
Kada se govori o Formuli 1 uvijek se ona smatra apsolutnim vrhuncem autosporta: tehnološki, vozački, financijski, organizacijski i na bilo koji drugi način. I u pravilu je doista tako i odnosi se uglavnom na sve momčadi koje sudjeluju, ali s vremena na vrijeme uvijek ima iznimaka. Posljednjih godina to se može reći za momčad Alpinea, koji je zapravo Renault, ali koji je odlučio F1 iskoristiti kao poligon za reklamiranje vlastitog brenda sportskih i trkaćih automobila.
Međutim, kada bi se na tržištu Alpine gledao samo kroz F1 naočale, vjerojatno nikad nitko ne bi kupio niti jedan model Alpinea. I Ferrari i McLaren, primjerice, prodaju svoje cestovne "zvjerke" (i) na račun svog uglednog F1 statusa, ali Alpine nije ni izbliza u takvoj priči. Kako i bi kad sve što posljednjih godina Alpine F1 nudi jesu loši rezultati, nepouzdanost, nedosljednost, nesigurnost.
Ili jednom rječju: kaos.
Doohan aut, Colapinto in
Ovog je tjedna saga o francuskoj momčadi dobila novi nastavak, a koji je ponovo oslikan teškim, sumornim bojama. Iako je sezona još uvijek mlada, samo je šest utrka voženo od planirane 24, ostavku je dao prvi operativac momčadi, Oscar Oakes, a samo par sati kasnije tu je vijest pratila i ona o promjeni vozačke postave: Jack Doohan aut, Franco Colapinto in.
Popriličan potres, reklo bi se, a povod svega je slab rezultatski učinak jer Alpine je tek deveti u konstruktorskom poretku sa sedam osvojenih bodova, tek jednim više od očajno lošeg Saubera. Prethodne dvije sezone bio je šesti od deset momčadi, a posljednju pobjedu upisao još 2021. Međutim, pozadina je puno dublja od pukog pogleda na tablicu, a glavna rola u novom prevratu, po kojima je Alpine (Renault) postao notoran posljednjih godina, pripada - Flaviju Briatoreu.
Nekadašnji veliki mag Renaultove momčadi, još od vremena kad je zapravo bila Benetton i s kojom je Michael Schumacher osvojio svoja prva dva naslova prvaka (1994., 1995.), uskočio je na mjesto odlazećeg Oscara Oakesa i možda ne formalno na papiru, ali zapravo je preuzeo dužnosti šefa momčadi. I na taj se način zapravo vratio na veliku F1 scenu poslije višegodišnjeg izbivanja.
Makar, i to treba uzeti s rezervom jer već je od prošle godine zapravo dio Alpinea kao izvršni savjetnik, ali strani kolege novinari, koji su bolje upućeni, bez zadrške tvrde kako je već tada Briatore, makar je bio u sjeni, počeo vladati Alpineom i da se otad niti jedna odluka nije donijela bez njegova znanja i odobrenja.
Oakes je bio lice momčadi, šef za javnost i medije, ali sve konce povlačio je jedan od dinosaura Formule 1, vremešni Talijan (74) koji je kroz čitavu svoju "karijeru" u oktanskom cirkusu izazivao skandale, kontroverze, oko kojeg su se vodile vječite polemike i koji je iza sebe ostavljao uglavnom prljave tragove.
Svi ‘trofeji‘
Serijski prevarant, varalica, osuđeni kriminalac, protjerani manipulator, osramoćeni playboy... sve su to "trofeji" koji bi se moglo nakititi uz ime ove ispada ipak neuništive figure Formule 1. Jer unatoč brojnih negativnih recki u njegovom životopisu, eto njega opet "u sedlu", na poziciji moći, a to je ono što ga jedino privlači.
Da bi se dobio širi kontekst moramo se opet vratiti na momčad Alpine, koja je od 2016. opet tvornička momčad Renaulta. I koja je otad dva puta postavljala petogodišnji plan u kojem bi ponovo trebali postati prvaci. No, nisu došli ni blizu toga, dapače posljednjih su godina i nazadovali, a makar su u tom razdoblju dovodili i Alaina Prosta kao savjetnika, imali za vozača i Fernanda Alonsa, nikako ne mogu posložiti kockice na pravi način.
Pri tome su u četiri godine promijenili sada čak pet šefova momčadi, od 2021. do danas tu su poziciju držali Marcin Budkowski (2021), Otmar Szafnauer (2022-2023), Bruno Famin (2023-2024), Oliver Oakes (2024-2025) i, na koncu, Briatore. Dakle, nikakve stabilnosti, nikakvog kontinuiteta, samo promjene, pomutnje i stalna kretanja od nule.
O stanju u momčadi puno govore i primjeri fijaska s vozačima. Alonso je praktički pobjegao otamo u Aston Martin, a Oscara Piastrija su u Alpineu javno najavili kao svog vozača za 2023. godinu, samo da bi par sati kasnije Australac preko društvenih mreža objavio da to nije istina i da nema nikakav ugovor s Alpineom! Piastri je tada izbjegao metak jer završio je u McLarenu, s kojim se trenutačno formira u prvog favorita za ovogodišnju titulu prvaka.
Štoviše, da sramota bude potpuna, koncem prošle godine objavili su kako će od 2026. Alpine, a zapravo Renault koristiti motore - Mercedesa. To je kao da u cestovnim automobilima, primjerice, Porsche odluči koristiti BMW-ove motore. Dakle, kao priznanje da su njihovi vlastiti motori toliko loši da će radije kupovati i u svoje automobile stavljati one od konkurencije.
U Alpineu su odlučili obustaviti vlastiti pogon proizvodnje pogonskih jedinica jer su shvatili da sa svojim razvojem ne idu nikamo i da je to samo "pišanje u vjetar".
Doživotno izbačen
Kao jedan od pokušaja da se zaustavi klizanje nizbrdo cijelog F1 programa, šef cijele Renault Grupe, Luca de Meo, prošloga je ljeta u pomoć pozvao Flavija Briatorea, koji je u dvije različite ere znao dovesti Renault na vrh F1 svijeta - sredinom 1990-ih sa Schumacherom, pa opet sredinom 2000-ih s Alonsom. Iako je između toga bilo razdoblja velike "depresije", Briatore očito i dalje ima bogovski status unutar momčadi čija je baza u engleskom Enstoneu. A pri tome mu ne smetaju i mrlje kojima mu je obilježena karijera.
De Meo ga je instalirao u Alpine kao izvršnog savjetnika, funkciju izmišljenu samo za Talijana, ali to imenovanje imalo je kontroverznu konotaciju. Jer bila je to prva aktivna rola Briatorea u F1 svijetu nakon 15 godina, odnosno otkako je izbačen iz Formule 1 jer je bio autor jednog od najsramotnijeg F1 skandala.
Talijan je, naime, 2009. bio doživotno izbačen iz Formule 1 jer je imao prste u famoznom Crashgateu, odnosno namještanju utrke u Singapuru 2008. godine.
On i Pat Symonds, tadašnji tehnički direktor Renaulta, instruirali su vozača svoje momčadi, Nelsona Piqueta Jr., da se namjerno bolidom zabije u zid u točno određenom trenutku, kako bi time profitirao njihov drugi vozač, Alonso. Španjolac je zahvaljujući tom incidentu upisao iznenađujuću pobjedu, međutim kad je godinu dana kasnije Piquet dobio otkaz u momčadi, njegov je otac odlučio u znak osvete progovoriti o cijeloj aferi i otkriti detalje singapurske prevare.
U tom su procesu Briatore i Symonds u prvi mah doživotno izbačeni iz Formule 1, ali su naknadno uspjeli sudskim putem poništiti tu odluku.
I dok se Symonds prilično brzo rehabilitirao pa već 2013. opet dobio posao u momčadi Williamsa, a od 2017. do 2024. bio i glavni tehnički dužnosnik cijele Formule 1, da bi se lani prebacio u Cadillac kojem pomaže u pripremi za ulazak u Formulu 1 od 2026., Briatore je rekao da nema interesa vraćati se u F1. Iako je bio uvijek u blizini i pojavljivao se povremeno na nekim utrkama, teoretski ga 15 godina nije bilo u službenoj ulozi. Ali, na poziv iz Alpinea nije ostao imun.
Dobio je i ovlasti, jer čim je došao uslijedile su neke promjene, od kojih je jedna bila imenovanje Oscara Oakesa šefom momčadi. No, svi su u F1 znali da je on samo marioneta, da je prava moć u Briatoreovim rukama.
Izazvao štrajkove radnika
Flavio je donio i spomenutu odluku o gašenju proizvodnje motora u Renaultovoj tvornici F1 agregata u Viry-Chatillonu pokraj Pariza. Izazvalo je to i štrajkove tamošnjih radnika jer ta je odluka zapravo značila kraj tradicije koja je trajala još od 1977., budući da su otad Renaultovi motori gotovo kontinuirano prisutni u Formuli 1, uz dvije kraće stanke od zajedno pet godina. Briatore je odlučio zatrti Renaultovu gotovo polustoljetnu baštinu, a iako je bilo protesta, odluka je ostala na snazi.
Sljedeća Briatoreova meta bio je Jack Doohan. Alpine mu je dao ugovor za 2025. prije nego su uspjeli "oteti" Franca Colapinta iz Williamsa, ali čim je to bilo riješeno, Doohanovi dani u Alpineu bili su odbrojani. Briatore nije skrivao da ne želi Doohana u svom bolidu, već Colapinta (koji donosi sponzorski novac iz Južne Amerike) i zbog toga je Australac bio pod silnim pritiskom od prvog dana sezone. Lošiji rezultati i nastupi išli su Briatoreu na ruku, ali se pri tome i pobrinuo da se Doohana čim prije gurne niz štenge.
U Japanu je, recimo, jedan trening odradio njihov testni vozač Ryo Hirakawa i to baš umjesto Doohana, a ne umjesto iskusnog Gaslyja. Doohan nikad prije nije vozio F1 bolid na Suzuki, Gasly jest, pa se nelogičnim čini Australcu oduzeti trening na stazi na kojoj nikad nije vozio. Dapače, izgleda kao da su u Alpineu htjeli da Doohan bude što lošiji, jer bi tako očito imali više argumenata čim prije zamijeniti ga Colapintom. I ne treba sumnjati da je to zapravo i bila Briatoreova ideja...
Očito je to bilo previše i Oakesu, jer je poslije samo osam mjeseci na funkciji odlučio ispisati ostavku. Iako Briatore tvrdi kako su razlozi isključivo osobne prirode, a ne neslaganje s vođenjem momčadi ili bilo kakvi interni sukobi.
- Flavio mi je bio poput oca, davao mi potpunu podršku i priliku da naučim puno o ovom poslu - objasnio je Oakes na rastanku.
Makar, zanimljivo je kako je Oakes, nekadašnji svjetski prvak u kartingu (2005.) i član Red Bullove akademije mladih vozača, od 2015. šef momčadi Hitech, koja se godinama natječe u nižim razredima formula (F2, F3, F4) i čiji su članovi kao "juniori" bili i George Russell, Liam Lawson, Isack Hadjar - danas sve F1 vozači - a tamo je danas i Dino Beganović, švedsko-bosanskohercegovački vozač koji je nedavno u Bahreinu vozio jedan trening za Ferrari umjesto Charlesa Leclerca.
No, bivši vozač Hitecha bio je i Nikita Mazepin, kontroverzni Rus koji je kasnije i mjesto u Formuli 1 dobio zahvaljujući ocu oligarhu, Dmitriju, ali ta jedna sezona (2021.) u Haasu prošla je prilično neslavno za Nikitu.
Međutim, otac je nakon nametnutih sankcija Rusiji zbog agresije na Ukrajinu, navodno, upravo preko Hitecha i Oakesa nastavio poslovati "na crno" sa svojim milijunima. Štoviše, Mazepin je kao tajni sponzor s Hitechom htio ući i u Formuli 1, ali je njihova prijava odbijena.
Oakes je potom, eto, stigao u Alpine, jasno uz Briatoreov blagoslov, ali po jednoj teoriji ipak nije uspio ugurati svog, odnosno Hitechovog vozača u momčad, Estonca Paula Arona, već je Briatore ipak instalirao svog aduta, Colapinta.
Sve u svemu, dovelo je to Alpine do trenutačno vrlo zamršene i ne do kraja jasne situacije, ali kako se god okrene epilog svega jest da su se još jednom otvorila vrata da se u prvi plan vrati - don Flavio.
Zamršena povijest
Čovjek koji je, navodno, još u 1970-ima imao sumnjive poslovne veze s talijanskom mafijom, koji je sredinom 1980-ih pobjegao na Djevičanske otoke kako bi izbjegao zatvorske kazne od 4,5 i 3 godine, na koje ga je osudio talijanski sud radi financijskih malverzacija. Kasnije je ipak amnestiran pa izgradio poslovnu karijeru kao menadžer Benettona u sklopu modne i tekstilne industrije. No, bio je toliko uspješan da je 1989. postao komercijani direktor momčadi koju je Benetton sponzorirao u Formuli 1, a ubrzo potom i šef cijele istoimene momčadi. Iako nije imao nikakvog iskustva u auto-industriji i Formuli 1, menadžerski je odradio sjajan posao i posložio momčad, doveo prave ljude na ključnim pozicijama te već do sredine 1990-ih donio i titulu prvaka. I to je sposobnost zbog koje mu se mora odati priznanje.
Pratile su, doduše, tadašnji početak Schumacherove ere i optužbe za varanje od strane Benettona (kompjutorski sustav protiv proklizavanja, ilegalna crijeva za dolijevanje goriva), da bi Briatorea ipak najveća sramota dostigla u spomenutom Crashgateu iz 2008.
Imao je i poslije, izvan F1, stalne "ugodne" susrete s talijanskim vlastima, koje su mu zaplijenile jahtu zbog poreznih prevara u iznosu od 3,5 milijuna eura, ali na kraju višegodišnjeg procesa i u tom je slučaju na koncu - oslobođen.
I eto ga sada opet u naslovnoj ulozi u Alpineu, Renaultu, Benettonu, kako je god hoćete zvati, ali u osnovi momčadi kojoj se uvijek vraćao i u kojoj su mu uvijek vrata bila otvorena. Dva puta ju je svojim nemilosrdnim i upitnim metodama odveo na vrh svijeta, može li i treći? U oba prethodna slučaja učinio je to tako što je prepoznao i uzeo perspektivnog mladog vozača te onda baš sve moguće resurse uložio u njega, čuvajući mu leđa bezgraničnim povjerenjem. Prvi put je to bio Michael Schumacher, drugi put Fernando Alonso. Sada je, čini se, njegov izbor Franco Colapinto.
Ostaje za vidjeti kako će ta priča završiti.
Komentari (0)