Teško je zamisliti hektičnije mjesto od Las Vegasa za novu epizodu užarenog okršaja za prvaka Formule 1. Ulog ovoga puta nisu zelene novčanice s likovima Georgea Washingtona, Abrahama Lincolna ili Benjamina Franklina - barem ne izravno, iako su i one posredno itekako u igri - već titula prvaka najelitnijeg automobilističkog natjecanja na planeti. Za stolom je ostao trojac, svaki sa svojim kartama s kojima je spreman ići all-in i nadati se da će na kraju baš on imati najjaču ruku.
Zasad izgleda kako dobitnu kombinaciju drži Lando Norris, koji je u prethodnih šest utrka prvo nadoknadio minus od 34 boda, a onda izgradio prednost od 24 boda u odnosu na momčadskog kolegu i glavnog rivala, Oscara Piastrija. Kao autsajder svoju šansu vreba još uvijek i Max Verstappen, pogotovo nakon bravurozne izvedbe na Interlagosu prije skoro dva tjedna kada je sa 19. mjesta i starta iz boksa, stigao u cilju do drugog mjesta. No, svejedno je dojam da je preporod Red Bulla došao malo prekasno, odnosno da će Nizozemac morati izvući ne jednog, već još nekoliko aduta iz rukava kako bi u posljednje tri utrke (plus jedan sprint) nadoknadio zaostatak od 49 bodova za aktualnim liderom.
Realnije je ipak da će prvak biti jedan od dvojca u bolidima boje papaje: Englez Norris ili Australac Piastri. Tom se tematikom pozabavio i ugledni BBC, za kojeg je F1 prvak iz 1996. godine, Damon Hill, analizirao, usporedio i ocijenio McLarenov tandem, odnosno njihove vrline i mane u nekoliko kategorija koje, spojene zajedno, daju vozačku cjelinu Landa Norrisa, odnosno Oscara Piastrija. Hill je i sâm bio u njihovoj poziciji, odnosno zna kakav pritisak sa sobom donosi borba za titulu te kakav teret osjećaju na svojim leđima.
- Mentalni napor je ogroman. Tri utrke su do kraja, a zapravo želiš rješenje instantno, želiš znati sve odgovore, maknuti sve upitnike koji ti se pojavljuju i koji te drže u neizvjesnosti. Ali, moraš ostati u sadašnjosti i usredotočiti se samo na sljedeću utrku jer razmišljati o konačnom rezultatu je opasno, jer ti odvlači pažnju - rekao je Hill, jedan od dva sina (Nico Rosberg) koji su, kao i njihovi očevi - Graham Hill, odnosno Keke Rosberg - osvojili naslov prvaka.
KVALIFIKACIJE
Norris vodi, ali samo s 11-10 u internoj borbi s Piastrijem po tome tko je bio bolji u kvalifikacijama (ne računajući sprinteve). Dugo je, međutim, uspješniji bio Piastri, ali preokret je uslijedio u posljednjih šest utrka, u kojima je Australac samo jednom imao bolju startnu poziciju od Engleza. U tom razdoblju Piastri niti jednom nije bio ni u prvom startnom redu, dok je Norris skupio dva "pole positiona" i još dva prva startna reda.
- Među Landom i Oscarom jako su male razlike u brzini, u stotinkama sekunde. Desetinka je već velika razlika. No, u početnom dijelu sezone na Norrisa je utjecalo to što mu nisu "sjele" postavke bolida i zbog toga se mučio. Ali kako je u tom trenutku McLaren imao veliku prednost zbog puno boljeg bolida od konkurencije, to mu nije previše štetilo. Kasnije u sezoni Red Bull je napredovao, pa se Max uključio u borbu za vrh, što je zakompliciralo stvari za Norrisa u utrkama, ako se nije uspijevao kvalificirati visoko. Međutim, Lando se u posljednje vrijeme znatno popravio u kvalifikacijama što mu je podiglo samopouzdanje, a i razlike u vremenima postale su veće među njima dvojicom - komentirao je Hill.
OCJENA
Norris 8/10
Piastri 8/10
START UTRKE
Norris je praktički postao neslavan zbog svojih loših startnih procedura jer redovito gubi pozicije već do prvog zavoja ili u prvom krugu, a onda mu to, jasno, odmaže i u utrci u cjelini: pretjecanja, menadžment guma... Piastri je u tom elementu kroz sezonu bio puno stabilniji, no u Singapuru kao da je došlo do zamjene uloga. Upravo u međusobnom izravnom okršaju Lando je "na mišiće" izgurao Australca i (napokon) pokazao hrabrost, čiji nedostatak mu redovito spočitavaju prilikom starta utrke. Onda je još u SAD-u (Austin) Piastri potpuno zabrljao na startu sprinta i izazvao sudar koji je obojicu izbacio iz utrke.
- Oscar je "čišće" odrađivao posao prilikom starta, dok Lando nije bio tako odlučan, bivao preoprezan. Međutim, odnosi su se promijenili u drugom dijelu sezone. Piastri je postao nervozniji, što može biti važan faktor, no gledajući ukupno cijelu sezonu, Oscar ovdje zaslužuje bolju ocjenu - kaže Hill.
OCJENA
Norris 7/10
Piastri 8/10
PRETJECANJA
Dok je McLaren bio dominantan bolid početkom sezone, pretjecanja nisu bila presudan faktor jer nisu imali koga pretjecati, budući da su uglavnom bili na vrhu poretka. No, kako su drugi uhvatili korak kroz sezonu i kako je konkurencija postala izjednačenija, slika se promijenila. Pogotovo ako se još naiđe na trkalište koje konfiguracijom ne omogućuje puno prilika za pretjecanje, odnosno gdje i odvažnost vozača u borbi za poziciju igra ulogu.
- Lando ne izgleda da mu je ugodno uzimati previše rizika, dok je Oscar imao neke hrabre i proračunate manevre. I dalje mi Piastri djeluje samopouzdaniji kada je riječ o borbama kotač uz kotač, iako možda posljednja dva primjera to ne pokazuju: u Singapuru je Lando izašao kao pobjednik, a u Brazilu je Piastri kažnjen zbog kontakta s Antonellijem - naglasio je Damon.
OCJENA
Norris 7/10
Piastri 8/10
VOŽNJA PO KIŠI
Makar je bilo teško očekivati da će kiša biti faktor u ostatku sezone, budući da se tri preostale utrke redom voze u Las Vegasu, smještenom u pustinji Mojave, Kataru i Abu Dhabiju, koji su u još surovijim pustinjskim uvjetima, eto već je vikend u Nevadi počeo kišom. Jedan od samo 25 dana ove godine u kojima je padala kiša u Las Vegasu, bio je baš na dan kvalifikacija...
- Lando je bio impresivan u Brazilu dok je padala kiša, dok se Oscar tamo "poskliznuo". Međutim, niti od jednog nismo vidjeli neke posebne izvedbe na kiši, da je bila utrka u kojoj je jedan pokazao nešto u smislu "Gledajte me, sad ću vam pokazati kako se to radi" - smatra 65-godišnji Englez.
OCJENA
Norris 8/10
Piastri 8/10
UPRAVLJANJE GUMAMA
Možda nespretan izraz za ono što se odnosi na sposobnost čuvanja guma od prebrzog trošenja, odnosno sposobnost zadržavanja guma na optimalnim voznim osobinama kako bi pružili najbolju učinkovitost kroz što duže vremensko razdoblje, ali zapravo možda i najvažniji detalj u modernoj F1. Postavke, aerodinamika bolida, vožnja u zavjetrini, odnosno u "prljavom zraku" iza bolida i još gomila sitnica utječu na to koliko će gume trajati i koliko će vozaču moći dati kontrole bolida u zavojima, odnosno koliko se brzine može "izvući" na njih. Onaj vozač koji bolje "čuva" gume, a da pri tome ne gubi (previše) na vremenu i brzini, svakako je u prednosti.
- Kod ovoga je lako: prednost Norris. Pokazao je strpljivost kad je trebalo i djeluje vrlo ležeran kada treba upravljati gumama, makar je to vrlo delikatno umijeće. Nisam siguran da se to može u potpunosti naučiti, više je to urođena vještina, koju Lando svakako posjeduje. Najbolje se to vidjelo u Meksiku, gdje ima puno klizanja u zavojima i gdje treba znati raditi s gumama, a tu se Piastri malo mučio s tehnikom, dok je Norris imao puno bolji balans bolida i činilo se da to uspijeva bez ulaganja previše napora - objasnio je Hill.
OCJENA
Norris 9/10
Piastri 8/10
TEHNIČKO RAZUMIJEVANJE
Formula 1 apsolutni je vrh inženjerstva automobilske industrije, pa i šire, gdje svaki detalj može činiti razliku. Stoga shvaćanje "kako stvari funkcioniraju" dalje od samih osnova itekako može biti od pomoći svakom vozaču. Povratne informacije koje inženjeri dobivaju od vozača o osjećaju u vožnji, o razlikama u postavkama, o tome što je dobro, a što ne ili u čemu bi mogao biti problem, dragocjeni su materijal, koji inženjerima uz svu telemetriju i softvere daju kompletniju sliku bolida.
- Po onome što znam iz razgovora s inženjerima McLarena, Oscar je prilično dobar u razumijevanju i shvaćanju stvari koje su tehničke prirode. Lando, pak, nije toliko s time zainteresiran, radije prepušta sve inženjerima, dok Piastri više ide u dubinu i više želi znati zašto nešto funkcionira bolje ili lošije - otkrio je svjetski prvak iz 1996.
OCJENA
Norris 8/10
Piastri 9/10
MENTALNA SNAGA
Ovo je područje koje nema konkretne brojčane parametre, već se radi o nevidljivom učinku. Jer mentalna snaga ne može se kvantificirati. Ne samo u ovom slučaju, već općenito, ali svejedno su razlike uočljive.
- Psihologija je zeznuta stvar - otpočeo je Hill.
- Početkom godine Lando je tu bio slabiji, Oscar jači, ali sada je obrnuto. Pri tome je Norris imao više vremena za oporaviti se, za vratiti se, dok je Piastri u kratkom roku izgubio vodstvo i prvo mjesto u poretku, a nema puno vremena za ispraviti stvari i to može biti otežavajući faktor za njega. Bez obzira na bodovno stanje, obojica će biti pod enormnim pritiskom sve dok situacija ne bude i matematički riješena. Bliski su po godinama, Lando je stariji godinu i pol, ali zato ima četiri sezone više u Formuli 1 i s time dosta više iskustva. Čini mi se da Norris lakše može otresti ili prijeći preko stvari koje su se dogodile i nastaviti dalje - podvukao je Damon Hill.
OCJENA
Norris 9/10
Piastri 7/10
------------
UKUPNO BODOVI
Lando Norris 56
Oscar Piastri 56










Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....