Novigrad na Dobri (Croatia Rally, utrka Svjetskog prvenstva u reliju)
 RONALD GORSIC/CROPIX Cropix
SVE DOŠLO POD UPITNIK

Hrvatska ostaje bez svjetskog spektakla? ‘Ne potpišemo li ugovor u roku od mjesec dana, ništa od utrke!‘

Čovjek koji je doveo SP u reliju u Hrvatsku upozorava na opasno kašnjenje u potvrdi utrke
Piše: Dean BauerObjavljeno: 17. listopad 2021. 13:35

Pandemija koronavirusa je, kako i mnogim drugim sastavnicama društva, gospodarstva, tako i sportu nanijela silnu štetu, organizacijske poteškoće diljem svijeta. Mnoga su natjecanja otkazana ili odgođena. Najveći primjer potonjeg, dakle odgode, bile su OI u Tokiju i nogometno EP. Oba su natjecanja održana srećom, ali s godinu dana zakašnjenja i mnoge restrikcije. U tom kontekstu, niti Hrvatska i naš sport nisu iznimke.

Pandemija je nota bene naštetila i našem sportu. Ili... možda baš ne svima. Ima jedan sport, štoviše globalni spektakl koji je u Hrvatsku došao baš zbog... Pandemije koronavirusa!
- Na određeni se način doista može reći da je nama pandemija pomogla.

image
Danijel Šaškin s ekipom
MIRKO FERLIN/CROPIX Cropix

Ukupno 1,4 milijarde kn

Tako zbori Daniel Šaškin. Porečki automobilski entuzijast, zaljubljenik, i sam vrhunski vozač relija (dvaput je vozio Dakar reli, između ostalih). On je onaj ‘luđak’ koji je u Hrvatsku, u travnju ove godine doveo svjetsku reli elitu, WRC Croatia Rally, jednu od utrka Svjetskog prvenstva. Četiri dana vrhunskog oktanskog reli uzbuđenja i vjerojatno najgledanije i najprestižnije sportsko natjecanje koje smo ikad ugostili.
- Samo tijekom 2021. godine je 4,1 milijuna ljudi uz stazu gledalo utrke Svjetskog reli prvenstva (WRC), dok 836 milijuna putem TV prijenosa i snimki. Ukupno je sliku preuzimalo 250 TV postaja u više od 150 država svijeta s 12.400 emisija.
Nekoliko mjeseci nakon održanog natjecanja, Daniel Šaškin je na Sport Festu u Poreču sažeo najnovije brojke, ali one koje su zanimljive hrvatskoj javnosti.


- U četiri dana utrke u Zagrebu odnosno zagrebačkoj okolici, je gledalo više 100 milijuna ljudi u više od 150 država svijeta putem televizije. Ugostili smo 1450 ljudi koji su u Hrvatskoj boravili desetak dana, s tim da gledatelja iz inozemstva nije bilo, nije bilo moguće zbog pandemije, ali i ova je već brojka ispunila hotelske kapacitete u Zagrebu i okolici od 60 do 100 posto. Novinara je bilo 150, od toga 120 inozemnih, potom 110 osoba iz samog vodstva, organizacije WRC-a, sa skupocjenim automobilima koji su bili opremljeni sa 150 kamera, pa onda dronovi, helikopteri, pa čak i 11.200 objava na društvenim mrežama po čemu smo još uvijek rekorderi. Postoji izračun da je ukupna u biti vrijednost cijelog projekta 1,4 milijarde kuna. Ne govorimo da toliko košta organizacija, već cjelokupna vrijednost svih tih dolazaka, medijskih objava i da ne duljim dalje - veli Šaškin.


Odlična je vijest da je WRC Croatia Rally očito ostavio fantastičan dojam na čelnike WRC koji su hrvatsku trku već smjestili i u kalendar za 2022. i 2023. godinu.


- Postoji već i jasna projekcija kako bi sljedeće godine, kada će biti konačno najvjerojatnije i gledatelja, njih biti čak 300.000, od toga 100.000 inozemnih. Gosti koji ostaju 2-4 dana, koji su vrlo solidni potrošači s prosječno 55 eura potrošnje dnevno. Novinara bi trebalo biti 450, a izračun je daljnji kako je izravna korist od utrke 53 milijuna eura. Govorim o cijenama od transfera, smještaja, prehrane, sponzora...

Geostrateška pozicija

Kako ste uopće doveli WRC u Hrvatsku?
- Godine 2013. smo u Poreč doveli Europsko prvenstvo u reliju i tada je nastala ideja da pokušamo dovesti i SP u Hrvatsku. Tako smo došli do Jeana Todta i još nekih ljudi koji su važni u tim krugovima, te je tu krenula priča, analiza našeg tržišta, prezentacija. Prvi korak je bio izračun da u krugu 500 km od Istre živi 80 milijuna ljudi. Tolikim je ljudima ovaj prostor na dohvat samo 5 sati vožnje i to nema nitko. Ni Finska, ni Portugal i Španjolska, koliko god bile veće države, treba vam duže vremena do tamo i skuplje je. Obavili smo vrlo dubinsku analizu, pridodali i našu tradiciju automobilizma. Konačno su 2017. vodeći ljudi WRC-a došli u Hrvatsku i ostali malo zatečeni. Naime, bez uvrede ikome, ali još uvijek u inozemstvu jako puno ljudi na zapadu smatraju Hrvatsku kao neku državu tipa Moldavije i Bugarske. Bivša komunistička država, totalno nerazvijena, sa sivim zgradama, a onda su se iznenadili svime. I koliko je Zagreb blizu mora, koliko je Istra, Kvarner i drugi dijelovi naše zemlje posve različiti na 20-30 km. U ta tri dana smo im otvorili oči, tada su počeli ozbiljni pregovori, a ta korona nam je pomogla u smislu ubrzavanja procesa jer smo uskočili u kalendar umjesto Korzike koja je ispala nakon više od 20 godina zbog financijskih problema - veli Šaškin.


Za WRC Croatia Rally 2022. za koji se ipak nadamo da će se održati, govorka se i o određenim promjenama. Je li one znače i mogućnost odlaska iz Zagreba?
- Sigurno se nećemo micati iz Zagreba, no uz mogućnost širenja na Varaždinsku i Ličko-senjsku županiju, ali doći ćemo i u Primorsko-goransku županiju gdje je zamišljeno da najistureniji brzinski ispit bude Platak. Od ukupno 10 brzinskih ispita, promijenit ćemo samo tri.

Hrvatska sa zvjezdicom

Sad međutim dolazimo do ipak lagano najintrigantnijeg dijela. Hrvatska je uvrštena u kalendar WRC utrka za 2022. kao zasad jedna od 6, ali... Ne baš sigurno i ne baš zajamčeno!
- U petak se u Švicarskoj održala sjednica vrhovnog tijela WRC i Hrvatska je u kalendaru, ali uz zvjezdicu. Što to znači? Oni su nam odmah nakon ovogodišnjeg WRC-a nudili tri godine produženja. Toliko su zadovoljni bili, ali... Utrke organiziraju klubovi, ali ih odobrava Hrvatski auto i karting savez, kao i što je FIA (Međunarodna automobilistička udruga) dala odobrenje WRC da organiziraju utrke. Mi smo onda dugo čekali jamstvo Vlade za organizaciju utrke, što je jedan od uvjeta. Kriteriji za vrijeme korona-krize su pali, bili su niži i jednostavniji onda za organizirati. Mi smo se dokazali ove godine kako znamo raditi, ali sada to samo treba nadograditi. Na koncu smo dobili jamstvo Vlade u iznosu milijun eura, a naš proračun je minimalno 3 milijuna. Grad Zagreb je pokazao zanimanje, ali niti imamo potpisan ugovor s Gradom Zagrebom, kao niti s nizom većih sponzora. Nadam se da bi to moglo biti za nekih mjesec dana i tek tada možemo ići sa službenom potvrdom da imamo utrku. U biti, ne čekamo mi WRC, nego WRC i FIA želi i čeka nas.

Bez proračuna za 2022.

Drugim riječima, svijet čeka hrvatsku administraciju, a koliko doznajemo rok za konačan odgovor je opako približava i nije baš da u niskom startu ne čekaju neke velike i moćne države poput Rusije, Kine...
- Primjerice, koliko god je nama Hrvatska turistička zajednica jako puno pomogla, oni još nisu raspisali javni natječaj za sljedeću godinu, a mi smo već debelo u listopadu. Sve velike tvrtke su već pripremile svoje proračune za 2022. Lokalne vlasti, županije vrlo skoro, gradovi sredinom prosinca, a nama vrijeme curi. Mi imamo de facto još mjesec-mjesec i pol dana za izboriti se, inače ćemo morati odustati od utrke. To bi bio strašan gubitak za Hrvatsku. Mnoge tvrtke i žele ostati uz nas, ali procedure su toliko u nas dugačke i komplicirane da nas koče. Sportu u Hrvatskoj, organizatori velikih natjecanja kojih mi nemam puno, WRC, Snježna kraljica, Cro Race... Nama bi bilo od iznimne pomoći da umjesto 101 broja imamo jednu adresu, jedan mail, jedan broj na koji se moramo obratiti. Nekog tko koordinira i Vladu i Ministarstvo turizma i sporta, HTZ i različite javne tvrtke. Ovako mi nosimo na natječaj po 26-30 kg papira od kojih 80% već postoji negdje u sustavu, samo ga treba pročitati, pogledati. Nemojte krivo shvatiti, ima jako puno ljudi koji nam pomaže i kojima smo zahvalni, ali da vam trebaju mjeseci i mjeseci samo da vam netko negdje kaže “da”, stavi potpis...


Spomenuli ste kako se ne kanite micati iz Zagreba. Svjesni ste da je u tom gradu došlo do smjene vlasti, no koliko je novi gradonačelnik uopće zainteresiran za WRC? Ujedno, ne znamo koliko ste upućeni, ali postoji opravdana, realna bojazan da će se sportski proračun Grada Zagreba za 2022. silno smanjivati (od 120 do 150 milijuna kuna), te nije nerealno da će se na udaru naći baš i velike sportske manifestacije.
- Mi smo se prije 45 dana sastali sa zamjenicima gradonačelnika Zagreba, nakon što smo dobili pismo namjere s njihove strane, vrlo konkretno. Od tada pokušavamo potpisati ugovor. Taj ugovor mora biti na minimalno 2 godine jer nama WRC nudi 2+1 godinu. To mora ići na razmatranje na Gradsku skupštinu, a kada to Skupština potvrdi, tek onda gradonačelnik smije potpisati ugovor. Ako toga ne bude u sljedećih mjesec dana, WRC neće biti. Makar, uopće ne želim razmišljati o tomu da WRC-a neće biti jer to je kao da si pucamo u glavu, ne u koljeno. Svjestan sam inače da postoji potreba, nužnost za određenim smanjenjem izdvajanja za sport u Zagrebu, nešto sam čuo, u detalje ne ulazim, ali se nadam da to neće biti baš tako brutalno.

Savez ne pomaže

Koliko vam pomaže Hrvatski auto i karting savez?
- Nažalost, zadnjih desetak godina Savez nije radio kako treba po mom sudu. Mi plaćamo članarinu Savezu da bi mi organizirali WRC. Savez nama ne pomaže ničime. Savez ima koristi od nas, mi od njih ne. Doduše, u zadnje vrijeme se primjećuje neka smjena generacija u Savezu i vjerujem da će se uz WRC, Buzet, NASCAR, manifestacije koje zavrjeđuju pozornost ili imaju tradiciju kao Buzet, nešto ipak pokrenuti.

Još tri potencijalne WRC lokacije u Hrvatskoj

Kako ističe Daniel Šaškin, najbolji relijaši svijeta bi trebali (nadamo se) sljedeće dvije godine minimalno juriti po Zagrebu i okolici. Međutim, postoje i još neke potencijalno zanimljive lokacije, za neku daljnju budućnost.
- Mi smo i imali cilj u samom početku da taj WRC vozimo okolo, po cijeloj Hrvatskoj. “Snimali” smo teren i imamo još tri lokacije koje su nam vrlo ozbiljne i potencijalne za WRC utrku. To je područje između Zadra i Šibenika. Nadam se Vukovaru i Slavoniji, a gdje bi onda mogli možda djelomice koristiti i područje Papuka, te Istra s Kvarner i Karlovačkom županijom.

Preteča Formule 1 u Opatiji!?

Danijel Šaškin iznio je kratko o povijesti i tradiciji automobilističkog sporta u Hrvatskoj...
- Hrvatski reli, odnosno automobilizam općenito, ima iznimno dugačku i bogatu povijest. Prva automobilistička utrka u nas je vožena još 1902. od Nice do Opatije. Sama Opatija je pak jedno od središta auto-utrka na ovim prostorima, a između dva svjetska rata je (1939.) ondje vožen Adriatic Grand Prix koji je u biti preteča onog što danas znamo kao Formula 1.

Linker
02. listopad 2024 21:33