Prštao je vatromet na noćnom nebu iznad Abu Dhabija, ali jednako tako prštale su i emocije sa svih strana na trkalištu Yas Marina. Jer utrka u Ujedinjenim Arapskim Emiratima bila je posljednja u 2024., a bilo kakav svršetak uvijek je prožet kojekakvim osjećajima. Tako se u Abu Dhabiju istovremeno i slavilo, i opraštalo, i tugovalo... kako koja momčad, kako koji vozač, odnosno ovisno o rezultatu ili kojem drugom razlogu.
Najveselije je na koncu bilo u garaži McLarena, budući da su nedjeljnom pobjedom Landa Norrisa osigurali naslov konstruktorskih prvaka, što je prvi za slavnu momčad iz Wokinga nakon 26 godina.
- Apsolutno je sigurno da ćemo se "zgaziti" večeras - slikovito je Norris odmah poslije utrke najavio kako će potoci šampanjca i svakojakog alkohola teći garažom McLarena.
- Ovo je povijesni uspjeh i svi ćemo to htjeti proslaviti. Bit će ovo dobra noć.
McLaren je posljednji put najbolja momčad Formule 1 bio 1998. godine, još dok su za nj vozili Mika Häkkinen i David Coulthard, odnosno dok im je bolid dizajnirao - Adrian Newey. U međuvremenu su bili osvojili još dvije vozačke titule (1999. s Häkkinenom, 2008. s Lewisom Hamiltonom), ali su sredinom 2010-ih prolazili i kroz nekoliko najmizernijih sezona u svojoj trofejnoj povijesti. Bilo im je to svojevrsno razdoblje katarze nakon što su kroz četiri različita desetljeća (1970-e, 1980-e, 1990-e, 2000-e) bili među glavnim akterima Formule 1. McLarenu, momčadi osnovanoj još 1966. godine, ovo je ukupno deveti konstruktorski naslov, čime su se izjednačili s još jednim F1 gigantom, Williamsom, a uspješniji je jedino Ferrari sa 16.
- Sjajan je osjećaj kao vozač omogućiti momčadi da ostvari ovakav uspjeh. Cijela momčad odradila je super posao kroz cijelu godinu i ponosan sam na svakog člana naše momčadi - dodao je Norris, koji ima prostora za žaljenje što on sâm nije uzeo i vozački naslov prvaka.
Nije bio daleko, prilika se u jednom trenutku bila otvorila, prije svega zbog toga što je McLaren praktički nakon prve četvrtine sezone "sazidao" najbolji, najbrži bolid, ali četiri-pet kikseva onemogućili su Norrisu da do kraja zaprijeti hegemoniji Maxa Verstappena, koji je prvak četvrtu godinu zaredom.
- Sljedeća godina je moja - hrabro je poručio 25-godišnjak iz Bristola.
- Naslov prvaka je apsolutno cilj broj 1 u 2025. Radio sam ove sezone neke greške, ali kroz njih sam i naučio puno. Koliko sam god sad sretan zbog ovog velikog momčadskog uspjeha, toliko sam uzbuđen za sljedeću sezonu.
McLaren je uoči posljednje utrke imao 21 bod prednosti u odnosu na jedinog preostalog rivala, Ferrari. Talijanskoj je momčadi trebao preokret ravan čudu da bi se domogla titule, ali Norris se pobrinuo da se o tome ni ne pomišlja. Otkako je obranio startni "pole position" prvo mjesto u Abu Dhabiju niti u jednom trenutku nije bilo ugroženo već je na dominantan način upisao svoju četvrtu pobjedu sezone. Mali povod McLarenova straha bio je zbog vozača broj 2, Oscara Piastrija, koji se u prvom zavoju sudario s Verstappenom i pao na začelje poretka.
- To je taj potez svjetskog prvaka - cinično je primijetio Piastri nakon što ga je Nizozemac udario i izvrtio.
Max je po dobrom starom običaju smatrao da on nije kriv i opet je, baš kao i inače, loše procijenio. To što je imao unutarnju stranu zavoja nije mu isprika da može mlatiti ostale bolide na stazi kako mu se prohtije. Niti u jednom trenutku dvoboja nije bio ispred Piastrija, a imao je i više nego dovoljno mjesta za izbjeći sudar. Sve su to vidjeli i suci te kaznili Maxa s deset sekundi stajanja u boksu.
I makar je (opet) bjelodano bio u krivu, arogantnog Nizozemca to nije spriječilo da podrugljivo komentira suce.
- Glupi idioti - bila je njegova poruka upućena sucima preko radio-veze.
Verstappen je, pak, u tom sudaru bolje prošao nego Piastri, odnosno izgubio je manje pozicija, pa se do cilja uspio dovesti do solidnog šestog mjesta, a Piastri (koji je, doduše, i sâm dobio kaznu od 10 sekundi, ali zbog kasnijeg incidenta s Colapintom) samo do desetog.
Australcu, međutim, za utjehu ostaje činjenica da je jedini vozač koji je odvozio apsolutno sve krugove ove sezone, dakle niti u jednoj utrci nije odustao. Tim se pothvatom pridružio u ekskluzivno društvo tek trojice vozača: Michaela Schumachera (sezona 2002.), Lewisa Hamilton (2019.) i Maxa Verstappena (2023.). Štoviše, odvozio je točno 1444 krugova, što je apsolutni rekord za jednu sezonu, ali koji je i logičan s obzirom na to da je ovo bila sezona se rekordne 24 utrke, najviše u povijesti.
Kako god, Ferrarijevim adutima Carlosu Sainzu i Charlesu Leclercu (koji se na briljantan način oprostio od sezone, stigavši do trećeg mjesta iako je startao tek 19.), dvostruko postolje nije pomoglo u borbi za momčadsku titulu. Njihova posljednja osvojena je 2008. godine.
Na mjestu gdje je pobijedio pet puta, više nego ikoji drugi vozač na ovom trkalištu, ali istovremeno i na mjestu najvećeg razočaranja u karijeri - gdje mu je 2021. oteta osma titula prvaka - Lewis Hamilton četvrtim je mjestom zaključio poglavlje karijere s Mercedesom, a koje se pretvorilo u rezultatski najuspješniju eru u F1 povijesti. Iza zajedničke suradnje sa Srebrnim strijelama ostaje šest naslova vozačkog prvaka, osam konstruktorskih titula, "mali milijun" rekorda, ali i sjećanja i emocije koje će umjesto u almanasima ostati memorirani u glavama i srcima svih involviranih u toj fascinantnoj priči.
- Na početku, 2013. godine, to je bio skok u nepoznato, a pretvorilo se u putovanje za povijesne knjige. Sve smo učinili zajedno i sve vas volim. Hvala iz dubine srca svima u momčadi na hrabrosti, strasti, posvećenosti i na tome što ste me podupirali - poručio je Lewis.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....