Legendarni vozač Formule 1 Niki Lauda, koji je preminuo u ponedjeljak u dobi od 70 godina, pokazao je 1976. da nije osoba koja će lako odustati, vrativši se na pistu vrlo brzo nakon gotovo fatalne nesreće u kojoj je zadobio teške opekline i oštećenja pluća.
Taj je potez prometnuo legendarnog Austrijanca, jednog od najpoznatijih osoba u svijetu automobilskih utrka, u simbol otpora i odlučnosti.
U ponedjeljak, trostruki svjetski prvak u Formuli 1 umro je manje od godinu dana nakon što je primio hitnu transplantaciju pluća.
Lauda je "mirno preminuo", objavila je njegova obitelj. "Njegova jedinstvena postignuća kao sportaša i poduzetnika jesu i ostat će nezaboravna, njegova neumorna žudnja za akcijom, njegova izravnost i hrabrost ostat će uzor i mjerilo za sve nas", kazala je obitelj u priopćenju.
Velikog prvaka oplakuje čitav svijet
Smrt Nikija Laude oplakuju brojni navijači, ali i velikani sporta u kojem je ostavio dubok trag. Među prvima su se javili iz Ferrarija i McLarena, a od legende su se oprostila i imena poput Sebastiana Vettela, Fernanda Alonsa i Jensona Buttona.
"Počivaj u miru. Zauvijek ćeš biti u našim srcima i zauvijek besmrtan u našoj povijesti. Danas oplakujemo veliki gubitak istinske legende. Misli svih nas iz Formule 1 su s njegovom obitelji i prijateljima", poručili su iz Formule 1.
Rest in peace Niki Lauda.
— Formula 1 (@F1) May 21, 2019
Forever carried in our hearts, forever immortalised in our history. The motorsport community today mourns the devastating loss of a true legend.
The thoughts of everyone at F1 are with his friends and family. pic.twitter.com/olmnjDaefo
"Svi u McLarenu ostali smo jako pogođeni kad smo saznali da je umro Niki Lauda, naš prijatelj, kolega i svjetski prvak u Formuli 1. Niki će zauvijek ostati u našim srcima i upisan u našoj povijesti. Niki, počivaj u miru."
All at McLaren are deeply saddened to learn that our friend, colleague and 1984 Formula 1 World Champion, Niki Lauda, has passed away. Niki will forever be in our hearts and enshrined in our history. #RIPNiki pic.twitter.com/Ndd9ZEfm6B
— McLaren (@McLarenF1) May 21, 2019
"Danas je tužan dan za F1. Velika Ferrarijeva obitelj s velikom boli primila je vijest o smrti svog prijatelja Nikija Laude, trostrukog svjetskog prvaka, koji je dva naslova osvojio sa Scuderijom. Zauvijek ćeš ostati u srcima nas i naših navijača. Zbogom Niki", stajalo je u poruci Ferrarija.
Shocking and sad news this morning. RIP Niki pic.twitter.com/2bnNdgKzMs
— Fernando Alonso (@alo_oficial) May 21, 2019
S Laudom se kratkom porukom "Počivaj u miru" oprostio i četverostruki prvak svijeta Sebastian Vettel, a još jedan Velikan Fernando Alonso je uz fotografiju Laude napisao "Šokantna i tužna vijest."
A legend has left us. Rest in peace Niki #nikilauda https://t.co/YZPnlzpEl0
— Jenson Button (@JensonButton) May 21, 2019
"Legenda nas je napustila", napisao je pak na Twitteru Jenson Button.
Rubens Barrichello, Romain Grosjean i mnogi drugi također su se oprostili od legende.
#RIP my friend #nikilauda nikilauda_official https://t.co/hYm8qp9cb3
— Rubens Barrichello (@rubarrichello) May 21, 2019
Još jedan bivši svjetski prvak Nijemac Nico Rosberg zahvalio je Laudi na svemu što ga je naučio.
"Hvala ti na svemu što si učinio za mene. Naučio sam tako puno od tebe. Tvoja strast, tvoj borbeni duh da nikada ne odustaneš i tvoja vjera da uvijek se uvijek srećeš dva puta u životu pa i tvoje strpljenje s nama mladima."
"Ja i još 100 milijuna navijača diljem svijeta za koje si također bio inspiracija da nikada ne odustanu, ni u najtežim trenucima, sada su u mislima uz tebe i tvoju obitelj. Počivaj u miru", napisao je Rosberg.
Bivši vozač momčadi Catreham Giedo van der Garde neće zaboraviti podršku koju mu je Lauda pružio na kraju karijere.
"Tužan sam zbog vijesti o smrti Nikija Laude. On je bio ne samo ogromna inspiracija s najvećim povratkom u povijesti sporta ikada, nego i jedinstvena osoba. Osobno nkakda neću zaboraviti kako je bio uz mene u Melbourneu nakon što je završila moja karijera u Formuli. Počivaj u miru."
Godine 1976. na njemačkom Grand Prixu, Lauda se zabio u ogradu brzinom od 200 kilometara na sat.
Unatoč teškim opeklinama koje je tada zadobio na Nuerburgringu i koje su ostavile traga za cijeli život, Lauda se vratio nevjerojatno brzo.
"Udarac je bio tako snažan da mi je kaciga odnesena s glave", rekao je jednom o toj nesreći.
Njegov Ferrari zapalio se i trebalo je 55 sekundi da ga se izvuče iz vozila. Dotad je već dobio teške opekline lica, kože lubanje i desnog uha i oštećenja pluća. U bolnici, svećenik mu je dao posljednju pomast.
"Ali nisam želio umrijeti. Želio sam i dalje živjeti", rekao je Lauda četiri desetljeća nakon nesreće.
Ali nije želio samo živjeti, želio se i dalje natjecati. Samo 42 dana nakon nesreće, bio je već ponovno za volanom i zauzeo četvrto mjesto na utrci u Monzi.
"Brz povratak bio je dio moje strategije, a ne sjediti kod kuće i razmišljati o onome što mi se dogodilo", kazao je.
Nakon ozljede nastavio je nositi svoju crvenu 'šiltericu', najprije kako bi mu zadržala zavoje na glavi, a potom kako bi ga ljudi gledali u oči a ne glavu punu ožiljaka od opeklina.
Nakon prvog naslova prvaka F1 1975., Lauda je taj naslov osvojio još dvaput, 1977. - godinu dana nakon nesreće, i 1984.
U trenutku kada je završio karijeru 1985., imao je iza sebe 171 utrku Formule 1, od čega je pobijedio u njih 25 a na postolju stajao 54 puta.
Još prije nego se povukao s trkališta, osnovao je Lauda Air 1979.
U svibnju 1991., jedan od njegovih aviona srušio se nakon polijetanja iz Bangkoka. Poginulo je svih 223 putnika i članova posade.
"Bio sam duboko šokiran", rekao je Lauda o nesreći, kazavši da se osjeća krivim nakon što je istraga pokazala da je tehnički problem uzrokovao tragediju.
Lauda je prodao kompaniju 90-tih godina.
Godine 2003. osnovao je novu, Niki, koju je prodao Air Berlinu 2011. Ponovno ju je otkupio u siječnju 2018. da bi je vodio pod brendom Laudamotion, ali i brzo prodao irskom niskobudžetnom Ryanairu.
U ranoj mladosti svim je silama pokušavao doći do novca kako bi se počeo natjecati - lagao je baki da bi dobio novac za prvi auto, a potom lažirao i srednjoškolsku diplomu kako bi mu roditelji dopustili da se natječe.
Lauda je nakon karijere bio i savjetnik Ferrarijevog tima, a potom postao neizvršni direktor Mercedes F1 tima 2012.
Otad je Mercedes dominirao s nekoliko osvojenih titula prvaka, gdje je dominirao Lewis Hamilton.
Lauda je bio poznat ljubiteljima automobilskih utrka i kao televizijski komentator više od 20 godina.
"Crvena 'šilterica, jasne i izravne riječi", kratko je o Laudi rekao šef Mercedesovog tima Toto Wolff.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....