Davorin Štetner za SN:
Kao velika vijest odjeknulo je da će Saudijska Arabija, točnije grad Jeddah na obali Crvenog mora održati utrku Formule 1 2021. Nikad se nije dogodilo da je službena najava napravljena, a staza se doslovce nije niti počela raditi. Tvrtka Tilke mojih dobrih prijatelja Hermanna i Carstena Tilkea imala je osam mjeseci da iz ničega napravi vrhunsku stazu Formule 1 – i uspjeli su. Na stazu sam došao u četvrtak oko podneva i prvo što me je zapanjilo je da pola toga nije gotovo, a trkaći vikend počinje za manje od 20 sati! Dovoze se palme, polaže travnata podloga, Pit wall još nije montiran...
Brendovi bliješte
Bilo je mnogo upitnika zašto F1 u jednoj od najzatvorenijih zemalja svijeta? Priznajem – i sam sam se pitao, ali već na aerodromu vidim da stvari baš i nisu kakvima se čine. Ljubaznost i osmijesi na svakome koraku. Grad Jeddah veličine Hrvatske pun ekskluzivnih dućana i brendova. Armani, Versace, Gucci bliješte u mraku. Ritz Carlton, Hilton, Sheraton i ostali svjetski lanci dokaz su da je zemlja krenula u novome smjeru. Ogromni šoping centri, moderne prometnice i jaki vozni park. Vidi se da se zemlja otvara, a to im je i cilj. Uostalom – doveli su Formulu E, Dakar Rally, a sad i vrh motosporta – Formulu 1!
Već u samom F1 Paddocku srećem Hermanna i Carstena Tilkea. Pitaju me kako mi se sviđa staza – šalim se – sve mi je dobro osim staze! Inače, Hermann Tilke je najpoznatiji dizajner staza F1. Zaslužan je za Yas Marinu, Red Bull Ring, Singapur, Sepang, Sakhir te brojne druge. U razgovoru mi ističu nekoliko detalja. Prvo – sva infrastruktura oko staze je montažna!
Da, paddock objekti od nekoliko katova napravljeni su tako da se mogu rastaviti. Pitam – zašto, pa barem budžet nije bio ograničen? Odgovaraju da postoje neke naznake da bi se za dvije godine utrka mogla preseliti na drugu lokaciju. Inače, Jeddah Corniche staza duga je 6.2 km i predstavlja najdužu i najbržu uličnu stazu u F1 kalendaru. Na samoj je obali Crvenog mora te je okružena s nekoliko ultra visokih nebodera. U razgovoru s nekoliko vozača Formule 1 dobivam dojam da im je staza odlična.
Vrućine su velike tako da sve aktivnosti na stazi kreću oko 16 sati. Dolazim u garažu FIA-e gdje su smješteni naši safety i medical auti. Ovoga puta to je Aston Martin koji od ove godine dijeli posao s AMG Mercedes Benzom. Ispred garaže na Pit Laneu susrećem predsjednika FIA-e Jeana Todta, okruženog s uglednicima iz arapskog svijeta. Kratko komentiramo kongres u Milanu kojem smo zajedno prisustvovali proteklog tjedna, a Jean je dosta emotivan budući da je ovo njegov oproštaj kao predsjednika Međunarodne automobilističke federacije FIA. Naime, nakon tri mandata i 12 godina na čelu ove moćne organizacije – za desetak dana bit će izabran novi predsjednik od dvoje kandidata Britanca Grahama Stokera – dosadašnjeg Todtovog zamjenika te Mohammeda Ben Sulayema iz Ujedinjenih Arapskih Emirata.
Ulažu na sve strane
Od tvrtke Totalsport dobivam poziv da me provedu Race controlom koji je njihovo djelo te da vidim kako je u biti posložen cijeli sustav upravljanja utrkom F1. Race control je impresivan. Stotine ekrana i monitora na kojima četrdesetak ljudi neprestano prati svaki aspekt događanja na stazi. Glavni među njima – direktor utrke Australac Michael Masi kojeg sam ovog ljeta ugostio u Hrvatskoj. Ima najodgovorniju ulogu jer uz žiri natjecanja u sekundi mora odlučiti što napraviti u svim situacijama. I to još pod neprestanim pritiskom momčadskih šefova.
Upoznaju me s mojim kolegom – predsjednikom motosport saveza Saudijske Arabije – princom Khalid bin Sultan Al-Abdullah Al-Faisalom. Bivši trkač, 43 godine, modernih pogleda. Izražava mi dobrodošlicu i ujedno u dahu objašnjava kolika je ovo prilika za otvaranje njegove zemlje svijetu. Ulažu puno u promociju i otvaranje te koliko vidim shvaćaju da je neminovno slijediti moderan put. Priznaje da nisu savršeni te da rade na poboljšanjima u svim pogledima te da je i ova utrka jedan pokazatelj. Naime, među sucima i volonterima oko staze vidljiva je velika prisutnost žena.
Idemo obići stazu
Sve aktivnosti na stazi završavaju prije ponoći te slijedi trenutak kojeg uvijek prakticiram na utrkama F1, a to je gotovo sam biti u F1 Pit Laneu i rezimirati događaje do sada. Nevjerojatan je osjećaj lagano šetati po mjestu koje je cijeli dan bilo energetski izvor sa stotinama ljudi. Buka koja je po danu nemjerljiva sada se pretvara u tišinu ponekad prekinutom kratkom bukom iz garaža. I baš kad sam se namjeravao vratiti u hotel grupa od osmero ljudi kreće prema meni.
Na čelu Stefano Domenicali, predsjednik i direktor Formule 1. Legendarni šef Ferrarijeve momčadi te bivši predsjednik Lamborghinija. Zaustavlja se te me prima za ruku – Davorin, nema spavanja, ideš s nama u obilazak staze! Što mogu reći – smijem se i prihvaćam! Pozdravljam u grupi neka poznata lica. Felipe Massa legenda je F1, a dosad je bio i naš šef kartinga u FIA-i. Peter Bayer – glavni je tajnik FIA-e. Dean Locke – dugogodišnji prijatelj i glavni direktor produkcije F1 te osoba koja je zaslužna za ono što gledamo na malim ekranima. Upoznaju me s dvojicom koje dosad nisam znao – legendarnim Jeanom Alesijem te rusom Danijem Kvyatom. Svi zajedno krećemo u obilazak staze koji je tradicionalan otkad je Stefano postao šef F1. Dobra je to prilika da u malo više od sat vremena prodiskutiramo događaje dana, vidimo eventualne nedostatke na stazi i u organizaciji te međusobno popričamo o idejama oko F1 i našeg sporta.
Stefano je dugogodišnji dužnosnik FIA-e, iz koje je direktno otišao u F1 naslijedivši Amerikanca Chasea Carreya, koji je F1 vodio u tranzicijskom razdoblju nakon gotovo 40 godina Bernie-ja Ecclestonea.
Subota je najintenzivniji dan trkaćeg vikenda. U javnosti možda to i ne izgleda tako, ali subota je nabijena događanjima i kulminacijom kvalifikacija. Naboj koji je trenutno prisutan je neopisiv. Lewis i Max, razlika minimalna. Lewis želi ovaj naslov više od ičega, Max napada! Kvalifikacije gledam iz garaže FIA-e. To mi je omiljeno mjesto. Nema gužve budući da nitko nije ovlašten za ulaz te mi društvo pravi tek Aston Martinova ekipa koja brine o autima na ovoj utrci. Volim ovo mjesto jer garaža Mercedesa je odmah do, a sam prostor nalazi se neposredno uz ulaz u Pit Lane te gledaš aute s nekoliko metara! Kroz nekoliko trenutaka pridružuje mi se Graham Stoker, trenutno drugi čovjek FIA-e i kandidat za predsjednika te legendarni F1 fotograf i prijatelj Hasan Bratić. Inače Hasan je akreditirani fotograf F1 već više od 30 godina! Iz Njemačke je, ali rodom iz Bosne te ponosno ističe zastavu na svom fotografskom prslu
Nasmijani Norris
Kvalifikacije su napete. Na čelnoj poziciji izmjenjuju se Lewis i Max! Još nekoliko minuta. Lewis kreće u napad i osvaja provizorni pole position. Svi čekamo Max-a! On doslovce leti. Prvi prolaz ljubičasto, drugi prolaz ljubičasto, zadnji zavoj.... i udarac u ogradu. Jednostavno je išao na sve ili ništa. Ogroman huk razočaranja gledatelja s tribina. Koliko je sve bilo napeto pokazuje činjenica da je Hamilton parkirao svoj bolid ispržen naše garaže u pit laneu, a ne na startno – ciljnoj ravnini! Trči iz bolida ravno do momčadskog kolege Bottasa i grli ga snažno! To mu treba! Ovo je timska borba! Prolazi uz nas te mi daje “five” i dobacuje – We fight!
U paddocku srećem prijatelja, McLarenovu zvijezdu Landa Norrisa. Uvijek nasmijan, spreman za šalu. Pita me: “Hoćeš me zagrliti i upiti malo mog znoja?”. “Ne hvala!” odgovaram. Pričamo malo o stazi – veli da mu se za kvalifikacije sviđa, ali za utrku misli da će biti dosta opasno. Ultra brza staza s betonskim ogradama na svakoj strani, pretjecanja u punoj brzini. Velim mu – sedma pozicija je dobar rezultat – on kaže – nije, mogao sam imati P4 da nisam previše stiskao! Razmjenjujemo nekoliko šala te odjednom primjećujem da mi je iznad glave mikrofon Netflixa! Snimateljska ekipa koja snima svjetski uspješnu seriju Drive to Survive ne gubi trenutka te hvataju svaki potencijalno dobar kadar ili razgovor!
Vrućina ubija
Nedjelja je. Paddock je miran. Čeka se utrka F2, ona će pokazati pravo stanje staze. Gledam je iz Paddock hospitality-a FIA-e zajedno s dopredsjednikom Grahamom Stokerom. Utrka kreće te odmah strašan sudar. Utrka je prekinuta. TV prijenos iste sekunde uključuje safe mode bez prikazivanja scena nesreće koja se dogodila na startno – ciljnoj ravnini. Trčim u garažu FIA-e te vidim da je medicinski helikopter upalio motore te je spreman za transport unesrećenih. Nije dobro. Na našem internom monitoru vidim jedino sile udesa te čujem na radiju da se traži dolazak drugog Medical car-a FIA-e. Sile koje su u trenutku sudara zabilježili uređaji FIA-e su strašni. Fittipaldi 15G, a POU čak 73G. Kroz nekoliko trenutaka stiže naš medicinski delegat Alan Van Der Mercke te ga pitam jesu li dobro. Veli – imali su sreću. Ozljede su ozbiljne, ali ne po život. Utrka se nastavlja, ali nakon još jednog sudara prekida se. Okrećemo se Formuli 1.
Zajedno s vozačima izlazimo na starting grid minutom šutnje odati počast Franku Williamsu. Nakon šutnje prolama se gromoglasni pljesak! Starting grid je najprestižniji dio Formule 1. Dobiti pristup F1 Paddocku jako je teško, ali Starting gridu pristup imaju rijetki. Timovi nervozno čekaju svoja vozila da ih odvuku na startne pozicije. Gledam sa zavišću mehaničara Aston Martina koji čeka Sebastiana Vettela sa sistemom za hlađenje suhim ledom. Vrućina nas ubija, a toplina isijava iz svih površina. Odjednom se prolama pljesak s tribina. Na grid dolazi prijestolonasljednik Saudijske Arabije Mohammed bin Salman u pratnji šefa F1 i predsjednika FIA-e. Obilazimo bolide spremne za utrku. Kratko pričam sa Zackom Brownom, šefom McLarena, izmijenim par rečenica s Tilkeima te jurim prema FIA-inoj garaži otkud uvijek gledam utrku. I dok prolazim pored Mercedesove garaže zaustavlja me dopredsjednik Stoker te govori da idemo u ured Jeana Todta otkud ćemo gledati utrku. Ulazimo u ured, a kraj mene prolazi direktor utrke Michael Masi kojem dobacujem da mu želim utrku bez posla, kako sam se samo prevario!
Pusti frizuru, ludnica je
Utrka starta, Mercedesi su naprijed! Prvi udes – mladi Mick Schumacher udario je u zid. Safety car. Priliku za promjenu guma odmah koriste oba Mercedesa, Lando Norris i nekolicina ostalih. Crvena zastava. Restart. Pridružuje nam se Jean Todt sa suprugom – svjetski poznatom glumicom Michelle Yeoh, Bondovom djevojkom. Nisam te uopće prepoznala s novom frizurom - kaže mi!
Ulazi Mick Schumacher i sjeda do mene. Drago nam je da je dobro nakon gadnog razbijanja na stazi. Jean i Michelle drugi su mu roditelji. Utrka se nastavlja, opet crvena zastava, restart. Masi i žiri imaju pune ruke posla. Odjednom muk – Hamilton se zabija u Verstappena! Svi skaču iz svojih fotelja. Napetost je na vrhuncu. Ulazi šef medijskih prava F1 Ian Holmes, koji je bio na poziciji i kada sam prije deset godina kupio prava F1 za Hrvatsku. Smije se i pita kad sam se ošišao? Rekoh pusti frizuru na stazi je ludnica! Hamilton ima oštećeni bolid. Prednje krilo se raspada. Jedna krhotina britkog kompozita i guma, a time i utrka su gotovi! Lewis vozi utrku života i niže najbrže krugove. Sjetim se njegove jučerašnje rečenice – we fight! We fight Lewis! Kockasta zastava – Lewis je pobijedio i time izjednačio bodove prije zadnje utrke! U ured ulazi Gary Connley – jedan od članova žirija. Kaže – Max je kočio, gledali smo telemetriju... Kakav spektakl nas čeka u Abu Dhabiju! Opraštamo se svi i svatko odlazi na svoju stranu. Bila je ovo zadnja utrka Jeana Todta u funkciji predsjednika FIA-e budući da ne planira dolazak u Emirate. Emocije su ogromne, svjedočim povijesti. Još malo ostajem u Parc Fermeu – mjestu koje je zatvoreno za sve osim FIA-e.
Ovo je Hollywood
Stojim koji centimetar od Lewisovog bolida. Kako je uspio završiti utrku – to je čudo! Desna strana prednjeg krila ne postoji. Uz mene prolazi Max. Ljut je kao pas. Ne vidi nikog na svom putu prema žiriju koji će ga dodatno kazniti. Ovo nije bio njegov vikend. Ali zato je Totov, šef Mercedesa Toto Wolff vraća se s podija u garažu zajedno sa suprugom Susie. Čvrsto se drže za ruke. U prolazu mu čestitam te napuštam Paddock. Zadnji pogled prije izlaska, iza mene Stefano Domenicali. Vičem mu – ovo je Hollywood, Grazie Amico - odgovara!
Na prekrasnom, modernom aerodromu jedemo zadnji burger dok čekamo let za Dohu. Massa, Tilke i ja. Tilke kaže – radili smo zahtjevnu stazu – dobili smo spektakl! Slažemo se – bila je ovo utrka za pamćenje, povijesna! Ovaj vikend vodi nas u Emirate! Ovo je zaista grand finale!
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....