James Moy/Alamy/Profimedia
POČINJE SPEKTAKL

Sedam pitanja u novoj sezoni: Je li Ferrari resetiran, sprema li Alonso senzaciju, show u ‘gradu grijeha‘...

Nova sezona oktanskog cirkusa počinje u nedjelju u 16 sati Velikom nagradom Bahreina
Piše: Andro PolićObjavljeno: 05. ožujak 2023. 07:13

Spektakl, inovacije i drama. Tri zaštitna obilježja Formule 1, koja pod svoje okrilje privlače i zaljubljenike u tehnologiju i sportske fanatike, i ove će sezone dobiti nadogradnju. Crvena svjetla pred jurećom karavanom treću godinu zaredom prvo će se ugasiti u Bahreinu, u kojoj će 74. sezona ulazi u prvi zavoj danas u 16 sati.

Točno 106 dana proteklo je od posljednjeg trkačkog uzbuđenja, nakon što je spušten zastor nad još jednom trijumfalnom sezonom "Mad Maxa", ali i njegovih neukrotivih "crvenih bikova". U osvit nove sezone, u čijih će prvih 28 dana ljubitelji F1 uživati u tri utrke, izdvojili smo sedam najintrigantnijih pitanja.

Može li Verstappen ostvariti "hat-trick"?

Juan Manuel Fangio, Michael Schumacher, Sebastian Vettel i Lewis Hamilton. I to je to. U članstvo na listi vozača koji su osvojili "hat-trick" (tri uzastopne titule) danas će krenuti i Max Verstappen. Dok je prije godinu i pol u posljednjim sekundama stigao do prve titule u karijeri, do drugog naslova stigao je, onako, "s pola brzine". Nizozemski sin vjetra u sezonu ulazi s ulogom favorita, a novom titulom ovo bi razdoblje Formule 1 bilo zapamćeno kao Verstappenova era.

image

Max Verstappen

ANDREJ ISAKOVIĆ/Afp

Na Velikoj nagradi Australije mlađahni Max (17 godina i 166 dana) postao je najmlađi vozač u povijesti, a s obzirom na to kako zadnjeg dana rujna puni 26 godina, sasvim je jasno da tek ulazi u najbolje godine karijere. Prirodni talent u suživotu sa sve boljim bolidom učinio je Verstappena, prema riječima Fernanda Alonsa, "gotovo nepobjedivom mašinom". Prošlu je sezonu okončao s 15 pobjeda, čime je dodatno utemeljio svoju ostavštinu jer niti jedan vozač nije ostvario više pobjeda u jednoj sezoni. Koliko je Max glavom "unutra", svjedoči i nedavna njegova izjava kako je u kamper ugradio simulator za vožnju, na kojem provodi većinu slobodnog vremena.

- Sviđa mi se, to je moj hobi i drži me u fokusu.

Kladionice mu daju najveće izglede za titulu, a s obzirom na to kako je za bolid RB19 rekao da je i bolji negoli prethodne sezone, konkurencija se može nadati samo "lucky punchu" kako bi ugrozila njegov status. Uspije li stići do nove titule, izjednačio bi se po broju naslova sa Nelsonom Piquetom, ocem svoje djevojke Kelly.

Može li novi Francuz vratiti Ferrari na vrh nakon 15 godina?

Red Bullova "dupla kruna" u prethodnoj sezoni, i u poretku vozača i u poretku konstruktora, ostavila je Ferrari oba puta na mjestu viceprvaka. Posljednja momčadska titula u Maranello stigla je 2008. na krilima Kimija Räikkönena i Felipea Masse, a dok je prošla sezona krenula prilično idilično, danak su u konačnici platili zbroju strateških promašaja, grešaka vozača i nepouzdanošću bolida.

Glavom je platio Matia Binotto, koji je nakon tri godine otišao s mjesta ravnatelja momčadi, dok je u "vruću" stolicu uskočio Frédéric Vasseur koji je odmah u početku mandata povukao niz kadrovskih promjena. Postao je tako četvrti stranac na čelu talijanske momčadi, ujedno i drugi Francuz, s jasnim zadatkom - vratiti Ferrari u sami vrh. Njegov dolazak poklonike "propetog konja" podsjetit će na posljednju "vladavinu" francuskog ravnatelja. Bilo je to u razdoblju između 1993. i 2008., kada su pod vodstvom Jeana Todta proslavili osam momčadskih naslova, uz šest vozača na tronu.

image

Charles Leclerc

GIUSEPPE CACACE/Afp

Ipak, sudbina momčadi, koja je jedina koja se natjecala u svim sezonama u povijesti Formule 1, ovisit će o - vozačima. Paralelno s većim ukupnim ambicijama, rasti će i apetiti Charlesa Leclerca, kojeg kladionice, uz Lewisa Hamiltona, svrstavaju među najveće kandidate koji bi mogli ugroziti Verstappena. Nešto će se pitati i Carlosa Sainza, koji će uz Monegažanina biti adut Ferrarija za titulu, a taj bi željeni pothvat u konačnici bio ovjekovječen pod naslovom - "od Francuza do Francuza".

Hoće li ovo biti sezona istine za Hamiltona?

Dok se Britanac u sedam titula uvijek mogao osloniti na pouzdani bolid, Mercedes je prošle sezone posebno zakazao i Lewisa Hamiltona ostavio na cjedilu. Vapaj i grcanje u prašini za vodećom karavanom posebno se osjetilo plasmanom u ukupnom poretku (čitaj: šesto mjesto), odnosno - najnižom pozicijom u njegovoj F1 karijeri. Osim što je u konačnici završio i iza momčadskog kolege Georgea Russella (četvrto mjesto), prvi put u karijeri nije ostvario niti jednu pobjedu u sezoni.

image

Lewis Hamilton

ANDREJ ISAKOVIĆ/Afp

Gazeći u 18. sezonu Formule 1, mnoge će oči biti uprte upravo u Hamiltona. Bit će to njegova "sezona istine", u kojoj će pokazati približava li se "posljednjem plesu" ili ipak u njemu ima još goriva za najviše ciljeve. S 38 godina na leđima u sezonu će ući kao drugi najstariji vozač na gridu, odmah iza 42-godišnjeg Fernanda Alonsa. Iako je na testiranjima i sebe i momčad "posuo pepelom" rekavši kako se "trenutačno ne mogu mjeriti s Red Bullom i Ferrarijem", sasvim je jasno kako će Hamilton imati poseban motiv pokazati da nije još za "staro željezo", međutim puno toga ovisit će i o tehničkoj strani priče.

Treba istaknuti kako mu ugovor s momčadi istječe po koncu nove sezone, tako da će njegova budućnost u sjedištu Mercedesa biti pomalo zamršena do kraja, međutim i sam je rekao kako je sve ostvario pod njihovim okriljem, tako da ne bi bilo iznenađujuće da ta suradnja dobije nastavak i u narednim sezonama.

Može li Alonso opravdati euforiju oko Aston Martina?

U doba dok je "stari lisac" iz Ovieda osvojio dvije jedine titule - Stjepan Mesić bio je hrvatski predsjednik, Luka Modrić nosio je dres Dinama, a iPhone je bio javnosti nepoznata stvarčica. Vrijeme radnje vraća nas u 2005. i 2006., kada je Fernando Alonso s Renaultom pokorio svijet Formule 1. Danas, kao najstariji vozač na gridu, sanja novu mladost u bolidu Aston Martina, u čije je redove prešao po isteku prethodne sezone uskočivši u sedlo umirovljenog Sebastiana Vettela. I dok bi u svibnju trebao obilježiti desetljeće od posljednje pobjede (Velika nagrada Španjolske), euforija koja je stvorena oko njegove nove momčadi budi nadu kako bi veteran mogao ponovno stati na najviše postolje.

image

Fernando Alonso

ANDREJ ISAKOVIĆ/Afp

Stručnjaci Aston Martin smještaju među vodeće "underdogove", koji bi mogli konkurirati za bodove, ali i puno više, u gotovo svakoj utrci. Iako na svježim testiranjima nisu u potpunosti očarali, konstanta i poboljšani bolid s čvrstim temeljima skreću pozornost na ovu momčad. Uz Alonsa, sastav Aston Martina činit će i Lance Stroll, kojeg će zlobni pratitelji jurećeg sporta nerijetko vezati uz nepotizam, s obzirom na to kako je njegov otac Lawrence ravnatelj momčadi, a je li vrijedan jednog od najuzbudljivijih timova u novoj sezoni, morat će pokazati u nadolazećoj sezoni.

Priprema li se najveći show u povijesti Formule 1?

Od Aljaske do Meksika, Formula 1 i to (ni)je Amerika. Žitelje "preko bare" u svijet brzine uvukla je i Netflixova serija "Drive to survive", koja je uskočila u naličje savršenog marketinškog lica za promocijom Formule u SAD-u. Uoči utrke u Bahreinu, svjetlo dana ugledala je i peta sezona popularnog serijala, a koliko je Amerika "poludjela" za sportom svjedoči i činjenica kako će tri utrke biti održane upravo na američkom tlu, što se posljednji put dogodilo davne 1982. Uz već tradicionalnu utrku u Austinu, premijeru je prošle godine doživjela i Velika nagrada Miamija.

image

Predstavljanje F1 utrke u Las Vegasu

WADE VANDERVORT/Afp

Iako će F1 kalendar i ove sezone baštiniti te dvije utrke, posebnu pozornost na sebe je skrenula utrka u Las Vegasu. Kolijevka showa, nerijetko nazvana i "gradom grijeha", idealna je platforma za spektakl kakav za sobom donosi elita trkačkog svijeta. Pretjecanja i jurnjava zaživjet će u neposrednoj blizini slavnih hotela i kockarnica, a Guenther Steiner, šef Haasa, izjavio je kako će to biti "najveći show na Zemlji, ikad".

Utrka je na rasporedu 18. studenoga, a jedinu "mrlju" na show mogla bi baciti činjenica kako će to biti pretposljednja utrka sezone, pa tako nije isključeno da odgovori na ključna pitanja, i konačan poredak, budu već prilično izvjesni. Ipak, nije upitno kako će američki stručnjaci za velike priredbe napraviti sve da to zaista bude nezaboravan događaj.

Tko su "neki novi klinci" na gridu?

Nedjelja će biti dan za pamćenje za tri vozača. Prvi je Oscar Piastri, 21-godišnji Australac, koji je prošle sezone bio pričuvni vozač Alpinea i McLarena. Iako je uoči početka prethodne sezone najavljen kao novi vozač Alpinea, sam je demantirao tu vijest napisavši kako nije došlo do službenog dogovora, tako će debi službeno upisati u nedjeljnoj utrci u Bahreinu za McLaren. U mladosti se istaknuo osvajanjem naslova u Formuli 3 (2020.) i Formuli 2 (2021.). Iako među elitu ulazi sa statusom jednog od najvećih nada za budućnost Formule, te će epitete morati dokazati u bespoštednoj borbi na stazi.

image

Oscar Piastri

GIUSEPPE CACACE/Afp

U istoj ulozi u bolid će sjesti i 22-godišnji Logan Sargeant. U svijet elitnih vozača zagazit će u Williamsu i postati tako prvi Amerikanac, koji je redovni vozač, u Formuli 1 još od 2007. i Scotta Speeda.

Treće novo ime na gridu Nizozemcima će dati još jedan razlog da vikendom izdvajaju više vremena za Formulu 1. Nyck De Vries debitirao je u rujnu prošle godine u Monzi za Williams, a u novu sezonu krenut će kao redovni vozač AlphaTaurija. Za razliku od Piastrija i Sargeanta, skupio je više iskustva s obzirom na dob od 28 godina, a istaknuo se osvajanjem naslova u Formuli 2 i Formuli E.

Što je novo u 74. sezoni?

Osim rekordnog broja utrka za jednu sezonu (23), vodstvo F1 uhvatilo se u koštac s problemom "porpoisinga", odnosno poskakivanja bolida koje je stizalo u fokus javnosti više puta u prethodnoj sezoni. Tako su bolidi podignuti za 15 milimetara, što bi trebao suzbiti taj problem i vozače fokusirati na važnije stvari. Bit će isproban i novi format kvalifikacija na najviše dva trkaća vikenda, gdje će biti zahtijevano da momčadi koriste određene gume za svaku od tri kvalifikacijske sesije. Ujedno, zakazano je i šest sprint utrka, za razliku od tri u prošloj godini, a bit će održane u Azerbajdžanu, Austriji, Belgiji, Kataru, SAD-u (Austin) i Brazilu.

image
RODGER BOSCH/Afp

Linker
02. ožujak 2024 09:45