ZELJKO PUHOVSKI/CROPIX Cropix
PRVI ČOVJEK RELIJA

Zabrinutost nakon spektakla u Hrvatskoj: ‘Jedna stvar je žalosna! To je ‘zlatna krava‘ koju samo treba pomusti‘

Daniel Šaškin, predsjednik Organizacijskog odbora prenio oduševljenje FIA-e i WRC-a, ali...
Piše: Dean BauerObjavljeno: 26. travanj 2022. 13:05

Oktanski, reli cirkus napušta našu zemlju. Iz Hrvatske su otišli “šareni autići” nabrijani do boli i bučni poput jumbo-jeta pri polijetanju, zajedno s momčadima i najboljim vozačima na svijetu. Možda se netko naljuti na ovo “najbolji vozači na svijetu”, primarno oni iz Formule 1, ali uz dužno štovanje tim pilotima, ovi frajeri s relija su ipak za koplje bolji, vještiji za upravljačem. U Formuli 1 se vozite po kružnoj stazi koja je nepromjenjiva, stalno ista u svakom gradu, ništa se tu ne mijenja, a ovi...

Po lokalnim uskim cesticama na kojima imate problem u svakodnevici zaobići biciklista, usred šume, po prijevojima i zavojima, preko nekih mostića širih ne više od dva i pol-tri metra. Staza je nekad šljunčana, nekad asfaltirana (ovisi od relija do relija), ali uvijek nepredvidiva, stalno se mijenja, vrebaju vas jarci pokraj ceste na kojoj ima i lišća i blata, asfaltnih krpa i zakrpa.

Da, to i jest bit, čar relija, ali zato ga držimo ipak težim od Formule 1 i vozače koji se ovdje natječu držimo najboljima na svijetu. Zato reli i ima solidne poklonike u svijetu, zato se desetine i desetine tisuća okuplja uz stazu i dolaze iz različitih krajeva svijeta. Zato ih je uostalom u Kumrovcu u nedjelju, posljednjeg dana našeg WRC-a bilo 70.000! Pazite, to nije procjena ni novinarska, ni WRC-a, koji bi možda malo i “napuhali”. Ovo je procjena policije koja je uvijek u tom pogledu dosta konzervativna.

image
DENIS LOVROVIC Afp

Dakle, WRC Croatia Rally 2022. je završen, otišao je iz Hrvatske. Na novu etapu jasno, ne zauvijek, Bogu hvala. Za mjesec dana će voziti po šljunku Portugala. U ponedjeljak, kada je manje-više sve minulo jer još valja sve raspremiti, “papire srediti”, nazvasmo Daniela Šaškina, predsjednika Organizacijskog odbora WRC Croatia Rallyja, čovjeka koji je i sam četvrt stoljeća bio reli-vozač (još uvijek to i jest), te koji je jedan od najzaslužnijih što je ovako što, vrhunski sportski događaj, u Hrvatskoj. Glas nije bio promukao, već umoran. Glas odaje čovjeka koji ne da nije spavao jednu noć, nego se nije naspavao malo bolje zadnjih 6-7 noći.

- Umora ima, ali očekivano. Nisam ni mislio da će biti drukčije.

I neizvjesno i teško

Tako će za početak Šaškin. No, što vele čelni ljudi FIA-e (Međunarodne automobilističke udruge) i WRC (Svjetskog reli prvenstva)? Zamjeraju li što ili...

- Jedva s čekaju vratiti. Zadovoljni su svime, a ono što je najbolje, ponovo smo WRC-u “dostavili” jednu do kraja, do posljednjih metara vrlo neizvjesnu utrku, a izuzetno tešku - napominje Daniel Šaškin i nastavlja:

- Evo recimo, komentari su da je Croatia Rally možda i najteži asfaltni reli u WRC povijesti WRC i na tome možemo biti sretni i to nam je bio cilj, ostaviti trag. Da nismo, kako bi to rekao Ante Kostelić, nekakva “Mickey Mouse utrka”. Uspjeli smo organizirati vrlo neizvjesnu i tešku utrku koju smo rastegnuli na pet županija, najviše moguće.

Savršena realizacija

Nešto ipak valja naglasiti. Nije baš sve bilo idealno, odnosno puno se toga još može i mora napraviti daleko bolje. Tu mislimo na marketinško-promidžbeni dio našeg turizma. Zna se tko to radi. To nije WRC, to nije ikoji organizacijski odbor. Postoje tijela u ovoj državi koja su zadužena za to i koja su tu jednostavno... Podbacila. Sviđalo se to nekome ili ne, tako je, a postoje i argumentacija ovakve teze.

- Sportski dio, ono na što mi utječemo je proteklo savršeno, dok dodatni sadržaji, kvaliteta programa, navijačkih i VIP zona, te sve ostalo ovisi o našem proračunu. Ja se nadam, molim vas to napišite, stvarno se nadam da će HTZ (Hrvatska turistička zajednica) koji je naš ključan partner uz Vladu Republike Hrvatske i Grad Zagreb, shvatiti da moramo cijelu godinu raditi na ovom projektu. Oni (HTZ) su odluku o financiranju donijeli prije tri dana! Ali za ovogodišnju utrku. Prije tri dana se trebala donijeti odluka za sljedeću godinu. Tako se to radi, strateški, dugoročno, s vizijom. Trebamo organizirati čarter letove iz skandinavskih zemalja, iz Engleske, Estonije, vlakove iz Češke, Slovačke, Poljske... Mi smo ti koji moramo približiti strancima ovu utrku da bi ih došlo još više. Primjerice, imam podatak da je proteklog vikenda u Hrvatsku ušlo 400.000 stranaca. Jasno, nisu svi došli zbog Croatia Rallyja, ali jedan jako značajan dio sigurno jest - veli Šaškin.

image
NIKOS KATIKIS Dppi Via Afp

Tu definitivno postoji velik prostor za napredak, kao i činjenica da netko tko navodno vodi i skrbi o hrvatskom turizmu, naveliko priča o Hrvatskoj kao turističkom odredištu koje mora imati jaku i predsezonu i postsezonu, mora prestati pričati i početi... Raditi! Konkretno. Uzmite primjerice europskog zrakoplovnog prometa. Brojne zrakoplovne tvrtke, od skandinavskog SAS, pa touroperatora TUI koji ima i zrakoplove, da ne govorimo o niskotarifnim zrakoplovima počinju s brojnim letovima prema Hrvatskoj. Njemačko-britanski TUI čak 15 letova tjedno prema Hrvatskoj iz cijele Velike Britanije, a gdje je tek Eurowings iz Njemačke, mađarski WizzAir iz Poljske, pa Finnair... Međutim, znate li kada počinju s letovima? Od početka svibnja! Je li se netko, itko od nadležnih možda dosjetio, ali prije koji mjesec dakako, nazvati te tvrtke, ponuditi letove mrvicu ranije ili samo za jedan vikend jer “u Hrvatskoj se događa nešto veliko i bitno, što ljude privlači”? Znamo da nije, ali je li možda itko učinio napor danas, ovog jutra pa počeo pripremati teren za 2023. godinu? Bojimo se odgovora, ali je žalosno da se turističke stručnjake mora upozoravati da imaju u vlastitom dvorištu “zlatnu kravu koju samo treba pomusti”.

Briljantni mali Finac

Ali vratimo se reliju, Croatia Rallyju sljedeće godine. Imate ugovor s WRC-om još dvije godine, ali gdje će se voziti sljedeće godine? Ostajete li na istom području ili bi željeli u druge dijelove Hrvatske? Znamo da ste spominjali kao potencijalne lokacije čak tri - Istra, zatim Dalmacija između Zadra i Šibenika, te istok Slavonije od Osijeka preko Vinkovaca, Vukovara do Iloka.

- Ključan će biti odnos partnerstva s Hrvatskom turističkom zajednicom, hoćemo li uopće nastaviti dalje. Utrku i dalje žele FIA i WRC, imamo ugovore, ali meni fale ljude. Ljudi padaju s nogu, neki volonteri nisu spavali tri dana, a na volonterskoj bazi ovako velik projekt mi više ne možemo raditi. Ljubav i zanos je jedno, ali bez novca, pomoći se ne može raditi. U HTZ-u isto moraju shvatiti da je ovo strateška priča. Prošli tjedan je bio skoro pa neradan jer se vezao na Uskrs, nije bilo škole, ali nama se 10 dana nitko nije javljao na telefon. Što dalje pričati. Svaka čast, ima i dobrih ljudi koji rade, fasciniralo me da me netko iz Ministarstva turizma i sporta zove u 11 navečer, pita, brine se, a netko tko bi morao...

Da, hrvatska priča. No, kako ne bi završili u lošem ozračju koje Croatia Rally ni ne zaslužuje, za kraj malo o sportu. Vaše viđenje finskog pobjednika, Kale Rovanpere.

- Mali Finac je možda prvi put u životu pokazao i emocije. Vozački je briljantan, a toliko mlad, nema još ni 21 godinu, no iz njegove vožnje kao da kulja silno iskustvo. Svaka mu čast - zaključio je Daniel Šaškin.

Linker
17. travanj 2024 17:54