Navigation toggle
 Afp
KRAJ POSEBNE ERE

Verstappen ostao bez titule, a sad i bez svog ‘drugog oca‘, čovjeka sa staklenim okom

Povlačenjem Helmuta Marka (82) nastavlja se turbulentno razdoblje u najtrofejnijoj momčadi 21. stoljeća
Piše: Ivan JelkićObjavljeno: 10. prosinac 2025. 16:21

Nakon što je ostao bez naslova prvaka, Max Verstappen ostat će i bez svog tutora, najvećeg zaštitnika i saveznika, štoviše čovjeka kojeg je čak nazvao i svojim "drugim ocem". Helmut Marko, o njemu je riječ, napušta Red Bullovu F1 momčad u kojoj je proteklih 20 godina bio, službeno, specijalni savjetnik, a neformalno siva eminencija, čovjek koji je vedrio i oblačio i Red Bullom i njihovom filijalom Toro Rosso/Alpha Tauri/Racing Bulls.

Vremešni Austrijanac (82) imao je kratku F1 karijeru, svega 10 utrka 19071. i 1972., prije nego je u nesreći (kamen mu je probio vizir kacige) trajno oslijepio na lijevo oko, te zbog čega zapravo ima stakleno oko. Postao je kasnije skaut za talentirane vozača, a svoj trag definitivno je ostavio kao jedan od arhitekata Red Bullove momčadi u Formuli 1.

Tamo je od prvog dana, dakle od 2005. godine, štoviše bio je u tom projektu desna ruka danas pokojnog Dietera Mateschitza, osnivača i vlasnika cijele kompanije utemeljene na energetskom piću. Jedna od uloga bila mu je selekcija vozača za momčad, pa je tako Marko odgovoran za "otkriće", primjerice, Sebastiana Vettela, koji je pod njegovim vodstvom postao četverostruki F1 prvak, ali najveći Markov vozački dragulj, a time i Red Bullov, svakako je Max Verstappen. Helmut Marko oduvijek je bio zaljubljen u njegov talent, pa je zahvaljujući njemu Nizozemac već sa 17 godina postao i stalni vozač u Toro Rossu (2015.).

- Činjenica da nam je zamalo izmaknula titula ove sezone duboko me pogodila i nagnala da shvatim da je došlo pravo vrijeme da ovo dugačko i intenzivno poglavlje svog života privedem kraju - rekao je Marko objašnjavajući svoje povlačenje.

- U autosportu sam šest desetljeća, a posljednjh 20 godina s Red Bullom bilo je iznimno uzbudljivo i uspješno. Ponosan sam na sve što smo ostvarili zajedno.

Markov odlazak nije toliko neočekivan s obzirom na pozadinu burnih zbivanja u Red Bullu. Sve je zapravo krenulo smrću Dietera Mateschitza 2022. godine jer uslijedila je borba za prevlast nad kompletnim Red Bullovim poslovnim carstvom, a jednako tako i nad momčadi u Formuli 1. To je, uostalom, i početkom prošle godine dovelo do (seksualnog) skandala s Christanom Hornerom, a u kojem je postalo bjelodano da su tadašnji šef F1 Red Bulla i Marko na suprotnim stranama barikada, makar niti jedan nije bio u prevelikoj milosti korporativnih čelnika.

Obojica su "preživjela" prvotni val, Marko između ostalog i zato što je Verstappen javno zaprijetio "ode li on, odlazim i ja". Red Bullu bi ipak prevelika mrlja na imidžu bila gubitak aktualnog četverostrukog prvaka i najboljeg vozača generacije.

Međutim, ni rane ni frontovi nisu se potpuno zatvorili, pa je Horneru je ovog ljeta ipak uručen otkaz, dok Marko, evo, sada sâm odlazi. Ili se barem tako čini.

Marko jest inicirao priču o odlasku, ali, u F1 kuloarima kruži priča kako su ga na to zapravo natjerale glavešine Red Bulla. Naime, ranije ove godine Marko je, što je 20 godina i bio njegov posao, potpisao mladog Irca Alexa Dunnea (20) u Red Bullovu vozačku akademiju, ali učinio je to bez odobrenja ljudi koji su iznad njega po hijerarhiji gledajući cijeli Red Bull, ne samo F1 sektor. Ubrzo je Red Bull ugovor s Dunneom poništio, navodno mu isplatio i pozamašnu odštetu, a Marko je iz toga iščitao kako više nema odriješene ruke za posao u kojem mu je pokojni Mateschitz oduvijek bezrezervno vjerovao. I shvatio je da tu priča za njega završava.

Max Verstappen u međuvremenu je potvrdio da sigurno ostaje i 2026. u momčadi, pa u teoriji Red Bull više nema potrebe zadržavati Marka. Tim više što sljedeće sezone na snagu stupaju nova pravila i ovisno kako se Red Bull njima prilagodi ovisi hoće li Nizozemac ostati i dalje član momčadi. Drugim riječima, nije sigurno da bi Red Bull i s Markom uspio zadržati Verstappena za 2027. i nadalje...

Ono što je, pak, sigurno, odlaskom Helmuta Marka završava jedna posebna era u Formuli 1, odnosno Red Bullu. On je, naime, bio posljednji član terceta koji je transformirao nekadašnji Jaguar u najuspješniju momčad 21. stoljeća s osam osvojenih vozačkih titula. Adrian Newey, inženjerski genij, otišao je prošle godine (sada je u Aston Martinu), Chris Horner, šef momčadi dobio je otkaz prije nekoliko mjeseci, sada "brod" napušta i Marko.

10. prosinac 2025 16:51