Savršena sezona u Formuli 1 neće se dogoditi ni ove, 2023. godine, u svom 74. izdanju. Najbliže su dosad tom “svetom gralu” oktanskog cirkusa bili Ayrton Senna i Alain Prost, koji su 1988. godine momčadi McLarena donijeli 15 pobjeda u 16 utrke te sezone.
Činilo se da će Red Bull ove godine izvesti ono što nikad prije nije viđeno u F1, međutim i oni su ipak posrnuli. Gradske ulice Singapura njihova su Ahilova peta, jer dok su na svim prethodnim trkalištima u 2023. praktički posramili konkurenciju, na jugoistoku Azije su “šepali” za ostatkom društva, kao da su vozili na tri kotača.
Zapravo su na vlastitoj koži osjetili kako se kroz cijelu ovu sezonu osjećaju vozači Ferrarija, Mercedesa, Aston Martina i McLarena, koji su prethodnih 14 utrka morali trpjeti tiraniju Maxa Verstappena. Sada je Nizozemac izgledao “normalno”, štoviše čak i ispodprosječno, a ne kao “alien” koji je sa svojim redbullovskim svemirskim brodom kao od šale nizao pobjede gdje god je htio. Seriji je sada došao kraj.
- Nismo ni mislili da ćemo pobijediti u svakoj utrci u 2023. Već i to što smo dobili prvih 14 iznad je svih naših očekivanja, kao što je i potpuna ludost što je Verstappen imao deset pobjeda zaredom. Nismo očekivali da će trajati vječno - rekao je Christian Horner, prvi čovjek Red Bullove momčadi.
Kao Berger prije 35 godina
Ipak je za pretpostaviti kako je Singapur bio samo “kratki spoj”, odnosno da će se “bikovi” ekspresno vratiti na svoje “tvorničke postavke”.
Ali...
- Kao dašak svježeg zraka dođe vidjeti nekog drugog pobjednika i postolje bez Red Bullovih vozača - rekao je šef Mercedesa, Toto Wolff.
Nadao se svakako da će netko od njegovih vozača biti u nedjelju na vrhu tog postolja, skoro pa da i jest jer George Russell i Lewis Hamilton u završnici su utrke priredili pravi show grabeći iz pozadine prema čelu kolone, no ciljnu je liniju ipak prvi presjekao Ferrari.
Baš kao što je to bilo i prije 35 godina u onoj gotovo savršenoj sezoni Senne i Prosta. Tada je jedinu “ne-McLarenovsku” pobjedu ostvario Gerhard Berger u crvenom bolidu iz Maranella, sada je kontinuitet pobjeda Red Bulla opet prekinuo Ferrarijev vozač, Carlos Sainz.
I učinio je to na vrlo dojmljiv način jer iako je Formula 1 ponajviše stvar brzine, Španjolac je ovu pobjedu ščepao prije svega zato što je znao kada treba voziti - sporo.
Kada su u posljednjoj trećini utrke Russell i Hamilton nezadrživo navirali, Sainz je vrlo inteligentno iskoristio drugoplasiranog Landa Norrisa kao svoj štit. Usporio je koliko je trebalo kako bi pomogao McLarenovom vozaču da se uz pomoć DRS-a obrani od Russella, a time je zapravo najviše pomogao sebi.
- Da su Mercedesi prošli Landa, ja bih im bio laka meta. Prestigli bi me bez problema - rekao je Sainz.
Upotrijebio ‘klikere u glavi’
Zato se u stilu teze “neprijatelj mog neprijatelja, moj je prijatelj” okoristio nekadašnjim kolegom iz McLarena pa je umjesto samo stiskanja po gasu, Sainz upotrijebio i “klikere u glavi”. Jasno, takav plan ne može se uvijek koristiti, odnosno veliku je ulogu odigrala i konfiguracija staze u Singapuru. Na nekim drugim, klasičnim F1 stazama ova bi ideja bila potpuno beskorisna.
No u tome je i bit jer to je definicija inteligencije - sposobnost brzog i učinkovitog snalaženja u novim i nepoznatim situacijama, u okolnostima u kojima si se zatekao. Španjolca je i prije pratio glas svojevrsnog “lumena”, da zna “čitati” situacije na stazi i prilagoditi im se najboljom taktikom, a sada je to demonstrirao na upečatljiv način.
Osim što je - izuzev navijačima Red Bulla, jasno - za Formulu 1 dobro što je napokon pobijedio netko drugi osim Verstappena, užitak je bilo vidjeti i da je to bila pobjeda s velikom dozom “čovječnosti”. Ne da Max to ne bi mogao, ili da već nije imao takve trenutke, no u srži njegove ovogodišnje dominacije ipak je daleko nadmoćniji stroj Red Bulla, a potom tek i njegovo osobno umijeće, ali koje nikako pri tome ne treba umanjivati.
No Sainz iako u tom finišu nije imao najbolji, niti najbrži bolid, do pobjede je stigao jer je aplicirao i one resurse koji sežu izvan granica samog bolida. I to je ono što je dalo romantičarski štih Ferrarijevom slavlju.
- Neke je stvari lako zamisliti u glavi, ali treba to znati i moći i izvršiti na stazi - naglasio je Carlos.
Nije, dakako, Sainz prvi, ali nadamo se ni posljednji koji je ostvario takvu pobjedu, no ona već dugo nije viđena na F1 stazama. Talijani, koje je razumljivo pobjeda njihovog nacionalnog ponosa pomalo raspametila, pronašli su sličnosti s utrkom u Portugalu 1981. godine. Tada je, piše Gazzetta dello Sport, na sličan način, s jednako srčanom obranom slavio Gilles Villeneuve, dakako i on u Ferrariju. U nedjelju su u Singapuru prva trojica vozača u cilju bila unutar samo 1.2 sekunde, a 1981. na stazi Jarama u istom su se intervalu nagurala čak petorica vozača. Sve ih je Villeneuve uspio držati iza svojih leđa izvodeći obrambene “akrobacije”.
”Bila su to druga vremena, drugačija tehnologija. Bolidi su onda imali 500 konjskih snaga, sada skoro 1000, onda se vozilo ručnim 5-stupanjskim mjenjačem, a sada s 8-stupanjskim polu-automatikom s “lopaticama” za mijenjanje brzina... Moglo bi se unedogled uspoređivati tehnološke razlike bolida iz 1981. i 2023., ali ono što je bezvremensko i zajedničko Villeneuveu i Sainzu jest odlučnost, vještina, sinkronizacija glave i srca koju su pokazali na putu do svojih pobjeda, dok su imali rivale zalijepljene na auspuhu bolida”, stoji u komentaru talijanskih novina.
Inteligencija Laude i Prosta
Otišli su i korak dalje, pa Sainza usporedili s još nekim povijesnim velikanima Ferrarija.
“Takvu su inteligenciju imali Niki Lauda i Alain Prost, koji su posjedovali goleme strateške kvalitete i taktičku mudrost po kojima su se isticali u usporedbi s rivalima svog vremena. Uostalom, nisu bez razloga imali nadimke Kompjutor i Profesor. Na Jodyja Schecktera, kojeg su zvali Medvjed, podsjeća, pak, po tome što u Ferrariju stječe zrelost i vozi pametnije, što je važna odlika”, piše Gazzetta o 29-godišnjaku iz Madrida.
Naravno, nije Gazzetta propustila dodati opasku da je ovo Sainzu tek druga pobjeda u karijeri i da gledano cjelokupan CV, nije ni blizu klase navedene trojice, već samo da ima neke njihove elemente. Uostalom, Niki, Alain i Jody su svaki bili F1 prvaci s Ferrarijem, a Sainz je zasad miljama daleko od takvog pothvata. Nije isključeno da jednoga i on uspije, ali je doduše upitno hoće li to učiniti s Ferrarijem. Postoje, naime, šuškanja da je Španjolac već ranije potpisao predugovor s Audijem, koji bi se 2026. sa svojom momčadi trebao priključiti Formuli 1.
Iako se to sada čini kao daleka budućnost, možda predstava iz Singapura potakne šefove u Maranellu da upregnu resurse u zadržavanje Carlosa Sainza u crvenom bolidu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....