Max Verstappen

 GIUSEPPE CACACE Afp
KRALJ FORMULE 1

Prvak na rubu nepobjedivosti: Kao da igrate s Rafaelom Nadalom na zemlji, znate da ćete izgubiti

Vozački talent, brzina i zrelost stopili su se s moćnim Red Bullovim bolidom u harmoničnu cjelinu
Piše: Ivan JelkićObjavljeno: 11. listopad 2023. 15:30

Max Verstappen ukupno je 11. vozač u povijesti Formule 1 koji je osvojio najmanje tri naslova prvaka, ali to nikako ne znači da je i 11. u poretku najboljih vozača svih vremena. Štoviše, Nizozemca koji je prije desetak dana napunio tek 26 godina i koji po tome ne bi trebao biti ni blizu kraja karijere, neki su već sada spremni svrstati u “creme de la creme” F1 šampiona.

- Pored nevjerojatnog niza pobjeda koji je ostvario te rekorda koje ruši i postavlja, zapravo je fascinantna razina na kojoj vozi - kazat će Nico Rosberg, prvak iz 2016.

- Sasvim je blizu društva najboljih pet svih vremena, dakle Schumacheru, Fangiju, Hamiltonu, Senni.

Iako ere i generacije nije uvijek mudro uspoređivati, gledano statistički, manje je sezona za treću krunu trebalo Vettelu, Senni, Hamiltonu i Fangiju, dok je Nizozemcu od svih trostrukih prvaka trebalo najviše utrka i pobjeda prije nego li je osvojio treću titulu, ali to je i logično s obzirom na hiperinflaciju broja utrka kroz sezonu u posljednjih deset godina. No, zato je puno realniji pokazatelj uspješnosti omjer utrka i pobjeda, odnosno postotak broja pobjeda s obzirom na broj nastupa. A tu je Verstappen sa 27% pobjeda u svim utrkama, bolji od svih izuzev Schumija (30%), Fangija (47%) i Stewarta (28%).

Puni respekt

Karun Chandhok, nekadašnji F1 vozač, danas analitičar za Sky Sports, povukao je zanimljivu usporedbu da malo dočara Verstappenovu dominaciju.
- To je kao da igrate s Rafaelom Nadalom u njegovim najboljim danima na zemljanim terenima. Štogod učinite s loptom, vratit će vam se, odnosno već i prije početka meča nekako znate da ćete izgubiti.

Tako je, pak, cijele ove sezone u F1 svijetu - sve počinje i završava s Maxom Verstappenom. Mijenjaju se države, staze, uvjeti, startna mjesta, ali na kraju dana pobjednik je opet i opet Max Verstappen. Neki će reći da je i malo dosadno stalno pored broja 1 vidjeti jedno te isto ime i prezime, ali to je onda i malo nepravedno prema Red Bullovom vozaču.
- Kad pobijediš u toliko utrka, a nisu sve uvijek bile ni jednostavne, jer znalo je tu biti dosta često i kiše, a da pri tome ne napraviš niti jednu grešku te svakog vikenda obaviš posao na najbolji mogući način, onda to zaslužuje puno respekta - poručio je Fernando Alonso, najstariji vozač u aktualnoj F1 karavani, koji je kroz karijeru spojio nekoliko generacija vozača, te osjetio na vlastitoj koži i dominantnu eru Michaela Schumachera, i Sebastiana Vettela, i Lewisa Hamiltona. I sada Maxa Verstappena.

image
BEN STANSALL Afp

Dosljednost je jedna od omiljenih riječ svakog sportaša, jer koliko je god teško doći do vrha, još je teže tamo ostati. Max je, međutim, otišao stepenicu više jer ne samo da je zadržao tron nego je toliko odskočio od konkurencije da je praktički svijet za sebe. U 2023. je dosegao razinu perfekcije kakvu je malo koji vozač prije njega uspio ostvariti, odnosno došao je vjerojatno najbliže nepobjedivosti koliko je to moguće.

I bolid je koplje iznad svih

Jer i Schumacher, i Vettel, i Hamilton na svome vrhuncu imali su pokoji loš vikend, napravili kroz duži period poneki kiks, ali kod Verstappena toga praktički nema. Utrka u Singapuru (peto mjesto) bila je iznimka, ali ne zbog njega, nego zbog bolida Red Bulla, dok je sve ostalo bilo besprijekorno. Dovoljno je, uostalom, pogledati niz Maxovih plasmana ove sezone na utrkama: 1., 2., 1. 2., 1., 1., 1., 1., 1., 1., 1., 1., 1., 1., 5., 1., 1.
- On je najbolji vozač u F1 u ovom trenutku i sve se ove sezone - Max, bolid, momčad - stopilo u jednu harmoničnu cjelinu - dodaje šef Red Bullove F1 momčadi, Christian Horner.

I dok svi unisono hvale Maxa i njegove vještine, svi jednako tako dobro znaju da je i Red Bull, preciznije Adrian Newey, i ove sezone dizajnirao bolid koji je jednako tako koplje iznad svih ostalih, pa se onda povlači pitanje - koliko je ovosezonska dominacija zasluga Verstappena, a koliko super-moćnog bolida?

image

Max Verstappen

KARIM JAAFAR Afp

Perez ni blizu

A odgovor na to pitanje vrlo je jednostavan: pogledajte gdje je Sergio Perez.

Jer Meksikanac vozi identičan bolid, ali nije ni blizu Maxovoj uspješnosti: tek dvije naspram 14 pobjeda, tek osam postolja, skoro dvostruko manje bodova... Pa je onda lako izvući zaključak da razliku čini upravo Verstappen. Njegov vozački talent i sposobnost da bude brz, nije nikakva novost, dapače zbog toga je već kao 17-godišnjak i ušao u F1 svijet, ali na taj svoj sirovi talent Max je sada dodao i puno mudrosti. Znao je u svojim ranim danima itekako “zalutati” pa bezglavo jurcati te raditi gluposti na stazi - otuda i nadimak “Crashtappen” - međutim sada je osjećaju da može voziti na apsolutnom limitu bolida dodao iskustvo i taktičku zrelost, a da pri tome ne kompromitira brzinu.

Današnji Max puno će bolje odvagnuti kada napasti, kada prestići, a kada samo dozirati vožnju i kontrolirati tempo.
- Sada je sposoban čitati utrku, predvidjeti što se može dogoditi i kako preduhitriti probleme, a to je nešto što još ni 2021., kada je prvi put postao prvak, nije imao - rekao je Helmut Marko, specijalni Red Bullov savjetnik.
- Ili kad mu kažemo da su prednje gume pregrijane. On će znati kako im spustiti temperaturu, ali pri tome će i dalje krug voziti jednako brzo. To je kvaliteta koja ga čini posebnim.

Ukratko, Verstappen je postao kompletan vozač pa se sada čini kako sve što radi, radi s neviđenom lakoćom, elegancijom i kao da vozi bez imalo truda, a opet tako savršeno. Za takav unikatni talent Red Bull plaća, navodno, oko 50 milijuna eura godišnje i vezao ga je ugovorom do kraja 2028.
- Doći će vrijeme i kad nećemo pobjeđivati ovako - rekao je Verstappen nakon nedjeljnog trijumfa u Kataru, gdje je osigurao treći naslov prvaka.

No, to vrijeme, čini se, nije tako blizu.

Linker
21. srpanj 2024 19:00