Vuk je sit, a ovce su na broju, dalo bi se zaključiti po odjecima revolucionarne kazne u Formuli 1, koja je uoči Velika nagrade Meksika sletjela u sandučić Red Bulla. Sedam milijuna dolara i 10 posto manje vremena za testiranje bolida u zračnom tunelu: to su posljedice kršenja budžeta koji je za sve momčadi trebao biti jednak.
Najave da se Red Bullu neće oduzimati bodovi u Svjetskom prvenstvu pokazale su se točnima. Iako je pravilnik dopuštao i takvu mogućnost, FIA je po svaku cijenu htjela izbjeći izazivanje još većeg kaosa koji bi nastao da su Maxu Verstappenu oduzeli titulu za 2021. S druge strane, momčadi su dobile zadovoljštinu jer je Red Bull sankcioniran za varanje, ma koliko u Milton Keynesu tvrde da su po njihovim izračunima svi bitni troškovi bili unutar zadanih gabarita te da je sitnih odstupanja bilo samo u sporednim stavkama poput cateringa.
- Za njih je kazna prevelika. Za nas je premala - ustvrdio je Toto Wolff, prvi čovjek Mercedesa i najglasniji oponent Christianu Horneru.
Svaka sitnica čini razliku
Ipak, Wolffove riječi pokazuju da se nadao ovakvom scenariju. Ističe da će ograničenje korištenja zračnog tunela sigurno naštetiti njihovim konkurentima, iako mu je teško procijeniti u kojoj mjeri. Smatra da će ostale momčadi naučiti lekciju i držati se proračuna imajući na umu zbroj svih kazni koje mogu dobiti.
- Najveća kazna je reputacijska šteta. Nijedna momčad neće htjeti doći ni blizu toga što se dogodilo Red Bullu.
FIA je prilikom objave kazne objavila ukupno 13 točaka u kojima austrijska momčad nije bila usklađena s pravilima. Potrošili su oko 2,15 milijuna dolara više od ograničenja, a prijestupi uključuju troškove vezane uz pogonsku jedinicu, neiskorištene dijelove, plaćanje socijalnog osiguranja, bolovanja i obroka za osoblje, kao i administrativne pogreške. Red Bull je dobio rok od 30 dana da plati kaznu, dok se smanjenje vremena za razvoj bolida odnosi na iduću sezonu. Budući da kao svjetski prvaci inače imaju pravo na 70 posto maksimalnog vremena, to će se sada smanjiti za desetinu, na 63 posto. Za usporedbu, Ferrari bi, ako ostane drugoplasiran, imao 75 posto vremena, a Mercedes 80 posto. Upravo je ova sezona pokazala da svaka sitnica na stazi može napraviti razliku, pa bi Horner i društvo skupo mogli platiti drskost.
- Kazna je drakonska. Govorimo o prekoračenju od 0,37 posto, doslovno. Puno više od novčanog penala pogodit će nas sportska kazna. Svima koji tvrde da je to beznačajno, odmah ću reći da se radi o 0,25 do 0,5 sekundi po krugu - rekao je Horner.
Ferrari: Trošit će novac negdje drugdje
Tvrdi da je Red Bull „žrtva vlastitog uspjeha“ jer je ionako već ograničen sa zračnim tunelom pa se boji koliko će Verstappen i Pérez biti kompetitivni iduće sezone. Otkrio je da žalba nije dolazila u obzir jer bi se priča razvlačila još mjesecima, a „nagađanja, komentari i snajperski pogledi“ ostalih momčadi ionako su mu već počeli ići na živce. Od njih je zatražio javnu ispriku, dok se istovremeno sâm odbio ispričati za pogrešku Red Bulla.
- Nismo imali namjeru varati. Mi ćemo izvući svoju lekciju. Nama bi se trebali ispričati svi koji su imali neprimjerene komentare i optužbe. Primili smo puno udaraca. Našim vozačima se zviždalo. Šteta za imidž momčadi je bila značajna.
I dok FIA dobiva pohvale za transparentnost u odlučivanju, ima i onih koji misle da je kazna trebala biti žešća. Sportski direktor Ferrarija Laurent Mekies naglašava da si je Red Bull s ilegalnim sredstvima vjerojatno osigurao prošlogodišnji naslov prvaka.
- To vrijeme koje im je oduzeto za testiranje ne može nadoknaditi vrijeme koje su dobili po krugu. A drugi problem je da će novac koji ne mogu potrošiti u zračnom tunelu preusmjeriti negdje drugdje. Na smanjenje težine bolida ili tko zna što. Ukratko, stvarni efekt kazne je ograničen - podvukao je Mekies, koji se nada kako iduće godine nećemo morati čekati listopad da saznamo tko je u Formuli 1 igrao prljavo.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....