Max Verstappen

 MIGUEL SCHINCARIOL Afp
POTPUNA DOMINACIJA

Od ‘razbijanja garaže‘ do vožnje koja je uz bok ‘kišnim bogovima‘: Verstappen je doslovno posramio konkureciju

Max Verstappen svoju je 62. pobjedu u F1 karijeri obilježio spektakularnom utrkom na Interlagosu u zahtjevnim uvjetima
Piše: Ivan JelkićObjavljeno: 06. studeni 2024. 11:48

Kiša je oduvijek u Formuli 1 bila svojevrsni lakmus-papir koji je detektirao i odvajao prosječne od odličnih, odnosno odlične od vrhunskih vozača. Nedjeljna utrka u brazilskom Interlagosu može se smatrati kao krunski dokazni materijal takvom postulatu jer tamo gdje su gotovo svi vozači posrtali i griješili ili u najmanju ruku bili suzdržani i oprezni, Max Verstappen demonstrirao je klasu.

Jer kišna, kaotična, incidentima i izlijetanjima prošarana gotovo tri sata na stazi, a koja su uključivala i crvenu zastavu te prekid od pola sata, i virtualni sigurnosni automobil, pa pravi sigurnosni automobil, ostat će zamapćena ne samo kao jedna od mnogih pobjeda - 62. da budemo precizni - Maxa Verstappena, već kao jedna od najvećih i najspektakularnijih vožnji po kiši svih vremena u Formuli 1.

- Doista vjerujem da smo svjedočili upravo takvoj jednoj vožnji - rekao je Maxov šef u Red Bullu, Chris Horner.

Nitko to pravilo ne želi, ali...

On je, jasno, u ovom slučaju subjektivan, ali i svaki objektivni promatrač koji je gledao i pratio tijek zbivanja na trkalištu nadomak Sao Paula, teško će se ne složiti s tom tvrdnjom. Jer nizozemski 27-godišnjak u nedjelju je bio za glavu iznad svih ostalih, odnosno svijet za sebe.

image
MIGUEL SCHINCARIOL Afp

Za početak, startao je s tek 17. mjesta, što je kombinacija peha u kvalifikacijama - nije uspio završiti svoj “leteći krug” radi žute zastave, pa je ostao na tek 12. mjestu - i kazne od pet mjesta jer je mijenjao pogonsku jedinicu. No, već na kraju prvog kruga bio je deseti (!), a nakon prvih deset krugova na šestom mjestu, ali zapravo se borio za treće jer su tri bolida ispred njega bila u koloni jedan za drugim.

- Nakon kvalifikacija bio sam u takvom raspoloženju da bih mogao porazbijati čitavu garažu. Ali, zato sam bio jako motiviran za utrku, da dobro krenem u nju i vidim kako će se stvari razvijati. Jer na kiši se uvijek neke lude stvari mogu dogoditi - objašnjavao je kasnije Verstappen.

Osim što je prestizao jednog po jednog vozača ispred sebe, a kiša sve više jačala, trebalo je Maxu i malo sreće da se sve potpuno okrene na njegovu stranu. U takvom danu i to je dobio. Jer taman kad je vodeći tandem, Russell - Norris, obavio promjenu guma, smatrajući da su dobro iskoristili razdoblje virtualnog sigurnosnog automobila, a Ocon i Verstappen zasjeli na vrh jer su se kockali i ostali na stazi, Franco Colapinto “zakucao” se u zid i razbio Williams u tisuće komadića. To je, pak, značilo prekid utrke (crvena zastava), a za Nizozemca je značilo da je dobio “besplatnu” promjenu guma jer je u nastavak utrke krenuo s drugog mjesta i s novim gumama.

- Svi vozači su se već odavno izjasnili da to pravilo nije dobro, ali ništa se ne mijenja. Tako da je to čista lutrija. Nije to neki talent, već samo sreća - utučen je poslije utrke bio Norris.

Po nastavku utrke nije trebalo dugo čekati na novi incident, ovoga puta izletio je Sainz pa je opet sigurnosni automobil bio u akciji, a na novom pokretnom startu Verstappen je vrlo lucidno zaskočio Ocona i preuzeo prvo mjesto. Time kao da je posve raskinuo okove jer poslije toga praktički je “letio” stazom, svaki sljedeći krug bio mu je kao kvalifikacijski i svaki brži od prethodnog. U posljednjih 26 krugova, u kojima kiša nije prestajala padati, “nabio” je Max čak 20 sekundi prednosti u odnosu na Ocona, a njegov najbrži krug bio je za sekundu brži od prvog sljedećeg, a to je bio Norrisov.

image
NELSON ALMEIDA Afp

Potpuna dominacija. Potpuno posramljivanje konkurencije.

Kraj Norrisovih snova

Nakon deset utrka u kojima nije pobijedio, pa onda dvije u kojima se više pričalo o njegovim prljavim potezima (kojima, da budemo posve dosljedni, nije nesklon), Max Verstappen u Brazilu je odvozio utrku za anale. Jedna od dodatnih vrijednosti tog pothvata je činjenica da je praktički osigurao četvrti naslov prvaka, jer Norris sada zaostaje 62 boda s tri utrke do kraja, odnosno maksimalnih 86 bodova na raspolaganju. Takvu prednost, ako se ne dogodi baš nekakvo čudo, Verstappen neće prokockati.
Ipak, glavna značajka Maxove nedjeljne vozačke katedre jest da se stavio u istu rečenicu, u istu kategoriju s velikanima Formule 1 kada su u pitanju utrke na kiši. Kao što se pamti Sennin magični prvi krug u Donington Parku 1993., ili njegova jurnjava po mokrom labirintu ulica Monte Carla 1984., ili Schumacherove, ili Hamiltonove bravure, jednako tako će se pamtiti i Verstappenova samba na Interlagosu 2024.

(PO)NAJBOLJE VOŽNJE NA KIŠI

Jim Clark, 1963., Belgija
Iako je startao osmi na stazi od koje je inače zazirao, jer ju je smatrao preopasnom (vozilo se tada na originalnom Spa Francorchampsu od 14 km), Jim Clark po kiši se brzo probio na vrh poretka i nestao u daljini. Do cilja je samo još Jack Brabham uspio ostati u istom krugu s njim, ali čak je i on bio nestvarnih pet minuta (!) iza Clarka.

Jackie Stewart, 1968., Njemačka
Na notorno opasnom Nürburgringu (Nordschleife) tog je dana zbog magle vidljivost bila svega 100 metara, a obilna kiša stvarala je potoke preko staze na nekoliko mjesta 22,8 km duge piste. No, hrabri Jackie Stewart svemu tome unatoč pobijedio je s četiri minute prednosti ispred drugoplasiranog, a kad se vratio u garažu prvo njegovo pitanje bilo je "tko je poginuo?" Jer to je bilo doba kada je praktički svaku utrku netko stradavao, ali srećom, tog dana nije nitko.

Ayrton Senna, 1993., Donington Park
Brazilac je bio prvi pravi "kišni čovjek", što će sve reći o njegovom umijeću vožnje u neadekvatnim uvjetima. Njegov, pak, prvi krug utrke u Donington Parku (VN Europe) poznat je i kao "božji krug". Na startu je bio četvrti, do prvog zavoja pao na peto mjesto, ali onda počeo napadati i na posve neočekivanim mjestima i ludim manevrima redom prestizao Michaela Schumacher, Karla Wendlingera, Damona Hilla i na koncu svog "smrtnog neprijatelja" Alaina Prosta. Sve to u jednom krugu. Ostao je nedodirljiv do kraja utrke, štoviše samo je Hill ostao u istom krugu s njim.

Michael Schumacher, 1996., Španjolska
Michael Schumacher u svojoj je prvoj sezoni u Ferrariju dobio skoro pa - krntiju. Bolid skoro bez ikakvih dobrih karateristika, ali i takav je u Schumijevim rukama na kišnoj stazi Catalunya izgledao kao metak. Po krugu je bio redovito po pet sekundi brži od ostalih te došao do svoje prve pobjede s propetim konjićem.

Lewis Hamilton, 2008., V. Britanija
Engleska kiša sručila se na Silverstone, a onaj koji se u tom kaosu najbolje snašao bio je još uvijek "klinac", koji je vozio svoju tek drugu sezonu u F1. Nije mu to smetalo da konkurencija pored njega izgledaju kao amateri, pa se tako i Felipe Massa posve neslavno čak pet puta izvrtio tijekom utrke. Završio ju je, ali s dva kruga zaostatka za Hamiltonom...

Jenson Button, 2011., Kanada
I dan-danas jedna od najluđih utrka ikada jer je s dvosatnim prekidom zbog nemogućih uvjeta za vožnju, trajala ukupno četiri sata i imala pet ciklusa sigurnosnog automobila. Jenson Button je 30 krugova prije cilja bio tek 21., nakon što je pretrpio dva sudara i odradio kaznu. No, bio je kirurški precizan u odlukama kada treba mijenjati kišne gume za intermedije, pa na koncu i na gume za suho i tako se probijao kroz poredak. U zadnji krug je ušao kao drugi, ali Vettelova greška otvorila mu je vrata do jedne od najnevjerojatnijih pobjeda ikada u F1.

17. prosinac 2024 14:54