Andrea Stella

 RUDY CAREZZEVOLI/GETTY IMAGES/PROFIMEDIA
PROBUĐENI DIV

Od zadnjeg mjesta do titule: Kako je inženjer Stella preporodio legendarnu momčad i izveo filmski preokret

Momčad McLarena, druga najdugovječnija u Formuli 1, osvojila je prvi konstruktorski naslov nakon 1998.
Piše: Robert KrnjićObjavljeno: 10. prosinac 2024. 10:39

Na lijevoj strani ulaza u McLarenovu garažu, pored fotografije Oscara Piastrija, stoji staklena ploča s osam stiliziranih svjetlećih krugova. Svaki od njih simbolizira po jedan konstruktorski naslov u proteklih 50 godina i podsjeća na romantična vremena Ayrtona Senne, Alaina Prosta, Nikija Laude, Mike Häkkinena i ostalih. Na tu će ploču uskoro biti pridodan i deveti krug.
U posljednjoj utrci sezone 2024. (Abu Dhabi), naime, Lando Norris stigao je do dominantne pobjede te tako izborio prvu konstruktorsku titulu (s 14 bodova ispred Ferrarija) za McLaren nakon 1998. godine. Što se, pak, vječne ljestvice tiče, Ferrari je, sa 16 naslova, nedodirljiv, dok McLaren od nedjelje dijeli drugo mjesto s Williamsom.

Cijela priča osobito je nevjerojatna ako vrpcu prevrtimo 21 mjesec unatrag. Nakon otvaranja sezone 2023. u Bahreinu, naime, McLaren je bio zakucan na posljednje mjesto ljestvice konstruktora. Bilo kakve ideje o pobjedama, a kamoli osvajanju naslova, tih su dana spadale u sferu znanstvene fantastike.

- Da vam je netko prije dvije godine rekao da će McLaren biti najbolja momčad u Formuli 1, vjerojatno biste ga pitali “Na kojem planetu ti živiš?” - slikovito je situaciju opisao šef konkurentske momčadi, Mercedesa, Toto Wolff.

Poput djece koja rastu

Novi šef momčadi Andrea Stella, međutim, imao je svoju viziju i režirao preporod jedne od najikoničnijih momčadi Formule 1.

- To vam je poput djece koja rastu. Ako ih vidite nakon dva mjeseca ili godinu dana, reći ćete “Oh, kako su narasli!” Ali, ako ih viđate svaki dan, možda to nećete uvidjeti, iako su u stvarnosti narasli - simpatičnom je usporedbom 53-godišnji talijanski inženjer u razgovoru za The Athletic ilustrirao napredak momčadi tijekom svog mandata.

image
DPPI MEDIA/ALAMY/ALAMY/PROFIMEDIA

Taj je krešendo ove nedjelje stigao do vrhunca. Unatoč knedli u grlu nakon što je Max Verstappen u prvom zavoju sa staze izgurao Piastrija, Norris je elegantno projurio ciljem kao prvi i osigurao McLarenu prvu konstruktorsku titulu od 1998. godine - u kojoj ni on ni Piastri još nisu bili rođeni. Stella je, dakle, kao voditelj tima McLaren s trona svrgnuo Red Bull, koji je u ovu godinu ušao nakon najdominantnije sezone u povijesti, te je neutralizirao moć Ferrarija i režirao filmski preokret.

Sve je počelo krajem 2022., odlaskom Andresa Seidla s pozicije voditelja momčadi. McLarenov izvršni direktor Zak Brown tada se obratio upravo Stelli, svom prvom “picku”, koji je iza sebe imao 15 godina iskustva u Ferrariju na nekoliko inženjerskih pozicija, odnosno sedam godina u McLarenu (od 2015.), i uživao je veliko poštovanje momčadi. Štoviše, Stella je blisko surađivao s Michaelom Schumacherom, Kimijem Räikkönenom i Fernandom Alonsom tijekom mandata u Maranellu, a priključio se McLarenu na Alonsovu preporuku (kada je i Španjolac prešao u momčad iz Wokinga 2015.), kao čovjeka koji može napraviti razliku.

Posljednju sezonu Seidlova mandata McLaren je završio na petom mjestu, osvojivši preko 100 bodova manje nego prethodne, uz samo jedno postolje, a Stellin zadatak bio je usmjeriti rezultatsku krivulju prema gore.

image
HAMAD I MOHAMMED Afp

Počelo je loše. Prilikom predstavljanja McLarenova bolida za 2023., naime, Stella je priznao da je momčad promašila svoje razvojne ciljeve. McLaren je, nakon dvije utrke, tavorio na posljednjem mjestu ljestvice konstruktora, a sve do devete utrke sezone, u Austriji, momčad nije zabilježila plasman među pet najboljih. Tada su se dogodile nadogradnje bolida koje su McLarenu utabale put prema boljim rezultatima, a nova poboljšanja stigla su dva mjeseca kasnije u Singapuru. McLaren je napravio određeni iskorak, sezonu je završio kao četvrti u redoslijedu konstruktora, s gotovo dvostruko više osvojenih bodova nego 2022., no pomisao na bilo kakvu borbu za vrh i dalje se činila nerealnom.

U 2025. će ući kao favoriti

Shodno tome, Stella je i 2024. nastavio s daljnjim promjenama u tehničkoj strukturi tima, nastojeći imati kvalitetniju podjelu dužnosti u pogledu dizajna, aerodinamike i performansi.

U početnim utrkama ove sezone, McLarenovi su bolidi bili otprilike pola sekunde sporiji po krugu od Red Bulla, što je u F1 mjerilima, ogromna razlika. Međutim, nadogradnje i poboljšanja bolida konstantno su stizali, a najveće je stiglo u svibnju, na utrci u Miamiju, a paralelno s tim i Norrisova pobjeda nad Verstappenom. Bio je to prijelomni trenutak, nakon kojeg je McLaren postao ozbiljna prijetnja za svakoga.

image
NELSON ALMEIDA/AFP/PROFIMEDIA

Već u sljedećoj utrci, u Imoli, Norris je završio drugi, ulovivši Verstappena u posljednjim krugovima i izgubivši za manje od sekunde. Piastri je zauzeo drugo mjesto u Monaku iza Charlesa Leclerca, a Norris je mogao slaviti u Kanadi i Španjolskoj, no u oba navrata od pobjede ga je dijelio poneki Verstappenov sjajni trenutak inspiracije.

Dominantna percepcija bila je da je, od Miamija nadalje, McLaren imao najbrži bolid u F1, premda Stella naglašava da je nadogradnja njegovu momčad dovela do toga da budu “najbolji u nekim uvjetima i na nekim stazama, ali ne u svim uvjetima i na svim stazama”. Najbolji su, tako, bili u Mađarskoj gdje je Norris, sukladno momčadskim naredbama, prepustio vodstvo Piastriju, a onda je, nedugo potom, 25-godišnji Britanac slavio u Nizozemskoj. Piastri je, nadalje, pobijedio i u Azerbajdžanu te je posljedično doveo McLaren u vodstvo, da bi Norris bio najbrži u sljedećoj utrci u Singapuru. Vodeća pozicija u poretku konstruktora je očuvana i u narednim utrkama, a onda okrunjena u posljednjoj utrci sezone u Ujedinjenim Arapskim Emiratima. McLaren se, dakle, vratio na vrh F1. Stella to, međutim, ne vidi kao obavljenu misiju, nego smatra da tek sada treba zasukati rukave.

- Nismo dosegnuli plafon. Još uvijek imamo puno toga što moramo poboljšati, posebno u ovoj eri bez presedana s četiri momčadi koje mogu pobjeđivati u utrkama i osvajati prvenstva - zaključio je Talijan.

Kako stvari stoje, McLaren u 2025. ulazi kao favorit, a to je osjećaj koji su u tvornici u Wokingu skoro pa zaboravili...

13. prosinac 2024 14:19