AA/ABACA/ABACA PRESS/PROFIMEDIA
NOVA PRAVILA KAO KOZMETIKA

Ovo je bolid kojeg treba pobijediti: Iako kažnjen, Red Bull i dalje je, čini se, korak ispred konkurencije

Uoči 2023. nije bilo većih zahvata na bolidima, koji su ostali na tragu onih iz prošle sezone
Piše: Ivan JelkićObjavljeno: 05. ožujak 2023. 09:58

Potpuna dominacija Red Bulla u prošloj sezoni bila je na određeni način antireklama za Formulu 1. Jer za 2022. uvedena su nova tehnička pravila, a sve s ciljem da se utrkivanje učiniti izjednačenijim, a time i napetijim i zanimljivijim. I onda se pojavi jedna momčad kojoj uspije sve napraviti suprotnim od te ideje...

Nije, doduše, Red Bull usamljeni krivac u tome, jer samo je napravio (puno) bolji posao od ostalih momčad, ali jedna od stavki novih pravila je da “kažnjava” one najbolje. Naime, kako bi omogućili slabijim, manjim momčadima da uhvate korak s najboljima i bogatijima, postoji skala restrikcija aerodinamičkih testiranja, koja je obrnuto proporcionalna uspjehu. Konkretno, vodeća momčad dobiva najmanju količinu dopuštenih istraživanja na aerodinamici, a najlošija najveću. Neće to, jasno, imati efekta odmah “preko noći”, pa da će Williams zbog toga odjednom postati prijetnja Red Bullu, jer proces razvoja bolida daleko je kompleksniji i dugotrajniji od tako nečeg.

image

Sergio Perez

GIUSEPPE CACACE Afp

Mala nada za rivale

No, u slučaju Red Bulla postoji još jedna otegotna okolnost. Jer prošle je godine utvrđeno kako je austrijska momčad kršila pravila oko ograničenja budžeta, odnosno da ga je premašila. Iako su se iz Red Bulla nemušto branili da je to, između ostalog, zbog cateringa, Međunarodna automobilistička federacija (FIA) ipak nije prihvatila ispriku skupih sendviča ili, pak, pretjerivanja sa škampima i šampanjcem pri gostoprimstvu.

Red Bull je zbog prekoračenja budžeta od 1,6%, odnosno za oko 2,3 milijuna dolara, kažnjen novčanom kaznom od 7 milijuna dolara te redukcijom od dodatnih 10% u aerodinamičkim istraživanjima na cijelih 12 mjeseci u 2023. godini. To, između ostalog, znači i 10% manje dopuštenog rada u zračnom tunelu.

Ovako na prvu ne zvuči nešto posebno oštro, ali preračunato u laicima razumljiviju matematiku, tih 10% predstavlja gubitak između 0.25 i 0,5 sekundi vremena po krugu. Što je, pak, već itekako velika stvar.

image

Max Verstappen

ANDREJ ISAKOVIC Afp

Caka je, međutim, što se sve to dogodilo krajem listopada 2022., odnosno kada je Red Bullov posao na razvoju bolida za 2023. već bio u poodmakloj fazi. Drugim riječima, ta kazna ne bi trebala imati poseban utjecaj na ovogodišnji bolid, jer veći dio posla na njemu napravljen je prije nego je kazna stupila na snagu, već tek na Red Bull za 2024. godinu. Makar, kako se bolid razvija kroz cijelu godinu, Ferrari i Mercedes, kao nominalno najveći konkurenti Red Bullu, mogu već i kroz ovu sezonu naglašenije razvijati svoje bolide u odnosu na Red Bull, pa im je to donekle nada da s vremenom mogu dostići austrijsku momčad, koja je trenutačno, čini se tako, barem korak ispred rivala.

Hlađenje goriva

I zato će model Red Bull RB 19 i dalje biti bolid kojeg treba pobijediti, barem za početak.

Jer sva ostala nova pravila koja su donesena za 2023., uglavnom su kozmetičke prirode u odnosu na ona uoči 2022. Zbog učestalog problema s poskakivanjem bolida (porpoising), koji se pojavio kao posljedica novih pravila i aerodinamičkog efekta tla, podignuta je podnica bolida za 15 milimetara, a stražnji difuzori su također podignuti i ojačani. Zajedno s već prošle godine dopuštenom fleksibilnošću poda, to bi trebalo omogućiti slobodniji protok zraka ispod bolida, odnosno ukloniti poskakivanje.

Minimalna težina bolida dodatno je spuštena za dva kilograma, odnosno sa 798 kg na 796 kg (bez goriva), a radi bolje preglednosti povećani su vozačevi retrovizori. Sada je površina zrcala povećana sa 150 na 200 milimetara.

Jedna od promjena koja bi trebala pomoći većoj pouzdanosti bolida, pogotovo na utrkama u vrućim okolnostima, vezana je za gorivo, odnosno za proces hlađenja goriva. Jer gorivo ne smije biti hladnije ili od 10 stupnjeva Celzijusa ispod temperature okoline ili 10 stupnjeva Celzijusa (prije je bilo 20 stupnjeva) u bilo kojem trenutku kada bolid radi nakon napuštanja boksova.

Nadalje, dok su promjene na homologiranim mjenjačkim kutijama ranije bile dopuštene samo “kako bi se riješili problemi s pouzdanošću” ili “radi uštede, na početku svake sezone”, modifikacije su sada dopuštene i “u slučaju da materijali, procesi ili vlasnički dijelovi postanu nedostupni”. S time da i dalje vrijedi kako te modifikacije ne smiju dati natjecateljsku prednost.

Zbog zastrašujuće nesreće Zhou Guanyua u Silverstoneu, kada se bolida Kineza okrenuo naopačke i takav klizio po asfaltu, dodatno je ojačano područje neposredno iza i iznad glave vozača. Ujedno to zaglavlje sada mora imati zaobljeni vrh kako bi se smanjila mogućnost da se “zakopa” u tlu u slučaju prevrtanja.

Linker
26. travanj 2024 11:56