Navigation toggle
 ROBERT FAJT Cropix
KRISTIJAN ĐURASEK

Giro d‘Italia startat će u Zagrebu 2028. ili 2029. godine?!

Voditelj sigurnosti i okruženja CRO Racea tvrdi da je organizacija biciklističke utrke najzahtjevniji logistički projekt
Piše: Predrag ŽukinaObjavljeno: 05. listopad 2025. 13:12

U četvrtak je u Labinu zaključena četvrta etapa biciklističkog CRO Racea u kojoj je slavio američki vozač Brendon McNulty s prednošću koja će mu gotovo sigurno biti dovoljna za obranu lanjskog naslova.

Iz sigurnosnog aspekta gledano, bila je to najopasnija etapa vožena preko Učke s dva vrlo teška uspona i dva neugodna i dugačka, opasna spusta na kakvima se u pravilu događaju povremeni padovi i nesreće koje su u biciklizmu znale imati kobne posljedice. Naravno, tako se nešto do sada nije dogodilo na deset posljednjih izdanja hrvatske utrke. “Posljedica” je to savršene organizacije na svakoj razini u kojoj iskusna ekipa koju je oformio direktor Vladimir Miholjević baš ništa ne prepušta slučaju.

Njegova je ekipa uigrana kao savršeni orkestar. Jedan od onih koji je važan “kotačić” u toj priči je naš bivši biciklist Kristijan Đurasek, “Varaždinec, domovine sin”. On je u razdoblju od 2013. do 2019. prvo kao vozač Lampre-Meride, a zatim UAE Team Emiratesa sudjelovao na jednom Giru, dvije Vuelte i pet Tour de Francea, jednom je bio prvak Hrvatske te je ostvario još četiri pobjede. Njegova funkcija i “titula” na CRO Raceu je - voditelj sigurnosti i okruženja utrke. Samo oni koji dobro poznaju biciklizam znaju koliko je zahtjevno osigurati trasu etapa i kompletne utrke da se izbjegnu i najmanji incidenti. Biciklizam je sport koji je vjerojatno i najteže organizirati i osigurati jer su potencijalni problemi nebrojeni.

- Priprema utrke i određivanje gradova domaćina (sponzora) traje zapravo cijelu godinu i čim se jedna utrka završi, počinje priprema za drugu. Nakon toga se okvirno određuje koje će biti točno rute etapa. Neke se poklapaju s onima ranijima, neke se mijenjaju. Rade se konkretni profili etapa, gleda koji će biti brdski ciljevi i sve ostalo. Puno se puta obilaze sve dionice i analizira provedivost zamišljenog, posebno iz sigurnosnog aspekta. Startovi i ciljevi odrede se ponekad i pola godine uoči same utrke...

To je ogroman posao koji iziskuje velik broj uključenih...

- Samo nas koji radimo startove i ciljeve je 250, dok u cijeloj organizaciji je u svakoj etapi nekoliko stotina redara, policijskih službenika, te krajnji broj uključenih za cijelu utrku prelazi 1500 osoba. Imamo i 15 motorista čija je zadaća osiguranje trase, puno je snimatelja...

Najvažnija je sigurnost

Koliko je kilometara potrebno proći za “snimanje” terena i određivanje trase utrke?

- Jako puno, cijelu sam trasu samo ja obišao tri puta, gospodin Luka Mišović kao tehnički direktor i šef cijelog tog dijela priče napravi još puno više jer obavlja i sve neophodne sastanke i dogovore. On valjda autom napravi i do 60 tisuća kilometara u organizaciji svake utrke.

Ove je godine etapa od Biograda na Moru do Novalje jako skraćena zbog jake bure na Paškom mostu. Kako se i zašto donose takve odluke?

- Organizatoru je najvažnija sigurnost vozača i svih sudionika. Mi to sami određujemo i vidimo i sugeriramo sucima koji onda donose konačnu odluku. Udari su na mostu bili strašni, uvjeti su bili specifični i morali smo donijeti tu odluku iako vozači i nisu bili presretni zbog toga. Sigurnost i ljudski život su nam uvijek najvažniji.

Dosad se u 10 izdanja CRO Racea, a i na ranijim Utrkama kroz Hrvatsku, nisu dogodili veći problemi.

image

Kristijan Đurasek

DANIEL KARMANN Dpa Picture-alliance Via Afp

- Ništa kritično. Na svim, pa i najvećim utrkama se ponekad dogodi nešto ozbiljno, takav je to sport. Naš je “poligon” redovni promet, otvorene ceste, tu je sve moguće. Teško je zatvoriti baš svaku prilaznu cestu i svako dvorište pa uvijek bude nekih sitnih problema, ali smo ih dosad bili pošteđeni. Rizik uvijek svodimo na minimum, dosad je sve bilo gotovo savršeno. Radimo na tome da tako i ostane...
Fran Miholjević je nastupio već na pet CRO Raceova, nakon Labina je izjavio da je ovogodišnja etapa od Krka do Labina bila najzahtjevnija do sada...

- Bila je jako, jako teška jer je imala 3800 metara visinske razlike, toga se ne bi posramila niti neka najjača svjetska utrka; vožena je u 190 kilometara s dugim usponom na Učku i s kratkim, ali jako strmim na Skitaču. A i onaj dio na Krku je bio valovit, nimalo ravan. Potrošena energija svakog vozača bila je enormna, svaki atom snage je na kraju bio bitan.

Biciklizam se dosta brzo mijenja i sve su veći zahtjevi pred vozačima:

- Danas se svemu pridaje pažnja, od nutricionizma, boljih bicikala, dresova, aerodinamike, sprinterica, kaciga... Zato su utrke sve brže, vidi se to po prosječnim brzinama...

Rigorozne provjere

Spremaju li se već unaprijed za novo izdanje neke novine?

- Neki su gradovi višegodišnji, zapravo stalni partneri, oni će ostati isti kao i cilj u Zagrebu, koji se neće mijenjati. Za sve ostale etape nije sigurno hoće li biti iste ili će se mijenjati. Svake se godine barem nešto mijenja što se tiče gradova domaćina. Sama se trasa ipak često mijenja. Sve ovisi o razgovorima i pregovorima s gradovima partnerima. Nadamo se da će sljedeće godine utrka ući u Pro Series, što je zadnja stepenica prije World Toura, što je, pak, svojevrsna biciklistička Liga prvaka. Imat ćemo više World i Pro timova na samoj utrci, što je i inače slučaj svake godine. Stalno podižemo kvalitetu utrke. Bude li tako, tri godine bismo trebali biti Pro Series utrka, a krajnji nam je cilj da dosegnemo onaj najviši World Tour status.

Utrka je velika promocija za cijelu Hrvatsku, tada bi to bilo još izraženije:

- Tako je, imali smo dosad UCI-jeve rigorozne provjere i ocjene su nam odlične te je to potvrda da radimo odličan posao. Vladimir Miholjević je uspio skupiti zaista odličnu, iskusnu i provjerenu ekipu u svim organizacijskim segmentima. Radi se fenomenalno, a ulazak u Pro Series bila bi savršena nagrada za uloženi trud.

CRO Race je zaista velika promocija za cijelu zemlju jer slike idu u cijeli svijet, no “šuška” se da bi Hrvatska, ovaj put i Zagreb, mogli za koju godinu organizirati etape Gira d’Italia?

- Realno je da će se to zaista ostvariti. Giro je već bio u Hrvatskoj, u doglednom će se razdoblju sigurno dogoditi, ali ne bih bilo što nagađao, nije na meni da to najavljujem. Činjenica je da se to objektivno zaista očekuje.

Koja je to instanca koja bi tako nešto ispregovarala i dovela do konačne realizacije?

- Organizatori Gira često traže pozicije izvan Italije za organizaciju nekih etapa. To u pravilu uključuje dvije-tri etape. Kad bi se to dogodilo, bila bi to iznimna promocija za cijelu zemlju; vjerujem da će se to uskoro dogoditi. Direktor Mišović je to također potvrdio. Godine koje se ciljaju su 2028. i 2029.

Giro d‘Italia je već bio u Hrvatskoj 2004. godine

Za podsjećanje, Giro d’ Italia se već vozio u Hrvatskoj i to 2004. Kad je prošli put Giro gostovao u Hrvatskoj, jedna etapa je krenula u Italiji s ciljem u Puli, dok se jedna iz Poreča vraćala nazad u Italiju. Ovaj put se planira da se i “Grande Partenza” - start utrke - održi u Zagrebu, druga etapa išla bi prema Primorsko-goranskoj županiji, dok bi se treća vozila po Istri.

Potvrđeno je da je Vlada RH dala zeleno svjetlo kao i Ministarstvo turizma, isto vrijedi i za organizatora Gira. Ove godine je Giro gostovao u Albaniji. Dosad je Giro triput startao u Nizozemskoj, dvaput u Belgiji te po jednom u Grčkoj, San Marinu, Vatikanu, Monaku, Danskoj, Velikoj Britaniji, Izraelu, Grčkoj i Mađarskoj. I Tour de France svoje utrke seli i selit će u druge zemlje.

07. prosinac 2025 23:33