Crikvenici, radio sam kao sudac. To je bio moj prvi iskorak u autosportu, i odmah sam naučio koliko je važna sigurnost i precizna organizacija. Polaganje sudačkog ispita bilo je izazovno jer su pitanja, pogotovo ona vezana uz sigurnost, bila zahtjevna, ali ta edukacija mi je pokazala ozbiljnost i odgovornost koju autosport nosi.
Autosport me osvojio svojom kompleksnošću i potrebom za timskim radom. Iako su vozači na stazi u prvom planu, iza svake utrke stoji mnoštvo ljudi koji predano rade na organizaciji, sigurnosti i pravilima. To me privuklo - prilika da budem dio nečega što spaja tehniku, strast i timski rad, dok istovremeno razvija natjecateljski duh i sportsku kulturu. No, predanost sportu iziskivala je mnogo vremena i truda. Oko 20-25 vikenda godišnje provodio sam na stazama, što je često značilo balansiranje između obiteljskih obaveza i redovnog posla. Bilo je zahtjevno, ali nikada nisam požalio. Taj balans između obitelji, posla i sporta naučio me organizaciji i odgovornosti, što je neprocjenjivo iskustvo koje nosim sa sobom kroz cijeli život.
Što za vas znači nagrada za životno djelo HAKS-a?
- Kada sam primio nagradu, bio sam duboko dirnut jer je to za mene kruna životnog rada i 61 godine posvećenosti autosportu. Trenutak kada sam se popeo na pozornicu i vidio kolege i sportaše kako mi ustaju i plješću bio je neopisiv. Steglo me oko srca i osjetio sam zahvalnost prema svima s kojima sam dijelio ovu strast. Nagrada nije samo osobno priznanje, već potvrda zajedničkog truda svih koji su kroz desetljeća dijelili iste vrijednosti i viziju. Ona simbolizira sav moj trud, posvećenost i ljubav prema ovom sportu, ali i motivaciju da nastavim doprinositi sve dok me zdravlje i entuzijazam služe.
Koji trenutak smatrate najvažnijim u svojoj karijeri?
- Posljednje četiri godine, kada sam bio dio WRC-a u Hrvatskoj, definitivno su vrhunac moje karijere. Sudjelovati u organizaciji tako prestižnog natjecanja, koje se smatra vrhom svjetskog rally sporta, bilo je neprocjenjivo iskustvo. WRC u Hrvatskoj nije samo događaj visokog sportskog značaja, već i važan trenutak za promociju Hrvatske kao destinacije vrhunskog sporta. Za HAKS je to prilika za jačanje međunarodnog ugleda i povezivanje s globalnom automobilističkom zajednicom. Sudjelovati u takvoj organizaciji, kao sudac u servisnom parku i refill zonama, bilo je za mene veliko priznanje, ali i odgovornost. WRC je simbol izvrsnosti i dokaz kako zajedno možemo postići velike stvari, a biti dio te priče za mene je neizmjerno ponosno i motivirajuće.
Što smatrate ključnim za budućnost autosporta u Hrvatskoj?
- Fokus mora biti na radu s mladima, posebno kroz karting i juniorske kategorije, jer upravo su mladi temelj na kojem se gradi budućnost autosporta. Poticanje mladih vozača i njihovo uključivanje u sustavne programe treninga i natjecanja ključni su za razvoj njihovih vještina i strasti prema sportu. Uz to, edukacija mora biti sveobuhvatna, obuhvaćajući ne samo tehničke i vozačke vještine, već i odgovorno ponašanje u prometu, jer time ne samo da gradimo bolje vozače, već i odgovornije članove društva. Potičem klubove da ulažu više napora u rad s mladima na lokalnoj razini, kroz edukacijske radionice i sustavne programe koji će ih motivirati i osposobiti za natjecanja. Važno je omogućiti im pristup opremi i infrastrukturi, kao i mentorstvo iskusnih vozača i sudaca. Ono što smo postigli, poput omogućavanja natjecanja mladima sa 16 godina na zatvorenim stazama, već je veliki korak naprijed, ali treba ići još dalje. Autosport mladima pruža ne samo priliku za natjecanje, već i za osobni razvoj, učenje odgovornosti i discipliniranosti. Ulaganje u njihovu budućnost znači ulaganje u daljnji razvoj autosporta, jačanje sigurnosti u prometu i stvaranje novih generacija vrhunskih vozača i sudionika na stazi.
Što biste savjetovali mladim vozačima?
- Edukacija i rad su temelj svakog uspjeha, ne samo u autosportu, već u svim aspektima života. Bez kontinuiranog ulaganja vremena i energije u treninge, nema rezultata. Svaki mladi vozač mora razumjeti važnost tehničke pripreme, razumijevanja pravila i razvijanja vlastitih vještina na stazi. Treninzi nisu samo prilika za poboljšanje brzine i tehnike, već i za izgradnju mentalne čvrstoće i discipline. I na kraju, ali ne manje važno, budite strpljivi. Uspjeh ne dolazi preko noći. Posvećenost, trud i ljubav prema sportu vode prema ostvarenju ciljeva. U autosportu nema prečaca - sve se zaslužuje radom, a to je ono što ovaj sport čini tako posebnim.
S više od šest desetljeća neprekidne posvećenosti autosportu, Branimir Hranilović utkao je svoj život u razvoj i promociju ovog sporta u Hrvatskoj. Njegova priča ne govori samo o osobnim uspjesima, već o neumornom radu na stvaranju generacija vozača, sudaca i entuzijasta koji danas kroje budućnost hrvatskog automobilizma i kartinga. Njegova strast, predanost i vizija postali su temelj na kojem se gradi sportska zajednica.
Danas, u njegovih 80 godina života i 61 godinu aktivnog djelovanja, Branimir Hranilović ostaje simbol ustrajnosti i neiscrpne energije. Njegov doprinos nije samo povijest - on je i smjerokaz za sve koji žele ostaviti trag u ovom zahtjevnom, ali izuzetno nagrađujućem sportu. Njegova strast za sportom, želja za prijenosom znanja i neumorna volja za sudjelovanjem i dalje su primjer mladim generacijama koje dolaze.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....