Miroslav Krpan
ŽIVOT NA RUBU

SREĆA U NESREĆI NA GROBNIKU Šveđani prošli sa 'samo' dva loma na ludoj motoutrci Kvarnerom!

Piše: Miroslav KrpanObjavljeno: 21. lipanj 2016. 18:40

Vrhunske vožnje i slavlja pobjednika tijekom vikenda na Automotodromu Grobnik u okviru utrka Svjetskog prvenstva motocikala s prikolicom i Prvenstva Alpe-Jadran zasjenila je teška nesreća švedskog para prikoličara Tomasa Axelssona i njegova kopilota Artisa Neilandsa.

Kada su u Formuli 1 posrijedi staze i njihove promjene ili kreacije, ne može se, praktički, ni jedan rubnik pomaknuti bez Hermanna Tilkea. Njemačkog inženjera trkaćih staza, čiji je dizajnerski potpis poznat još otkad je krajem prošlog stoljeća osmislio Sepang, a prije toga iskasapio Hochenheim i Nürburgring, "izbivši im dušu", po naređenju pravila. Uz Maleziju, uspješan je na početku karijere bio s negdašnjim A-1 Ringom.

"Zarazio" je svojim stilom nakon toga staze širom svijeta, od SAD-a do Koreje. I kad su se radile preinake na kultnom Spa-Francorchampsu, njega se pitalo. Uspio je zadovoljiti prohtjeve šeika pa je jedna od njegovih najpoznatijih bravura - tunel u boksu Abu Dhabija, odnosno ulazak u pit-lane s desne, a izlazak na stazu s lijeve strane.

Mora mu se odati priznanje za zavoj broj 8 na istanbulskoj stazi, koji je pravo remek-djelo među zavojima, kineska "puževa kućica" jedinstvena je među prvim zavojima, a uspješno se poigrao i sa završnim zavojem u Koreji. Ne treba zaboraviti ni nekoliko odličnih zavoja na sadašnjem Red Bull Ringu, kao i dobre kombinacije zavoja na Sepangu te na stazama u Austinu i Istanbulu.

Iz njegove "tvornice staza" izašla je i najnovija akvizicija oktanskog cirkusa, ulična staza kroz središte Bakua, gdje će se ovaj vikend voziti za Veliku nagradu Europe, čija organizacija godišnje stoji 40 milijuna američkih dolara. No, ključno zaleđe u tome je azerbajdžanska država, čije je gospodarstvo, temeljeno na nafti i plinu, strahovito raslo u proteklom desetljeću.

Posljednje izdanje europskog Grand Prixa održano je 2012. u Valenciji, prije toga domaćini su bili Nürburgring, Jerez, Donington i Brands Hatch.
Iako geopolitički i financijski pripada Europi, svakako je neobično što se VN Europe održava u zemlji koja, primjerice, graniči s Iranom i Armenijom, a prijestolnica je nastala na obali Kaspijskog jezera. Naravno, novac dovlači domaćinstva ovakvih velebnih sportskih događaja, u čemu Azerbajdžan strelovito napreduje.

BAKU, AZERBAIJAN - JUNE 16:  A general view showing the Qosha gate building from the circuit during previews ahead of the European Formula One Grand Prix at Baku City Circuit on June 16, 2016 in Baku, Azerbaijan.  (Photo by Mark Thompson/Getty Images,)
Mark Thompson/Getty Images / Getty Images,

Šestkilometarsku stazu sa 20 zavoja, koja prolazi kroz jezgru Bakua te kraj grandioznog parlamenta i drugih znamenitosti, Tilke je zadovoljno najavio kao jedinstvenu.

- Kada sam prvi put bio u Bakuu, ostao sam ugodno iznenađen. Grad je fascinantan. Bit će to najbrža ulična staza, prolazi po staroj gradskoj jezgri, što će stvoriti jedinstven i nezaboravan ugođaj jer su ulice uske. Nema takve staze, bit će jedna od najuzbudljivijih u kalendaru. Ne može se usporediti s trkaćim stazama, ali i u usporedbi s uličnima je jedinstvena. Staza je dizajnirana da bi pokazala ljepote povijesti i moderne poglede Bakua - najavio je Tilke, naglasivši zahtjevnu dionicu od zavoja broj 8.

Dok su se kovali planovi da s njegove pokretne trake izađu ulične staze u Londonu i New Jerseyu, prva staza kroz središte grada koja je ugledala svjetlo dana postala je ona u Bakuu. Koja će se voziti u smjeru obrnutom od kazaljke na satu, a krug započinje Tilkeu "omiljenim" zavojima od 90 stupnjeva. No, nakon sporih šikana u drugom dijelu vozači će prolaziti kroz znatno zanimljiviji dio, sastavljen od iznimno brzih zavoja i dugačke startno-ciljne ravnine, nakon koje će u prvom zavoju biti vatre. Sve to kroz na nekim dijelovima vrlo uske ulice.

BAKU, AZERBAIJAN - JUNE 16:  A general view of the newest circuit in F1 during previews ahead of the European Formula One Grand Prix at Baku City Circuit on June 16, 2016 in Baku, Azerbaijan.  (Photo by Dan Istitene/Getty Images,)
Dan Istitene/Getty Images / Getty Images,

Pat Simmonds iz Williamsa u izjavi se upustio u analizu staze, dok je ostatak F1 društva, izuzev nekolicine vozača, uglavnom tek izrazio oduševljenje novom avanturom.

- Možda najvažniji dio staze je kombinacija koja se vozi punim gasom od zavoja 16, kroz startnu ravninu do zavoja 1, gdje očekujemo da će bolidi doseći brzine veće od 320 km/h - kazao je Simmonds, najavivši i visoke temperature.
- Najviša temperatura u Bakuu ovaj mjesec iznosila je 39 stupnjeva Celzijusa.

Button je odmah krenuo s kritikama:
- Ulična staza? Mislim da je Monako ulična staza, Baku je širi. Ne znam zašto rade ovakve staze.

Umjereniji je bio Felipe Massa:
- Podsjeća na Soči, ali ima jedan prilično uzak dio.

Nepoznanica je puno.
- Moramo iskoristiti sve iskustvo koje imamo - rekao je Rosberg.
- Ulice su na većini dijelova široke, no, uzak dio bit će spektakularan.

Iako malo što može nadmašiti dosadu utrka koje su izazivale njegove "ingeniozne" kreacije u Valenciji i Singapuru, Tilke je izrazito sigurnosno unaprijedio Formulu 1, koliko god će mu s druge strane mnogi spočitnuti da je ubio utrkivanje. Ono zbog čega je Formula 1, između ostalog, stekla popularnost.

Kritizirao ga je u tom pogledu bivši F1 vozač, poznatiji kao komentator, Anthony Davidson:

- Moderne su staze patetične s obzirom na to da se kad vozači izađu sa staze ništa ne događa.
Tilkeove "šprance" sastavljanja staza, ipak, uvjetovane su pravilima. Nema, stoga, previše mogućnosti napraviti novi Eau Rouge, Corkscrew s Laguna Sece, Maggotts/Beckets kombinaciju sa Silverstonea ni genijalnosti koje ima Suzuka, na žalost. No, uske ulice i velike brzine u Bakuu će, barem u prvom izdanju, ponuditi spektakl, a možda i u budućnosti ako utrka ne iščezne iz kalendara...

Do nje je, po svim procjenama i prvom uvidu stručnjaka, došlo zbog puknuća gume na čistom ravnom pravcu. Nesretna tisućinka sekunde bila je odlučujuća da ih nekontrolirano, brzinom metka baci u rubni zid na startno-ciljnom pravcu. Udarac i “žuljanje” uz zid u kombinaciji lomljave i prevrtanja duž nekih 200 metara izgledali su strašno.

Ne treba smetnuti s uma ni da se to sve događalo neposredno uz stotinjak ljudi, pratećih ekipa timova, uobičajeno naslonjenih na zid. Sreća je što ni jedan djelić odlomljenog nije odletio preko zida, da nitko drugi nije stradao. Kad se nekontroliran let završio u dva dijela i pod istima ostala dvojica motociklista, nastao je muk.

Srećom, pokazalo se da su Šveđani prošli puno, puno bolje nego se itko usudio nadati.
- Vozač je u konačnici prošao bez ozljeda, već je otpušten iz sušačkog KBC-a, dok je kopilot još pod nadzorom medicinske ekipe zbog loma stopala i jednog rebra. U fazi je procjena da li će biti operiran kod nas ili otputovati kući na nastavak liječenja, a to ovisi o još nekoliko pregleda i stava motociklista i njegove obitelj - izjavio je dan poslije glavni liječnik utrke dr. Kazimir Juričić.

Motocikli s prikolicom, kojoj se tepa da je Formula 1 na tri kotača specifična disciplina. Uvijek je vrijedno divljenja balansiranje kopilota, koji se iz zavoja u zavoj baca lijevo ili desno, uravnotežuje motocikl visok tek kojih 60-ak centimetara s posebnim dodatkom, u kojem svoje carstvo ima zasigurno onaj hrabriji - kopilot.

No, da bi tim dvoje ili dvojice hrabrih mogao funkcionirati neminovno je međusobno povjerenje i uigranost. Brzine su iznimne, juri se više od 280 km/sat, tek u zavojima malo smanji. I nesreće se događaju.

Automotodrom Grobnik u proteklih je 38 godina, na žalost, upisao niz žrtava, onih s kobnim posljedicama, kao i onih kojima je ostao vječan ožiljak nastupa. Svojevrsna je to arena slična koridi, ali drugog oblika i ritma događanja. Ovdje je sraz tehnike i čovjeka neminovnost. Kada jedan od tih faktora zakaže, može biti tragično. Kada prođe tek s lakšim posljedicama, svima je lakše.
A akteri će, nemojte sumnjati, nakon oporavka biti spremni ponovo ući u taj isti “ring”.

Linker
08. studeni 2024 06:49