Lewis Hamilton

 ANDREJ ISAKOVIC Afp
STVORILI SU CARSTVO

Kraj posebne ere i najuspješnije kombinacije svih vremena u F1: Hamilton danas posljednji put vozi za Mercedes

Cijela je ova sezona zapravo bila podosta frustrirajuća u smislu rezultata
Piše: Ivan JelkićObjavljeno: 08. prosinac 2024. 09:30

Nedjeljna utrka u Abu Dhabiju bit će posljednja u 2024., ali i posljednja za Lewisa Hamiltona u momčadi Mercedesa. Kombinacija engleskog vozača i njemačkog stroja obilježila je proteklo desetljeće Formule 1, odnosno ispisala posebno poglavlje u povijesti ovog sporta.

Jer riječ je o najuspješnijoj kombinaciji svih vremena, trofejnijoj čak i od one Michaela Schumachera i Ferrarija s početka 21. stoljeća, a za koju se onda mislilo da će teško ikada biti nadmašena. Međutim, niti 20 godina kasnije pojavilo se, eto, još veće carstvo, još impozantnije naslijeđe nego li što je onomad bilo Schumijevo.

image
ANDREJ ISAKOVIC Afp

Frustrirajuća sezona

Hamilton i Mercedes zajedno su osvojili šest naslova vozačkog prvaka (Schumacher pet s Ferrarijem), osam konstruktorskih (Schumacher šest), upisali 84 pobjede (Schumacher 72), 78 “pole positiona” (Schumacher 58), 153 postolja (Schumacher 116)... Dakle, “potukao” je Nijemca u svim tim statističkim kategorijama, odnosno postavio nove standarde za koje se opet smatralo ili se još uvijek smatra da će biti teško dohvatljivi, makar im već sada prijeti Max Verstappen. Jer mogao bi ih uskoro porušiti s Red Bullom, pogotovo ako će se budućnost za Nizozemca razvijati slično kao i posljednje dvije-tri sezone...

image

Max Verstappen

GIUSEPPE CACACE Afp

No, to je tema za neko drugo vrijeme, ova bi nedjelja u Abu Dhabiju ipak trebala pripadati Lewisu Hamiltonu i Mercedesu. Barem u emotivnom smislu, jer uskoro 40-godišnji Englez (7. siječnja slavi rođendan) nije optimističan da će oproštajna utrka biti ogledalo rezultata kakvi su prevladavali tijekom njegova 12-godišnjeg boravka u njemačkoj momčadi.

- Ne očekujem da ćemo se rastati u velikom stilu, kada je riječ o plasmanu u utrci - rekao je Hamilton u uvodu Abu Dhabija.

- Bit će to samo rastanak. No, važno je da po posljednji put zajedno pokušamo napraviti posao najbolje što možemo.

Cijela je ova sezona zapravo bila podosta frustrirajuća u smislu rezultata za sedmerostrukog F1 prvaka, iako je sredinom godine vratio malo zlatnog sjaja, odnosno podsjetio na ne tako davna vremena u kojima su pobjede stizale kao na tekućoj vrpci. Na svom je Silverstoneu, naime, došao do pobjede nakon 945 dana suše, ili nešto malo više od dvije i pol godine. Bila je to njegova najduža stanka između dva trijumfa u cijeloj karijeri.

Sainz posljednji put u Ferrariju, Bottas i Magnussen vjerojatno i u formuli 1

Nije Hamiltonov kraj s Mercedesom jedini oproštaj koji ćemo gledati u Abu Dhabiju.

Jer isto vrijedi i za Carlosa Sainza i Ferrari, budući da je Španjolac ostao bez mjesta upravo zbog Hamiltona koji dolazi u scuderiju. Sainz, nakon četiri sezone te četiri pobjede i 23 postolja u Ferrariju, sljedeće sezone seli u Williams.

Nico Hülkenberg rastaje se s Haasom i odlazi u Sauber, a Esteban Ocon mahnut će Alpineu, kojeg mijenja Haasom.

I dok svi navedeni ostaju u F1 i dogodine, nedjelja u Abu Dhabiju bi mogla biti konačni oproštaj od Formule 1 za Valtterija Bottasa (Sauber), Kevina Magnussena (Haas) i Zhoua Guanyua (Sauber).

Ostaju nedoumice što će biti sa Sergijom Perezom jer ovo što Meksikanac pokazuje u Red Bullu nije ni izbliza dovoljno dobro za momčad koja daje svjetskog prvaka, a u zraku visi budućnost mladog Franca Colapinta, koji je za posljednju trećinu sezone zamijenio Sargeanta u Williamsu i ostavio jako dobar dojam. Jedino slobodno mjesto za 2025. je drugog vozača VCARB-a, uz Tsunodu, a koje trenutačno drži Liam Lawson.

Štoviše, otkad je na velika vrata ušao u Formulu 1 2007. godine baš je svake sljedeće sezone, sve do 2021., imao najmanje jednu pobjedu u sezoni. U prijevodu, 15 godina zaredom. Od toga veći dio - devet godina - otpada na Mercedes.

U Srebrne strijele sletio je 2013. u jednom od najvećih, ali u tom trenutku i najupitnijih transfera modernije povijesti Formule 1. Jer do tada mu je McLaren bio jedini dom, u koji ga je doveo Ron Dennis još dok je Lewis imao tek 13 godina i izgradio mu karijeru sve do Formule 1, odnosno i do prvog naslova prvaka (2008.). Uslijedilo je, međutim, nekoliko jalovih godina, pa je Hamilton koncem 2012. odlučio napustiti svoje gnijezdo u McLarenu i sreću tražiti drugdje.

No, izazvao je konsternaciju kada je taj izbor bio Mercedes, jer ta je momčad u tom trenutku bila otprilike dvostruko lošija od McLarena. Mnogi su taj transfer tumačili kao prijelaz s konja na magarca, no Englez kao da je imao vizionarski špurijus jer to se bespogovorno pokazao kao najbolji potez karijere, a vjerojatno i života.

Makar, najveće zasluge zapravo idu, danas nažalost pokojnom, Nikiju Laudi koji je nagovorio Hamiltona, odnosno uvjerio ga da je Mercedesov projekt onaj koji će mu donijeti trofejnu budućnost. Nitko, doduše, nije mogao predvidjeti da će to biti u baš tako enormnoj količini pobjeda, titula i rekorda. Već je te 2013. Mercedes bio trostruko bolji od McLarena, ali još ne i od Red Bulla sa Sebastianom Vettelom. Ipak, bio je samo uvod u eru hibridnih motora u Formuli 1 s kojom je paralelno nastupila i posvemašnja dominacija Srebrnih strijela, odnosno vozača iz Stevenagea.

image
GIUSEPPE CACACE Afp

Jer njemačka je tvornica svjesno odlučila žrtvovati nekoliko sezona (uključujući i prvu s Hamiltonom) te puno ranije od svih ostalih momčadi sve karte bacila na testiranje i razvoj hibridnog pogona. S time je dobila ogromnu prednost kada su nova pravila stupila na snagu 2014., odnosno nije zapravo niti imala konkurenciju. Niti ju je dobila sljedećih sedam godina, jer toliko je ostalima trebalo da uhvate korak.

U međuvremenu, Hamilton je naslagao pobjeda i pobjeda, a sve s naizgled tolikom lakoćom da je valjda i njemu samome u jednom trenutku moralo postati dosadno. Pogotovo nakon što se “riješio” Nice Rosberga, momčadskog kolege iz Mercedesa koji se uspio 2016. dočepati titule prvaka, ali koji se za to morao u tolikoj mjeri istrošiti da je tri dana poslije osvajanja titule rekao da napušta Formulu 1. Rosberg je svoj san - naslov F1 prvaka - ostvario, ali više nije bio spreman “ispuštati dušu” boreći se protiv Lewisa. Niti je mislio da može još jednom ponoviti sezonu u kojoj će ga pobijediti.

Bestidno opljačkan 2021.

Bez pravog rivala u momčadi, jer Rosbergov nasljednik Valtteri Bottas to nikako nije bio, dapače, te s vozilom za klasu-dvije boljim od konkurencije, Hamilton je u bolidu s trokrakom zvijezdom haračio Formulom 1 rušeći rekord za rekordom.
Trebao je srušiti i najvažniji, najveći, najprestižniji, onaj po broju osvojenih naslova prvaka. I osvojio bi ga 2021. da nije bilo antologijske svinjarije tadašnjeg direktora F1 utrka, Michaela Masija, koji je iz samo njemu znanih razloga na posljednjoj utrci, baš u Abu Dhabiju, pogazio najosnovnija pravila te “iz očiju” ukrao osmi naslov prvaka Hamiltonu i darovao prvi Maxu Verstappenu.

image
MARK RALSTON Afp

Poraz, ali prije svega zato što je bestidno opljačkan, toliko je pogodio Hamiltona da je vagao hoće li dignuti ruke od Formule 1 i napustiti sport. Odlučio je nastaviti dalje, ali u međuvremenu su na snagu stupila nova tehnička pravila, a tu se, pak, Mercedes našao u problemima. Štoviše, jednako kako su 2014. pogodili sa svime oko hibrida, tako su 2022. promašili baš s cijelim konceptom novog bolida.

Isparile su ne samo pobjede, već i postolja, Srebrne strijele zapale su u debelu prosječnost i pune dvije godine trebale su im za opet se približiti vrhu. Međutim, dok je trajao taj proces oporavka počele su pomalo pucati spone između Lewisa i momčadi. Prvi je razlog Hamiltonovo zamjeranje Mercedesu i šefu Totu Wolffu što ga nisu slušali kad je gurao ideju da se za 2023. okrenu potpuno novom dizajnu bolida, već su ostali pri kontroverznom konceptu iz 2022. Ubrzo nakon što je 2023. počela, shvatili su u Mercedesu svoj propust, posuli se pepelom, no već je bilo kasno, cijela je sezona opet bačena u vjetar.

Drugi i možda presudni kamen spoticanja bio je novi Lewisov ugovor. On je htio višegodišnji, a momčad mu je uporno nudila jednogodišnji (za 2024.) želeći imati otvorene opcije, računajući kako je ipak Hamiltonu 39 na leđima. Iako su na koncu dogovorili 1+1 za 2024. i 2025., Lewis je sve to očito protumačio kao nepovjerenje momčadi u njegove sposobnosti. Namirišao je to i John Elkann, glava Ferrarija koji je odmah reagirao i dao Hamiltonu “ponudu koja se ne odbija”: još veću plaću (navodno oko 65 milijuna eura godišnje), višegodišnji ugovor i kasniju ulogu ambasadora Ferrarijeva brenda.

Marketinški potencijal u spoju 7-strukog F1 prvaka, karizme i društvenog statusa prvog (i još uvijek jedinog) crnca u Formuli 1 s najslavnijom markom ne samo Formule 1, već kompletnog automobilizma, teško se može izmjeriti i Ferrari jednostavno nije htio ni mogao propustiti priliku za dovesti Hamiltona. A nije niti on ostao imun na zov crvenog bolida. Uostalom, to je praktički bila posljednja šansa da vozi za Ferrari, što je san apsolutno svih vozača.

Rekordi ostaju zauvijek

Šokantna objava iz veljače da će od 2025. voziti za Ferrari, stvorila je, pak, neuobičajenu situaciju s Mercedesom za 2024.

- Kad je odlučio otići, znali smo da je pred nama nezgodna sezona - rekao je Wolff.

- On zna da ide dalje, mi znamo da nam je budućnost s nekim drugim i nije uvijek bilo lako baratati u takvim okolnostima i zadržati stabilnost u odnosima, pogotovo kad se sezona nije razvijala u dobrom smjeru za nas, pa time ni za Lewisa. No, ipak smo predugo skupa i puno smo toga prošli, dobrog i lošeg, da bismo dopustili da nam to uništi međusobno poštovanje i nevjerojatnih 12 zajedničkih godina.

Na sličnom je tragu uoči posljednje utrke pod trokrakom zvijezdom i Hamilton.

- Jedan od najtežih stvari kod moje odluke bila je što ću napustiti obitelj koju sam stekao u Mercedesu. I vjerujem da ću jednim dijelom i dalje ostati njezin član i da se to nikada neće promijeniti bez obzira što dolazi. Ne želim rušiti mostove.

Ipak, budućnost Lewisa Hamilton i Mercedesa račva se nakon Abu Dhabija u dva smjera. Zajednička povijest i trijumfi, rekordi ostaju zauvijek.

REKORDI HAMILTONA & MERCEDESA

245

utrka (355)

6

titula prvaka (7)

84

pobjede (105)

78

’pole positiona’ (104)

153

postolja (202)

55

najbržih krugova (67)

*u svim navedenim kategorijama su to rekordi za jednog vozača s istom momčadi

**u zagradi je Hamiltonov ukupan broj utrka/pobjeda/postolja... u karijeri

13. prosinac 2024 14:23