Gotovo istovremeno, u razmaku od samo nekoliko minuta i na udaljenosti manjoj od dva kilometra okončana su dva možda i najveća ili najvažnija sportska događaja na hrvatskom tlu u ovoj kalendarskoj godini. Na lijevoj obali Save, ispred Nacionalne i sveučilišne knjižnice, okrunjen je pobjednik biciklističkog CRO Racea, a praktički odmah s druge strane Mosta slobode zaključen je Croatia Rally na kojem je promoviran novi prvak Europe u reliju. Jedino je kiša, nažalost, malo pokvarila slavljenički dojam na oba događaja...
Dok je Brandon McNulty trijumfirao u utrci na dva kotača, u onoj na četiri pobjednik je Jon Armstrong, makar je još veće slavlje bilo ono Mikolaja Marczyka. Irac je pobjednik Croatia Rally, dok je Poljak trećim mjestom osvojio naslov europskog prvaka za 2025. Hrvatska utrka bila je, naime, posljednja postaja kalendara Europskog prvenstva u reliju (ERC), a nakon dva dana jurnjave vozač koji je uoči vikenda na hrvatskom asfaltu držao prvo mjesto uspio je zadržati prednost i ostvariti najveći uspjeh karijere.
- Ovo mi je bio jedan od sportskih snova. Počeo sam s kartingom kao tinejdžer, prebacio se na reli i činilo mi se tada nevjerojatno, nemoguće da bih jednog dana mogao doći do ovoga. Međutim, višegodišnja se upornost isplatila, odnosno ovo je dokaz da je važno vjerovati procesu - rekao je vrlo skoro 30-godišnjak iz Poljske.
Marczyk je do titule europskog kralja relija stigao bez da je upisao ijednu pobjedu na osam ovosezonskih utrka, ali je zato bio najdosljedniji u skupljaju postolja. Ovo mu je bio peti Top 3 plasman, s time da je tek jednom bio drugoplasiran, i to na domaćem reliju u lipnju, a sve ostalo su treća mjesta, poput ovog u Hrvatskoj.
Nakon subotnje etape Marczyk nije bio u najboljoj situaciji, jer držao je skromno šesto mjesto, dok je njegov rival u borbi za naslov prvaka, Jon Armstrong, čvrsto držao vodeću poziciju. No, nedjeljni brzinski ispiti koji su se poslije sunčane i ugodne subote odvijali u zahtjevnim kišnim i maglovitim uvjetima, vrlo su brzo ispremiješali karte u vrhu poretka. Marczyk je u prvom brzincu, novoj dionici Croatia Rallya Veliko Trgovišće - Klanjec, upisao najbolje vrijeme, a u kombinaciji s problemima čak dvojice vozača koji su nakon subote bili ispred njega - četvrtoplasiranog Mille Johanssona (koji je izletio i zaglavio u jarku pored ceste) te petoplasiranog Norberta Maiora (10 sekundi kazne zbog kašnjenja na tehničku kontrolu) - Marczyk je već nakon početnih nedjeljnih 13,6 kilometara skočio na četvrto mjesto.
Već na sljedećem brzincu, na prvom prolasku dionicom Zagorska Sela - Kumrovec, Poljak je zaradio još jedno mjesto zahvaljujući privremenom, ali ipak izlijetanju koje je Estonca Roberta Virvesa, trećeplasiranog na "poluvremenu" Croatia Rallyja, koštalo puno sekundi. Poljski je vozač tako stigao u poziciju koja mu je jamčila 21 bod, odnosno dovoljno da ga niti s 35 koje je Armstrong mogao osvojiti s pobjedom (30 bodova) te bonusom (5) na Power Stageu, Irac nije mogao prestići. Marczyk je, naime, uoči Croatia Rallyja imao 20 bodova viška, pa je matematika bila jasna...
Trebao je, dakle, samo izbjegavati nevolje i mirno doći do cilja na trećem mjestu (čak mu je i četvrto mjesto bilo dovoljno), ali Marczyk je ponovo stisnuo papučicu gasa na drugom prolasku od Velikog Trgovišća do Klanjca te ostvario još jednu pobjedu na brzincu. Ipak, na Power Stageu, posljednjem testu relija, značajno je popustio vozeći bez ikakvog rizika znajući da mu je titula prvaka zagarantirana prolaskom preko ciljne linije.
- Prvoga dana nisam bio u svom najboljem izdanju, ali zato sam jako zadovoljan kako je nedjelja protekla. Iako je uvjeti bili prilično nezgodni, gume su dobro držale na mokrim cestama i jako sam sretan poslije svega. Puno je emocija u meni jer ovo je nešto što se gradilo godinama i velika mi je čast ući u društvo legendi poljskog relija koji su bili prvaci Europe - rekao je Marczyk.
Postao je, naime, ovime četvrti Poljak s titulom najboljeg relijaša u Europi, prije njega su to uspjeli Sobieslaw Zasada (1966., 1971.), Krzysztof Holowczyc (1997.) te Kajetan Kajetanowicz (2015. - 2017.).
Jon Armstrong u velikom je stilu okončao sezonu, pobijedio je na posljednje dvije utrke i zamalo je ugrabio titulu prvaka nakon lošeg početka sezone, koji mu je kompromitirao borbu za naslov. Malo kasno se priključio u konkurenciju za naslov prvaka, no na hrvatskim se cestama predstavio u sjajnom izdanju, bio je nezadrživ tijekom subote, a zaokružio to i najboljim vremenom na nedjeljnom Power Stageu.
- Nije bilo dobro na prvom brzincu pa smo malo promijenili postavke automobila i to nam je omogućilo da ostvarimo najbolje vrijeme - rekao je Irac.
- Kiša je baš jako padala na pojedinim dijelovima, bilo je teško držati automobil na cesti. Sveukupno, u ovakvim uvjetima nismo mogli učiniti više, a prvenstvo smo izgubili na ranijim utrkama.
Drugo mjesto osvojio je veteran Mads Ostberg, norveški veteran koji je u Hrvatskoj vozio svoj 300. reli u karijeri. Nekadašnji stalni sudionik WRC utrka, na kojima ima i jednu pobjedu (Portugal 2012.) te ukupno 18 postolja, iskoristio je svoje iskustvo da se dobro prilagodi varljivom hrvatskom asfaltu.
- Ne treba se ići tako brzo kada pada kiša, tako da sam kontrolirao ritam. Možda sam bio i malo preoprezan, jer u automobilu ima puno više potencijala od ovoga što smo pokazali, no ove ceste skrivaju puno iznenađenja na svakom zavoju tako da sam radije izabrao opreznost - rekao je Ostberg.
Croatia Rally ove se sezone, nakon 12 godina stanke, ponovo našao u kalendaru ERC-a, ali samo kao međustanica na putu povratka u WRC društvo. Prethodne je četiri godine ovdje jurila WRC karavana, ali vrlo brzo se Croatia Rally opet vraća u svjetsku elitu. Štoviše, za malo više od pola godine, u travnju 2026., ponovo će ovdje doći najbolji relijaši svijeta...










Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....